Aktualnie czytasz:
Kolory matowe: Jak dbać o matowy lakier, jakie ma wady i zalety?
0

Matowe malowanie, zwłaszcza beżowe, brązowe i czarne wygląda naprawdę rewelacyjnie, bez względu na to czy lakier położony jest na motocyklu, skuterze czy samochodzie. Posiadanie jednak matowych elementów to spore wyzwanie i dodatkowe obowiązki.

Jakie matowe lakiery mają zalety? Właściwie tylko jedną: Wygląd. Ten bardzo wyróżnia się spośród innych pojazdów jakie jeżdżą na naszych drogach. Ten efekt sporo kosztuje i nie mowa tutaj tylko o pieniądzach jakie często trzeba dopłacić do takiego malowania.

Tutaj należy płynnie przejść do wad, które są tym bardziej kłopotliwe im ciemniejszy posiadamy odcień matowego koloru. Prawdziwym utrapieniem jest czerń. Widać na niej wszystkie niedoskonałości – rysy, odpryski, tłuste plamy, a nawet ślady dłoni. Każdy kto miał do czynienia z ciemnym odcieniem lakieru doskonale wie jak irytujące potrafią być nawet najmniejsze uszkodzenia tej powłoki.

Matowy lakier wymaga od nas ogromnej atencji i troski. Jego największym wrogiem są zanieczyszczenia przenoszone przez koła z polskich dróg. Ich usunięcie wymaga delikatności i cierpliwości. Pojazd wówczas najlepiej myć bezdotykowo, przynajmniej w pierwszej fazie. Po namoczeniu i opłukaniu naszego jednośladu z piasku oraz błota należy lakier myć przy użyciu bardzo delikatnych ścierek z mikrofibry, albo specjalnych gąbek samochodowych. Niedopuszczalne jest szorowanie, tym bardziej jeśli pojazd nie został wcześniej opłukany. To gwarantuje rysy, które uwidocznią się nam po osuszeniu lakieru.

 
Czytaj
REKLAMA

Bajaj Pulsar 125 już w Polsce

Modele Pulsar NS 125, Pulsar NS 200 i Pulsar RS 200 rozszerzają polską ofertę marki Bajaj. Sprzedażowe hity testowane są na jednym z bardziej wymagających rynków na świecie.

Dużym problemem są owady. Te należy zmywać niemal natychmiast, by nie narazić się na tłuste plamy na lakierze. Tutaj również przeciwwskazaniem jest szorowanie. Należy posłużyć się specjalna chemią do tego celu. Ona również musi być obojętna dla lakieru i należy ją wcześniej sprawdzić na niewidocznym elemencie, by nie nabawić się kłopotów. Identycznie jest z ptasimi odchodami – mat ich wręcz nienawidzi. W takiej sytuacji odwlekanie wizyty na myjni może skończyć się trwałym uszkodzeniem powierzchni.

Matowy lakier to nie tylko konieczność niemal ciągłego mycia, ale również używania dedykowanej chemii. Dotyczy to zwłaszcza past i wosków. Takiego lakieru nie wolno polerować środkami ściernymi. Te spowodują, że miejscowo lakier straci swój matowy charakter.

Uwaga przy codziennym użytkowaniu. Mat wrażliwy jest na brak ostrożności. Często przejazd metalowym guzikiem po np. baku pozostawia stały ślad. Przypadkowe kopnięcie butem z kolei powoduje, że na elemencie pojawi się rysa. Co oczywiste znaczenie ma jakość samej powłoki oraz jej twardość. Niestety w przypadku jednośladów tańszego segmentu nie można oczekiwać zbytniej odporności na warunki codziennej eksploatacji.

Każdy jednak zapyta czy warto zdecydować się na zakup, albo malowanie pojazdu w kolorze matowym. Nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Pewne jest, że aby utrzymać nasz motocykl czy skuter w należytym stanie trzeba go po prostu kochać. W każdym innym przypadku zabraknie nam czasu i chęci na pielęgnację takiego lakieru.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
15%
Interesujące
77%
heh...
0%
Że co?
8%
Grrrr!
0%
Smutne
0%