Aktualnie czytasz:
Skuter i motocykl w Mieście: Skuterowo.com w Radiu Plus
10

Dziś w Skuterowo.com fragment rozmowy dotyczącej bezpieczeństwa podczas podróżowania skuterem po mieście. Zastanawiamy się prócz tego nad nowymi regulacjami prawnymi dotyczącymi Prawa Jazdy AM. Słów kilka zamieniliśmy także o prawidłowym stroju każdego skuterowca.

Posłuchaj programu Radia Plus z 3. lipca 2011.

[display_podcast]

Patrycja Michońska, Radio Plus: Patrycja Michońska przy mikrofonie, wraz ze mną w studiu Pan Leszek Śledziński Skuterowo.com , dzień dobry, witam serdecznie.

Leszek Śledziński, Skuterowo.com: Dzień dobry, witam.

P: Piękna pogoda, na ulicach rowery i skutery. Jak bezpiecznie jeździć?

L: Skuterem? Przede wszystkim rozważnie i spokojnie. To jest najważniejszy aspekt. Chodzi tutaj o to, że przez cały czas trwa taki potajemny pojedynek między kierowcami samochodów zwanymi żargonowo puszkarzami a skuterowcami, którzy to razem, wspólnie przemieszczają się od punktu A do punktu B po mieście… Jak jeździć bezpiecznie? Przede wszystkim mieć szacunek do tych jednych i do tych drugich, wzajemnie, wobec siebie, a po drugie jest to kwestia znajomości przepisów prawa. I po trzecie to też edukacja we własnym zakresie, umiejętność kalkulowania własnych umiejętności w podróżowaniu w tym miejskim gąszczu, który jest może nie szczególnie niebezpieczny, ale bardzo specyficzny.

P: Żeby jeździć motocyklem trzeba mieć prawo jazdy. A co ze skuterem?

L: Żeby jeździć takim małym skuterem, czyli takim do pojemności 50 cm3 wystarczy dowód osobisty, albo karta motorowerowa. Co ważne te przepisy zmieniają się wraz z nowym rokiem, ale można powiedzieć, że zmieniają się w sposób marginalny, w sensie marginalnej ilości osób będzie to dotyczyć. Będzie to dotyczyć tylko i wyłącznie tych, którzy przed wejściem tej ustawy czyli przed 2012 rokiem nie ukończyli osiemnastego roku życia.Dokładnie – jeżeli już ustawodawca raz pozwolił komuś podróżować na tak zwany dowód, już mu tego nigdy nie zabroni. Wchodzą nowe regulacje, dotyczy to tylko tych którzy nie ukończyli osiemnastego roku życia.

P: I co oni wtedy będą musieli zrobić?

L: Będą musieli się ubiegać o specjalną kategorię AM i będzie się ją zdobywało w niemal identyczny sposób, jak każdą inną kategorię A,B,C,D itd…

P: Czy skuterami jeździmy tylko po mieście?

L: Oczywiście, że nie. Są skutery, które ze względu na pojemność są rozgraniczane na dwa rodzaje, czyli te małe do 50 cm, którymi można się poruszać za pomocą dowodu osobistego i te większe, które już łapią się pod kategorię A. Jedne i drugie mogą służyć do podróży między miastowych, podmiejskich, można sobie wyjechać spokojnie pod Warszawę np. na działkę.

P: Jednak kiedy mówimy o skuterach, kojarzy nam się to z tłokiem, korkami, a skutery przemykają się bezgranicznie.

L: Tak, one są głównie do tego stworzone, ale są też skutery, które są na tyle uniwersalne, że bardzo dobrze radzą sobie w mieście, ale w cale nie gorzej poza nim.

P: Czy osoby jeżdzące na skuterach to skuterowcy?

L: Tak się nazywają…

P: Jak powinno wyglądać wyposażenie skuterowca?

L: Mówiliśmy o bezpieczeństwie, tak? Można w mieście i nie tylko w mieście spotkać wielu to kierowców, skuterowców, którzy podróżują bez odpowiedniego wyposażenia. Nie jest ono normowane w sposób prawny, oczywiście oprócz kasku.

P: Kask jest obowiązkowy, tak?

L: Tak. Pozostałe elementy to jest kwestia naszego, własnego, że tak powiem zdrowego rozsądku. Widząc kogoś kto podróżuję w klapkach, krótkich spodenkach i w krótkim rękawie można sobie czasami pomyśleć, że ten ktoś jest nierozsądny, bo proszę sobie wyobrazić sytuację następującą: dochodzi do wywrotki bez względu czy z naszej winy czy nie z naszej winy i tak zwanego szlifowania. Szlifowanie to jest po prostu efekt tarcia skuterem o asfalt. Proszę sobie wyobrazić, jak wygląda człowiek po czymś takim, po takim upadku.

P: To może trudno sobie wyobrazić, ale wyobraźmy to sobie jak spadniemy z roweru, a prędkość jest niższa.

L: I masa jest niższa, która ewentualnie jest w stanie na nas spaść. Wyposażenie takie dodatkowe które jest w stanie w jakiś sposób zabezpieczyć nas wcale nie jest drogie: Za kwotę 100, 200, 300 złotych można się po prostu lepiej ubrać. Czasami nawet sama bluza z kapturem, taka grubsza jest w stanie nas ochronić przed ewentualnymi następstwami. Ja też znam takich, którzy jeżdzą na przykład z ochraniaczami, takimi których używa się zazwyczaj jeżdząc na rolkach czy na łyżwach… Jednak tak naprawdę dżinsowe spodnie same w sobie są już jakąś protekcją, tak samo bluza z kapturem, nie mówiąc już o lepszych strojach takich, które wyglądają jak codzienna odzież. Ja na przykład dzisiaj w takiej przyjechałem. To jest normalna bluza z kapturem, ale ona w sobie ma protektory gumowe i w razie upadku nasze kończyny są bezpieczne…

Fot.: Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
O autorze
Zdjęcie profilowe Leszek Śledziński
Leszek Śledziński
Zaczynałem jak każdy. Od Komara przez Simsona, chiński skuter... aż do spełniania swoich marzeń. W Jednoślad.pl Tworze swoje moto vlogi, testuje motocykle i motorowery oraz informuję o najważniejszych zmianach w prawie.
10 Komentarze
  • Zdjęcie profilowe zenek69
    4 lipca 2011 at 11:45

    To może trudno sobie wyobrazić, ale wyobraźmy to sobie jak spadniemy z roweru, a prędkość jest niższa.

    A teraz niech mi się wpiszą ci co wywrócili się na rowerze i walnęli głową o glebę !!!!

    Wielokrotnie rozmawiałem ze znajomymi co poruszają się dzień w dzień na rowerze (ja przy nich to jestem leszcz bo wolę skuter a rower teraz sporadycznie) i nikt nie może przypomnieć sobie faktu wywrotki i uderzenia się w głowę.

    Pościerane i poranione inne części ciała podczas wywrotki, tak i to wielokrotnie ale nigdy głowa a są to ludzie co mają po 45 lat a rower zastępuje im żonę 🙂 🙂 🙂

    Skuter kask jak najbardziej obowiązkowy i karać surowo za jazdę bez niego ale nie róbmy cyrku z kaskiem na rowerze i nie dajmy aby sobie producenci nabijali kabzę naszym kosztem.

  • Zdjęcie profilowe Leszek Śledziński
    4 lipca 2011 at 12:20

    Hmmm, ale nikt tu nic nie mówi o kasku dla rowerzystów…

  • Zdjęcie profilowe marcin0915
    4 lipca 2011 at 13:06

    Leszek, widze, że macie tu mały „burdel”. Otóż w zakładce „prawo jazdy AM”, we wszystkich artykułach pisze, że prawo jazdy AM „wchodzi w życie” od 2013r., natomiast w powyższym artykule mowa jest o roku 2012. Jak to w końcu jest na prawde? Mam 18-stke we wrześniu 2012r. i nie wiem, czy się załapie…

  • Zdjęcie profilowe Leszek Śledziński
    4 lipca 2011 at 21:26

    Ustawa wchodzi w zycie od 2012, obowiązuje od 2013.

  • Zdjęcie profilowe Vezyr
    4 lipca 2011 at 21:53

    „Ustawa wchodzi w zycie od 2012, obowiązuje od 2013.”

    A że tak powiem, czy się jedno od drugiej tak dokładniej różni 😀 Coś mi świta, ale wolę mieć pewność od Osoby, która się tym zajmuje, znaczy wie więcej niż ja xD

  • Zdjęcie profilowe marcin0915
    4 lipca 2011 at 22:04

    Dzięki za odpowiedź, szkoda że taką…

  • Zdjęcie profilowe marcin0915
    4 lipca 2011 at 22:46

    Już całkiem zdurniałem… Osiemnastka we wrześniu 2012r. Musze robić prawko, czy łapie nie jeszcze na „dowód osobisty” ?? Sory za natręctwo ;p

  • Zdjęcie profilowe madi
    4 lipca 2011 at 23:00

    tak, łapią się wszyscy którzy mają osiemnastkę przed 31.12.2012. Jeśli osiemnastkę masz 1.01.2013 lub później to musisz robić prawo jazdy AM. I to tyle w tym temacie.

  • Zdjęcie profilowe marcin0915
    5 lipca 2011 at 16:16

    Ok. Dzięki wielkie…