Aktualnie czytasz:
Magnus T-Rex: Niedoceniony turystyk
34

Wśród skuterów o pojemności 50 cm3 panuje duża różnorodność. Oferowane do sprzedaży skutery mają określony charakter i są kierowane do określonego odbiorcy. Małe i lekkie skutery miejskie, czy „repliki” motocykli z silnikami o pojemności 50 cm3, bardzo obecnie rozwijane, promują się same swoimi parametrami  i wyglądem łatwym do zdefiniowania przez potencjalnego nabywcę.

Inna grupa to skutery o charakterze turystycznym. Mam wrażenie, że ta grupa skuterów nie zdobyła popularności i firmy jakby zrezygnowały z jej rozwijania, nie promując nowych modeli. Jedną z przyczyn braku popularności tej grupy jest niewiedza potencjalnego użytkownika o ich walorach oraz opinia, że duży i ciężki skuter jest wolny, paliwożerny i trudny do prowadzenia w ruchu miejskim. Jednym z modeli zaliczanych do tej grupy skuterów jest model Moto Magnus T – rex. Jako, że jestem użytkownikiem tego skutera od lipca 2009 roku i przejechałem nim już ponad 17 tysięcy kilometrów spróbuję przybliżyć jego zalety i wady, a uważam, że tych pierwszych ma więcej.

T-rex jak na 50-tkę jest skuterem dużym i ciężkim. Jego gabaryty, a zwłaszcza wymiary są zbliżone do większych pojemnościowo markowych turystycznych skuterów takich firm jak Yamaha, Honda czy Suzuki.

Skuter Moto Magnus T-Rex 50Skuter Moto Magnus T-Rex jest zbudowany na mocnej, rurowej ramie, konstrukcja której zapewnia mu bardzo dobrą sztywność. „Buda” skutera może się podobać, a plastiki są dobrze spasowane. Moje wątpliwości budzi jedynie obudowa kierownicy, złożona jest niesolidnie. Przednia lampa dobrze oświetla drogę i jazda nocą nie stanowi problemu. Charakterystyczną dla tego skutera jest kierownica, taka jaką mają jego „mocniejsi”, markowi kuzyni. Nadaje mu ona wygląd „rasowego turystyka” i doskonale sprawdza się w czasie jazdy. Przydałyby się dłuższe lusterka gdyż te, zastosowane choć ładne i pasujące do skutera nie zapewniają dobrej widoczności do tyłu.

Skuter wyposażono w autoalarm z funkcją zdalnego odpalania i gaszenia silnika. Na przednim panelu jest miejsce na montaż gniazdka, które może się przydać do zasilania ładowarki telefonu czy nawigacji. Niestety gniazdko trzeba zamontować samodzielnie. Ciekawie i oryginalnie zaprojektowano zegary.

Skuter Moto Magnus T-Rex 50Jest obrotomierz, wskaźnik ładowania akumulatora, niezbyt dokładny wskaźnik poziomu paliwa i oczywiście prędkościomierz. Dużym przeoczeniem, przynajmniej dla mnie jest brak kasowalnego licznika przebiegu dziennego, który bardzo przydaje się w turystycznych jazdach. Dla kogoś kto nie może rozstać się z telefonem zamontowano wskaźnik sygnału połączenia. Pod kierownicą jest mały schowek na telefon czy dokumenty. Większy schowek jest pod kanapą. Zamontowano w nim jednak akumulator i zbiornik oleju silnikowego, co spowodowało, że nie mieści się w nim kask. Skuter wyposażony jest w kufer w kolorze nadwozia, a aluminiowe nakładki pod nogami dopełniają wyposażenia. Zbiornik paliwa o pojemności 7 litrów zapewnia  200 kilometrowe przebiegi. Wlew paliwa znajduje się jednak pod kanapą i w czasie turystycznych wyjazdów z bagażem przymocowanym na miejscu dla pasażera dostęp do niego jest utrudniony.

W trasie, odpoczynek w lasach pod Raciborzem. T-Rex 50

W trasie, odpoczynek w lasach pod Raciborzem. T-Rex 50

Na T-rexie nawet osoby wysokie mają dość miejsca, a kanapa pozwala na swobodne usadowienie pasażera. Natomiast jego waga powoduje, że przy większych prędkościach prowadzi się go pewnie i stabilnie. Przy bardzo małych prędkościach utrzymanie stabilności może być problemem i takiej jazdy trzeba się nauczyć. Również stawianie skutera na nóżkach wymaga przyłożenia do tego trochę siły i osoby słabsze fizycznie mogą mieć z tym problem. T-Rexa wyposażono w 13 calowe koło przednie i 12 calowe tylne. Jest to typowa wielkość kół w skuterach turystycznych gdzie nie najważniejszym parametrem jest prędkość. Koło 12 calowe lepiej spisuje się w czasie podjazdów, mniej męcząc silnik. Skuter wyposażono w hamulce tarczowe na obu kołach. Sprawują się bardzo dobrze i nie miałem z nimi żadnych problemów. Z tyłu zastosowano podwójne amortyzatory olejowe ze sprężynami z możliwością regulacji twardości. Dobrze sprawdzają się w czasie jazdy we dwoje.

Widok na Tatry słowackie w drodze do Zakopanego.

Widok na Tatry słowackie w drodze do Zakopanego.

Moto Magnusa T-rexa napędza dwusuwowy silnik o pojemności 49,2 cm3 i mocy 4,2 kM. Wydawałoby się, że duży i stosunkowo ciężki skuter napędzany takim silnikiem będzie mułowaty, wolny, a paliwo będzie pochłaniał jak smok. Nic z tych rzeczy. T-rex został zestrojony bardzo dobrze. Szybko zbiera się przy starcie, ładnie wchodząc na obroty. Takie zestrojenie doskonale pasuje do jazdy miejskiej. Szybko osiąga dozwoloną prędkość 45km/h, za nie przekraczanie której odpowiada elektroniczny moduł zapłonu, jedyna blokada jaką założono. Rzeczywiste możliwości T-Rexa są dużo większe i z odblokowanym modułem prędkości maksymalne przekraczają na lekkich zjazdach 75 km/h. Na poziomych odcinkach drogi rozwinięcie prędkości 60/70 km/h  i jej utrzymywanie na długim dystansie nie stanowi żadnego problemu. Lekkie podjazdy nie sprawiają mu dużego problemu a osiągane prędkości rzędu 50 km/h i więcej nie są niczym nadzwyczajnym. Dopiero podjazdy na górskich drogach powodują, że prędkość spada do 30/35 km/h. Ale T-Rex dzielnie pokonuje wzniesienia i jak dotąd żadna górska droga go nie pokonała, a zjeździłem nim całe Beskidy aż po Tatry.

Moto Magnus T-Rex i Motowell Magnet Sport na jednej z beskidzkich przełęczy.

Moto Magnus T-Rex i Motowell Magnet Sport na jednej z beskidzkich przełęczy.

A co ze spalaniem? I tu T-Rex również mile zaskakuje, jego średnie spalanie to od 2,9 do 3,2 litrów na 100 km. Zależy to od pokonywanej trasy i mam wrażenie jakości paliwa. Mam zwyczaj notować przy tankowaniu przebiegi, co pozwala mi na wiarygodną ocenę spalania, a mam dane z kilku tysięcy kilometrów. I tak gdy wcześniej zużycie paliwa dochodziło do 3,5 l/na 100 km, to po poznaniu skutera i wyczuciu regulacji gaźnika spalanie w granicach 3 litrów to norma. W zeszłym roku jadąc 2400 km przez Polskę zużyłem 69,3 litra benzyny, co daje średnie spalanie na poziomie 2,88 na stówkę. Z uwagi na dwusuwowy silnik, a co za tym idzie większe o około pół litra spalanie niż w czterosuwowych 50-kach, T-Rex trzyma normę mimo swych gabarytów i swojej wagi.

Jak w każdym skuterze tak i w T-Rexie przydarzają się problemy wynikające z codziennej eksploatacji. W moim skuterze najbardziej usterkowa część to cewka zapłonowa, którą wymieniałem już kilkakrotnie. Zdarzały się takie, które wytrzymywały 1500-2000 km i takie, na których przejeżdżałem ponad 6500 km. Przy cenie około 35 zł jej wymiana to niewielki wydatek. Po około 16500 km zatarły się łożyska na przekładni rozrusznika. A wystarczyło je wcześniej wyczyścić i nasmarować. Naprawa była prosta i tania. Prawie jednocześnie wysiadł regulator ssania, ale jego cena to tylko 35 zł. Listę zamyka kilkukrotnie wymieniana żarówka reflektora w cenie około 10 zł. Nie wymieniłem tu świec czy rolek wariatora, które wymieniam w razie potrzeby w czasie przeglądów, których dokonuję co około 2500 km. Wynika stąd, że T-Rex przy regularnej obsłudze nie jest zbyt awaryjny a ogólnie dostępne i tanie części nie rujnują budżetu.

Widok na Beskid Sląski z przełęczy Salmopol

T-Rex i widok na Beskid Sląski z przełęczy Salmopol

Moto Magnus T-Rex ma zalety i wady. Do zalet zaliczam jego wygląd. Skuter zwraca na siebie uwagę swoim wyglądem, który upodabnia go do skutera o wyższej pojemności a określenie jego parametrów budzi w rozmówcach niedowierzanie. Zaletą są wymiary, które pozwalają na swobodne pomieszczenie się na nim, ale także jego waga, która zapewnia mu stabilność w czasie jazdy. Skuter prowadzi się bardzo dobrze i pewnie. Tarczowe hamulce na oba koła zapewniają bezpieczne wyhamowanie skutera, a amortyzatory dość dobrze tłumią nierówności i jazda nie jest męcząca. Pokonywanie T-Rexem długich wielokilometrowych odcinków, szczególnie w czasie dobrej pogody to przyjemność. Dwusuwowy silnik bardzo dobrze współgra z tym skuterem zapewniając mu dobre przyśpieszenie i prędkość przejazdową przy umiarkowanym zużyciu paliwa. Ogólnie dostępne i względnie tanie części to również atut przemawiający za tym skuterem. Konstrukcja i gabaryty T-Rexa umożliwia łatwy tuning skutera. Zakładając dobry markowy cylinder o pojemności ponad 70 cm3 otrzymujemy maszynę, której parametry nie ustępują skuterom o pojemności 125 cm3. Zaletą dwusuwa jest także to, że tuningować możemy także inne elementy takie jak wariator, sprzęgło czy wydech, które wszystkie razem jak i każde z osobna podnoszą jego moc i sprawność (na tak przerobione skutery trzeba posiadać odpowiednie uprawnienia).

Moto Magnus T-Rex

Moto Magnus T-Rex

O wadach wspomniałem już wcześniej przy opisie T-Rexa. W tym miejscu chciałbym napisać o jednej dla mnie najistotniejszej. Chodzi mi o kanapę. T-rex ma kanapę, na której mieszczą się swobodnie dwie osoby. I gdy dla kierującego o wzroście od średniego w dół kanapa jest dość wygodna to już osoba potrzebująca trochę miejsca na nogi przesuwa się na przedniej części siedzenia maksymalnie do tyłu. I tu zaczyna się problem. Kanapa została tak wyprofilowana, że taki manewr już po przejechaniu kilkunastu kilometrów powoduje dyskomfort, a gdy przejeżdżałem po kilkadziesiąt kilometrów i więcej moje siedzenie zaczynało się buntować. Postanowiłem coś z tym zrobić.

Podstawa kanapy przed i po przeróbce.

Podstawa kanapy przed i po przeróbce.

Przeprofilowanie konstrukcji kanapy rozwiązało problem i teraz nawet kilkuset kilometrowe przeloty nie dają powodu do narzekań. A to, że obniżyłem kanapę zmniejszając gabaryty schowka nie ma znaczenia, gdyż nawet przed przeróbką i tak nie mieścił się w nim kask. Nie pokazuję tutaj gotowej kanapy, gdyż wymaga ona ręki dobrego tapicera a moje zdolności tapicerskie nie zasługują na chwalenie się nimi. Na przekonstruowanej i prowizorycznie obłożonej kanapie przejeździłem kilka tysięcy kilometrów i doskonale zdała egzamin. Poświęciłem tyle miejsca temu elementowi T-Rexa gdyż uważam, że właśnie siedzenie stanowi jego piętę achillesową, a w turystyce wygodne siedzenie to podstawa. Muszę jednak zaznaczyć, że opinie innych użytkowników tego skutera co do kanapy są rozbieżne z moją i oni ją sobie chwalą.

Moto Magnus T-Rex to bardzo dobry skuter i szkoda, że nie zdobył większej popularności. Myślę, że przyczyną jest pokutujący wśród potencjalnych nabywców stereotyp, że skuter o takich parametrach będzie mało ekonomiczny w eksploatacji, a jego osiągi będą niezadowalające. Wydaje się, że takie myślenie dotyczy nie tylko tego skutera, ale także innych o zbliżonych parametrach. Tym tekstem starałem się wykazać, że niekoniecznie opinie takie są uzasadnione i że warto rozwijać tę grupę skuterów, gdyż właśnie one najbardziej nadają się rozwijania turystyki skuterowej łącząc cechy typowych skuterów miejskich z cechami skuterów turystycznych. Gdybym dzisiaj miał wybierać wśród skuterowych 50-tek wybór byłby prosty, wybrałbym T-rexa.

Zobacz także:
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
100%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
O autorze
Karbon
rocznik 54 skuter - Moto Magnus T-rex przebieg 45 tyś. km