Test Keeway Matrix: Dopracowany Chińczyk?

Keeway to firma produkująca swoje produkty w Chinach, która tworzy skutery zbliżone jakością do wyrobów tajwańskich.  Matrix to flagowy model tej marki.

Testowany skuter jest użytkowany przeze mnie od kwietnia 2009 roku (model 2008).  Przebieg 4400 km, prawie bezawaryjnie (urwana jedna z części linki gazu).

Stylistyka. Chyba najmocniejszy punkt Matrixa, przede wszystkim nie jest klonem żadnego skutera, wszystko zaprojektowane jest od podstaw. Z przodu charakteryzują go dwie lampy o ostrych krawędziach, co ciekawe w jeden z lamp jest soczewka do świateł dziennych.  Ogólnie Matrixa cechują ostre linie widoczne również z tyłu. Całości charakteru dodają takie smaczki jak czerwony zacisk tarczy hamulcowej, pseudo sportowy wydech, elektroniczne zegary. Zobacz wideo prezentujące ten model:

Prowadzenie. Jest to kolejny mocny punkt Matrixa, skuter lubi zakręty, świetnie w nie wchodzi nawet przy prędkościach podchodzących pod 70 km/h, ale tylko na suchej nawierzchni, bo gdy popada, opony oryginalnie montowane sprawiają, że czujemy się dosyć nie pewnie na mokrym asfalcie. Ale Kendy na suchym asfalcie według mnie dają wystarczająco radę.

Hamulce. Matrix jest wyposażony w hamulec przedni tarczowy oraz tylni bębnowy.  Przednia tarcza hamuje bardzo ostro, a hamowanie tarczą można łatwo dozować, bez problemu zhamujemy go z 65km/h w dosłownie w 3-4 sekundy.  Niestety tylni hamulec jest wykonany chyba z gumy do żucia, nie nadaje się do niczego innego niż do spowalniania.

Jednostka Matrixa jest stosunkowo trwała

Silnik i osiągi. Jest to dobrze wszystkim znana i sprawdzona jednostka 2-suwowa Keeway/CPI chłodzona powietrzem zbudowana na bazie silnika Minarelli Horizontal, lecz są trochę inne wymiary, itp… Silnik jest trwały, i mało awaryjny.  Osiągi jak na 2T nie są duże, bo prędkość maksymalna to jakieś 65-70km/h(u mnie około 68km/h) zależna od dotarcia, użytkowania itp… Przyspieszenie do 45km/h jest bardzo dobre, później idzie trochę wolniej, ale i tak chińskie 4T zostają w tyle. Wiadomo, nie jest to sportowy skuter, ale do sprawnego przemieszczania nadaje się idealnie. Dźwięk silnika jest również bardzo przyjemny dla ucha.

Zawieszenie. Jest twardo zestrojone, co prawda ładnie dzięki temu się wchodzi w zakręty, ale momentami bywa wkurzające, gdy jedziemy po pofalowanej, krzywej drodze, wtedy potrafi naprawdę mocno wytrząść, przez co nie radze wozić nic szklanego w bagażniku (mam złe doświadczenia z wybuchniętym desperadosem w bagażniku). Tylni amortyzator ma regulację twardości, dzięki czemu można sprawić że będzie miększy.

Kierowca doceni ergonomię elektornicznych instrumentów
Kierowca doceni ergonomię elektroniczej deski

Pozycja kierowcy i pasażera. Matrix ma dość wysoką podłogę, przez co wyżsi ludzie mogą haczyć kolanami o kierownice. Wygoda kanapy jest średnia, w nowych modelach już to poprawiono i jest o wiele wygodniejsza, spokojnie zmieści 2 średnich rozmiarów osoby. Kierowca ma świetny widok na elektroniczne zegary podświetlane na niebiesko są czytelne w nocy jak i w dzień. Minusem jest mało miejsca na nogi dla pasażera, co może przeszkadzać na dłuższą metę.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Bagażnik. Jest on nawet sporych rozmiarów, spokojnie zmieści kask marki “Tornado”. Dodatkowo posiada pod kanapą mały schoweczek na klucze.

Spalanie. Skuter pali średnio 3,6 litra na 100km, przy zbiorniku paliwa trochę ponad 5 litra.

Oświetlenie. Keeway posiada bardzo mocne światła przednie jak i tylnie, świecą bardzo daleko oraz jasna, a tylni stop ma bardzo ostre światło. Wszystkie żarówki są marki Philips, więc rzadko się palą, u mnie na razie w ogóle się nie spaliły.

Matrix jest bardzo dobrej jakości skuterem, plastiki są grube i wytrzymałe,  spasowanie również jest bardzo dobre. Jest mało awaryjny, wiadomo, czasem coś się stanie małego, ale to raczej normalne. Przeszkadzać może słaba prędkość maksymalna która jest powodowana krótkimi przełożeniami, ale wystarczy kupno Malossi Multivara za 250 zł, i skuter ma osiągi jak Kymco Vitality. W tej klasie cenowej (około 4 tys.zł) Keewaye są najrozsądniejszym zakupem zaraz po Kymco Agility, bo pomimo że Matrix jest chiński, bardzo różni się od innych wyrobów i coraz częściej można spotkać Keewaya z przebiegiem 20 tyś.km i wyżej…

Zgulec

Keeway Matrix '08 + Yasuni Z

Inne publikacje na ten temat:

14 opinii

  1. V-max to nie 65-70, tylko prędzej 60-65.CPI Aragon w teście miał 63 równe 😀 A we 2 osoby Keeway jedzie tylko 50-55, mniej niż 4T 🙂 I ta prędkość jak Vitality po wymianie waria to średnio w to wierzę, no ale dobra 😀 Wybaczcie, że się szczegółów czepiam, życie… To ja może zrobię test RY-8 (jak kolega foty da) i będzie komplet Keewayów (no poza kilkoma, ale mniej znane) ogółem teścik spoko 🙂

  2. A to w takim razie przepraszam że mój dochodzi do 67-68km/h 😛 O dziwo w 2 osoby prędkość u mnie spada może o 3-4km/h, nic więcej… Szkoda że innych moich zdjęc niema, widocznie musiałem coś źle wgrać 😛 Jakby coś mogę nadesłać mailem moje.

  3. Nie wiem dlaczego ale to na pewno za sprawą przełożeń bo wszystkie Keeway’e mają w miarę dobre przyśpieszenie ale v-max mają słaby.

  4. Zgulec a mierzyłeś GPS?Tylko serio 😀 Bo ja z kolegą we 2 wg GPS jechaliśmy w jedną stronę 51, w drugą 55, a mój Kingway odpowiednio 56 i 61.Raczej go serwisant nie oszukał, bo zdjął na początek z waria, a potem inne kolanko i chyba rolki także.Dziwi mnie tak niski v-max kumpla, może coś przytkane 😀 W sumie dawno filtra powietrza nie czyścił 😀 Chyba muszę mu w tym pomóc, bo Keeway czeka 😀 A Zgulec, mówię o serii, teraz ma wydech wsadzony, ale na v-max dużo nie dał 😀 Vin, to wina przełożeń, ale pewnie czegoś jeszcze, br3w będzie wiedział, bo się na Keewayach zna 😀

  5. Mój jak się wkręci na 9 tyś.obr to na GPS pokazało 67. Teraz mu się ciężko wkręcić na 9tyś, bo ma filtr do czyszczenia już, ale to się zrobi, i znowu będzie spoko. Ale to jest raczej normalna prędkość, jeździłem na innych Keewayach i było podobnie.

  6. Keeway nie jest chiński tylko węgierski i z tego co kojarzę to właścicielem Keewaya jest Yamaha.

  7. ahahah padam rządzisz chłopie xD

    SIedziba marki jest na Węgrzech a skutery są z Chin. Właścicielem Keewaya jest CPI które wykupiło Benelli.

  8. także zgadzam się hiroshima.Keeway w 100% jest Węgierski na Wegrzech także znajduje się jego siedziba, a w chinach jest tylko produkowany. A co do właściciela Keeway’a jest Yamaha, która współpracuje z produkcji skuterów z Benelli.

  9. witam ma pytanko jak rozpoznaci że skuter jest zatarty

    umnie jest taki problem że jak go odpale to strasznie chuczy nie samowidcie czy to jest możliwe że poszło łozysko na wale
    czemkam na odp…..

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button