Aktualnie czytasz:
Jakie są objawy źle wyregulowanego gaźnika w motocyklu lub skuterze?
0

Gaźnik to najważniejszy element układu paliwowego. Odpowiada za zasilanie serca naszego motocykla lub skutera w benzynę. W przypadku droższych jednośladów jest zastępowany przez droższy, ale niezawodny, elektroniczny wtrysk paliwa. Jeśli posiadasz „analogowy” układ to z całą pewnością wiesz, że jego nieprawidłowa regulacja można nastręczyć kłopotów.

O regulacji gaźnika pisaliśmy już wielokrotnie, jednak warto tym razem porozmawiać nieco o konsekwencjach jakie wynikają ze złych nastaw tego elementu. Na temat objawów nieprawidłowej regulacji gaźnika można napisać książkę, jednak my dziś skupimy się na najbardziej jednoznacznych.

1. Motocykl nie odpala gdy silnik jest zimny. To oznacza najczęściej zbyt ubogą mieszankę i/lub nieprawidłowe działanie ssania. Jednostka napędowa po dłuższym postoju potrzebuje dużo więcej paliwa w mieszaninie benzyny z powietrzem.

2. Motocykl odpala, jednak po chwili gaśnie i przez kilkadziesiąt minut nie chce się ponownie uruchomić. To być może jest odwrotna sytuacja – za bogata mieszanka mówiąc popularnie „zalewa” świecę. Po kilku minutach silnik udaje się uruchomić, bowiem nadmiar benzyny wyparowuje, a stan wraca do poprzedniego.

3. Podejrzany kolor świecy – warto nieco poczytać więcej na ten temat. Dzięki temu dowiesz się, że zbyt jasny kolor świadczy o zubożonej mieszance, a za ciemny z kolei o za bogatej.

4. Zbyt duże spalanie naszego skutera lub motocykla. Klasyczny objaw za bogatej mieszanki.

5. Niskie osiągi. Jednoślad nie rozpędza się do takich prędkości jak kiedyś, albo wręcz przerywa na wysokich obrotach. Brak optymalnego składu mieszaniny powietrzno – paliwowej jak najbardziej może powodować zmniejszenie mocy. Dlatego tak istotne jest dokonanie regulacji.

6. Strzelanie z rury wydechowej. Zbyt duża ilość podawanego paliwa powoduje, że to nie zdąży się spalić w komorze cylindra i wędruje do wydechu. W nim dochodzi do jego zapłonu. Musisz jednak pamiętać, że sportowe wydechy niekiedy wydają tego typu odgłosy pomimo dobrej regulacji gaźnika (ku uciesze właściciela).

7. Zbyt wysokie, albo za niskie wolne obroty. Konieczne jest ustawienie dyszy odpowiadającej za zasilanie w paliwo podczas zdjęcia ręki z manetki.

I jeszcze ważna uwaga – nie podejmuj się samodzielnej regulacji gaźnika swojego motocykla jeśli nie masz odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. W bardzo łatwy sposób można zaszkodzić swojej maszynie i doprowadzić do stanu, że jednoślad w ogóle nie będzie chciał z nami współpracować. Niczym wstydliwym jest wybrać się do kogoś, kto ma nieco więcej wprawy, niż my.

Zobacz także:
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
27%
Interesujące
52%
heh...
6%
Że co?
3%
Grrrr!
3%
Smutne
9%
O autorze
Zdjęcie profilowe Przemysław Borkowski
Przemysław Borkowski
10 od lat po Warszawie na dwóch kołkach. Piórem od lat po kartce. Przemysław Borkowski jest absolwentem dziennikarstwa na UW. Od najmłodszych lat pasjonuje się motoryzacją, zwłaszcza jednośladami. W swojej pracy łączy umiejętności zdobyte przez lata doświadczenia w prasie wraz ze swoją pasją. | Redakcja | Google+