Kawasaki ER5: Za co lubimy tego motocyklowego średniaka?

ER5 było odpowiedzią Kawasaki na zapotrzebowanie rynku na uniwersalny motocykl średniej klasy. 500etki traktowane są jako już dorosły sprzęt dla kogoś kto nabrał nieco doświadczenia, jednak nie kojarzą się z mocnymi motocyklami.

Motocykl to klasyczny naked wyposażony w dwucylindrowy, rzędowy silnik. Jednostka została zapożyczona z modelu GPZ 500, jednak poddano ją lekkim modyfikacjom. Zmniejszona została moc do 50 KM rozwijaną przy niższych obrotach (9000 zamiast 9800). Główną przewagą w stosunku do konkurencji było chłodzenie cieczą i sześciobiegowa skrzynia oraz cena. Motocykl wyposażony jest w tradycyjne zawieszenie, bez żadnej możliwości regulacji. Jest to spory problem, szczególnie podczas jazdy z pasażerem i bagażem. Motocykl ma tendencję do dobijania na nierównościach i pogarszania stabilności jazdy. Można to lekko poprawić zmieniając olej w przednim zawieszeniu, jednak nie zastąpi to pełnej regulacji.

Motocykl mimo tych wad jest zwrotny i prowadzi się neutralnie, nie zaskakuje początkującego kierowcy i wybacza dużo błędów. ER5 jest wąski i zwarty, co przydaje się podczas przeciskania między samochodami w miejskiej dżungli.

Kawasaki nie jest przesadnie drogi w eksploatacji, mimo nieco bardziej zaawansowanego silnika niż np. GS 500. Cztery zawory na cylinder sprawiają że silnik jest elastyczny i łatwo wchodzi na obroty. Jest przy tym bardzo elastyczny dzięki czemu nie ma konieczności mieszania biegami by utrzymać zadowalający moment i moc.

Motocykl nie cierpiał na typowe przypadłości, odznacza się wysoką trwałością i niskim spalaniem (4,5l/100 KM).

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button