Smarowanie łańcucha: Jak i kiedy smarować łańcuch

Smarowanie łańcucha należy do podstawowych czynności przy obsłudze motocykla. Jak ważnym elementem jest łańcuch napędowy, nie trzeba chyba nikomu specjalnie tłumaczyć. Jednak jest to również najczęściej zaniedbywana część motocykla.

Przede wszystkim łańcuch powinien być czysty. W starych motocyklach jak Jawa TS czy MZ ETZ stosowane były specjalne gumowo-plastikowe osłony mające chronić łańcuch przed zanieczyszczeniami. Miało to swoje plusy, niemniej utrudniało konserwację i smarowanie.

Wśród współczesnych napędów rzadko można spotkać łańcuchy bez uszczelnień między ogniwami. O-ringi czy X-ringi to przydatny wynalazek wydłużający życie tego elementu napędu. Nie znaczy to oczywiście że o konserwacji możemy zapomnieć.

Przede wszystkim łańcuch musimy czyścić i smarować. W zależności od terenu w jakim używamy nasz pojazd, trzeba to robić co 300-600 km. Napęd możemy umyć naftą za pomocą szmatki, po czym wytrzeć i nasmarować dedykowanym do tego sprejem. Psikać najlepiej jest, jeśli mamy taką możliwość, od wewnętrznej strony łańcucha, w miejscu styku zębatki z rolkami. Jeśli nie mamy pod ręką spreju, można użyć oleju silnikowego nasączając nim szmatę i przetrzeć łańcuch. Przy okazji smarowania, możemy też sprawdzić stan napędu i jego naciąg. Jeśli podczas kręcenia tylnym kołem łańcuch między zębatkami jest raz luźniejszy, a w innym miejscu bardziej napięty, wymaga wymiany na nowy. Luz łańcucha powinien wynosić ok. 2-3 cm od najniższego punktu zwisu do momentu podniesienia go.

Andrzej Zaborowski

Redaktor serwisu Skuterowo.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button