Osiągi cylindra 70 ccm w 2T (skutery, motorowery): Raport

Gdy zimą opisywaliśmy na przykładzie Rieju RRX montaż sportowego cylinder do silnika dwusuwowego obiecaliśmy, że podzielimy się z Wami spostrzeżeniami co do wzrostu osiągów i pracy większej jednostki. Dziś, po nawinięciu dobrych 500km od wymiany, Skuterowo.com może już coś powiedzieć na temat nikasilowego cylindra Airsal 70 Sport. Zapraszamy do lektury.

W sieci można znaleźć sporo artykułów o tuningu małych jednośladów, jednak często pomijany jest w nich tak ważny a zarazem prozaiczny fakt, jak uzyskane rezultaty. Skąd potencjalny tuner skuterów ma wiedzieć, że gra jest warta świeczki i opłaca się bawić w jakiekolwiek modyfikacje? Najlepiej byłby poddać tuningowi testowy motorower i napisać rzetelnie co osiągnęliśmy i jakim kosztem. Tak też zrobiło Skuterowo.com, czyniąc z seryjnego Rieju RRX naprawdę rewelacyjną maszynę. Już w zeszłym sezonie opisywaliśmy Wam rezultaty pierwszego etapu tuningu jakim była wymiana stockowego układu wydechowego na sportowy. W tamtym przypadku mogliśmy mówić o sporym przyroście mocy, prędkość maksymalna wzrosła z 74km/h do 86km/h, delikatnie, bo o około sekundę, wzrosło także przyspieszenie do 50km/h oraz poprawiła się elastyczność przy końcu skali prędkościomierza. Jak się ma sprawa ze sportowym cylindrem o 40% większej pojemności od seryjnej 50-tki?

Licznikowa bariera 80km/h to pozostałość po seryjnym silniku, teraz osiąga prędkość 93km/h

Zanim podamy suche fakty należy wspomnieć o kilku szczegółach modyfikacji, które są istotne dla całego testu. Przede wszystkim cylinder Airsal 70 Sport testujemy w parze z wydechem Tecnigas Enox. Dlaczego? Ponieważ żadna z części tuningowych z osobna nie da takich profitów w przyroście osiągów jak połączenie kilku elementów w jedną, spójną konstrukcyjnie całość. Sportowy cylinder w zestawieniu ze sportowym wydechem jest w stanie wykrzesać więcej mocy, niż po zastosowaniu oryginalnego wydechu. Tym, co pozostało seryjne w naszym silniku jest króciec gaźnika, blok membran oraz sam gaźnik. O ile dwóch pierwszych elementów nie trzeba wymieniać przy tuningu klasy sport, o tyle o wymianę gaźnika możnaby się już pokusić. Dlaczego? O tym już niedługo w osobnym artukule, a tym czasem spójrzmy na wyniki pierszej połowy tysiąca kilometrów.

Cylinder i wydech z grupy sport idealnie współpracują ze sobą

W porównaniu do motoroweru z samym sportowym wydechem montaż większego cylindra nie przełożył się tak znacznie na wzrost prędkości maksymalnej, zwiększyła się ona z 86km/h do 93km/h. Zapewne dokładniejsza regulacja gaźnika lub najlepiej jego zmiana zwiększyła by v-max jeszcze bardziej, ale jak na motorower ukierunkowany na przyspieszenie zamiast na moc nie jest źle. O wiele lepiej wypadła sprawa przyspieszenia, które po modyfikacjach prezentuje się bardzo okazale. Przy odpowiednim operowaniu dźwignią sprzęgła i efektywnym starcie spod świateł 50-tka na liczniku pojawia się już po ok. 4 sekundach, a więc o dwie sekundy wcześniej niż w przypadku zmiany samego wydechu i 3 sekundy szybciej w porównaniu do seryjnego motoroweru. Elastyczność w górnej części obrotów i obciążenia różnież wzrosła, pozwalając na osiągnięcie 80km/h po około 10 sekundach. Takie osiągi pozwalają na przegonienie po mieście większości samochodów, można całkiem sensownie śmigać i nieraz poczuć smak adrenaliny, bo mokra od deszczu nawierzchnia czy trochę piasku na drodze sprawiają, że silniejszemu odkręceniu gazu towarzyszy buksowanie tylnego koła. Do uszu bikera dochodzą przy tym bardzo przyjemne, agresywne dźwięki dwusuwa, kojarzące się bardziej z motocyklami MX, niż ze skuterkami.

Zobacz również jak przeprowadzić tuning skutera 4T

Przez pierwsze 500km nowe serducho sprawowało się bez problemów

Co ważne, całość wrażeń nie jest okupiona duży wyższą konsumpcją benzyny. Przy bardzo agresywnej jeździe zużycie paliwa w mieście utrzymywało się na poziomie 4,3-4,8L w zależności od długości jazdy i stopnia rozgrzania silnika. W porównaniu do seryjnego silnika, który potrzerzebował w mieście od 4 do 4,5L, wzrost nie jest taki wielki jak możnaby się spodziewać. Z uwagi na fakt, że po wymianie cylindra nie zdecydowaliśmy się na montaż termostatu, niedogrzany w początkowej fazie pracy silnik może zużywać większe ilości benzyny, co również ma swój skuter w podwyższeniu spalania o parę kropel. Prognozujemy, że przy ekonomicznej jeździe zużycie paliwa kształtowałoby się poniżej poziomu niezbędnemu seryjnemu motorowerowi, głównie przez mniejsze wysilenie jednostki podczas spokojnej jazdy i braku konieczności znacznego odkręcania manetki. Zużycie oleju również uległo zwiększeniu, ponieważ według zaleceń producenta podkręciliśmy nieco dozownik oleju. Zalecana dawka to proporcja 1:33, co w porównaniu do standardowego 1:45 jest sporą różnicą. Wiemy jednak, że dla agresywnie używanego silnika w zupełności wystarczy dawka 1:40, ponieważ przy 3% mieszance silnik nie dawał rady przepalać oleju.

Jak możemy ocenić Rieju RRX z cylindrem Airsal 70 Sport i wydechem Tecnigas Enox? No cóż, osiągi pojazdu są naprawdę niezłe i trudno dotrzymać mu kroku, co przekłada się na naprawdę wiele funu z jazdy. Niestety, koszt tuningu nie jest niski i wynosi 600zł za cylinder i łożysko korbowodu oraz drugie 600zł za wydech. Jeżeli wymianę i regulację zlecimy warsztatowi możemy do kwoty doliczyć jeszcze dobre dwie stówki. Co prawda kolejne wydatki w postaci wyższego zużycia wachy nie są dużo wyższe w porównianiu do serii, jednak tak przygotowany motorower staje się środkiem bardziej do weekendowych wyjazdów dla frajdy, niż codziennych dojazdów. Pragnąc jednośladu szybkiego i ekonomicznego taniej wyjdzie zrobienie prawka i kupno 125 4T.

Fot.: Michał Wujak (Skuterowo.com)

Inne publikacje na ten temat:

14 opinii

  1. Zmieniając cylinder na większą pojemność wypadałoby zmienić przełożenie wtórne, zakładając większą zębatkę zdawczą. Zmniejszyłoby to zużycie paliwa, a bardziej zwiększyło v-max.

  2. Zgadzam sie, Po cholere ladowac duzo gotowki w mala 50tke Kiedy mozna kupic 125cc o duzo lepszych osiagach i malym spalaniu.

  3. Brakuje informacji czy prędkości podane w artykule są
    “licznikowe” czy mierzone gps’em. Tłumik pozwala
    kręcić wyższe obroty stąd przyrost prędkości.
    Cylek daje moc czyli przyśpieszenie.

    Jeżeli vmax wypada za obrotami z peak’em mocy
    warto zmienić przełożenia.

    Jestem ciekaw ile da zmiana gaźnika 0,5 – 1 KM?

    Możnaby zrobić pomiary mocy i momentu
    i wtedy wszystko jasne.

  4. Podane prędkości były mierzone za pomocą GPSu, powyżej 80km/h w liczniku brakowało już skali no i oczywiście trochę on przekłamywał.

  5. Fajnie. Ciekawe u mnie w 50 2T co dałaby zmiana na 80 i potem ewentualnie zmiana wydechu. I co ze spalaniem?

  6. To ładnie. Jaki jest gaźnik w serii?

    Co do 125, to 70 2t w “sporcie” można osiągnąć 9-10 KM
    i odpowiada to słabej chłodzonej powietrzem 125 4T.

    Co do przyspieszeń może być fajniej na 2T,
    krótsze przełożenia i inne oddawanie mocy.

  7. Gaźnik w seri to pewnie coś koło 17,5mm, do 19mm. Kolega ma w aprrili pegasso areche 19 mm, seryjnie w 50cmm.

  8. Seryjny gaźnik to Dell’orto PHBN 16.
    Co do mocy 70ccm to w zależności od stopnia tuningu można uzyskać różną moc, jeśli wymienionych jest wiele części może to być nawet ok 16KM.

  9. @MichałWujak , po full tuningu moc powinna się wachać od 18km-20km 😀 .Wberw pozorom do takiego zestawienia gdybyście dołożyli gaźnik 19-21mm (niewiele większe spalanie) to osiągi były by naprawdę WIĘKSZE. Mój ojciec po zmianie cylindra w aprili classic (am6) na 80ccm od Minarelli i gaźnika na 19mm , przy jego wadze 90kg , spokojnie leci 120km/h . Wymienił tylko te 2 części. Przy spokojnej jeździe pali nawet 3,5l przy rżnięciu 5l , i żadna 125ccm 4t nam nie straszna 😀 . Trzeba będzie zbierać piniążki na tune swojej Dt-ki.

  10. myślisz że w poście sprzed roku ci autor odpisze?
    A jak już musisz to może doprecyzuj W CZYM ten dozownik oleju ma być regulowany – bo w tym wątku przewija sie kilka maszyn i nikt za boga nie wie który silnik masz na myśli

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button