125 ccm
Aktualnie czytasz:
Motocykle 125: Obliczanie współczynnika mocy do masy (kW/kg)
3

Sledzimy Forum 125 Skuterowo.com jak i komentarze czy Wasze pytanie wysyłane na redakcja@skuterowo.com. Powstaje wiele wątpliwości co do współczynnika masy do mocy motocykla czy skutera, którym można będzie jeździć za kilkanaście dni posiadając jedynie prawko kategorii B.

Dla pełnego uproszczenia Wasze wszystkie wątpliwości zbierzemy w kilka punktów i kolejno wytłumaczymy w przystępnej formie.

1. Co to jest ten współczynnik kW/kg i ile maksymalnie może wynosić?
Jest to wartość zdefiniowana w nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami na postawie której będzie można od 24.08.2014 jeździć motocyklami 125 ccm na B. Brzmi ona w następujący sposób:

(Prawo jazdy) (…) kategorii B uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg pod warunkiem, że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat.”

2. Czy stosunek mocy do masy dotyczy mojego ciężaru, motocykla czy sumy?
Twoja waga nie ma tutaj żadnego znaczenia. Chodzi o masę własną pojazdu jaka widnieje w homologacji.

3. Moim zdaniem żaden z dostępnych skuterów i motocykli 125 nie spełnia tych wymagań.
To oznacza, że albo mylisz jednostki, albo popełniasz błędy w obliczeniach. Ogromna większość pojazdów spełnia te wymagania z prostego powodu. Chińskie i europejskie fabryki motocykli koncentrują się na rynkach w których te przepisy obowiązują już od dawna. Brak spełnienia tego wymogu byłoby strzałem w kolano zarówno dla producentów jak i importerów.

4. Jak obliczyć ten stosunek mocy do masy?
To proste, ale musisz pamiętać o odpowiednich jednostkach. W Polsce moc silników podaje się zazwyczaj w KM (konie mechaniczne), zamiast kW (kilowat). W prawidłowych obliczeniach pomoże Tobie poniższe wyjaśnienie:

Ważne

– 11 kilowatów (KW) = 15 koni mechanicznych (KM)
– Nigdy nie myl jednostek KW z KM

Na uspokojenie: Współczynnik 0,1 kW/kg przekraczają zwykle tylko stare dwusuwowe, niezblokowane konstrukcje 125 ccm z lat 9o i samego początku tego wieku. Pozostałe, wraz z wdrażaniem tych przepisów w kolejnych krajach europejskich posiadają w homologacji dostosowane do wymagań wartości.

Zobacz listę motocykli 125 dostępnych w Polsce.
Czytaj Raport: motocykle i Skutery 125 na prawo jazdy B
Dyskutuj na ten temat na Forum 125.
Odliczamy czas do wejścia ustawy o 125 ccm

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
13%
Interesujące
63%
heh...
13%
Że co?
13%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
3 Komentarze
  • Zdjęcie profilowe Teodoryk
    13 sierpnia 2014 at 20:53

    Jako że zrobiliście wszystko żeby nie odpowiedzieć na pytanie, parę przykładów poniżej:

    Jak obliczyć współczynnik mocy do masy kW/kg: dzielimy kW przez kg

    1. Romet zetka 125, moc 7,5 kW, masa 115kg współczynnik 7,5/115=0.065
    2. Junak 123 125, moc 8,7kW masa 115 współczynnik 8,7/115=0,075
    3. Honda Varadero 125, moc 11kW masa 149kg współczynnik 11/149=0,73
    każdy więc spełnia kryterium mniej niż 0,1kW/kg

  • Zdjęcie profilowe Teodoryk
    13 sierpnia 2014 at 21:43

    Mała poprawka: Honda Varadero zgubiła zero 🙂 powinno być 0,073kW/kg

  • Zdjęcie profilowe LZK
    13 sierpnia 2014 at 23:08

    Wydawać by się mogło, że potencjalni kupcy takich motocykli skończyli pierwszą klasę podstawówki i umieją podzielić dwie liczby. A tu takie problemy…