Aktualnie czytasz:
Poradnik: Polerowanie felg, aluminium i stali w skuterze i motocyklu
3

Co zrobić, jeżeli felgi naszego pojazdu dalekie są od ideału, noszą ślady rys i zadrapań? Czy można sprawić, aby wydech ze szczotkowanego aluminium wyglądał o wiele lepiej? Odpowiedź jest prosta: polerowanie. Polerka nie jest taka trudna jak się wydaje, a jej efekty mogą przejść najśmielsze oczekiwania.

Nawet w przypadku matowego wydechu wystarczy...

Nawet w przypadku matowego wydechu wystarczy...

Wbrew temu co można by sądzić polerować można nie tylko felgi aluminiowe, czy stalowe, ale także chromowane. Różnica polega na tym jaki efekt osiągniemy. W przypadku aluminium satynowy wygląd materiału możemy zmienić w błyszczącą, lustrzaną powłokę. Podobnie rzecz się ma ze stalą, jednak w tym przypadku efekt będzie cięższy do uzyskania.

...odrobina pracy, aby efekt był powalający!

...odrobina pracy, aby efekt był powalający!

 
Czytaj
REKLAMA

Prezenty od Junaka

Kup dowolny jednoślad marki Junak, a otrzymasz kask z blendą Junak oraz 5L oleju Platinum Rider.

Z kolei praca przy chromie wygląda inaczej: chrom to powłoka galwaniczna, której nie odbudujemy. Możemy jednak sprawić, że rysy będą mniej widoczne. Dlaczego? Ponieważ do polerowania użyjemy lekkościernej pasty polerskiej, która z powodzeniem radzi sobie z nabłyszczaniem lakieru samochodowego. Jak sama nazwa mówi pasta ma właściwości ścierne, co w przypadku felg chromowanych oznacza pokrycie chromu drobnymi ryskami. Po co jednak rysować element, który już i tak jest porysowany? Po pierwsze ryski wykonane pastą polerską są bardzo drobne i nie obniżają wartości estetycznej. Co jednak ważniejsze polerowanie po obwodzie obręczy sprawi, że ryski przykryją większe zadrapania, a jednolity kierunek szlifu będzie wyglądał jak fabryczny zabieg dekoracyjny. Jak zabrać się do pracy?

W uzyskaniu lustrzanej powierzchni pomoże pasta polerska.

W uzyskaniu lustrzanej powierzchni pomoże pasta polerska.

W przypadku chromu wystarczy nałożyć na polerowany element warstwę pasty i równomiernie ją rozprowadzić, pozostawiając do lekkiego przeschnięcia. Gdy pasta osiągnie bardziej stałą konsystencję przystępujemy do polerowania, używając do tego miękkiej ściereczki lub ręcznika kuchennego. Aby efekt był widoczny polerowanie musimy powtórzyć około 2 do 4 razy. Jeśli jednak mamy do czynienia z aluminium czy stalą, to przede wszystkim musimy przygotować powierzchnię do polerowania. Jeżeli chcemy przede wszystkim usunąć rysy to powinniśmy zacząć od pracy papierami ściernymi, które pomogą usunąć głębsze zarysowania. Gradiencję musimy dobrać stosownie do zarysowań, do drobnych rys grubości włosa wystarczy papier wodny 800. Usunięcie zadrapań będzie łatwiejsze na aluminium, gdyż jest to miękki metal, jednak ze stalą także nie będzie problemu, po prostu będzie wymagała troszkę więcej pracy. Należy pamiętać, że wypolerować można tylko powierzchnię, która jest równa i gładka. Po przygotowaniu powierzchni przystępujemy do polerowania, jednak w porównaniu do chromu nie musimy się martwić o kierunek czyszczenia – aluminium i stal możemy wypolerować na lustro, nie pozostawiając na nich drobnych rysek od pasty. Od ilości włożonej pracy zależy jakość polerki, dlatego warto powtórzyć ją kilka razy w zależności od pożądanego efektu.

Czy polerowanie można stosować jedynie do obręczy i rantów? Nie, zastosowań jest wiele. W przypadku wydechów aluminiowych lub ze stali nierdzewnej możemy je także wypolerować. Podobnie rzecz się ma z uszkodzonymi klamkami hamulców czy sprzęgła – zadrapania powstałe podczas wywrotki wystarczy zeszlifować papierami ściernymi, a następnie przepolerować – efekt będzie znakomity, a koszt sporo niższy niż zakupu nowej klamki. Tubka 75 gram pasty kosztuje około 7zł, koszt jednego arkusza papieru ściernego to około 2-3zł. Odrobina sprytu i pracy pozwoli nam zaoszczędzić trochę gotówki, którą będziemy mogli przeznaczyć na paliwo.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
20%
Interesujące
60%
heh...
0%
Że co?
20%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
3 Komentarze
  • Zdjęcie profilowe Pietro
    27 kwietnia 2012 at 10:30

    Do polerowania aluminium, polecam pastę Automax 😉

  • Zdjęcie profilowe MichalWujak
    27 kwietnia 2012 at 16:23

    Również polecam pastę Automax, ale tą w czerwono-czarnej plastikowej tubce. Mam nadzieję, że Leszek wstawi zdjęcia, których nie zdążyłem wrzucić do arta, bo pokazują jaki efekt można uzyskać.

  • Zdjęcie profilowe marcin_wlkp
    27 kwietnia 2012 at 21:30

    jako lakiernik samochodowy z 10letnim stażem odradzam stosowanie pasty polerskiej Tempo (wiekszosc uwaza ją ja super)daje marne efekty.jesli chodzi o paste polecaną przez chłopaków czyli paste Automax to faktycznie daje super efekt w niskiej cenie.polecam.ta pasta + odrobina cierpliwosci daje super efekty