Aktualnie czytasz:
Osiągi cylindra 70 ccm w 2T (skutery, motorowery): Raport
13

Gdy zimą opisywaliśmy na przykładzie Rieju RRX montaż sportowego cylinder do silnika dwusuwowego obiecaliśmy, że podzielimy się z Wami spostrzeżeniami co do wzrostu osiągów i pracy większej jednostki. Dziś, po nawinięciu dobrych 500km od wymiany, Skuterowo.com może już coś powiedzieć na temat nikasilowego cylindra Airsal 70 Sport. Zapraszamy do lektury.

W sieci można znaleźć sporo artykułów o tuningu małych jednośladów, jednak często pomijany jest w nich tak ważny a zarazem prozaiczny fakt, jak uzyskane rezultaty. Skąd potencjalny tuner skuterów ma wiedzieć, że gra jest warta świeczki i opłaca się bawić w jakiekolwiek modyfikacje? Najlepiej byłby poddać tuningowi testowy motorower i napisać rzetelnie co osiągnęliśmy i jakim kosztem. Tak też zrobiło Skuterowo.com, czyniąc z seryjnego Rieju RRX naprawdę rewelacyjną maszynę. Już w zeszłym sezonie opisywaliśmy Wam rezultaty pierwszego etapu tuningu jakim była wymiana stockowego układu wydechowego na sportowy. W tamtym przypadku mogliśmy mówić o sporym przyroście mocy, prędkość maksymalna wzrosła z 74km/h do 86km/h, delikatnie, bo o około sekundę, wzrosło także przyspieszenie do 50km/h oraz poprawiła się elastyczność przy końcu skali prędkościomierza. Jak się ma sprawa ze sportowym cylindrem o 40% większej pojemności od seryjnej 50-tki?

Licznikowa bariera 80km/h to pozostałość po seryjnym silniku, teraz osiąga prędkość 93km/h

Zanim podamy suche fakty należy wspomnieć o kilku szczegółach modyfikacji, które są istotne dla całego testu. Przede wszystkim cylinder Airsal 70 Sport testujemy w parze z wydechem Tecnigas Enox. Dlaczego? Ponieważ żadna z części tuningowych z osobna nie da takich profitów w przyroście osiągów jak połączenie kilku elementów w jedną, spójną konstrukcyjnie całość. Sportowy cylinder w zestawieniu ze sportowym wydechem jest w stanie wykrzesać więcej mocy, niż po zastosowaniu oryginalnego wydechu. Tym, co pozostało seryjne w naszym silniku jest króciec gaźnika, blok membran oraz sam gaźnik. O ile dwóch pierwszych elementów nie trzeba wymieniać przy tuningu klasy sport, o tyle o wymianę gaźnika możnaby się już pokusić. Dlaczego? O tym już niedługo w osobnym artukule, a tym czasem spójrzmy na wyniki pierszej połowy tysiąca kilometrów.

 
Czytaj
REKLAMA

Prezenty od Junaka

Kup dowolny jednoślad marki Junak, a otrzymasz kask z blendą Junak oraz 5L oleju Platinum Rider.

Cylinder i wydech z grupy sport idealnie współpracują ze sobą

W porównaniu do motoroweru z samym sportowym wydechem montaż większego cylindra nie przełożył się tak znacznie na wzrost prędkości maksymalnej, zwiększyła się ona z 86km/h do 93km/h. Zapewne dokładniejsza regulacja gaźnika lub najlepiej jego zmiana zwiększyła by v-max jeszcze bardziej, ale jak na motorower ukierunkowany na przyspieszenie zamiast na moc nie jest źle. O wiele lepiej wypadła sprawa przyspieszenia, które po modyfikacjach prezentuje się bardzo okazale. Przy odpowiednim operowaniu dźwignią sprzęgła i efektywnym starcie spod świateł 50-tka na liczniku pojawia się już po ok. 4 sekundach, a więc o dwie sekundy wcześniej niż w przypadku zmiany samego wydechu i 3 sekundy szybciej w porównaniu do seryjnego motoroweru. Elastyczność w górnej części obrotów i obciążenia różnież wzrosła, pozwalając na osiągnięcie 80km/h po około 10 sekundach. Takie osiągi pozwalają na przegonienie po mieście większości samochodów, można całkiem sensownie śmigać i nieraz poczuć smak adrenaliny, bo mokra od deszczu nawierzchnia czy trochę piasku na drodze sprawiają, że silniejszemu odkręceniu gazu towarzyszy buksowanie tylnego koła. Do uszu bikera dochodzą przy tym bardzo przyjemne, agresywne dźwięki dwusuwa, kojarzące się bardziej z motocyklami MX, niż ze skuterkami.

Zobacz również jak przeprowadzić tuning skutera 4T

Przez pierwsze 500km nowe serducho sprawowało się bez problemów

Co ważne, całość wrażeń nie jest okupiona duży wyższą konsumpcją benzyny. Przy bardzo agresywnej jeździe zużycie paliwa w mieście utrzymywało się na poziomie 4,3-4,8L w zależności od długości jazdy i stopnia rozgrzania silnika. W porównaniu do seryjnego silnika, który potrzerzebował w mieście od 4 do 4,5L, wzrost nie jest taki wielki jak możnaby się spodziewać. Z uwagi na fakt, że po wymianie cylindra nie zdecydowaliśmy się na montaż termostatu, niedogrzany w początkowej fazie pracy silnik może zużywać większe ilości benzyny, co również ma swój skuter w podwyższeniu spalania o parę kropel. Prognozujemy, że przy ekonomicznej jeździe zużycie paliwa kształtowałoby się poniżej poziomu niezbędnemu seryjnemu motorowerowi, głównie przez mniejsze wysilenie jednostki podczas spokojnej jazdy i braku konieczności znacznego odkręcania manetki. Zużycie oleju również uległo zwiększeniu, ponieważ według zaleceń producenta podkręciliśmy nieco dozownik oleju. Zalecana dawka to proporcja 1:33, co w porównaniu do standardowego 1:45 jest sporą różnicą. Wiemy jednak, że dla agresywnie używanego silnika w zupełności wystarczy dawka 1:40, ponieważ przy 3% mieszance silnik nie dawał rady przepalać oleju.

Jak możemy ocenić Rieju RRX z cylindrem Airsal 70 Sport i wydechem Tecnigas Enox? No cóż, osiągi pojazdu są naprawdę niezłe i trudno dotrzymać mu kroku, co przekłada się na naprawdę wiele funu z jazdy. Niestety, koszt tuningu nie jest niski i wynosi 600zł za cylinder i łożysko korbowodu oraz drugie 600zł za wydech. Jeżeli wymianę i regulację zlecimy warsztatowi możemy do kwoty doliczyć jeszcze dobre dwie stówki. Co prawda kolejne wydatki w postaci wyższego zużycia wachy nie są dużo wyższe w porównianiu do serii, jednak tak przygotowany motorower staje się środkiem bardziej do weekendowych wyjazdów dla frajdy, niż codziennych dojazdów. Pragnąc jednośladu szybkiego i ekonomicznego taniej wyjdzie zrobienie prawka i kupno 125 4T.

Fot.: Michał Wujak (Skuterowo.com)
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
15%
Interesujące
55%
heh...
0%
Że co?
20%
Grrrr!
0%
Smutne
5%
13 Komentarze
1 2
  • 23 listopada 2013 at 22:21

    Jakim wy cudem tak mało jeździcie ? Ja na DT50 zębatki 11/50 , gaz 16 all seria , leciałem 105 , v-max tak sie waha od 100-105 , wiadomo trzeba go wkręcić po wyżej 10k rpm

  • 21 listopada 2015 at 20:14

    Dzień Dobry mam pytanie jak regulowałeś dozownik oleju ! Z góry dziękuję ?!!!

  • Zdjęcie profilowe Wombat
    21 listopada 2015 at 21:17

    myślisz że w poście sprzed roku ci autor odpisze?
    A jak już musisz to może doprecyzuj W CZYM ten dozownik oleju ma być regulowany – bo w tym wątku przewija sie kilka maszyn i nikt za boga nie wie który silnik masz na myśli