Moment Obrotowy

Moment obrotowy to inaczej moment siły, czyli innymi słowy siła, jaka występuje podczas ruchu obrotowego. Z definicji moment obrotowy siły względem punktu to iloczyn wektorowy promienia o początku w danym punkcie i końcu w punkcie przyłożenia siły oraz przyłożonej siły.  Jednostką, w jakiej podaje się moment obrotowy jest niutonometr (Nm).

W motoryzacji wartość momentu obrotowego jednostki napędowej jest niezwykle istotna i interesuje się nią każdy bardziej dociekliwy użytkownik. To podstawowy parametr, który określa wartość osiągów danego pojazdu.  Moment obrotowy oraz prędkość obrotowa bezpośrednio wpływają na moc silnika. Istotna jest więc wartość maksymalnego momentu obrotowego, gdyż stanowi informację o maksymalnej sile jaką można uzyskać z silnika. W praktyce moment obrotowy odpowiedzialny jest za przyspieszenie oraz uciąg pojazdu. Im wyższa jest wartość momentu siły, tym samochód ma większą moc, a co za tym idzie lepsze – przyspieszenie.

Warto zaznaczyć, że różnica przebiegu momentu obrotowego w silnikach typu diesel a silnikach benzynowych wpływa na różne odczucia podczas jazdy. Pomimo iż takie pojazdy posiadają taką samą moc, w inny sposób przyspieszają.  W silniku benzynowym moment obrotowy jest relatywnie niski, ale dostępny na wysokich obrotach. W silniku typu diesel moment siły jest wysoki, ale funkcjonuje na niskich obrotach. Skutkiem tego pojazd z silnikiem benzynowym nie ma przyspieszenia takiego jak w dieslu, ale może odczuwalnie przyspieszać na każdym biegu.

Moment obrotowy
Nazwa zastępcza Moment Siły
Wzór Mo = r x F , gdzie:
Mo – moment siły
r – promień wodzący
F – przyłożona siła
Jednostka Niutometry (Nm)

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button