Lista: Tajemnicze kody na prawach jazdy, wybieramy najciekawsze

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że na odwrocie naszego prawa jazdy w punkcie “ograniczenia” mogą się znajdować tajemnicze kody. Wśród nich znajdują się oczywiste, mówiące o np. konieczności korekcji wzroku. Jednakże znajdziemy dużo ciekawsze, np. uniemożliwiające jazdy po zmroku…

Nosisz okulary, albo soczewki kontaktowe? Z pewnością za ich sprawą posiadasz na odwrocie prawa jazdy, na samym dole tabeli tajemniczy kod, np. 01.01, 01.02, albo (najczęściej) 01.06. Z kolei ktoś, kto zdawał prawo jazdy samochodem z automatyczną skrzynią biegów posiada oznaczenie 10.02 – automatyczna zmiana biegów.

Po co stosuje się przykładowe oznaczenia? Służą one organom kontroli (policji, ITD…) do weryfikacji naszych uprawnień. Posiadając kod, przykładowo 05.03 – jadąc z pasażerami mimo zakazu dostaniemy mandat jak za brak uprawnień. W razie wypadku firma ubezpieczeniowa może również odmówić wypłaty ubezpieczenia/zastosować regres.

>> Sprawdź też jakie będą mandaty 2015 >>

Największe wątpliwości dotyczą kody mówiące o wymaganej korekcie wzroku. Kiedyś nosiliśmy okulary/soczewki, teraz po latach okazują się zbędne. Mimo to w świetle przepisów nadal powinniśmy w nich jeździć. Po latach jednak wielu kierowców zapomina o ograniczeniu i mimo polepszenia się wzroku nie idą na ponowną weryfikację do lekarza celem pozbycia się magicznego kodu.

Zobacz konstelację najciekawszych ograniczeń jakie można nakładać na kierowców.

Temat również rozwija na swoim blogu Tomek Jędruchów, który tłumaczy przyczyny stosowania wybranych kodów.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Pełna lista ograniczeń jakie może nałożyć organ wydający prawo jazdy:

01 – wymagana korekta wzroku,
01.01 – okulary,
01.02 – soczewki kontaktowe,
01.03 – szkła ochronne,
01.04 – szkło matowe,
01.05 – przepaska na oko,
01.06 – okulary lub szkła kontaktowe,

02 – wymagana korekta słuchu,
02.01 – aparat słuchowy jedno uszny,
02.02 – aparat słuchowy obu uszny,

03 – wymagane używanie protez narządu ruchu podczas jazdy,
03.01 – proteza/szyna ortopedyczna kończyny górnej,
03.02 – proteza/szyna ortopedyczna kończyny dolnej,
05.01 – jazda tylko przy świetle dziennym,
05.03 – jazda bez pasażerów,
05.04 – jazda z prędkością nie większą niż X km/h
05.05 – jazda tylko w towarzystwie osoby posiadającej prawo jazdy,
05.06 – bez prawa ciągnięcia przyczepy,
05.07 – bez prawa jazdy po autostradach,
05.08 – zakaz spożywania alkoholu,

10 – wymagane modyfikacje w układzie zmiany biegów:
10.01 – ręczna zmiana biegów,
10.02 – automatyczna zmiana biegów,
10.03 – zmiana biegów sterowana elektronicznie,
10.04 – regulowana dźwignia zmiany biegów,
10.05 – bez przekładni dodatkowej,

15 – wymagana modyfikacja sprzęgła:
15.01 – regulowany pedał sprzęgła,
15.02 – sprzęgło sterowane ręcznie,
15.03 – sprzęgło automatyczne,
15.04 – składany lub odkręcany pedał sprzęgła za przegrodą,

20 – wymagane modyfikacje w układzie hamulcowym:
20.01 – regulowany pedał hamulca,
20.02 – powiększony pedał hamulca,
20.03 – pedał hamulca dostosowany do obsługi lewą stopą,
20.04 – pedał hamulca pod całą stopę,
20.05 – wychylny pedał hamulca,
20.06 – ręcznie sterowany hamulec roboczy,
20.07 – maksymalne użycie wzmocnionego hamulca roboczego,
20.08 – maksymalne użycie hamulca awaryjnego zintegrowanego z hamulcem roboczym,
20.09 – regulowane sterowanie hamulca postojowego,
20.10 – elektrycznie sterowany hamulec postojowy,
20.11 – nożny hamulec postojowy,
20.12 – składany lub odkręcany pedał hamulca za przegrodą,
20.13 – hamulec obsługiwany kolanem,
20.14 – elektrycznie sterowany hamulec roboczy,

25 – wymagane modyfikacje w układzie przyspieszenia:
25.01 – regulowany pedał przyspieszenia,
25.02 – pedał przyspieszenia pod całą stopę,
25.03 – wychylny pedał przyspieszenia,
25.04 – przyspieszenie sterowane ręcznie,
25.05 – przyspieszenie sterowane kolanem,
25.06 – serwoprzyspieszacz (elektroniczny, pneumatyczny itp.),
25.07 – pedał przyspieszenia po lewej stronie pedału hamulca,
25.08 – pedał przyspieszenia po lewej stronie,
25.09 – składany lub odkręcany pedał przyspieszenia za przegrodą,

30 – wymagane wspólne modyfikacje układów hamowania i przyspieszenia:
30.01 – pedały równoległe,
30.02 – pedały na tym samym lub prawie na tym samym poziomie,
30.03 – przesuwne pedały hamowania i przyspieszenia,
30.04 – pedały hamowania i przyspieszenia z przesuwem i szyną,
30.05 – składane lub odkręcane pedały hamowania i przyspieszenia,
30.06 – wypiętrzona podłoga,
30.07 – przegroda z boku pedału hamowania,
30.08 – przegroda na protezę z boku pedału hamulca,
30.09 – przegroda pod pedałami hamowania i przyspieszenia,
30.10 – podparcie pięty/nogi,
30.11 – elektryczne sterowanie hamowania i przyspieszenia,

35 – wymagane modyfikacje urządzeń sterowania (przełączniki świateł, wycieraczki szyby przedniej, spryskiwacz, sygnał dźwiękowy, kierunkowskazy):
35.01 – urządzenia sterowania obsługiwane bez negatywnego wpływu na kierowanie i obsługę,
35.02 – urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów (gałek, dźwigni itp.),
35.03 – urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów lewą ręką,
35.04 – urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów prawą ręką,
35.05 – urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów ze wspólnymi mechanizmami hamowania i przyspieszenia,

40 – wymagane modyfikacje w układzie kierowniczym:
40.01 – zwykły układ kierowania ze wspomaganiem,
40.02 – układ kierowniczy z aktywnym wspomaganiem,
40.03 – układ kierowniczy z systemem rezerwowym (sprzężeniem zwrotnym),
40.04 – wydłużona kolumna kierownicy,
40.05 – zmodyfikowana kierownica (grubszy lub cieńszy przekrój koła kierownicy, kierownica o mniejszej średnicy itp.),
40.06 – wychylne koło kierownicy,
40.07 – pionowe koło kierownicy,
40.08 – poziome koło kierownicy,
40.09 – kierowanie nożne,
40.10 – alternatywny system kierownicy (drążek itp.),
40.11 – gałka na kierownicy,
40.12 – szyna ortopedyczna ręki na kole kierownicy,
40.13 – ze stawem szynowym,

42 – wymagane modyfikacje lusterka (lusterek):
42.01 – zewnętrzne lusterko prawe lub lewe,
42.02 – zewnętrzne lusterko na wysięgniku,
42.03 – dodatkowe zewnętrzne lusterko pozwalające na obserwację ruchu,
42.04 – panoramiczne wewnętrzne lusterko,
42.05 – lusterko do obserwacji martwych pól,
42.06 – elektrycznie sterowane zewnętrzne lusterko (lusterka),

43 – wymagane modyfikacje fotela kierowcy:
43.01 – fotel kierowcy na dobrej wysokości obserwacyjnej i w normalnej odległości od kierownicy i pedałów,
43.02 – fotel kierowcy dostosowany do kształtu ciała,
43.03 – fotel kierowcy z oparciem bocznym stabilizującym pozycję,
43.04 – fotel kierowcy z podłokietnikiem,
43.05 – wydłużone szyny prowadzące fotela kierowcy,
43.06 – regulacja pasa bezpieczeństwa,
43.07 – pas bezpieczeństwa szelkowy,

44 – wymagane modyfikacje motocykli (obowiązkowe stosowanie subkodów):
44.01 – hamulec z pojedynczym sterowaniem,
44.02 – zmodyfikowany hamulec ręczny,
44.03 – zmodyfikowany hamulec nożny,
44.04 – zmodyfikowana rączka przyspieszenia,
44.05 – ręczna zmiana biegów i ręczne sprzęgło,
44.06 – zmodyfikowane lusterko (lusterka) wsteczne,
44.07 – zmodyfikowane wskaźniki kontrolne (kierunkowskazy, lampy hamulca itp.),
44.08 – wysokość siedzenia pozwalająca kierowcy na oparcie dwóch stóp na ziemi jednocześnie w pozycji siedzącej,

45 – wyłącznie motocykle z koszem,

50 – dla określonego pojazdu/nadwozia (numer identyfikacyjny pojazdu, VIN),

51 – dla określonego pojazdu/tablicy rejestracyjnej (numer rejestracyjny pojazdu, VRN),

70 – wymiana prawa jazdy wydanego za granicą,

71 – wtórnik prawa jazdy (wydawany w przypadku utraty oryginalnego dokumentu prawa jazdy),
72 – ograniczenie kategorii A do kategorii A1 w odniesieniu do konkretnych pojazdów,
73 – ograniczenie kategorii B do kategorii B1 w odniesieniu do konkretnych pojazdów,
74 – ograniczenie kategorii C do kategorii C1 w odniesieniu do konkretnych pojazdów,
75 – ograniczenie kategorii D do kategorii D1 w odniesieniu do konkretnych pojazdów,
76 – ograniczenie kategorii CE do kategorii C1E w odniesieniu do konkretnych pojazdów,
77 – ograniczenie kategorii DE do kategorii D1E w odniesieniu do konkretnych pojazdów,
78 – wyłącznie pojazdy z automatyczną skrzynią biegów[12],

79 – (…) ograniczone do pojazdów, które spełniają wymogi specyfikacji wskazanej w nawiasach, w kontekście zastosowania art. 10 ust. 1 dyrektywy 91/439/EWG (wyłącznie motocykle trójkołowe),

90.01 – w lewo
90.02 – w prawo
90.03 – lewy
90.04 – prawy
90.05 – ręka
90.06 – stopa
90.07 – użytkowy

95 – DD.MM.RRRR. dotyczy kategorii C1, C, D1, D, C1E, CE, D1E, DE, oznacza ukończenie szkolenia okresowego lub kwalifikacji wstępnej (posiadanie świadectwa kwalifikacji)
96 – wymiana prawa jazdy kategorii B, na prawo jazdy kategorii B z rozszerzeniem do kierowania zespołem pojazdów o dmc przekraczającej 3,5 t i nie przekraczającej 4,25 t,
100 – kody krajowe, ważne jedynie w odniesieniu do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
101 – wymagane dodatkowe oznakowanie pojazdu,
102 – wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii C bez posiadania kategorii B prawa jazdy,
103 – wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii D bez posiadania kategorii B prawa jazdy,
104 – wymiana prawa jazdy kategorii L, na prawo jazdy kategorii T z ograniczeniem do kierowania tylko pojazdami wolnobieżnymi,
105 – wymiana prawa jazdy kategorii TB, na prawo jazdy kategorii D z ograniczeniem do kierowania tylko trolejbusami;
106 – zakaz w zakresie kategorii B prawa jazdy przy posiadaniu kategorii C1, C, D1 lub D prawa jazdy,
107 – wymagane dostosowanie pojazdu do rodzaju schorzenia – szczególnie dla kierowców z upośledzeniem narządu ruchu, protezami kończyn itp.

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button