Jaki olej lać do motocykla i skutera? Czy nadaje się olej samochodowy? #2 Mechanik Jednoślad.pl

Temat stary jak świat, jednak nadal budzący wiele kontrowersji. Jaki olej silnikowy stosować w motocyklu albo motorowerze? Czy dobrym pomysłem jest lanie oleju samochodowego. O tym Mechanik Jednoślad.pl – Damian Śmigielski.

Przede wszystkim odradzamy oszczędność, która jest jedynie iluzoryczna i prędzej czy później narazi nas na nieprzewidziane wydatki. Stosujmy porządny olej syntetyczny o parametrach zgodnych z wymaganiami producenta danego jednośladu.

Inne wątpliwości budzi stosowanie w motocyklu oleju przeznaczonego do silników samochodowych. Zdecydowanie nie zalecamy takiego rozwiązania. Musicie pamiętać, że oba produkty posiadają zupełnie inne właściwości smarne i charakterystykę budowania filmu olejowego. Olej motocyklowy narażony jest na większe obciążenia i pełni wiele dodatkowych funkcji, jak choćby smarowanie skrzyni biegów czy obsługę mokrego sprzęgła.

Cześć, Damian Śmigielski, jednoślad.pl. Witam was w drugim odcinku naszego mechanika jednośladowego. Pierwszy odcinek zdobył miliony wyświetleń, klików, subów i komentarzy. 90% komentarzy była bez sensu, ale nie przejmujcie się, zachęcam do komentowania moich filmów. Dzisiaj porozmawiamy o oleju silnikowy w motocyklu lub skuterze. Bardzo często dyskusje dotyczące oleju silnikowego są bardzo gorące, często zadajecie pytania, no głowa puchnie od tego tematu olejowego i najczęściej pojawia się pytanie jaki olej lać. No więc powiem wam, taki jaki zaleca producent. W takiej klasie lepkości, czyli jeżeli producent mówi, że to ma być 5W40, czy nie wiem, 10W40, to taki olej lejcie. Jakiego producenta, jakiego chcecie. Jest jedna podstawowa zasada. Jeżeli możecie, lejcie olej syntetyczny, nie wierzcie w bajki, że olej syntetyczny nie nadaje się do starszych motocykli, czy skuterów, nie wierzcie w to że rozpuszcza uszczelki. On ma po prostu lepsze parametry, dużo lepszą odporność filmu olejowego i dużo dłużej się starzeje. Oczywiście można powiedzieć, że jeżeli mamy wymieniać co na przykład 5 tys w naszym skuterze olej, to on nie zdąży się zestarzeć, ale jeżeli bardzo mocno obciążać silnik, jeżeli w mieście często stoicie w korku albo lubicie odwinąć manetkę do końca, to szczerze wam powiem, że im lepszy olej tym lepsze ochrona silnika przed zużycie. Tutaj nie ma co oszczędzać, bo oszczędzicie 20zł ale w skali roku to są jakieś groszowe sprawy licząc to na jeden dzień całego roku. Więc nie ma sensu bawić się w dziadowskie oszczędności, lejcie olej syntetyczny zalecany przez producenta waszego motocykla lub skutera i pamiętajcie że, w motocyklach z mokrym sprzęgłem bardzo ważne jest, żeby olej miał klasę MA najlepiej 2. Jest to klasa która stworzyli specjalni Japończycy dla olejów które mają pracować ze sprzęgłem mokrym. Nie bawcie się w oszczędności, nie wierzcie gościom, którzy wam wmawiają że, można do motocykla wlewać na przykład olej samochodowy. Pamiętajcie, że olej samochodowy jest przeznaczony, tak jak olej do skuterów, tylko i wyłącznie do pracy w układzie korbowo tłokowym i do współpracy z wałkami rozrządu, nie jest zupełnie przystosowany do pracy z mokrym sprzęgłem i ze skrzynią biegów. Możecie sobie narobić naprawdę dużo kłopotu. W tej chwili na każdej stacji już praktycznie można kupić olej motocyklowy, więc lejcie olej, który zaleca producent waszego sprzętu. Na razie, pozdrawiam. Subskrybujcie nasz kanał, klikajcie lajki w nasze filmy i komentujcie, przysyłajcie do nas pytania na mechanik@jednoślad.pl, postaram się na wszystkie odpowiedzieć.

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button