Paliwo: Gdzie najlepiej tankować skuter i motocykl?

Odwieczne pytanie na które wciąż nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Shell, BP, Orlen, Lukoil, Statoil, a może Neste? Dzięki pomocy użytkowników Skuterowo.com udało się nam wyłonić te stacje, na których można tankować bez obaw i nieznacznie poprawić wydajność skutera.

Podczas rutynowej kontroli w 2009 roku uznano, że najgorsza jakość paliw, zdecydowanie powyżej średniej dla całego kraju, zanotowana została w województwach lubuskim (15,6%) pomorskim i świętokrzyskim (po 14,3%.) oraz zachodniopomorskim (8,9 %). Czy jednak ktoś kiedykolwiek jednoznacznie stwierdził która z sieci ma najgorsze paliwo? Nie. Dlaczego?

Wszyscy tankujemy to samo.

Grupa Orlen zaopatruje 90% polskich stacji.
Grupa Orlen zaopatruje 90% polskich stacji.

Nie ma większego znaczenia czy wybierzemy BP, Shell, albo Neste. Na wszystkich stacjach jest dokładnie to samo paliwo. Niegdyś tylko Shell i Statoil sprowadzały własne surowce do Polski. W tym momencie stało się to nieopłacalne. Dlatego wszystkie stacje paliw w naszym kraju zaopatrują się u rodzimego producenta – Orlen. Jedyna różnica to tzw. uszlachetniacze – poszczególne marki posiadają własne substancje, które dodając do paliw sprawiają, że są bardziej wydajne. Tym sposobem powstaje BP Ultimate, Diesel Gold czy Suprema 98 znane ze stacji Statoil. To oczywiście wpływa na jakość i kaloryczność benzyn. Nie mniej jednak popularna 95 to wszędzie ten sam produkt. Tylko w innym opakowaniu.

Paliwa Lotos Dynamic wg użytkowników Skuterowo.com pozytywnie wpływają na osiągi
Paliwa Lotos Dynamic wg użytkowników Skuterowo.com pozytywnie wpływają na osiągi

Większość historii o awariach silnika po zatankowaniu na markowej stacji X czy Y to albo nieszczęśliwe zbiegi okoliczności, albo odosobnione przypadki. Na Forum Skuterowo.com pojawiły się głosy również o pozytywnie działających paliwach. Rekomendowano m.in. wzbogacone, 98 oktanowe paliwo Shell V-Power, czy LOTOS Dynamic 98.

Uczciwość najważniejsza.

“Chrzczenie” paliwa należy już do rzadkości, jednak nadal ma miejsce. Najbardziej podejrzane są stacje typu “Krzak i synowie”. Brak korporacyjnych standardów, procedur i kontroli wpływa na to, że na zwykłej stacji w Pcimiu Dolnym łatwiej o manipulacje. Zdarzały się historię ze źle zalegalizowanym licznikiem w dystrybutorze, niekonserwowanymi przez lata zbiornikami czy wodą w proporcji 1/3. Ceny często również są niezachęcające. W mniejszych miejscowościach stacje No Name zwykle posiadają monopol w promieniu kilkunastu kilometrów. To sytuacja niekorzystna, ale nic się nie da z tym zrobić.

Wojna cenowa.

Stacje bezobsługowe oferują paliwo Orlen. Ceny jednak są niższe.
Stacje bezobsługowe oferują paliwo Orlen. Ceny jednak są niższe.

Cena to często słowo klucz. Każdy zawsze chciałby tankować jak najtaniej. W tym momencie do czołówki należą stacje bezobsługowe brandowane jako Tesco, Auchan czy Neste. Dlaczego automatycznie jest taniej? To ze względu na niższy koszt stworzenia takiego punktu. Pomniejszony o zaplecze w postaci powierzchni sklepowej, personelu. Zwykle terytorium jakie zajmuje stacja jest znacznie mniejsze. Koszt utrzymania takiej małej jednostki jest znacznie niższy, co przekłada się w oczywisty sposób na marże. Czy paliwo tam jest gorszej jakości? Nie. Cena nie wynika z tego. Jest takiej samej jakości jak na stacjach Orlen, Lukoil czy BP.

Jakich paliw skutery nie lubią?

Na pewno oleju opałowego i napędowego… Taki żart… Należy unikać paliw wysokooktanowych. Takich jak np. V – Power Racing (powyżej 99 oktanów). Powoduje ona znaczne podwyższenie temperatury spalania, co niekorzystnie wpływa nie tylko na osiągi, ale również na żywotność silnika.

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

22 opinii

  1. Po zalaniu Rometa na naszej wiejskiej stacji gasł po wyjechaniu 40 metrów od bramy. 13 Metrów pchania, odpalał i jechał. Myślałem że to przez złe rozmieszanie oleju w baku. Mieszałem go coraz lepiej aż w końcu go nie nalałem. To samo się działo. Nigdy gdy jechałem z kimś. Może ten mój stary Romet ma swoją duszę?

  2. Długo pracowałem na BP- to prawda, że podstawowe “95” jest wszędzie takie samo. Dopiero zasadniczo różnią się “paliwa ulepszane” typu: Verva, Ultimate czy V-power, ale wygląda to mniej więcej tak, że na terminalu paliwowym napełnia się cysterne(najczęściej tylko jedną przegrode) paliwem “98”, a do tego każda z firm dolewa jakieś ulepszacze, tworząc te swoje “ulepszone paliwa”.

  3. Chłopaki a co się stanie jak zaleje np: 98 paliwko do skutera 4T ?? obecnie leje 95 z bliskiej albo Orlena ..

  4. Moje zdanie jest takie – jeśli tankuję benzynę 95-oktanową wiem, że nic nie powinno się stać silnikowi. Jeśli tankuję 98-oktanową muszę zdawać sobie sprawę z tego, że ma ona nieco wyższą temperaturę spalania i nie każdy silnik będzie na niej pracował lepiej i równiej niż na 95-oktanowej (choć większa część będzie rzeczywiście sprawować się lepiej). To jak z silnikami samochodowymi – cinquecento 900 bardziej się grzało i miało za wysokie wolne obroty, peugeot 306 był dla 98-ki wprost stworzony i palił jej mniej niż 95-ki, a samochody amerykańskie 98-ki nie lubią – w USA są inne liczby oktanowe (max. 85).
    Natomiast jeśli chodzi o markę to ja tankuję na Neste – dobre paliwo, nigdy nie miałem z nim problemów. Statoil drogi ale niekoniecznie dobry. Orlen o.k., BP też ale ceny tam zniechęcają. Nie radzę tankować w supermarketach, bo cena minimalnie niższa a spalanie dużo wyższe, a i nieraz gaśnięcie, dławienie się itd. – sprawdziłem.
    A w ramach ciekawostki – najlepsze paliwo zatankowałem na stacji Transmik Koło Korbońca pod Mławą – moja Skoda szła na nim 140 bez wysiłku, a na takim z markowych stacji najwyżej 120.

  5. Wszędzie 95 jest takie samo, ale zależy gdzie ile wody dolewają. Ja cały czas tankuję na BP i nie narzekam, jeszcze nie trafiłem na trefne paliwo. Na Orlenie czasami zdarzało się, że silnik chodził inaczej niż powinien. Natomiast raz zatankowałem na 1-2-3, skąd paliwo musiało być mieszane 50:50 z wodą, bo skuter w ogóle nie chciał na nim pracować. BTW: silniki skuterowe raczej nie tolerują dodatków do paliwa, uszlachetniaczy itd.

  6. Jestem fanem Shell i ładuję paliwko v-power to takie cudo 95 z dodatkami.
    I jest super.
    Pali od pierwszego kopa nawet w zimie czy dużej wilgotności.
    Testowałem z 95 BP-koszmar i odradzam
    oraz Neste 95 dużo lepsza od BP lecz o niebo gorsza od V-Pover.
    Faktycznie zalanie paliwka 99 oktan powoduje gorsze parametry pracy silnika lecz wymieszanie 99 z 95 no to całkiem niezła jazda lecz proponuje temp zewnętrzne do 15oC.

  7. Ja do mojego Questa leje Shell V-Power i nie narzekam, nic mi się w motorku nie dzieje, a osiągi są minimalnie większe. U mnie cena nie gra roli, bo przy 5-cio litrowym baku jest różnicy 50 groszy do 2 złotych, a tankuję w sezonie może 10 razy, więc jest różnicy do 20 złotych.

  8. No, jeżeli mi ktoś powie, że na Tesco jest to samo paliwo co na Orlenie to parsknę śmiechem. Chociaż może jest ale są pewnie nieco inne proporcje wody do benzyny. A Shell V-Power ma 95, a nie 98 oktanów jak większość sądzi. Acha – dlaczego jeśli 95 jest wszędzie taka sama to na statoilowskiej robię 15 km na baku mniej niż na innych?

  9. przez ponad 10 tys.km.tankowałem na Neste następnie w wyniku problemów z moją szalejącą naszyną rozebrałem gaźnik,był idealnie czysty,osiągi też były zadowalające.Miałem kiedyś kolesia co pracował na Shelu i powiedział,że “ulepszanie paliwa”występującego pod różnymi nazwami polegało u niego tak,że szefowa po zatankowaniu zbiornika przez cysternę wychodziła ze swojej kanciapy i wlewała do niego 1 litr jakiegoś płynu mówiąc,że teraz jest to super paliwko-śmiechu warte.kolega i ja zresztą też nie wierzę w te bzdety o lepszych paliwach.Z innej beczki,parę lat temu złapali szajkę podrabiaczy perfum i jak opowiadał jeden z naciągaczy mało nie sikał ze śmiechu jak sprzedawczynie w sklepie sprzeczały się które z przniesionych przez niego “perfum markowych mają ładniejszy zapach.Oczywiście wszystkie miały taki sam tandetny zapach tylko różne kolory.Jeszcz drobna uwaga BENZYNA NIE MIESZA SIĘ Z WODĄ.

  10. To, że benzyna nie miesza się z wodą to wiem. Gdyby się mieszała to nie miałbym problemów z wipałerem spod Kałuszyna. A wipałer bez wody rzeczywiście jest lepszy od normalnej 95, bo skuter wykorzystuje pełny zakres mocy i nie ma “dziur”. No ale potem gorzej chodzi na normalnej 95 – wipałer musi mieć jakieś “uzależniacze”.

  11. Czyli co lać 95 z BP czy V-powera z Shella ? Doradźcie bo na V-powerze mój 139qmb równo pracuje i ma lepsze osiągi niż na 95 z BP. I sam nie wiem które lać bo niektórzy piszą że V-power podnosi lekko osiągi ale skraca o dużo żywotność ile w tym prawdy ?

  12. No tak w zimę to nawet lepiej. Ale co w lato gdy na dworze jest 25C+ ? Lać zwykłe 95 z BP czy V-power nie zaszkodzi ?

  13. Dla małych silnków ~50ccm polecam tankowanie Vervy, jeśli ktoś ma dostęp do Orlena w okolicy. Zmiany są naprawde odczuwalne. W tym roku wyczyściłem i osuszyłem zbiornik, wymieniłem filtr paliwa i nieczego innego już nie nalewam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button