Portal Motocyklowy Jednoślad.pl

Społeczność

Zaloguj się lub zarejestruj w Jednoślad.pl:  

Zarejestruj się

Kupujemy motocykl używany zimą: Czy warto?

Kategoria: Motocykle Opinie Porady

Dodano 10 stycznia 2017

Dzwoni do mnie kolega – Siema, w Nowym Dworze Maz. jest do obejrzenia motocykl. Pojedziesz ze mną? Chciałbym go kupić… Jasne, odpowiadam, umawiamy się na konkretny czas i miejsce. Odkładam słuchawkę i zaczynam myśleć. Czy warto kupować motocykl używany zimą? Bez jazdy próbnej?

Pogoda nie rozpieszcza, ale jest zimowo-konsekwentna. Niż, albo inny jakiś front znad Skandynawii sprawił, że w Polsce panują ostatnio temperatury wręcz arktyczne. Nikt o zdrowym rozumie nie myśli o jeździe motocyklem, a jak kupić motocykl bez jazdy?

Już mamy doświadczenie w zimowych zakupach, kiedyś bowiem razem jechaliśmy po inny motocykl aż pod granicę z Obwodem Kaliningradzkim – a jak, również zimą. Sprzęt okazał się wart zakupu, jeździ do dzisiaj. Wtedy jednak było kilka stopni na plusie i udało się zrobić jazdę próbną. Tym razem okazuje się to niemożliwe.

Pojazd jaki jedziemy oglądać, to nie jakiś endurak, tylko rasowy plastik – Kawasaki ZX10R Ninja z 2004 roku. Potwór ten, ze względu na nadmiar mocy, nie nadaje się do jazdy przy warunkach zmniejszonej przyczepności. Taki motocykl potrzebuje gorącego, czystego asfaltu, żeby mógł pokazać na co go stać.

Dojeżdżamy na miejsce. Oglądamy motocykl – ważne, by robić to za dnia – w świetle żarówki czy latarki nie dojrzysz wszystkich mankamentów motocykla, a skoro nie możemy nim jeździć, musimy ograniczyć się do oglądania, ale zrobić to z chirurgiczną wręcz pracyzją. Pojazd na pierwszy rzut oka wydaje się zdrowy, więc podchodzimy bliżej. Zaglądamy we wszystkie zakamarki, sprawdzamy numery, dokumenty, odpalamy silnik – koniecznie zimny – i słuchamy. Nic nie wzbudza naszych podejrzeń. Tylne koło wędruje w górę, na przywieziony w tym celu przez nas stojak. Ustawiamy stabilnie motocykl i sprawdzamy jak pracuje skrzynia – wiadomo, że jakiś bieg pod obciążeniem może wypadać, tego w ten sposób nie sprawdzimy, ale przynajmniej wiemy, że skrzynia działa, i biegi bez obciążenia wchodzą gładko. Sprzęgło wysprzęgla, napęd zdrowy, wszystko wydaje się ok.

To nie koniec katuszy, skoro motocykl nam się podoba, podejmujemy decyzję o zdjęciu owiewek. Właściciel nie oponuje. To dobry sygnał. Oglądamy silnik, ramę, mocowania silnika. Sprawdzamy spawy, oglądamy połączenia śrubowe. Nic nie wzbudza naszych podejrzeń. Sprawdzamy na oko – najlepszy instrument, jaki może mieć człowiek – osiowość motocykla. Jego najdrobniejszych elementów. Koła, czasza, owiewki, reflektor, zegary… Wszystko wydaje się być symetryczne.

Oczywiście zdaję sobie sprawę, że bez jazdy próbnej to duże ryzyko, ale… kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana. Motocykl kupiliśmy, ale znaleźliśmy kilka szczegółów wymagających poprawy. To oraz sytuacja, że nikt aktualnie do sprzedającego nie dzwoni w sprawie motocykla, pozwoliło na zbicie ceny. Całkiem spore.

Czy warto kupować motocykl zimą? Jest to trochę ruletka, ale nie wierzę, żeby motocykl nie dał żadnego, absolutnie żadnego sygnału, że był mocno uderzony. Jeżeli nim nie jeździcie, każdy taki sygnał musicie odbierać jako czerwone światło do zakupu. Nie ma co ryzykować. Natomiast, jeżeli pojazd okazuje się być praktycznie bez zarzutu – decyzja należy do was.

Istnieje też możliwość zapłacenia zaliczki i umówienia się na ostateczną decyzję, gdy warunki pogodowe umożliwią jazdę próbną. Możecie też udać się z motocyklem na przyczepie do najbliższego dealera marki. Zawodowcy powinni zlokalizować najmniejsze felery pojazdu i doradzić lub też odradzić zakup sprzętu.

Ja nikogo z was nie namawiam. Podjęliśmy ryzyko, mamy tego świadomość. Na wiosnę napiszę, czy się opłaciło. Trzymajcie kciuki.

Czytaj więcej o: , , ,

- napisał 532 publikacji w Jednoślad.pl.

10 od lat po Warszawie na dwóch kołkach. Piórem od lat po kartce. Przemysław Borkowski jest absolwentem dziennikarstwa na UW. Od najmłodszych lat pasjonuje się motoryzacją, zwłaszcza jednośladami. W swojej pracy łączy umiejętności zdobyte przez lata doświadczenia w prasie wraz ze swoją pasją. | Redakcja | Google+

Komentuj | Wasze komentarze i opinie »


Zostaw komentarz do tego artykułu




Dodając komentarz akceptujesz regulamin Jednoślad.pl

Ważne

Polecane porady, testy, opinie...

Znak A-6c: skrzyżowanie z drogą podporząd…

Znak A-6c: skrzyżowanie z drogą podporząd…

26 grudnia 2010

Znak, stosowany podobnie jak A-6a, ostrzega przed skrzyżowaniem z drogą podporządkowaną występującą po lewej stronie drogi z pierwszeństwem.

Prawo0 opinii

Yamaha Virago 535: Opis, Cena, Zdjęcia, Dane techniczne

Yamaha Virago 535: Opis, Cena, Zdjęcia, Dane techniczne

08 sierpnia 2016

Junak pokazuje nam kolejne ze swoich nowości na sezon 2013. Marka od tego roku postanowiła się skupić również na małych skuterach do 50 ccm. Modele sygnowane numerami 104 i 105 mają być ofertą ekonomiczną, ich cena ma się zaczynać od 3000 PLN. Karol Kopytek, Junak: Modele Junak 104 i 105 jest to nasza kolejna propozycja […]

Motocykle Zdjęcia0 opinii

Test Romet RR 50: By Czuć się DoRRoślej

Test Romet RR 50: By Czuć się DoRRoślej

23 września 2012

To, że moda na motorowery - ścigacze w Polsce zawitała na dobre wiemy już wszyscy. Romet RR 50 to odpowiedź na zapotrzebowanie rynku. Ta maszyna ma przede wszystkim dobrze wyglądać i brzmieć. Każdy ma czuć się na niej dorośle.

Motorowery Testy8 opinii

Portal i Forum Motocyklowe Jednoślad.pl

Portal i forum motocyklowe Jednoślad.pl wykorzystuje pliki sesji cookie. © 2005-2016 Wydawca: Jednoślad.pl. Grupa OnAir!, 01-231 Warszawa, Płocka 5a, Polska. Wszelkie prawa zastrzeżone. Jednoślad.pl to funkcjonujący od 2005 roku portal motocyklowy oraz forum dla sympatyków skuterów, maxi skuterów 125 ccm, motorowerów i motocykli 125 ccm.