125 ccm
Aktualnie czytasz:
Komisja Infrastruktury jest za 125 z manualną skrzynią na prawo jazdy B
5

Sejmowa Komisja Infrastruktury rozpatrzyła uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami.  Z jakim wynikiem i co on oznacza? Skuterowo.com wyjaśnia.

Senat zaproponował 14 poprawek. Komisja wniosła o przyjęcie 8 poprawek i odrzucenie sześciu z nich. Co ważne wśród nierekomendowanych nie znalazła się ta rozszerzająca uprawnienia dla kierowców posiadających prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat.

Poprawka, którą Komisja rekomenduje przyjąć, podczas najbliższego posiedzenia Sejmu brzmi:

(…) – przyznają osobom posiadającym od co najmniej 3 lat prawo jazdy kategorii B uprawnienia do kierowania motocyklem ze skrzynię biegów inną niż automatyczna (…)

 
Czytaj
REKLAMA

Prezenty od Junaka

Kup dowolny jednoślad marki Junak, a otrzymasz kask z blendą Junak oraz 5L oleju Platinum Rider.

Co to oznacza? Najprawdopodobniej Sejm podczas najbliższego, czerwcowego głosowania przyjmie ustawę wraz z poprawkami Senatu, które dają uprawnienia do kierowania skuterami i motocyklami 125 bez względu na fakt posiadania manualnej bądź automatycznej skrzyni biegów. Będzie można jeździć na wszystkim co nie przekracza założonej pojemności skokowej silnika.

Marszałek Sejmu wyznaczyła termin przedstawienia sprawozdania o projekcie do 26 czerwca 2014.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
5 Komentarze
  • Zdjęcie profilowe
    Dawidsuper8
    11 czerwca 2014 at 19:30

    To nie brzmi za dobrze 🙁

  • Zdjęcie profilowe Evert
    11 czerwca 2014 at 19:49

    Dawid, wszystko jest OK, tylko znowu media wprowadzają nas w błąd. Tym razem jednak jest to wina administracji sejmu, że podała taką mylną informację, którą tu jedynie powtórzono. Otóż określenie skrzyni biegów jako „innej niż automatyczna” została użyte jako skrót myślowy przez wicemarszałka Wyrowińskiego podczas głosowania w senacie. W oficjalnej uchwale senatu takie sformułowanie nie istnieje. W pkt. 2 tej uchwały po prosu skreśla się zapis „z automatyczną skrzynią biegów” i tyle. Zatem wszystko jest poprawnie, tak jak powinno być.

    Tutaj można zapoznać się z treścią uchwały senackiej:

    http://orka.sejm.gov.pl/Druki7ka.nsf/0/E3F68EA1A9F619D6C1257CF20048CBE3/%24File/2469.pdf

    Sejmowa komisja infrastruktury, rozpatrując wczoraj tą uchwałę, zarekomendowała przyjęcie poprawek w pkt. od 2 do 8 oraz 10, a odrzucenie propozycji zawartych w pkt. 1, 9 i 11-14.

  • Zdjęcie profilowe
    Dawidsuper8
    11 czerwca 2014 at 22:00

    Bo w sumie boje się tego że będzie można by było jeździć manualem na kat.B.

  • Zdjęcie profilowe Deep_Nothingness
    12 czerwca 2014 at 12:48

    No bo będzie można. Senat przyjął poprawkę, mówiącą, że osoby posiadające prawo jazdy kat.B będą mogły jeździć KAŻDYM motocyklem, który nie przekracza 125cc. Uważam, to za dobry pomysł. Różnice pomiędzy motocyklem a samochodem odnoszą się głownie do różnic w eksploatacji oraz norm dopuszczalnych wag udźwigu pasażerów oraz dodatkowego ładunku. Przepisy ruchu drogowego są takie same, obojętnie czy prowadzisz auto, motocykl czy kombajn. Powoływanie do życia przepisu zezwalającego na jazdę wyłącznie automatem (czyli skuterem) jest jedynie legalizacją tego, co już jeździ po drogach. Gadanie, że jazda motocyklem bez kat.A jest niebezpieczna nie przemawia do mnie. Bardziej będę ufał takiemu kierowcy, aniżeli małolatowi, co jeździ skuterem na dowód nie mając pojęcia o ruchu drogowym.

  • Zdjęcie profilowe Evert
    12 czerwca 2014 at 14:27

    Krótko mówiąc, aktualne brzmienie przepisu z uwzględnieniem senackiej poprawki jest następujące:

    „1) w art. 6:
    (…)
    b) w ust. 3 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

    „4) kategorii B uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg pod warunkiem, że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat.”;”

    Zapis ten mieści się w kategorii A1, lecz nie jest jej równy (jak wielokrotnie sugerowano), bowiem obowiązuje wyłącznie na terenie kraju (A1 ma status międzynarodowy) i zarazem nie obejmuje odrębnej kategorii trójkołówek o mocy nieprzekraczającej 15 kW. Na prawie jazdy B można będzie jeździć motocyklem TÓJKOŁOWYM tylko do 11 kW (np. Yamahą Tricity), natomiast z A1 – do 15 kW. I to jest ta podstawowa różnica.

    W Wielkiej Brytanii kat. B uprawnia również na te trójkołowce 15 kW (zgodnie zresztą z dyrektywą unijną z 2006 r.) i dodatkowo otrzymuje się wpis w prawie jazdy do pozycji A z kategorią ograniczającą do trójkołówek.