Aktualnie czytasz:
Zipp Axis: Za kierownicą: Test
14

Skuterowo.com testuje nowość Zippa z 2009 roku. To nietypowy pojazd. Pod względem stylistycznym, odróżnia się od wielu konkurentów na polskim rynku. Dlaczego? To sprawdziliśmy podczas dwutygodniowego, jesiennego testu.

Oklaski dla Zippa za deskę rozdzielczą.

Pierwszy rzut okiem. Sami do końca nie wiedzieliśmy co tym razem wpadnie w nasze ręce wprost od producenta. Gdy naszym oczom ukazał się Axis w pierwszej chwili pomyśleliśmy, że to nie skuter. Patrząc z profilu i zauważając duże, 14 calowe koła i przekrok zamiast podłogi można było odnieść takie złudne wrażenie. To jakby połączenie skutera miejskiego, ze sportowcem. Nie wiem jak Wy, ale ja w pierwszej kolejności zawsze spoglądam na deskę rozdzielczą. Ona zawsze jest wizytówką pojazdu i designu. Tutaj miłe zaskoczenie. Moim zdaniem prędkościomierz jest jednym z najładniejszych w tej klasie skuterów. Przecież nie ma nic gorszego, jak obłe, okropne cyfry zegarów. Natomiast tego wykonania nie powinno się powstydzić nawet Piaggio czy Honda, spójrzcie sami.

 
Czytaj
REKLAMA

Prezenty od Junaka

Kup dowolny jednoślad marki Junak, a otrzymasz kask z blendą Junak oraz 5L oleju Platinum Rider.

Niestety czar pryska po tym jak przyjrzymy się i dotkniemy przycisk zmiany kierunkowskazów, czy włącznik świateł. Są identycznie takie same jak u kolegów bliźniaków z dalekiego wschodu. To detale, które z łatwością można poprawić. Szkoda.

Przednie reflektory Axisa są nowoczesne i agresywne

Jeśli mówimy o stylistyce to warto spojrzeć Axis’ owi prosto w oczy. Jego spojrzenie jest agresywne. Światła przednie zostały przemyślanie zaprojektowane. Dobrze wyglądają i nie gorzej oświetlają drogę. Przednie kierunkowskazy także w pomysłowy sposób zostały wkomponowane. Całość sprawia, że od „frontu” prezentowany Zipp naprawdę może się podobać. Z tyłu z kolei… wieje nudą, tutaj Axis niczym nie zaskakuje, nie wybija się ani w jedną, ani w drugą.

Wygląd a jakość. Plastiki nie należą do złej strony testowego Zippa. Gdzieniegdzie można zauważyć złe spasowanie, jednak same w sobie nie zdają się być ani kruche, ani zbyt małej grubości. Wielu chińskich producentów w celu zminimalizowania kosztów produkcji tworzyło obudowy, które potrafiły łamać się samoczynnie, kiedy tylko temperatura spadła poniżej 5 kreski powyżej zera. Tutaj raczej tego problemu nie ma. Na dowód tych słów można powiedzieć, że testowy pojazd Zipp’a posiadał przebieg około 8 000 km, a mimo to żaden z plastikowych elementów nie hałasował. Nawet na nierównej nawierzchni.

Silnik 2T bez problemu rozpędza Zippa do ponad 70 km/h

Silnik, a osiągi. Axis to miejski pojazd o charakterze sportowym. Niemożliwe byłoby spełnienie tych dwóch warunków bez użycia silnika dwusuwowego. Dzięki niemu można jeździć naprawdę dynamicznie. 4.5 konia jest w stanie rozpędzić Zippa do ponad 70 km/h pod warunkiem jego odblokowania. Niestety silne operowanie manetką gazu ma też swoją cenę. I to dosłownie. Nasze średnie spalanie w mieście wyniosło 4.2 L. Jednostka podczas testu długodystansowego nie łapała zadyszki, cały czas jednakowa moc była w zasięgu ręki i do użycia w każdej chwili.

Axis jest wygodny, jednak wsiadanie jest utrudnione

Jazda. Pierwsze kilometry to szok dla kierowcy. Axis zupełnie inaczej się prowadzi. Duże koła dają poczucie komfortu, tak samo jak dwa amortyzatory pracujące na tylnym kole. To chyba optymalny wybór dla tych, którzy codziennie muszą się zmagać z urokami polskich asfaltów. Tych z pewnością nie brakuje. Kanapa może nie jest ultra wygodna, ale podczas codziennych podróży nie powinniśmy odczuwać zmęczenia znanej nam części ciała, która biernie bierze udział z przemieszczaniu się. Na pewno trzeba się również przyzwyczaić do braku płaskiej podłogi. Pomiędzy łydkami znajdziemy bowiem przekrok, którego chyba jedyną funkcją jest podkreślanie sportowego charakteru. Szkoda, bo można było te przestrzeń jakoś wykorzystać. Chociaż na wlew oleju, albo mały schowek. Mimo braku pełnej podłogi na nogi miejsca jest całkiem sporo.

Plusem dla Axisa może być szeroko zabudowany płat czołowy. Dzięki czemu nasze kolana są skutecznie chronione przed wiatrem. Podmuchy są skutecznie eliminowane nawet w chłodniejsze dni.

Wysoko umiejscowiony środek ciężkości nieco utrudnia manewry

Wysoko umiejscowiony środek ciężkości nieco utrudnia manewry

Prowadzenie i pozycja za kierownicą. Ze względu na duży rozmiar kół i wysoko umiejscowiony środek ciężkości manewrowanie może się wydawać nieco trudniejsze, niż w mniejszych pojazdach. Podczas pokonywania zakrętów mamy wrażenie, jakby jakaś tajemnicza siła nie pozwalała nam swobodnie przechylić się w celu zniwelowania działania siły odśrodkowej. Być może jest to zasługa również nisko umiejscowionej kierownicy.

Podwójne lampy Axisa są bardzo wydajne

Oświetlenie. To spory atut Axisa. Dwie przednie żarówki dają dużą ilość światła, zwłaszcza podczas włączonego trybu drogowego. W przeciwieństwie do konkurencji fakt posiadania dwóch lamp nie powoduje ciągłego niedoładowania akumulatora, albo lunatykowania podczas włączenia dodatkowego odbiornika prądu, np. kierunkowskazów. Z kolei tylne światła pozycyjne są w pełni wystarczające. Pojazd jest widoczny ze sporej odległości, nawet podczas złych warunków atmosferycznych.

Hamowanie. System hamulcowy jest skuteczny. To dzięki zastosowaniu dwóch układów hydraulicznych. Dwie tarcze: przód i tył dają świetne rezultaty w każdych warunkach, bez względu na pogodę.

Funkcjonalność. To skuter miejski, o sportowych genach. Nie spodziewajmy się ogromnych rozmiarów bagażnika, i tak dodatkowo ograniczonego poprzez instalację w nim zbiornika na olej (czemu nie przeniesiono go do wspomnianego wytłoczenia w podłodze?). W Axisie na próżno też szukać uchwytów na siatki z zakupami. W sumie kto o sportowych aspiracjach jeździ takim skuterem na zakupy?

Alarm i uruchamianie z pilota może się wielu podobać

Miłym z kolei zaskoczeniem jest alarm i rozrusznik uruchamiany z pilota. Zabezpieczenie antykradzieżowe jest bardzo nadgorliwe. Sygnały dźwiękowe uruchamiają się nawet za sprawą silniejszych podmuchów wiatru. Możliwe, że ten problem da się wyeliminować za sprawą regulacji czujnika ruchu. Zdalne uruchamianie z kolei jest może i wygodne, ale niepraktyczne. Zwłaszcza jeśli pojazd stoi na bocznej podporze i posiada za wysokie wolne obroty. Można się wówczas niemile zaskoczyć.

Axis posiada również czujnik dzwoniącego telefonu. Szczerze? Dzięki niemu jeszcze bardziej doceniłem kask z bluetooth’em. Inaczej musiałbym telefon sprawdzać do chwilę. Czerwona lampka na desce rozdzielczej często nadaje świetlny, fałszywy sygnał. To po prostu nie działa jak powinno.

Zipp Axis, do kogo targetowany? Myślę, że do ludzi dynamicznych, którzy lubią połączenie sportu i komfortu. Nietypowy design, względna bezawaryjność, optymalna cena. Te czynniki mogą sprawić, że ten skuter będzie się podobał. Tak, jak nam.

Zobacz jak testowaliśmy Zipp Axis:

[nggallery id=16]

Fot.: Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
67%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
14 Komentarze
1 2
  • Zdjęcie profilowe Leszek Śledziński
    17 października 2010 at 21:16

    A jak się Wam podobają foty pozowane przez usera Skuterowo.com: MrSpesone?

  • Zdjęcie profilowe
    hiroshima
    17 października 2010 at 22:03

    Szczerze to za dużo tych fotek z jeżdżenia w kółko. Mogliście się ustawić przy jakiejś ulicy i zrobić takie miejskie foto jak jedzie tym Zipkiem w zakręcie – te zdjęcia zawsze fajnie wyglądają.

  • Zdjęcie profilowe Clark
    19 października 2010 at 20:00

    Hej parę dni temu kupiłem żonie Axisa z czarnymi felgami i przyznam robi wrażenie,minus za słabą jakość tylniego kufra i pojemnik na olej w schowku pod siedzeniem,może jestem przewrażliwiony ale wydaje mi się że przednie światła są trochę za słabe,dobry pojazd dla wysokich osób,narazie do 1000 km. nie mamy zamiaru jeżdzic szybciej niż 40km/h żeby się dobrze dotarł.

  • Zdjęcie profilowe Rafal002
    18 grudnia 2010 at 12:26

    Skutera to mi nie przypomina,tylko jakis motocykl w stylu ogara