125 ccm
Aktualnie czytasz:
Motocykle 125 2018: Zaczynamy przygodę z motocyklami
120878 1

Motocykle 125 2018: Zaczynamy przygodę z motocyklami

autor: Michał Mikulski20 marca 2018

Kierowcy posiadający prawo jazdy kategorii B mogą korzystać z niedużych jednośladów o pojemności do 125 cm3. Ta zmiana przepisów z 2014 roku zrewolucjonizowała rynek i sprawiła, że motocyklami i skuterami 125 zainteresowała się zupełnie nowa grupa użytkowników. 

Nowa grupa użytkowników wcześniej z różnych powodów nie brała jednośladów jako środka transportu pod uwagę. Czy to z powodu wysokich kosztów zdobycia uprawnień, czy niepewności związanej z posiadaniem dużego motocykla. Popularne 125-ki są idealnym kompromisem pomiędzy bezpieczeństwem, wielkością, ceną (zakupu i eksploatacji) i w końcu osiągów. W odróżnieniu od zwykle powolnych motorowerów, 125-ki pozwalają na sprawne poruszanie się po mieście i okazjonalne wypady poza miasto.

Motocykle 125: Jak wyglądają przepisy?

Przede wszystkim, żeby poruszać się legalnie motocyklem lub skuterem o pojemności do 125 cm3, należy posiadać prawo jazdy kategorii B od minimum 3 lat (lub motocyklowe prawo jazdy kategorii A1). Pojazd taki musi mieć pojemność nie większą niż 125 cm3, a moc nie większą niż 11 kW (czyli ok. 15 KM). Co ważne, stosunek mocy do masy nie może przekraczać 0,1 kW/kg. Ostatnie obostrzenie skutecznie uniemożliwia korzystanie z wyczynowych 125-ek sprzed lat, ale w tym przypadku to nic złego.

Jeśli posiadamy prawo jazdy samochodowej kategorii B od minimum 3 lat, nic nie stoi na przeszkodzie, by poważnie pomyśleć o motocyklu lub skuterze 125.

Kiedy warto pomyśleć o 125-ce?

Są dwa główne powody, dla których realnie warto zastanowić się na motocyklem o tej pojemności. Pierwszy: gdy szukamy niedrogiego i wygodnego sposobu na dojazdy do pracy lub na uczelnię. O tym jak niedrogiego – za chwilę. Drugi: jeśli przymierzamy się do zakupu większego motocykla, ale jeszcze nie mamy prawa jazdy kategorii A i chcemy bezpiecznie i legalnie sprawdzić, jak podobają nam się motocykle. Najlepiej oczywiście połączyć obydwa.

Warto zauważyć, że nowoczesne, czterosuwowe 125-ki spełniające wymogi polskich przepisów są niesamowicie oszczędne. Mówimy tutaj o spalaniu na poziomie do 3,5 L/100 km, a w przypadku mniej wysilonych jednostek często poniżej 3 L/100 km. Do tego koszty ubezpieczenia oraz koszty eksploatacyjne są wielokrotnie niższe niż w przypadku samochodu, a nawet motocykla o większej pojemności.

Romet Division 125 2017

To właśnie dlatego motocykle i skutery o pojemności do 125 cm3 zdobyły (i nadal zdobywają) tak dużą popularność. Zamiast tracić czas na korki i szukanie miejsca parkingowego, można szybko i bezstresowo dojechać do pracy niedużym skuterem. Takie rozwiązanie pozwoli skrócić czas dojazdu do pracy nawet o połowę, o niższych kosztach nie wspominając.

125-ka sprawdzi się także jako pojazd rekreacyjny dla wszystkich tych, którzy chcą spróbować „motocyklizmu” jako takiego. Oczywiście, trudno wymagać od małych pojazdów, by zabrały dwójkę pasażerów z bagażami na wyprawę w Alpy, ale weekendowy wypad nad jezioro, bocznymi drogami, jest jak najbardziej w zasięgu. Wystarczy tylko mierzyć siły na zamiary i do sprawy podejść zdroworozsądkowo.

Motocykl 125 czy skuter 125?

Wybór między skuterem a motocyklem to kwestia zupełnie indywidualna, a każdy z pojazdów będzie miał swoje plusy i minusy. Skuter lepiej sprawdzi się w mieście. Niżej położony środek ciężkości, mniejsze koła, schowki i – przede wszystkim – bezstopniowa przekładnia. Jazda skuterem jest bardzo prosta i wygodna. Skutery są funkcjonalne i oferują lepszą ochronę przed warunkami atmosferycznymi. Nieduża 125-ka z centralnym kufrem i szybą pozwoli nam cieszyć się z jednośladu przez większą część sezonu.

A jeśli skuter, to jaki? Tutaj mamy nawet kilkanaście zmiennych. Nowy czy używany? Japoński, europejski, koreański czy chiński? Z dużymi czy z małymi kołami? W nowoczesnym, sportowym stylu czy klasyczny? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na wszystkie te pytania, ale warto wziąć pod uwagę fakt, że nowy, markowy skuter 125 japońskich marek można kupić już w okolicach 12 000 zł, a wiele z nich oferowanych jest z pakietami finansowania. Bez problemu można zaopatrzyć się w nowy pojazd za 300 zł miesięcznie, przy niewielkiej wpłacie własnej. Dobrym przykładem jest chociażby Honda PCX 125.

W kwestii motocykla 125 zmienne są te same. Japońskie marki oferują od niedrogich pojazdów do jazdy po mieście (np. Yamaha YS125, następca popularnej Yamahy YBR125), po bogato wyposażone sprzęty w sportowym stylu (np. kosztująca ponad 20 000 zł Yamaha YZF-R125). Używane jednoślady, tak jak i w przypadku skuterów, będą o połowę tańsze.

Kwestia szkolenia

Jazda motocyklem nie jest tak łatwa jak jazda rowerem. Nawet 15-konny motocykl o pojemności 125 cm3 rozwija prędkości powyżej 100 km/h, posiada przyzwoity układ hamulcowy i swoją wagę. Dlatego bez względu na powód zakupu 125-ki, koniecznie należy wykupić przynajmniej kilka godzin w szkole jazdy. Pod czujnym okiem doświadczonego instruktora, w kontrolowanych warunkach, zapoznamy się z podstawowymi zasadami jeżdżenia motocyklem, a przy okazji sprawdzimy, jak radzi sobie nieduża 125-ka.

Instruktorzy mogą doradzić także w kwestii doboru chociażby sprzętu ochronnego. Najważniejszym oczywiście jest kask i w tym przypadku nie ma mowy o oszczędnościach. Kask spełniający europejską normę bezpieczeństwa ECE to niezbędne minimum. Najszerzej stosowaną normą dotyczącą kasków motocyklowych w Europie jest norma ECE 22-05 i powinna być to wyjściowa norma przy zakupie kasku.

Reasumując: motocykl lub skuter 125 będzie idealnym rozwiązaniem na dojazdy do pracy, do szkoły czy na pierwszy motocykl dla nowego motocyklisty (lub motocykl dla motocyklisty wracającego do jednośladów po latach).

 

 

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
14%
Interesujące
59%
heh...
9%
Że co?
5%
Grrrr!
0%
Smutne
14%
1 Komentarze
  • Michał
    9 czerwca 2018 at 12:47

    A jak to jest z wymaganiami normy euro 4? Czy mogę kupić z rynku wtórnego motocykl bez wtrysku i cbs i go przerejsetrować na siebie?