Aktualnie czytasz:
Opony zimowe do skutera i motocykla: Kiedy zmieniać opony na zimowe?
7

Dziś zaskakująco niska temperatura, zwłaszcza na wschodzie. Jeśli w Waszym domu nie grzeją kaloryfery to nie zazdrościmy Wam poranka. Patrząc na termometr można doznać szoku, a jednocześnie zostać zainspirowanym do tematu opon zimowych w jednośladzie. Czy i kiedy zmienić ogumienie?

Opona zimowa z kolcami własnej roboty

Opona zimowa z kolcami własnej roboty

To, że istnieją opony zimowe do jednośladów – skuterów i motocykli chyba nie dziwi już nikogo. Może wybór nie jest ogromny, jednak na rynku można spotkać wiele propozycji różnych producentów. Na początek jednak odpowiedzmy sobie na pytanie: Czym się różni opona letnia od zimowej?

1. Mieszanka gumowa: Zimowe ogumienie jest o wiele bardziej miękkie od standardowego. Przez to lepiej przylega do powierzchni podczas niskich temperatur. Zwykłe opony poniżej 7 stopni staje się bardzo sztywne.
2. Bieżnik: Różnice widać gołym okiem. Zimówki są wyposażone w lamele – są to te drobne i liczne wcięcia w oponie. Dodatkowo jej wzór posiada nie tylko równoległe, ale także poprzeczne wcięcia zapewniające lepszą przyczepność na śniegu.

 
Czytaj
REKLAMA

Prezenty od Junaka

Kup dowolny jednoślad marki Junak, a otrzymasz kask z blendą Junak oraz 5L oleju Platinum Rider.

Należy dodać również, że występują opony wyczynowe wyposażone w kolce i przystosowane do montażu łańcuchów. Jednak poruszanie się nimi w Polsce po drogach publicznych nie jest dozwolone.

Osoby, które chcą podróżować przez cały rok na skuterze czy motocyklu powinny wymienić opony na zimowe zawczasu. Czyli kiedy? Najlepszym rozwiązaniem jest przyjęcie jednej zasady – jeśli średnia temperatura dobowa spada poniżej 7 stopni Celsjusza należy dokonać zmiany ogumienia. Właśnie to jest wartość graniczna dla zwykłych opon. Twardnieją przez co nawet w przypadku jazdy po wodzie dużo łatwiej jest o wpadnięcie w poślizg.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
33%
Interesujące
33%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
33%
Smutne
0%
7 Komentarze
  • Zdjęcie profilowe
    24 października 2014 at 07:46

    wojtek_pl napisał:

    I znowu propaganda…
    Ja kupiłem opony całoroczne Heidenau K66. I muszą wystarczyć. W mieście i tak odśnieżają ulice.

    .
    Jak coś jest do wszystkiego, to zazwyczaj jest do niczego 😉

  • Zdjęcie profilowe wojtek_pl
    24 października 2014 at 09:09

    I znowu propaganda…
    Ja kupiłem opony całoroczne Heidenau K66. I muszą wystarczyć. W mieście i tak odśnieżają ulice.

  • Zdjęcie profilowe
    24 października 2014 at 08:38

    Właściwie to opony całoroczne to jest niezła…. propaganda:) A kolega Wojtek niech sobie poczyta o własciwościach mieszanek na opony w różnych zakresach temperatur.

  • Zdjęcie profilowe
    24 października 2014 at 09:24

    Oczywiście, że nie, ale kombinacja zimnego asfaltu (to tez ma znaczenie) i twardszych gum znacząco wpływa na przyczepność.
    Jeżdźić sie da i poniżej zera, ale ryzyko poślizgu wzrasta bardziej niż w deszczowy dzień.

  • Zdjęcie profilowe wojtek_pl
    24 października 2014 at 11:02

    To nie jest tak, że przy 6.5C (poniżej 7C !) opony letnie są twarde ja kamień i nie nadają się do użytku i NATYCHMIAST trzeba założyć zimowe.

  • Zdjęcie profilowe Miro
    24 października 2014 at 16:12

    Zbyt duży kłopot, lepiej zwyczajnie nie jeździć jednośladem w zimie, a zwłaszcza po śliskim.

  • Zdjęcie profilowe piter
    24 października 2014 at 17:41

    Zgadzam się z Tobą w 100%. Lepiej przezimować w garażu 🙂