Katowice: powstanie strefa ograniczonej prędkości – wszystko dla bezpieczństwa?

Katowice planują wprowadzenie strefy ograniczonej prędkości w ścisłym centrum Katowic. Tzw. strefa tempo 30 to rozwiązanie stosowane przez największe europejskie metropolie, żeby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu i poprawić komfort życia mieszkańców. Czy sprawdzi się to w stolicy Śląska?

Od lat władze Katowic starają się promować ekologiczne rozwiązania transportowe. Chodzi w szczególności o promowanie ruchu rowerowego. Trwają prace nad stworzeniem kompleksowego planu połączenia drogami rowerowymi wszystkich dzielnic Katowic z centrum miasta. Ponieważ jednak w ścisłym centrum wytyczenie osobnych pasów ruchu dla rowerzystów nie zawsze jest możliwe, włodarze miasta wpadli na pomysł wprowadzenia strefy ograniczonej prędkości. Dzięki temu ruch rowerowy mógłby się odbywać bezpiecznie po jezdniach.

Zgodnie ze wstępną koncepcją, strefą tempo 30 zostałby objęty teren ścisłego centrum miasta. Po stronie południowej obszar ograniczony torowiskiem kolejowym, autostradą A4 oraz ulicami Mikołowską i Francuską. Z kolei po stronie północnej wyznaczony przez: torowisko kolejowe, DTŚ (DK 79), ulice Sokolską i Dudy Gracza. – W ramach szczegółowych rozwiązań będą mogły się pojawić kontrapasy na określonych drogach jednokierunkowych – mówi prezydent Marcin Krupa.

Na części ulic w centrum obowiązywał będzie dominujący ruch pieszo – rowerowy. Już dzisiaj dotyczy to ulic: Mariackiej, Stanisława, Mielęckiego czy Dyrekcyjnej. Po zakończeniu remontów w tej części miasta dołączą do nich ulice: 3 Maja, Stawowa, Wawelska, Staromiejska oraz Rynek i Plac Szewczyka. Oznacza to, że oprócz pieszych i rowerzystów na tym terenie dopuszczony będzie wyłącznie ruch tramwajów i pojazdów związanych z jego niezbędną obsługą.

Wprowadzenie strefy tempo 30 w Katowicach wiąże się m.in. z planowanym w tym roku zakończeniem przebudowy strefy Rondo – Rynek. Podobne rozwiązania zastosowały wcześniej m.in. Poznań, Gdańsk, Kraków czy Wrocław. Strefy uspokojonego ruchu powstają też w obszarach centralnych największych europejskich metropolii (duże natężenie ruchu, duża liczba skrzyżowań), zapewniając większe bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu oraz lepszy komfort życia mieszkańców, w tym ze względu na zmniejszenie poziomu hałasu. Rozwiązanie to poprawi również komfort kierowców, ponieważ w obrębie centrum miasta wykonują oni dużo manewrów takich jak parkowanie, zjazdy do posesji, zatrzymywanie i włączanie się do ruchu.

fot.: www.katowice.eu

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button