125 ccm
Aktualnie czytasz:
Rejestracja używanego motocykla 2018: Po tej lekturze załatwisz wszystko bezboleśnie
0

Zakup motocykla to bez wątpienia jedna z najprzyjemniejszych i najbardziej ekscytujących chwil w życiu każdego bikera. Sam zakup dobrej sztuki na rynku wtórnym, to jednak dopiero połowa sukcesu. Gdy opadną emocje i upragniony sprzęt zawita do garażu nowego właściciela, nadchodzi czas, by zająć się formalnościami. Dowiedz się więc jak wygląda rejestracja używanego motocykla.

Rejestracja używanego motocykla. Jakie dokumenty są potrzebne?

Odpowiedzi na to pytanie należy sobie udzielić jeszcze przed wyjazdem do obecnego właściciela pojazdu. Wszystko po to, by wiedzieć, co wraz z motocyklem powinien on nam przekazać i żeby w następnej kolejności bez problemów móc zarejestrować nowy nabytek.

Umowa kupna-sprzedaży

To dokumentowe “must have”. Umowa kupna-sprzedaży motocykla, to dokument dzięki któremu, zyskujesz prawo do pojazdu i bez którego z pewnością nie zarejestrujesz go. Ważne więc, by taki dokument został prawidłowo sporządzony i nie dawał później w trakcie przerejestrowywania pojazdu powodów urzędnikowi do odrzucenia wniosku. Umowa powinna zostać więc sporządzona w dwóch identycznych egzemplarzach (jeden dla kupującego, jeden dla sprzedającego) i zawierać takie kluczowe dane, jak:

  • dane osobowe sprzedającego, w tym adres zamieszkania, numer pesel, numer i serię dowodu
  • dane osobowe kupującego, w tym adres zamieszkania, numer pesel, numer i serię dowodu
  • informacje, co stanowi przedmiot sprzedaży-zakupu tzn. informacje dotyczące marki, modelu, poj. skokowej, koloru, rok produkcji motocykla, a także numer jego ramy VIN oraz numer rejestracyjny
  • oświadczenie strony sprzedającej, że przenosi na kupującego prawa własnościowe

Karta pojazdu

Jest niczym innym, jak dokumentem (obowiązkowym dla pojazdów rejestrowanych po 1.07.1999) dokumentującym historię pojazdu. Jeśli sprzedający nie posiada tego dokumentu, to radzimy powrócić do poszukiwań i skierować wzrok w stronę innego egzemplarza. Brak karty może oznaczać, że pojazd pochodzi z kradzieży.

Dowód rejestracyjny

Nie tylko potwierdza aktualne badania techniczne pojazdu, ale także zawiera dane aktualnego właściciela pojazdu oraz informacje dotyczące samego pojazdu.

Druk PCC-3

Jest to deklaracja w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych i dotyczy opłaty podatkowej od kupna pojazdu o wartości ponad 1000 zł. Opłata wynosi 2% kwoty, za jaką został kupiony pojazd – w naszym przypadku motocykl. Na złożenie wniosku mamy 14 dni. Warto ten temat załatwić jak najszybciej, bo przekroczenie terminu będzie skutkowało karą w wysokości 100 zł. Z czasem owa kara będzie się powiększała.

Tablice rejestracyjne kupionego motocykla

Może nie stanowią one dokumentu do jakich jesteśmy przywyczajeni, ale ich posiadanie jest wymagane w Wydziale Komunikacji podczas przerejestrowywania pojazdu.

Dodatkowo nie zapomnijcie o potwierdzeniu zawarcia ubezpieczenia OC pojazdu i dowodzie osobistym.

Przerejestrowanie motocykla 2018 – krok po kroku

  • pierwszy krok, to wizyta w urzędzie skarbowym (w terminie do 14 dni!) przypisanym dla naszego miejsca zamieszkania. Składamy tam wspomnianą wyżej deklarację PCC-3 i dokonujemy opłat podatkowych, za co otrzymujemy potwierdzenie.
  • drugi krok, to wizyta w Wydziale Komunikacji (w terminie do 30 dni)
  • jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie, przyjdzie nam dokonać stosownych opłat oraz otrzymamy miękki dowód rejestracyjny ważny przez 30 dni
  • przed upływem 30 dni (lub wcześniej) otrzymamy informację z Wydziału Komunikacji, że właściwy dowód rejestracyjny jest już gotowy do odebrania

Jak więc widzicie proces ten nie jest skomplikowany. Grunt, to zachować zimną krew w trakcie dokonywania zakupu i nie kierować się jedynie emocjami. Właściwie sporządzona umowa oraz zebranie kompletu dokumentów pozwolą nam przebrnąć przez proces rejestracji motocykla bez najmniejszego problemu.

 

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
75%
heh...
13%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
13%