Kawasaki ZX 10 R – Niepokonany od lat

Kawasaki ZX 10 R zyskał miano motocykla dla szaleńców i trzeba przyznać że był to uzasadniony wniosek. Model który zastąpił popularnego ZX 9 R godnie kontynuował tradycję sportowych maszyn Kawasaki, oferował ponadto więcej od poprzednika.

10ątka wyróżniała się od początku kilkoma znaczącymi rozwiązaniami technicznymi. Silnik zasilany był wtryskiem paliwa z dwiema przepustnicami, wałki skrzyni biegów zamontowano jeden nad drugim, co sprawiło że silnik był bardziej zwarty i zajmował mniej miejsca w ramie. Zastosowano w nim również pokrywy ze stopów magnezu oraz układ wydechowy z tytanu. Zabiegi odchudzające poszły jednak dalej. Rama, wykonana z lekkich stopów aluminium została zwężona,  zarówno w tylnej części jak i pod zbiornikiem paliwa.

Zawieszenie i hamulce, modernizowane w kolejnych odsłonach ZX 10 R nadążały za osiągami silnika. Moc 175 KM przy 11700 obr/min w 2004r robiła wrażenie, jednak w 2008 roku sięgnęła już 188 KM. Motocykl wyróżniał się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza za sprawą bardzo dopracowanych owiewek.  W 2006 roku wprowadzony seryjnie montowany amortyzator skrętu Ohlinsa, co okazało się wybawieniem, ponieważ Kawasaki miało tendencję do niestabilnego prowadzenia się przy wyższych prędkościach. W 2008 roku zmiany sięgnęły głębiej – przebudowano ramę, zmieniony został układ hamulcowy (tarcze o większej średnicy) i wahacz. Modyfikacje podwozia poprawiły jakość prowadzenia się po prostej i w zakrętach.

ZX 10 R należy do udanych modeli Kawasaki, choć ze względu na sportową charakterystykę wymaga sporych umiejętności w jeździe.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button