Aktualnie czytasz:
Policyjny Harley-Davidson z Rzeszowa. Dodatkowe informacje + ZDJĘCIA
0

Policyjny Harley-Davidson trafia do służby. Prezydent Miasta Rzeszowa Tadeusz Ferenc uroczyście przekazał Komendzie Miejskiej Policji w Rzeszowie zakupiony przez miasto motocykl marki Harley-Davidson. W najnowszej historii Polski, czyli po roku 1989, jest to pierwszy w kraju Harley zakupiony na potrzeby Policji. 

Zakupiony przez miasto motocykl to Harley-Davidson Road King. Jest to najnowsza wersja policyjna, wyposażona w silnik Milwaukee-Eight™ 107 o pojemności 1745cm3. Motocykl kosztował 68 tys. zł netto i został nabyty, a także odpowiednio zmodyfikowany, w salonie GOC Harley-Davidson Rzeszów, największym salonie marki Harley-Davidson w Europe Środkowo-Wschodniej.

Motocykl w wersji policyjnej charakteryzuje wydajniejszy alternator, który oprócz chłodnicy oleju jest dodatkowo wyposażony w wiatrak dochładzający. Komfort jazdy zapewnia najnowszy i ręcznie regulowany układ zawieszenia, a także amortyzowane i regulowane siedzenie, które uważane jest za jedno z najwygodniejszych pośród motocykli tej marki. Aby podłączyć urządzenia radiolokacyjne, sygnalizację dźwiękową oraz inny osprzęt, taki jak np. drukarka mandatów, salon Harleya w Rzeszowie zainstalował w maszynie dodatkowe źródła prądu. Harley-Davidson Rzeszów wyposażył policjantów również w osprzęt potrzebny do jazdy na motocyklu: najlepsze w ofercie Harleya kurtki, a także spodnie, rękawice oraz kaski. Salon zapewnił także dwuletni, darmowy okres serwisowania motocykla.

Prezydent Miasta Tadeusz Ferenc przekazując motocykl rzeszowskiej Policji powiedział: „Najlepszy motocykl, jaki istnieje na świecie, jest przekazywany służbom, które dbają o nasze bezpieczeństwo. Gratuluję Policji, gratuluję mieszkańcom Rzeszowa i niech służy w zachowaniu bezpieczeństwa”.

Harley będzie wykorzystywany do służby patrolowej na terenie miasta oraz zabezpieczenia imprez masowych.

„Jestem przekonany, że ten motocykl stanie się wizytówką nie tylko naszej Policji, ale i miasta. Przypomnę, że w Rzeszowie corocznie odbywa się wiele imprez o charakterze międzynarodowym i ten motocykl będzie służył również do ich zabezpieczenia” – skomentował Komendant Miejski Policji w Rzeszowie, Bogusław Kania.

Przedstawiciel dostawcy pojazdu podkreślał historyczną wagę dzisiejszego wydarzenia. „W najnowszej historii Polski, czyli po roku 1989, jest to pierwszy w kraju Harley zakupiony na potrzeby Policji. Co więcej, według naszych informacji obecnie jest to jedyny motocykl marki Harley-Davidson służący w policji w całej Europie Środkowowschodniej. W Polsce były wcześniej miasta, które testowały w swoich formacjach Harleye, ale do zakupu i stałego użytkowania ostatecznie jednak nie doszło. Dzisiejsze wydarzenie nawiązuje do pięknych tradycji przedwojennych i służby maszyn H-D w szeregach polskiej Policji i jesteśmy dumni z tego, że mogliśmy mieć w to swój wkład” – ocenił Paweł Pomianek, Kierownik Sprzedaży w GOC Harley-Davidson Rzeszów.

Historia marki Harley-Davidson w polskiej Policji*

Pierwsze motocykle Harley-Davidson pojawiły się Policji Państwowej na początku lat 20. Był to wówczas podstawowy motocykl w tej formacji. W 1927 roku, gdy rodziły się w naszym kraju zręby Policji Drogowej, do patrolowania dróg funkcjonariusze używali właśnie amerykańskich Harleyów-Davidsonów i Indianów. Pozostały one w służbie do 1939 roku.

Po zakończeniu II wojny światowej, nowo powstała Milicja Obywatelska zaczęła używać pozostałych w Polsce po wojnie wojskowych modeli Harley-Davidson WLA. Z braku innych pojazdów o podobnych parametrach, milicjanci jeździli na motocyklach H-D WLA w latach 1945-1952 do momentu, w którym Stalin nakazał cały imperialistyczny sprzęt zniszczyć. Niestety później na kolejne 40 lat zapomniano w służbach porządkowych o Harleyach. Po latach policjanta na białym Harleyu-Davidsonie można było zobaczyć dopiero na początku lat 90, gdy pojazdy te były testowane pod kątem ewentualnych zakupów dla tej formacji.

Harley-Davidson Road King Police – Podstawowe parametry techniczne:

  • Długość: 2,45 m
  • Waga: 365 kg
  • Silnik: Milwaukee-Eight™ 107
  • Moc: 90 KM
  • Osiągana prędkość: 190 km/h

*Źródło zdjęć oraz informacji historycznych: Tomasz Szczerbicki – dziennikarz, publicysta, dokumentalista, autor książki „Motocykle amerykańskie w Polce 1914-1945”

Zobacz także:
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
67%
Interesujące
33%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
O autorze
Zdjęcie profilowe Przemysław Borkowski
Przemysław Borkowski
10 od lat po Warszawie na dwóch kołkach. Piórem od lat po kartce. Przemysław Borkowski jest absolwentem dziennikarstwa na UW. Od najmłodszych lat pasjonuje się motoryzacją, zwłaszcza jednośladami. W swojej pracy łączy umiejętności zdobyte przez lata doświadczenia w prasie wraz ze swoją pasją. | Redakcja | Google+