Aktualnie czytasz:
Jak wyregulować zawieszenie w motorowerze, skuterze i motocyklu?
0

Jak wyregulować zawieszenie w motocyklu? Regulacja zawieszenia w motocyklu zawsze budziła wśród zapaleńców dyskusje. Jak ustawić zawieszenie? Generalnie wszystkie ustawienia zawieszenia należy dobierać do wagi kierowcy, sposobu i terenu jazdy oraz rodzaju motocykla.

Najprostszym systemem montowanym w motocyklach jest regulacja napięcia wstępnego sprężyn lub sprężyny tylnej. Zazwyczaj jest to wielowypustowa nakrętka którą przekręca się zgodnie lub przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. W uproszczeniu, powoduje to że zawieszenie z tyłu jest twardsze lub bardziej miękkie.

Przednie amortyzatory często mają również tego typu regulację – na górze obu goleni znajdują się śruby do regulacji napięcia sprężyn. Wkręcając/wykręcając je napinamy lub luzujemy sprężyny w amortyzatorach.

Co bardziej zaawansowane, szczególnie off-roadowe, motocykle i motorowery mają też śrubę regulacji odbicia i dobicia zawieszenia. Śruba regulacji odbicia służy do ustawiania powrotu zawieszenia po ugięciu – jak szybko amortyzator wróci do wyjściowej pozycji. Regulację należy zawsze zaczynać od niej, nie od ustawienia dobicia i zawsze na rozgrzanym zawieszeniu. Chodzi o dobranie takich nastawów, żeby koło podczas jazdy po nierównościach zdążyło powrócić do wyjściowego położenia a nie „nurkowało” coraz głębiej wpadając w kolejne dziury. Ma to kluczowe znaczenie przy zachowaniu odpowiedniej przyczepności. W sportowych motocyklach podczas pokonywania zakrętów i dohamowywania w nich, niepożądane jest, żeby zawieszenie zbyt szybko odbijało pod opuszczeniu hamulca.

 
Czytaj
REKLAMA

Prezenty od Junaka

Kup dowolny jednoślad marki Junak, a otrzymasz kask z blendą Junak oraz 5L oleju Platinum Rider.

Podczas regulacji dobicia, trzeba uważać żeby nie przesadzić. Nie chcemy przecież zawieszenia twardego jak kamień. Co prawda niedobrze jest jeśli motocykl przy hamowaniu zbyt mocno nurkuje, jednak ustawienie dobicia na dębowo może prowadzić do uszkodzenia koła czy łożysk. Może to też powodować uślizg tyłu motocykla przy wyjściu z zakrętu. Zbyt delikatne ustawienie powoduje z kolei  słabe odczuwanie przez kierowcę trakcji.

Co jednak kiedy mamy prosty motorower albo motocykl, bez absolutnie żadnej możliwości regulacji zawieszenia? W takiej sytuacji też można sobie poradzić. Najprostszym sposobem jest zmiana oleju w przednich amortyzatorach na gęstszy lub rzadszy, że by utwardzić lub „zmiękczyć” zawieszenie. Można też poszukać progresywnych sprężyn, które wraz ze wzrostem nacisku na nie robią się twardsze.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
25%
Interesujące
25%
heh...
25%
Że co?
0%
Grrrr!
25%
Smutne
0%