LWG, czyli lewa w górę. Gest motocyklistów, nie kierowców motocykli

Ostatni artykuł o pozdrowieniach motocyklistów, czyli o popularnej LWG odbił się szerokim echem. Komentowaliście, zastanawialiście się dlaczego tak jest, że nie każdy jadąc jednośladem się pozdrawia. W komentarzach pisaliście, że LWG lub jej brak głównie zależy od pojazdu, którym się poruszacie. Otóż wg mnie niekoniecznie…

Jadę po mieście na mojej CBR 1100, obok mnie kumpel na R1200GS. Jedziemy … hmm… żwawo. Zatrzymujemy się na światłach. Zapala się zielone, ruszamy dynamicznie. Wtem, niewiadomo skąd, gdzieś zza naszych pleców wyskakują dwaj „ściganci”. Jeden ubrany w skórzane kombi, drugi w wiatrówkę, która w wyniku prędkości z jaką się porusza znajduje się razem z t-shirtem gdzieś w połowie jego pleców. Zatrzymujemy się na następnych światłach, dwóch gości już dawno nie ma – „Dresy” – mówi kumpel. „Pojechali robić statystyki”- odpowiadam.

Czy miałbym ochotę im odmachać, gdyby mnie pozdrawiali? Raczej nie. Dlaczego? Prosta sprawa, nie mam ochoty być z nimi utożsamiany. Styl dresiarski jazdy na motocyklu kompletnie do mnie nie przemawia. Jeżeli ktoś nie szanuje swojego zdrowia latając po mieście z prędkościami z dwójką z przodu, w adidaskach, bez rękawiczek i w krótkim rękawku, albo kurtce z ortalionu – według mnie nie jest prawdziwym motocyklistą, z którym mogłoby mnie coś łączyć. Kupienie plastika z ryczącym wydechem i próby upalania go na mieście nie sprawi, że z automatu stajesz się motocyklistą. Taka maszyna jest właśnie pierwszym motocyklem takiego delikwenta, w którego środowisku nie wypada kupić czegoś poniżej 600tki, a on sam często „nie ma czasu” zrobić prawa jazdy na motocykl. Waląc w drzewo, samochód lub barierkę koleś bezpowrotnie traci zdrowie lub nawet życie, a smutny policjant z wąsami odnotowuje kolejny wypadek, niestety, motocyklisty… I statystki rosną.

Jeżeli poważnie podchodzisz do poruszania się motocyklem, jeżeli motocykle kochasz, to chcesz się nimi cieszyć jak najdłużej. Jeździć chcesz nie tylko od maja do września, ale każdego dnia, który na to pozwala. Pieniądze przeznaczone na swój pierwszy motocykl dzielisz na kupki – pojazd to jedna, kask i ubiór to druga, trzecia to wydatki związane z zabezpieczeniem motocykla przed złodziejami, poprawa jego stanu technicznego i różne opłaty. Wyjeżdżając na miasto masz włączony mózg, myślisz o tym co się stanie, przewidujesz. Nie chcesz przepałować i wylecieć z zakrętu, zwalniasz przed skrzyżowaniem upewniając się, że żaden nieświadomy twojej obecności kierowca puszki nie wymusi pierwszeństwa. Szkoda życia, szkoda sezonu, szkoda sprzętu… Uwierz mi – to wszystko widać już na pierwszy rzut oka. Taką osobę warto pozdrowić, nieważne czy jedzie na 125tce, 400tce czy litrze.

Jeżeli jedziesz swoim sprzętem przez wioski i widzisz rolnika, który w najtańszym chińskim modelu kasku i wiejskim kombinezonie motocyklowym (garniturze z lat 80tych) wraca małym motocyklem czy skuterem z ryb, od kolegi, albo z pola – pozdrowisz go? Raczej nie… Nie jest to bowiem motocyklista, on porusza się tylko jednośladem, bo ma wystarczająco pieniędzy by nie jeździć rowerem, a za mało by siedzieć wygodnie w samochodzie. To skrajny przykład, ale pokazujący, że nie każdy, kto jedzie motocyklem rozumie, chce i potrzebuje zobaczyć gest LWG.

LWG to oddanie szacunku braci motocyklowej, zarówno motocyklistom będącym na początku swojej przygody z jednośladami, którzy ujeżdżają 50tki i 125tki, jak i tym, którzy sypią z garści czterocylindrowej rzędówki. Jeżeli notorycznie nikt ci nie macha, może spowodowane jest to tym, że wyglądasz lub zachowujesz się jak któraś z dwóch opisanych przeze mnie grup. Jeżeli ty nie pozdrawiasz innych, jadących na motocyklach mniejszych pojemności lub innego typu niż twój, to wg mnie, mimo tego, że jesteś ubrany w najnowsze ciuchy motocyklowe i jedziesz sprzętem za 50 tysięcy złotych, to jesteś tylko kierowcą motocykla, nie motocyklistą.

Michał Brzozowski

Motocyklami jeżdżę od 2000 roku. Choć przez lata pojawiały się kolejne pasje i zainteresowania, to jednak jednoślady z silnikiem zawsze opierały się nowościom i w moim sercu do tej pory mają pierwszeństwo. Obecnie reprezentuję barwy Szybkiej Turystyki (CBR1100XX) na zmianę z Supermoto i Enduro (DRZ450E SM).

Inne publikacje na ten temat:

20 opinii

  1. jak czytam o byciu prawdziwym motocyklistą i nieprawdziwym to mi się bebechy przewracają.
    Każdy kto trzyma dupe na motorze jest prawdziwym motocyklistą – nawet jak nie ma prawka to jest motocyklistą. Nie jest tylko na symulatorze w salonie gier.
    A to że nie ma życzenia pocić się jak świnia w 30-stopniowym upale albo ma ochotę jeździć w klapkach – to jest jego ŚWIADOMY wybór. Może niezbyt mądry, może nie najlepszy ale niewątpliwie świadomy. I nic innym do tego.
    Strasznie mnie wnerwia jak ^prawdziwi motocykliści^ uczą rozumu tych ^ nieprawdziwych^. Jednoznacznie mi się to kojarzy ze Świadkami Jehowy krążącymi po domach – oni też ^uczą rozumu^ czy ktoś tego chce czy nie.
    Spadać.

  2. A dla mnie prawdziwy motocyklista to świadomy motocyklista, to tak samo jak z kierowcami samochodów. Równie dobrze mogę wskoczyć na motocykl nie mając pojęcia o niczym, ruszyć i być mistrzem prostej, ale tego i małpę da się nauczyć. Nie ma co się spinać, robię tysiące kilometrów w roku, czy to samochodem czy to motocyklem, obserwuje, widzę co się dzieje, to jacy bezmyślni są CI KIEROWCY, czy MOTOCYKLIŚCI, ciężko ich takim mianem traktować, ulica to nie tor wyścigowy, jeździsz wśród innych użytkowników drogi, uszanuj to. Co do ubioru no cóż, to temat rzeka, po pierwszym szlifie na pewno zmienią zdanie.

  3. Panie Michal Brzozowski polecam panu obejrzenie filmu Gang Dzikich Wieprzy, może wtedy pan zrozumie co to być motocyklista. A to jak jestem ubrany i na czym jadę i czy jadę na ryby czy w pole to moja sprawa.Grunt że czuję frajdę z jazdy i to mnie czyni motocyklistą. A wasza lewa w górę wy ” lepsiejsi ” motocykliści mnie nie obchodzi.
    Jeśli kogoś uraziłem to sory.

  4. Jak nie zależy od sprzętu, nawet patrząc na 50ccm to ktoś powożący routera bassę może czekać na LWG ruski rok, podczas gdy ktoś też na 50, ale np, na TZR takich pozdrowień będzie otrzymywał mnóstwo. Nie kreujmy rzeczywistości.
    LWG

  5. Fajańsiarze na Vespach nigdy się nie witają bo oni są nad zwykłymi skuterami i motocyklami.
    Zauważyłem to już parę lat temu.

  6. wiem ze jest juz gorąco dzis bylo 25 stopni ale ja jezdze w butach wojskowych ( sa dobre i jak mi sie moto na stope przewroci to nie odpadnie , wiem bo jujuz sie kiedys na skutrze wywalilem i wlasnie na noge mi upadl a swoje 120kg mial i to bylo przy 50km/h, tylko but byl zniszczony ale ocalił próg skutera xD)
    Mimo to jezdze w kurtce z ochraniaczami na plecy lokcie barki i przedramie , kurtke spinam na plecach z spodniami motocyklowymi z ochraniaczami na kolana , i mam dobre rekawiczki za 200zeta, wbrew pozorom podczas jazdy jest ok , gozej jak na swiatlach sie stoi , a jezdze ”tylko” 50tka ktora sie do 70km rozbuja max, bezpieczenstwo>wygoda umnie.

  7. i jak pisalem poprzednio dostaje 100x tyle lwg jadac na junaku 901 niz na skuterze router grande ktory swoja wielkosc posiada (nie moge edytowac tutaj chcialem dopisac)

  8. ja ubrany w skórzaną kurtkę , jeansy , buty za kostki i rękawiczki dośc często dostaje lwg od motorków większej pojemności (600+) np dziś rano mijało mnie 3 panów na cbrkach i elegancko było lwg , a pare kilometrów dalej przejezdzało 2 panów na motorowerach 50ccm i zaden nie podniósł łapki , a i ostatnio nawet rowerzysta wykazał gest co mnie zdziwiło Oo

  9. Ja podnoszę zawsze bez względu a to z kim się mijam. Dla mnie to takie typowe *dzień dobry* dla innego użytkownika dwóch kółek. Sam kulam się 50-tką, Grande więc spory i rzadko kiedy spotykam się z brakiem odzewu. Prym w tym wiodą kierowcy chopperów i cruiserów. Ścigacze mniej, ale Ci pewnie są zafrapowani opanowywaniem maszyny więc luz; choć i im pokazuję LWG. Uważam, że oznak przywitania nigdy za wiele. A każdy kto zobaczy LWG pewnie jest mu milej (choć sam może nie odpowiedzieć). Mnie to nic nie kosztuje więc używam.

  10. No i bycie lub nie motocyklistą sprowadziło się do posiadania stosownego zasobu finansowego z jakimiś bzdetami mającymi podeprzeć tezy. Dość powierzchowne. A co autorze powiesz o miłośniku starych motocykli np. na Junaku M07 ubranym w stosowny garnitur używany także i do kościoła?
    No i widzisz jak blado wypadają twoje wywody…

  11. Prawdziwy motocyklista to ten który pomimo przeczytania tego artykułu wie kiedy LWG. Uczmy się i obserwujemy. Wyobraźmy sobie motocykliste w Rzymie lub Paryżu ubranego w pełny strój motocyklowy. Lub motocykliste na obwodnicy Paryża lub Rzymu w koszulce i adidasach. Nie strój jest tym co wyróżnia motocykliste. Bo czasem sytuację są absurdalne. Taki motocyklista stoi w tych korkach, gotuje się , pot się z niego leje a i tak ograniczenie do 50. A obok dziewczyna na skuterku lekko ubrana i też 50 pojedzie. I kto jest mądrzejszy? Jak będziemy te protektory tak bezmyślnie ciągle reklamować to niedługo pieszo w kombinezonach będziemy chodzić.

  12. Dla mnie nie ma znaczenia kogo widzę na drodze, jeżeli tylko prowadzi dwa kółka to zawsze LWG. Nawet jeśli to jest Heniek, który wraca od Cześka w kombi z lat 80…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button