Suzuki GS500 – najtańszy i najlepszy naked bike świata? [OPIS, HISTORIA, ZDJĘCIA, WADY, ZALETY, DANE TECHNICZNE]

Suzuki ze swoim modelem GS 500E za sprawą niskiej ceny i legendarnej wytrzymałości na stałe wpisało się w motocyklowe karty historii

W skrócie
  • Suzuki GS 500E zadebiutował w roku 1988 i był świetnym pomostem między lekkimi motocyklami dla początkujących, a szybkimi bolidami dla osób naprawdę wtajemniczonych.
  • Największą zaletą modelu GS 500E była jego cena. Motocykl był tani i świetnie zrobiony. Oczywiście, posiadał kilka wad, ale nie przysłaniały one zalet tego motocykla.

Suzuki GS500 E to jeden z najpopularniejszych, a przy okazji tanich motocykli dla osób początkujących. Nasz opis tego motocykla sprowadza się do jednego: to kawała porządnego i niezawodnego motocykla. Niska cena, czy niezbyt porywające dane techniczne nie powinny Cię od niego odstraszyć, a wręcz przeciwnie – to właśnie one powinny zachęcić do kupna.

Suzuki już od swoich pierwszych zaprezentowanych modeli trzymało się kurczowo przyjętej przez siebie taktyki, którą przyjęła również Honda – nie rewolucja, a skuteczna i systematyczna ewolucja jest kluczem do sukcesu. Wobec tego w historii producenta z Hamamatsu zdecydowana większość jest wypadkową swoich poprzedników, ale nie brakowało w niej również przebłysków geniuszu i finezji, którą raczyli nas konstruktorzy z lepszym lub gorszym skutkiem. Nie zmienia to jednak faktu, że to właśnie te motocykle, które ewoluowały na przestrzeni lat najlepiej zapisały się na kartach historii, a dodatkowo wychowały całe rzesze motocyklistów i z łezką w oku wspominane są przez nich aż po dziś dzień.

Podobny los spotkał także serię niewielkich naked bike’ów dla początkujących pod nazwą GS. Nigdy nie były one najlepsze w danej kategorii, ale jednocześnie były na tyle dobre, aby przez wiele lat królować w segmencie i dać się pokochać milionom motocyklistom na całym świecie. Jaki jest zatem Suzuki GS 500 i co wpłynęło na jego tak ogromną popularność?

 

Motocykl Suzuki GS500 japońska marka zaczęła produkować w 1983 roku. Jest następcą modeli GS400 i GS450 i gdyby go porównać do poprzedników to nie wychwycilibyśmy wiele różnic. Co więc sprawiło, że motocykl zajął poczesne miejsce w historii motoryzacji i podbił serca motocyklistów? Z pewnością ma w sobie to coś, ponieważ produkowany był przez bardzo długi czas a zmiany wprowadzane do najnowszych modeli były stosunkowo niewielkie i kosmetyczne.

GS 500E to klasyczny przedstawiciel klasy naked bike, który doskonale sprawdza się w mieście i podczas codziennego użytkowania. Do największych zalet możemy zaliczyć niską cenę zakupu, niewygórowane ceny części zamiennych i owianą wieloma legendami wytrzymałość jednostki napędowej. Brak stylistycznych fajerwerków oraz estetycznych cech rzucających się w oczy sprawia, że GS 500 E wygląda bardzo klasycznie, uniwersalnie i ponadczasowo.

Motocykliści po raz pierwszy mieli okazję spotkać się z Suzuki GS 500 E podczas jesiennych targów w Kolonii w roku 1988. Motocykl zastąpił model GS 500, który delikatnie mówiąc trącał już myszką. Odświeżono wygląd i nadano mu bardziej charakternego wyglądu. Z drugiej strony sprzęt ten chociaż niczym nie zaskakiwał, to szybko wzbudził ogromne zainteresowanie. Powód? Cena i prostota opakowana w przystępnie wyglądające nadwozie.  Uwagę zwracały na siebie trzy punkty: wyeksponowana rama, odlewane trójramienne koła i centralny amortyzator osi tylnej przykręcony do wahacza. To robiło wrażenie i totalnie nawiązywało do tradycji sportowych.

Suzuki GS 500E. Naked bike, który wybacza wiele

Mniej sportowy był już niestety silnik modelu GS 500E. Dwucylindrowa jednostka z ośmioma zaworami sterowanymi dwoma wałkami dysponowała mocą zaledwie 46 KM. Jednak po tym silniku nikt raczej nie oczekiwał cudów. Moment obrotowy w granicach 39 Nm pozwalał na naprawdę rześkie przyspieszanie spod świateł do świateł, ale to co najważniejsze w charakterystyce tego silnika, to spokój z jaką osiągał swoją moc. Liniowa charakterystyka silnika i zminimalizowane wałkiem wyrównoważającym drgania sprawiały, że piec ten idealnie sprawdzał się w motocyklu wybieranym przez początkujących użytkowników.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Suzuki projektując ten sprzęt stworzyło jednostkę, która nie tylko dużo wybaczała początkującym kierowcom pod kątem samej jazdy, ale przede wszystkim serwisowo. Prosty w konstrukcji silnik ogarniał każdy mechanik – nawet płytkowa regulacja zaworów nie wymagała szczególnej wiedzy. Poza tym GS był odporny na zaniedbania właścicieli – wystarczyło wymieniać olej co ustaloną ilość kilometrów, a sprzęt przez lata odwdzięczał się niezawodną współpracą.

Prędkość maksymalna wynosiła 185 km/h i przy tym nadwoziu, pojemności i przeznaczeniu wystarczała aż nad to. Dobrego słowa niestety nie możemy powiedzieć o spalaniu. GS 500 E potrzebował około 5l/100 kilometrów. Było to sporo – konkurencja w postaci Hondy CB 500 radziła sobie w tej materii zdecydowanie lepiej przy jednocześnie wyższej mocy. Na dosyć duże spalanie wpływ miała spora masa, 174 kilogramy robiło swoje.

Przeczytaj również:

Suzuki GSF 600 Bandit (1995-2004): tani motocykl dla każdego. Opinie, dane techniczne, zdjęcia, ceny

Jeśli chodzi o więcej wad, to należy wspomnieć, że użytkownicy narzekali na zestrojenie przedniego widelca – było zbyt miękko. Dopiero w roku 1992 wprowadzono modyfikacje, zawias otrzymał regulację wstępną napięcia sprężyny i nowe ustawienia. Część problemów zniknęłą, przynajmniej z przodu, ponieważ tył z kolei był uznawany za zbyt sztywny co wpływało na komfort jazdy. Sprawa wyglądała jednak dobrze w przypadku jazdy we dwójkę

Suzuki GS 500 E był produkowany przez 20 lat i dzisiaj uchodzi za jeden z najbardziej znanych motocykli Suzuki. Mimo wcześniej wspomnianych wad sprzęt był konstrukcją naprawdę udaną. Potwierdzeniem tego niech będzie niewielka liczba przeprowadzonych modyfikacji przez dwa 10-lecia. Lista jest naprawdę krótka:

  1. W 1990 roku zmieniono sprężynę napinacza łańcucha rozrządu.
  2. W tym samym roku zmieniono nastawy dystansujące łożyska wałka wyrównoważającego.
  3.  Motocykl otrzymał regulowany hamulec przedni oraz nowy kranik.
  4. W zależności od roku produkcji mogliśmy kupić motocykl wyposażony w różne kierownice.
  5. W roku 1991 modyfikacji uległ amortyzator tylny.
  6. W roku 1992 wprowadzono modyfikację zawieszenia przedniego. Widelec otrzymał regulację napięcia wstępnego sprężyny
  7. W roku 1996 GS 500 otrzymał nowy, bardziej wydajny zacisk hamulcowy osi przedniej.

Zakup używanego Suzuki GS 500 E nie powinien być większym problemem. W trakcie oględzin należy zwrócić uwagę na korozje. Niska cena motocykli wynikała z oszczędności na materiałach, w tym na powłokach lakierniczych. Zwróć uwagę na miejsca spawów pod kątem właśnie pojawiania się rdzawych wykwitów. Zarówno silnik jak i nadwozie nie posiadają powtarzających się cech, które moglibyśmy nazwać wadami. Największą zaletą tego modelu jest dostępność używanych motocykli na rynku wtórnym. Jest w czym wybierać, a ceny są naprawdę przystępne. W momecie pisania tego artykułu na największym portalu aukcyjnym w Polsce znajdowało się około 90 sztuk motocykli w obu wersjach.

Suzuki GS500F

No właśnie, w roku 2004 premierę miała wersja F, a więc motocykl z pełną owiewką, który mógł przypaść do gustu osobom poszukujących bardziej sportowego motocykla. Niech Was jednak nie zwiedzie nadwozie – to nadal miejsko-turystyczny motocykl pełną gębą.

Suzuki GS500: Dane techniczne

Dane techniczne: Suzuki GS500
Marka Suzuki
Model GS500
Pojemność 500 cm3
Silnik Czterosuwowy
Przeniesienie napędu Łańcuch
Moc maksymalna 46 KM
Ilość miejsc 2
Hamulec przód/tył tarczowy / tarczowy
Rozruch elektryczny
Masa własna 174 kg

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button