Opole: Miasto planuje budowę dużego centrum przesiadkowego

Rondo, tunel w nasypie kolejowym, parkingi typu park&ride, przystanki autobusowe – to elementy układu drogowego, które chce zbudować i przebudować Opole, by stworzyć duże centrum przesiadkowe przy stacji kolejowej Opole Wschód. Koszt inwestycji to ok. 150 mln zł.

Inwestycja została pomyślana tak, by usprawnić komunikację miejską i publiczną. Podstawowym celem projektu jest m.in. podniesienie jakości życia, szybkości przemieszczania się w obrębie dzielnic oraz podniesienie konkurencyjności miejskich środków transportu nad samochody prywatne. Infrastruktura drogowa w pobliżu stacji Opole Wschód ma być np. poprawiona tak, by umożliwić skomunikowanie i uruchomienie nowych połączeń autobusowych dla mieszkańców miasta i mieszkańców gmin Aglomeracji Opolskiej.

Projekt ma pozwolić na przebudowanie dysfunkcyjnego dla komunikacji miejskiej skrzyżowania z ul. Katowicką i ul. Bohaterów Monte Casino w jedno zintegrowane skrzyżowanie z wyspą centralną. W ramach projektu przewidziano też utworzenie parkingów typu park&ride przy stadionie piłkarskim, czy przy ul. Rataja. Podróżny będzie mógł na nich zostawić samochód i do niedalekiego centrum miasta dojść lub dostać się w dowolny punkt miasta autobusami MZK. Będzie też mógł skorzystać ze zlokalizowanej w pobliżu parkingu wypożyczalni rowerów.

W ramach nowego układu drogowego planowana jest np. budowa ronda, tunelu w nasypie, czy tunelu podziemnego, co ma rozładować tłok w centrum miasta i poprawić płynność ruchu z obszarów peryferyjnych w północnej części miasta do centrum, a także na osi wschód – zachód.

Stworzone w ten sposób centrum przesiadkowe dawałoby możliwość korzystania z różnych form transportu: dworca kolejowego, autobusów czy rowerów miejskich i możliwości pozostawienia samochodu na parkingu.

Szacowana całkowita wartość projektu to 150,2 mln zł. Miasto ubiega się o dofinansowanie na ten cel z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. Miałoby ono wynieść 112,7 mln zł. Z uwagi na strategiczny charakter projektu, ma być on złożony w procedurze pozakonkursowej do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Fot.: Fotolia

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button