Moim Zdaniem: Jak Tuningować Silnik 4T?

Skutery z silnikami 139 QMB/QMA to dobre jednoślady na zapoznanie się z tematyką motocyklową.  Zachęcają swoją ceną, co nie koniecznie musi znaczyć, że są “złe”. To prawda, osiągami nie stoją w tej samej klasie, co skutery markowe jednak wykonując kilka “operacji” można zrobić z naszego czterosuwa prawdziwego potworka.

Co robić, kiedy zaczyna brakować nam mocy? Pierwszą i konieczną rzeczą będzie zdjęcie blokad ze skutera. Wierzcie mi, że tuning nie da wiele jeżeli blokady wciąż nie pozwalają naszemu skuterkowi swobodnie przekazywać moc na tylne koło. Zdarza się,że skutery nie mają blokad seryjnie, a nie przekraczają prędkości 55 km/h . Co to znaczy? Pozostaje tuning.

Seryjne sprzęgło i wariator
Seryjne sprzęgło i wariator

No dobrze, więc od czego zacząć? Gdzie dokonywać zakupów? Na rynku pełno jest części określanych jako “bubel i szmelc” więc starajmy kupować się części z tych wyższych, niestety droższych półek. Na początek polecałbym zakup dobrego wariatora. To zapewni poprawę przyspieszenia jak i prędkości maksymalnej.  Osobiście polecam trzy wariatory do skuterów z silnikiem 4t :

– Polini Speed Control

– Malossi Multivar

– Naraku High Speed (posiadam go w moim skuterze – śmiało mogę powiedzieć, że zdaje egzamin).

Następnie doradzałbym zakup cylindra o pojemności przynajmniej 72cc, który podniesie moc. To stosunkowo droga część i nie każdego stać na wydanie prawie 1000 złotych na zestaw jednej z najlepszych firm. Tu mogę pocieszyć, dobry cylinder można kupić za 150 – 200 złotych i po dokładnym  dotarciu przewyższa żywotnością seryjny cylinder 50ccm. Firmy godne uznania jeżeli mamy dużo do włożenia w skuter?

– Naraku 72ccm

– Airsal 80ccm

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

-Tec 80ccm

Przy podwyższonej już pojemności warto pomyśleć o wałku rozrządu, który dodatkowo podniesie osiągi dzięki innym krzywkom (inaczej otwiera zawory). Później możemy zmienić sprzęgło,które poprawi moment przyspieszenia i usunie często spotykane piszczenie podczas startowania. Godne polecenia sprzęgła to :

– Sprzęgło racingowe Polini 2G EVO II

-Sprzęgło sportowe Naraku Black Edition

Jeżeli decydujemy się na zmianę cylindra na 90cc powinniśmy rozważyć zakup większego gaźnika. Przy wymianie na mniejszą pojemność niż 90cc  wystarczy wymiana dyszy.

– Gaźnik sportowy Naraku 19 mm – (zalecany do 80cc, jednak nie  konieczny)

– Gaźnik Naraku  24 mm –  (zalecany do 90cc, a nawet konieczny)
– Kruciec ssący Naraku 24mm  –  (przeznaczony do gaźnika 24mm)
– Podkładka Naraku Jet Flow ALU-CNC]

Seryjny dzwon wariatora
Seryjny dzwon wariatora

Warto również zmienić dzwon sprzęgła, który poprawi chłodzenie całego układu jak i jego pracę.

-Polini SpeedBell EVOII

– NARAKU R-Vent

Prędzej czy później do wymiany będzie pasek, który nie jest przystosowany do przekazywania mocy ,którą dysponuje już nasz skuter. Warto rozważyć te z pasków:

– Malossi X- kevlar

-High Quality Naraku (pasuje do skuterów z kołami 10cali)

– Naraku Endurance  (pasuje do skuterów z kołami 12 cali)

Filtr stożkowy poda większą ilość powietrza do gaźnika (to będzie potrzebne dla większego cylindra). Prawda jest taka, że filtr stożkowy nie musi być firmowy byleby był gąbkowy! To podstawa dobrego filtrowania. Stożki siatkowe znacznie gorzej oczyszczają powietrze.

Jeżeli zostaną wprowadzone wyżej wymienione zmiany należy również zmienić moduł zapłonowy na taki, z inną niż seryjną mapą zapłonu. Polecam moduły Naraku.

Świeca. Powinniśmy zwracać uwagę na świece irydowe,które poprawią pracę silnika.

Wysokie spalanie można kompensować odpowiednią regulacją gaźnika.
Wysokie spalanie można kompensować odpowiednią regulacją gaźnika.

Na koniec pozostaje regulacja mieszanki dyszami, jak i przekładni sprężynami centralnymi, rolkami wariatora i sprężynkami sprzęgła. Po takim tuningu nasz skuter będzie osiągał moc około 8 KM i prędkości rzędu 90 -100 km/h nie będą mu obce.  Pamiętajmy jednak,że nie powinniśmy się zajmować tuningiem jeżeli nie mamy na ten temat pojęcia. Skuter wymaga wielu regulacji  – źle przeprowadzone mogą prowadzić do zatarcia. Oddajmy więc skuter w dobre ręce jeżeli dobrze mu życzymy. Warto wiedzieć,że spalanie wzrasta znacznie i po całkowitym tuningu może dosięgnąć nawet 5-6 litrów/100 km.

Skuterowo.com nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzenia spowodowane niewłaściwym zrozumienie metody tuningu opisanego w artykule. Jeżeli masz wątpliwości co do przebiegu procesu poproś o pomoc na Forum Skuterowo.com lub zastosuj się do wskazówek producenta. W świetle obowiązujących przepisów skuter przekraczający prędkość 45 km/h i/lub posiadający pojemność skokową silnika większą niż 50 ccm jest motocyklem.

Inne publikacje na ten temat:

18 opinii

  1. “Warto wiedzieć,że spalanie wzrasta znacznie i po całkowitym tuningu może dosięgnąć nawet 5-6 litrów/100 km.” – w czterosuwie ? Mało realne takie spalanie. Chyba przy niewyregulowanym gaźniku.

  2. Skoro wszystkie te przeróbki czynią z naszego skuterka motocykl i dodatkowo zaczyna on spalać tyle co motocykl, to czy nie lepiej i BEZPIECZNIEJ po prostu kupić motocykl?

  3. Brak info o tym, że przy zmianie cylindra na 80-90ccm trzeba założyć wzmocniony wał – seryjny nawet w dobrym stanie prędzej czy później się ukręci. Co do filtra powietrza – warto zainwestować w gąbkowy wkład (uniwersalny, do przycięcia) oryginalnego filtra. Będzie to lepsze rozwiązanie niż np. Polini Airbox, który strasznie szybko się syfi…

  4. mam teraz 80ccm w 4t i jak na razie zrobiłem po tankowaniu 140km i pokazuje 1/2 w baku chociaż jak pali sie rezerwa to jest 1,5-2 litry ale zawsze leje az pod korek to nie wiem o ile wiecej wchodzi paliwa ale pali coś koło 2,4 może

  5. Michal Wujak – to artykuł o częściach,które podnoszą moc. A nie o częściach ,które podwyższą żywotność skutera więc o wale nic pisać nie musiałem 🙂 Ja u siebie mam 80cc na seryjnym wale i przebieg 10 000 km 🙂 Wszystko pięknie chodzi. Z tym,że kingway’e mają wały przystosowane do 80cc ponieważ pochodzą z chin,gdzie nominalną jednostką pojemności motoroweru jest 80 cc

  6. Co do drugiej wypowiedzi MichałWujak – artykuł jest o silnikach 4t 🙂
    Madi, tak, po solidnym tuningu przy bardzo ostrej jeździe skuter 4t potrafi spalić 5l ( przy cylindrze 90cc i gaźniku 24mm).

  7. LiVre, no chyba że tak z tym wałem. Ale pamiętam, że na starym Skuter Doktor był poradnik z info, że od 80 wzwyż już trzeba dawać sportowy wał ;).

    No a co do spalania to też mi się wydaje, że coś za duże. 5-6L to pali 80ccm w 2T, które ma conajmniej 15KM.

  8. Nieprawda, na skuterdoktor i innych stronach przy cylkach 90ccm ZAWSZE PISAŁO ŻE SERYJNY WAŁ WYTRZYMA.Na skuterdoktor mieli rzekomo testowy skuter i 12000km zrobił na 90ccm i żył.

    5-6l możliwe, mi na zakatowanej 82ccm bez regulacji 4l potrafił wciągnąć jak się pociskało, przy 90ccm i innych duperelach pewnie i więcej chlają 4t 😀

  9. Dokładnie tak, jak napisał Vezyr. Zresztą, Skuter Doktor to nie wyrocznia 😉 Co do zdjęć – nie ja je dodawałem, dodawał je admin 😉 Wszystkie zdjęcia są zdjęciami silnika dwu – suwowego ,który poznać można po charakterystycznym dzwonie sprzęgła. Ale zdjęcia to tylko dodatek…

  10. a to ciekawe…. przecież to nie ma znaczenia jaki silnik przy montażu dzwona sprzęgła… Poza tym dzwon to nie element silnika tylko napędu.

  11. Madi – ja się nie czepiałem, ja tylko odpowiedziałem. Dzwon sprzęgła to element silnika przede wszystkim. Silnik dzieli się na kilka części ,z którego jedna to przekładnia a z kolei dzwon to część przekładni co za tym idzie – można mówić,że to część silnika jak i przekładni;)

  12. silnik tak precyzyjnie to cylinder, tłok, głowica, skrzynia korbowa, wał korbowy, łożyska i uszczelniacze. Jednak zwykle uznaje się za silnik też napęd czyli zespół wariatora, sprzęgła i przekładni końcowej. 😉

  13. Śmieszy mnie tuningowanie skuterów 🙂 Taniej,bezpieczniej i zgodnie z prawem jest kupić normalny motocykl czy tam skuter z fabrycznym silnikiem 125/250cc.Głupota,ale jak ktoś chce pakować kasę w chińczyka za 2 tyś zł jego sprawa :]

  14. witam mam problem ze swoim motorkiem mam choppera XT50Q i wymieniam tłoki cylinder na większa pojemność i zastanawiam się czy mam wymienić tez wał korbowy czy ten co mam mi wytrzyma??. Ale to nie jedyne moje pytanie bo mam tez taki problem że zauważyłem że jak ściągałem tłok to tam gdzie wchodzi szpilka górna z prawej strony patrząc z przodu to odkruszył mi się gwint jego resztki są w wale korbowym a nie wiem jak go ściągnąć żeby to wyciągnąć pomóżcie mi potrzebuje dokładnych instrukcji i czy kartel będę musiał wymieniać boje się że sobie coś zepsuje i już nie poskładam wymieniam też tłok z takiej przyczyny ze zapieka się pierścienie na nim a on sam został uszkodzony a ja zrobiłem na nim dopiero 1033 km nie wiem jak mam rozebrać silnik żeby się dostać do wału i go wyciągnąć pomóżcie z góry dziękuję za informacje

  15. Kengway i inne na “dużej ramie”, czyli taki co na rynku macierzystym jest przeznaczony na 125cc/250cc, są najbezpieczniejsze pod takie przeróbki, fabrycznie rama ma odpowiednią sztywność… Ja młodemu zrobiłem kiedyś na TAJWANIE 😉 tiun w granicach 600-700 zł, przy prawdziwym 80cc(głowica,wałek, rozrząd, cyl+tłok, kompletne sprzęgło, pasek+ wariator) głowica i cyl, oraz kartery obrobione… PS W życiu nie spala więcej niż 2-3,5l ale zasuwa 90-100, pasek musi być wzmocniony, bo zwykły sesji weekendowej potrafi nie przetrzymać 🙂 Sam czasem pożyczam na miasto bo jak wszystko mooocno stoi to skuterem lepiej się wcisnę niż lytrem… Największy błąd autora zapomniał wspomnieć coby pamiętać o hamulcach, duuużo szybciej padają więc warto zainwestować w dobrej jakości żeby w decydującym momencie nie zmiękły/puściły, to podstawa tiunu, każdy idiota rozbuja sprzęt, ale tylko mądry zrobi wcześniej hamulce i w porę się zatrzyma 😉 Pozdrawiam

  16. każdy ma swoja pasje i robi co chce ze swoim jednośladem i nie ważne czy jest to skuter czy jakaś NINJA lub CBR nie ważne czy 50, 125, 600 czy litr bez różnicy ważne że robi się to co się kocha,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button