Motocykle 125 2018: Zaczynamy przygodę z motocyklami

Kierowcy posiadający prawo jazdy kategorii B mogą korzystać z niedużych jednośladów o pojemności do 125 cm3. Ta zmiana przepisów z 2014 roku zrewolucjonizowała rynek i sprawiła, że motocyklami i skuterami 125 zainteresowała się zupełnie nowa grupa użytkowników. 

Nowa grupa użytkowników wcześniej z różnych powodów nie brała jednośladów jako środka transportu pod uwagę. Czy to z powodu wysokich kosztów zdobycia uprawnień, czy niepewności związanej z posiadaniem dużego motocykla. Popularne 125-ki są idealnym kompromisem pomiędzy bezpieczeństwem, wielkością, ceną (zakupu i eksploatacji) i w końcu osiągów. W odróżnieniu od zwykle powolnych motorowerów, 125-ki pozwalają na sprawne poruszanie się po mieście i okazjonalne wypady poza miasto.

Motocykle 125: Jak wyglądają przepisy?

Przede wszystkim, żeby poruszać się legalnie motocyklem lub skuterem o pojemności do 125 cm3, należy posiadać prawo jazdy kategorii B od minimum 3 lat (lub motocyklowe prawo jazdy kategorii A1). Pojazd taki musi mieć pojemność nie większą niż 125 cm3, a moc nie większą niż 11 kW (czyli ok. 15 KM). Co ważne, stosunek mocy do masy nie może przekraczać 0,1 kW/kg. Ostatnie obostrzenie skutecznie uniemożliwia korzystanie z wyczynowych 125-ek sprzed lat, ale w tym przypadku to nic złego.

Jeśli posiadamy prawo jazdy samochodowej kategorii B od minimum 3 lat, nic nie stoi na przeszkodzie, by poważnie pomyśleć o motocyklu lub skuterze 125.

Kiedy warto pomyśleć o 125-ce?

Są dwa główne powody, dla których realnie warto zastanowić się na motocyklem o tej pojemności. Pierwszy: gdy szukamy niedrogiego i wygodnego sposobu na dojazdy do pracy lub na uczelnię. O tym jak niedrogiego – za chwilę. Drugi: jeśli przymierzamy się do zakupu większego motocykla, ale jeszcze nie mamy prawa jazdy kategorii A i chcemy bezpiecznie i legalnie sprawdzić, jak podobają nam się motocykle. Najlepiej oczywiście połączyć obydwa.

Warto zauważyć, że nowoczesne, czterosuwowe 125-ki spełniające wymogi polskich przepisów są niesamowicie oszczędne. Mówimy tutaj o spalaniu na poziomie do 3,5 L/100 km, a w przypadku mniej wysilonych jednostek często poniżej 3 L/100 km. Do tego koszty ubezpieczenia oraz koszty eksploatacyjne są wielokrotnie niższe niż w przypadku samochodu, a nawet motocykla o większej pojemności.

Romet Division 125 2017

To właśnie dlatego motocykle i skutery o pojemności do 125 cm3 zdobyły (i nadal zdobywają) tak dużą popularność. Zamiast tracić czas na korki i szukanie miejsca parkingowego, można szybko i bezstresowo dojechać do pracy niedużym skuterem. Takie rozwiązanie pozwoli skrócić czas dojazdu do pracy nawet o połowę, o niższych kosztach nie wspominając.

125-ka sprawdzi się także jako pojazd rekreacyjny dla wszystkich tych, którzy chcą spróbować „motocyklizmu” jako takiego. Oczywiście, trudno wymagać od małych pojazdów, by zabrały dwójkę pasażerów z bagażami na wyprawę w Alpy, ale weekendowy wypad nad jezioro, bocznymi drogami, jest jak najbardziej w zasięgu. Wystarczy tylko mierzyć siły na zamiary i do sprawy podejść zdroworozsądkowo.

Motocykl 125 czy skuter 125?

Wybór między skuterem a motocyklem to kwestia zupełnie indywidualna, a każdy z pojazdów będzie miał swoje plusy i minusy. Skuter lepiej sprawdzi się w mieście. Niżej położony środek ciężkości, mniejsze koła, schowki i – przede wszystkim – bezstopniowa przekładnia. Jazda skuterem jest bardzo prosta i wygodna. Skutery są funkcjonalne i oferują lepszą ochronę przed warunkami atmosferycznymi. Nieduża 125-ka z centralnym kufrem i szybą pozwoli nam cieszyć się z jednośladu przez większą część sezonu.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

A jeśli skuter, to jaki? Tutaj mamy nawet kilkanaście zmiennych. Nowy czy używany? Japoński, europejski, koreański czy chiński? Z dużymi czy z małymi kołami? W nowoczesnym, sportowym stylu czy klasyczny? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na wszystkie te pytania, ale warto wziąć pod uwagę fakt, że nowy, markowy skuter 125 japońskich marek można kupić już w okolicach 12 000 zł, a wiele z nich oferowanych jest z pakietami finansowania. Bez problemu można zaopatrzyć się w nowy pojazd za 300 zł miesięcznie, przy niewielkiej wpłacie własnej. Dobrym przykładem jest chociażby Honda PCX 125.

W kwestii motocykla 125 zmienne są te same. Japońskie marki oferują od niedrogich pojazdów do jazdy po mieście (np. Yamaha YS125, następca popularnej Yamahy YBR125), po bogato wyposażone sprzęty w sportowym stylu (np. kosztująca ponad 20 000 zł Yamaha YZF-R125). Używane jednoślady, tak jak i w przypadku skuterów, będą o połowę tańsze.

Kwestia szkolenia

Jazda motocyklem nie jest tak łatwa jak jazda rowerem. Nawet 15-konny motocykl o pojemności 125 cm3 rozwija prędkości powyżej 100 km/h, posiada przyzwoity układ hamulcowy i swoją wagę. Dlatego bez względu na powód zakupu 125-ki, koniecznie należy wykupić przynajmniej kilka godzin w szkole jazdy. Pod czujnym okiem doświadczonego instruktora, w kontrolowanych warunkach, zapoznamy się z podstawowymi zasadami jeżdżenia motocyklem, a przy okazji sprawdzimy, jak radzi sobie nieduża 125-ka.

Instruktorzy mogą doradzić także w kwestii doboru chociażby sprzętu ochronnego. Najważniejszym oczywiście jest kask i w tym przypadku nie ma mowy o oszczędnościach. Kask spełniający europejską normę bezpieczeństwa ECE to niezbędne minimum. Najszerzej stosowaną normą dotyczącą kasków motocyklowych w Europie jest norma ECE 22-05 i powinna być to wyjściowa norma przy zakupie kasku.

Reasumując: motocykl lub skuter 125 będzie idealnym rozwiązaniem na dojazdy do pracy, do szkoły czy na pierwszy motocykl dla nowego motocyklisty (lub motocykl dla motocyklisty wracającego do jednośladów po latach).

[trending]

 

 

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. A jak to jest z wymaganiami normy euro 4? Czy mogę kupić z rynku wtórnego motocykl bez wtrysku i cbs i go przerejsetrować na siebie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button