O czym pamiętać kupując używany skuter albo motocykl?

Sezon niemal w pełni. To okres w którym wielu z nas nabędzie pierwszy skuter, albo postanowi przesiąść się na coś innego. Zakup używanego pojazdu zawsze niesie ze sobą spore ryzyko. Dowiedz się dzięki Skuterowo.com jak nie zostać niemile rozczarowanym.

Podstawowymi kwestiami poza technicznymi są te formalne. Pamiętaj, aby spisać kompletną umowę kupna – sprzedaży wraz ze wszystkimi danymi pojazdu i jego dotychczasowego właściciela. Propozycja porozumienia się bez wymiany podpisów powinna wzbudzić spore podejrzenia.

Kwestie związane z przerejestrowaniem skutera załatwia się od ręki w jeden dzień.
Kwestie związane z przerejestrowaniem skutera załatwia się od ręki w jeden dzień.

Umowa kupna – sprzedaży. Skrótowo to dokument w którym zawiera się dane dotychczasowego właściciela, nabywcy, dane pojazdu, cenę. To dokument na podstawie którego należy pojazd przerejestrować w terminie do 30 dni od daty zakupu. Aby tego dokonać musimy też otrzymać od właściciela wyciąg z homologacji pojazdu i dotychczasowy dowód rejestracyjny. Bez kompletu tych dokumentów będzie to niemożliwe. W następnej kolejności należy wraz z OC poprzedniego właściciela udać się do towarzystwa ubezpieczeniowego zgłosić fakt kupna oraz dokonać rekalkulacji polisy. Na dobrą sprawę te wszystkie kwestie załatwia się od ręki, w jeden dzień. Skuterowo.com nie rekomenduje zaniechania powyższych procedur. Przykładowo jeśli z naszej winy dokonalibyśmy szkody innemu użytkownikowi drogi publicznej wówczas nasze OC nie funkcjonuje. Ubezpieczenie jest, ale go nie ma. Ostatnim etapem jest opłacenie (również w terminie 30 dni) podatku – tzw PCC3 w wysokości 2% od wartości transakcji. Nie dotyczy to umów na kwoty poniżej 1 000 PLN. W takim wypadku wartość PCC3 = 0. Jednak w takim przypadku również niezbędne jest uzupełnienia formularza PCC3 i zgłoszenie faktu zakupu do Urzędu Skarbowego. Pobierz Formularz_PCC3.

Jesteś pewien co kupujesz? Wielu (w tym i ja) żałuje dokonanych kiedyś zakupów. Często ładny wygląd i miły sprzedawca skutecznie usypiają naszą czujność. Konsekwencją nieuwagi może być spore rozczarowanie. Często właściciele pojazdów maskują prawdziwą historię skutera, nie mówią o wszystkich incydentach, czy wadach ukrytych. Stan techniczny to kwestia najważniejsza, dlatego udając się na spotkanie w celu obejrzenia naszego wymarzonego pojazdu powinno zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów:

Nierozsądnie dozowanie hamulca powoduje wiele kolizji.
Przed zakupem sprawdźmy wszystkie układy i podzespoły. Jakakolwiek poważniejsza usterka powinna wzbudzać wątpliwości.

• Przed kupnem umów się, żeby sprzedawca nie rozgrzewał skutera. Sam go odpal na zimno i zobacz jak będzie pracował. Pamiętaj! Rozruch skutera mówi bardzo dużo o jego stanie technicznym w sensie ogólnym. Problemy z uruchomieniem na zimno silnika to oznaka wielu problemów, np, świecy, niskiej kompresji, złego stanu filtrów, gaźnika.
• Sprawdź podstawowe rzeczy, takie jak elektryka, żarówki, kierunkowskazy.
• Przeglądnij dokładnie książkę serwisową pojazdu. Sprawdź czy były robione wszystkie przeglądy gwarancyjne.

• W przypadku silników czterosuwowych (4T) podczas rozgrzewania silnika przyłóż np. chusteczkę do wydechu: zobacz czy zostanie ona zanieczyszczona olejem (czarne ślady). Zwiastują one wyeksploatowanie pojazdu – problem z pierścieniami/tłokiem/cylindrem.
• Wykonaj drastyczny test silnika: zatkaj podczas pracy na wolnych obrotach wydech, jeśli silnik się zadusi to znaczy, że kompresja jednostki jest prawidłowa.
•  Sprawdź zawieszenie, czy nie ma wycieków.

Uczciwy sprzedawca nie boi się przyznać do ew. usterek pojazdu.
Uczciwy sprzedawca nie boi się przyznać do ew. usterek pojazdu.

• Rzuć okiem na stan tylnej opony. Ślady “palenia gumy” oznaczają problemy.
• Naciśnij przedni hamulec i sprawdź czy nie ma luzów na kierownicy.
• Przyjrzyj się plastikom. One mówią wszystko.
• Zobacz czy koła nie mają luzów.
• Sprawdź stan układu hamowania.
• Warto również zwrócić uwagę na numery ramy, czy silnika i ich zgodność z dokumentami.

Co najważniejsze? Przed sfinalizowaniem transakcji miej wiedzę na temat konkretnego modelu/marki. Sprawdź fora, opinie, uwagi, informacje o kosztach eksploatacji i najczęstszych awariach. Przemyśl wszystko dwa razy. Mimo, że to trudne, podejmuj decyzję o zakupie skutera “na chłodno”. To gwarantuje wiele kilometrów satysfakcjonującej jazdy bez żalu do własnej osoby.

Ubezpiecz swój skuter 15% taniej.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

7 opinii

  1. Możesz sprawdzić wszystko, ale i tak zazwyczaj coś może umknąć Twojej uwadze!
    100% pewności, że nie kupiłeś “skarbonki”, nie ma nigdy, niestety.

  2. No własnie o czymś takim pisze!
    Sprawdzony sprzęt to możesz kupić od znajomego, gdy widziałeś jak był eksploatowany, ale nigdy od handlarza albo od obcego.

  3. Z drugiej ręki nie ma co brać ;/ Jakoś już wolę maxi skuter oddać i kupić nowy niż męczyć się ze sprzedawcami, których na oczy nie widziałem.

  4. “Figura…” no to idź do yamahy. Mają program wymiany używanych motocykli i maksiskuterów dowolnej marki na nowe. “Przyjrzyj się plastikom. One mówią wszystko.” Niezły tekst 🙂

  5. Do przerejestrowania skutera nie jest potrzebny wyciąg z homologacji. Pytałem w urzędzie. Przecież już jest zarejestrowany.

  6. Przymierzam się do zakupu pierwszego skutera i szukam czegoś markowego.Ogladalem juz wiele skuterów i większość użytkowników to malolata dla których liczy się stagę 6 lub inne badziewia.Trudno znaleźć egzemplarz ,nie skazony tuningiem.Z ciekawości pojechałem obejrzeć skuter poza moim zasięgiem cenowym i jest różnica. Nikt nie sprzedaje dobrego skutera za 900 pln.
    JetForce rzadzi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button