125 ccm
Aktualnie czytasz:
Motocykl: Nowy czy używany? Czy warto kupić Junaka M12 125 Vintage
1

Oto Junak M12 125 Vintage. To ten sam model, który ostatnio gościł z AdBusterem w Porto, a teraz dotarł na nim do koła podbiegunowego. To moje drugie spotkanie z tym motocyklem na prawo jazdy B i kolejna okazja do odpowiedzenia sobie na pytanie: Czy lepiej kupić taki nowy motocykl czy szukać zachodniej użytki.

W Polsce nadal pokutuje bardzo zły wizerunek chińskich motocykli. Zgodzę się z tym, że jeszcze 10 czy 15 lat temu zakup maszyny z tego segmentu to było proszenie się o kłopoty. Opowiadałem Wam też w Jednoślad.pl, że wówczas w Polsce działały dziesiątki losowych firm, które gdzieś miały jakość, bezawaryjność oraz Klienta. Kupiłeś to się martw.

Dzisiaj jest naprawdę dużo lepiej. Katalogi polskich marek są uboższe, sprzęty nie są składane z części od losowych podwykonawców, a same motocykle są wstanie służyć przez dziesiątki tysięcy kilometrów. Tym bardziej po ostatnich zmianach, które wymusiły choćby rezygnację z gaźników na rzecz wtrysku. Wiem, że teraz motocykle podrożały, ale za to palą mniej, nie trzeba jeździć do serwisu na czyszczenie układu paliwowego i babrać się z dźwignią ssania.

Przykładem moim zdaniem dobrego sprzętu za względnie niewielkie pieniądze jest Junak M12 125 Vintage. Owszem, nie jest idealny. Silnik może nie ma takiej kultury jak Japoniec, skrzynia nie jest może taka precyzyjna, a wykończenie detali na kierownicy nie wyglada jak w maszynie za 20 tysięcy, jednak jak na pierwsze moto? Powinno wystarczyć. Zwłaszcza, że tu mówimy o 8 tysiącach zostawionych w salonie.

 
Czytaj
REKLAMA

Prezenty od Junaka

Kup dowolny jednoślad marki Junak, a otrzymasz kask z blendą Junak oraz 5L oleju Platinum Rider.

Sprzęt sprawdza się w tej roli do jakiej został przygotowany. Jeździ i po dotarciu przekracza licznikową setkę. Spadło też spalanie, bo przy takiej rekreacyjnej jeździe z mojego kalkulatora wynika, że apetyt M12 wynosi dokładnie 2.3 L na setkę. Maszyna ma nabite już 1500 kilometrów i jest po pierwszym przeglądzie olejowym

Zaczęły też lepiej działać hamulce, które najwyraźniej potrzebował więcej czasu na dotarcie. Ja też musiałem się przyzwyczaić w tym czasie do układu CBS pod prawą nogą, który uruchamia równocześnie przednią tarczę. Charakterystyka zawieszenia się nie zmieniła, jest zestrojone komfortowo i nie oczekuje inaczej od motocykla tego segmentu.

Reszta to design. Junaka M12 125 Vintage wzbudza zainteresowanie, widzę jak patrzą ludzie na ulicy i ile pytań zadają sąsiedzi. Wiecie co? Nadal dziwi mnie to, że tak wiele osób nie wie o tym, że 125 można prowadzić na prawo jazdy B. To dla mnie niesłychane, ale nie ciągnijmy tej dygresji. Wróćmy do wyglądu, który jest bardzo masywny. Na papierze jednak widnieje 140 kilogramów, co potwierdza się zaraz po zajęciu miejsca za kierownicą. Junaka prowadzi się niezwykle łatwo i nie jest wymagający podczas jazdy z niskimi prędkościami w korkach. Zwracam też uwagę na koła wyposażone w mieniące się szprychy i matowy lakier. Pamiętajcie, aby dbać o niego, na czas usuwać wszelkie owady i nie stosować wosków. Kontrowersyjny jest tyłek i szczerze nie podoba mi się to miejsce dla tablicy rejestracyjnej. Tyle, więcej grzechów nie pamiętam.

Komponując małe resume podzielę się swoimi przemyśleniami – nie musicie się bać sprzętów tego segmentu. Rozważając zakup rozmawiajcie na naszym forum z innymi posiadaczami Junaka M12 Vintage. Maszyna jeździ, nie wykazuje się awaryjnością a kosztuje połowę tego czego żąda Japonia czy Italia. Przy tym jest sporych gabarytów, nie odstaje pod względem dynamiki i oferuje sporo zazdrosnych spojrzeń. A to wszystko bez robienia prawka na motocykl.

Szczegóły
Cena

8299 PLN (Euro 4)

Dane techniczne

MODELM12 VINTAGE
POJEMNOŚĆ125 cm³
RODZAJ SILNIKACZTEROSUWOWY, JEDNOCYLINDROWY, OHC
ZASILANIE SILNIKA WTRYSK PALIWA
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA100 km/h
MOC7,4 kW / 10,1 KM (przy 7500 RPM)
WAŁEK WYRÓWNOWAŻAJĄCYTAK
ROZRUCHELEKTRYCZNY
HAMULEC PRZÓD TARCZOWY HYDRAULICZNY
HAMULEC TYŁ TARCZOWY HYDRAULICZNY
ROZMIAR OPONY PRZÓD90 / 90 - 18
ROZMIAR OPONY TYŁ130 / 90 - 15
WYMIAR DŁ. / SZER. / WYS. ( mm )2100 / 875 / 1165
MASA WŁASNA 142 KG
DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE150 KG
WYSOKOŚĆ SIEDZISKA ( mm )730
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA13,5 L
ILOŚĆ MIEJSC2
DOSTĘPNE KOLORYBRĄZOWY, CZARNY

Plusy

Dobry stosunek ceny do jakości
Świetny design
Szprychowe koła
Komfortowe zawieszenie i niska pozycja kanapy
Dobra dynamika jednostki i wyższy V-max niż katalogowy

Minusy

Słabe wykończenie kokpitu
Niefortunne miejsce dla tablicy rejestracyjnej

Opinie
Ocena Redakcji
Ocena Użytkowników
Oceń tutaj
Ocena ogólna
Design
Jakość
Cena do jakości
Ocena Redakcji
Ocena Użytkowników
41 Oceny
Już oceniłeś, dziękujemy!
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
57%
Interesujące
18%
heh...
7%
Że co?
7%
Grrrr!
4%
Smutne
0%
1 Komentarze
  • jas13
    16 lipca 2018 at 10:13

    Czy Pan redaktor nie powinien jechać z prostymi plecami, a nie garbić się? Pochylenie do przodu nie oznacza garbienia się.

Podziel się opinią

lub
Ocena ogólna
Design
Jakość
Cena do jakości