Jak wybrać odpowiedni kask na motorower albo motocykl?

Kask jest jedynym środkiem ochronnym oddzielającym głowę kierującego skuterem od otoczenia. Jak ważną pełni on funkcję można się przekonać dopiero, gdy na skutek nieszczęśliwego zbiegu okoliczności i sytuacji drogowej dojdzie do spotkania naszej głowy z asfaltem, krawężnikiem lub innym pojazdem. Warto zawczasu zaopatrzyć się o odpowiednio bezpieczny kask, by w krytycznej sytuacji mieć pewność, że spełni on swoje zadanie.

W kasku liczy się wnętrze. Reszta to detale.

Pisząc powyższe zdanie chciałem napisać “odpowiednio wytrzymały kask”, jednak byłoby to błędne zdanie. Kask nie ma być bezwzględnie wytrzymały na uszkodzenia, ma natomiast pochłaniać energię uderzenia tak, by jak najmniejsza jej ilość dotarła do naszej głowy i mózgu podczas wypadku. Dlatego też najważniejszą częścią kasku jest jego styropian lub elastyczna pianka opasająca głowę – to ona przyjmuje energię uderzenia i siłę bezwładności głowy chcącej poruszać się dalej do przodu. Nie bez znaczenia jest także skorupa, która stanowi twardą barierę pomiędzy miękką pianką w twardym, porowatym asfaltem. Obecnie skorupy tworzy się z formowanych na gorąco mieszanin tworzyw sztucznych, włókien szklanych (fiberglass) lub węglowych (carbon fibre). Obie te części kasku uformowane w odpowiedni sposób tworzą kaski o różnej konstrukcji.

Rozróżniamy kaski integralne tzw. full-face, posiadające poza częścią zasadniczą także nieruchomą szczękę, kaski otwarte half-face, przypominające kaski integralne bez szczęki, orzeszki brain-cap, które chronią jedynie część głowy od małżowiny usznej w górę oraz kaski szczękowe system, które są połączeniem kasku integralnego z odchylana do góry szczęką. Obecnie zaczynają pojawiać się na rynku także kaski z doczepianą szczęką, które są jeszcze lepszym kompromisem pomiędzy kaskiem integralnym a otwartym, jednak nadal są to pozycje stosunkowo drogie. Kaski crossowe stanowią odmianę kasków integralnych bez wizjera (wymagane są dodatkowe gogle), obecnie produkuje się także kaski z zamontowanym wizjerem.

Kaski szczękowe to dobry kompromis między bezpieczeństwem, a komfortem.

Jak wynika z Raportu Hurta (badania nad wypadkami motocyklowymi prowadzone w latach 80. XX wieku w USA pod kierownictwem Hugha Harrego Hurta) najbardziej powinniśmy się skłaniać do zakupu kasku integralnego lub otwartego z rozbudowanymi osłonami policzków, bowiem to właśnie okolice policzków i szczęki są najbardziej narażone na uderzenia w razie wypadku. Zaraz po nich najczęściej uderzane strefy to okolice czoła oraz tylnej części głowy za uszami. Kaski integralne, otwarte z częściami policzkowymi oraz kaski szczękowe najbardziej chronią naszą twarz w czasie wypadku, z czego jedne z nich są bardziej komfortowe podczas użytkowania jednośladu w mieście (kaski otwarte), inne z kolei bardziej sprawdzają się poza miastem przy wyższych prędkościach (integralne). Wybór odpowiedniego rodzaju kasku powinien być kompromisem pomiędzy komfortem, bezpieczeństwem, typem maszyny jakim się poruszamy, a naszymi umiejętnościami i terenem jazdy. Aby jednak odpowiednia ochrona była możliwa, nie wystarczy zakup kasku o odpowiedniej budowie i z odpowiednich materiałów. Konieczne jest także odpowiednie dopasowanie kasku do głowy.

Rozglądając się za nowym kaskiem powinniśmy unikać kupowania “w ciemno” z aukcji i sklepów internetowych, jeżeli podczas wyboru rozmiaru kierujemy się jedynie obwodem głowy. Rozmiar, który uzyskamy przeprowadzając taśmę krawiecką przez linię brwi z przodu głowy i potylicę z tyłu nie zawsze będzie się zgadzał z rozmiarem podawanym przez producenta danego hałmu. Kask dobrany w ten sposób może być zarówno za mały, jak i za duży, na co recepta jest tylko jedna – zakup nowego kasku w odpowiednim rozmiarze. Dlatego niezbędne jest własnoręczne przymierzenie interesującego nas garnka i na tej podstawie dobranie odpowiedniego rozmiaru. Znając odpowiedni dla nas rozmiar danego modelu możemy się pokusić o zaoszczędzenie i zakup on-line.

Przystępując do poszukiwań hełmu dobrze jest wiedzieć w jakich rozmiarach produkowany jest interesujący nas model oraz czy producent oferuje tylko jeden rozmiar skorupy, czy jest ich może kilka. Ta ostatnia informacja jest szczególnie ważna dla osób, które mają stosunkowo małą głowę. Kaski o szerokim spektrum rozmiarów i jednym rozmiarze skorupy różnią się jedynie grubością pianki i wyściółki kasku, przez co na małą głowę oferowane są kaski optycznie bardzo duże. Biorąc pod uwagę komfort i wygląd powinniśmy unikać skorup, w których będziemy wyglądać jak postać z kreskówki.

Przymierzając nowy kask należy zwrócić uwagę na to, aby wyściółka dolegała do głowy z każdej strony, nie może być wolnych przestrzeni w kontakcie z tkaniną, zarówno po bokach (za duży kask), jaki i na czubku głowy (za mały kask). Jeżeli wszystkie powyższe aspekty kasku mamy sprawdzone, ustawiamy i zapinamy pasek pod brodą w taki sposób, aby przestrzeń pomiędzy zapięciem a brodą pozwalał włożyć swobodnie dwa palce. Teraz przystępujemy do sprawdzenia, czy pomimo dopasowania kask nie jest za luźny. Próbujemy ruszać hełmem w lewo i w prawo, ruchomy tym powinno towarzyszyć ściąganie naszych policzków w stronę ruchu kasku. Jeżeli kask porusza się niezależnie od naszej głowy to prawdopodobnie jest on za duży. Podobnie, jeżeli spróbujemy odchylać kask to tyłu i do przodu znaczne ruchy garnka bez ciągnięcia naszej skóry i włosów oznaczają za duży rozmiar. Ostatnim aspektem wymagającym sprawdzenia jest złapanie za kask z tyłu w okolicy karku i próba zdjęcia go w ten sposób. Odpowiednio dobrany kask nie powinien unosić się powyżej wyprofilowania głowy, oraz powinien blokować się z przodu na pasku pod szyją. Jednocześnie, kask spełniający wszystkie powyższe kryteria jako nie-za-duży nie powinien uciskać głowy, zwłaszcza nie może powodować bólu czoła lub potylicy podczas noszenia. Tym niemniej odpowiednio dobrany hełm powinien się ciężko zakładać podczas przymierzania. W trakcie kilku do kilkunastu pierwszych godzin użytkowania kasku warstwa tłumiąca ulega “wybiciu”, przez co dopasowuje się idealnie do kształtu głowy osoby, która go nosi.

Wszystkie powyższe składniki, od rodzaju kasku przez jego rozmiar składają się na 90% tego, co kupujemy. Pozostałe 10% stanowią dodatki mniej lub bardziej przydatne. Obecnie standardem w kaskach stał się już wizjer z twardego materiału odpornego na pękanie i rysowanie tzw. anti-scratch. Inne udogodnienia w kwestii szybek to powłoka zapobiegająca parowaniu anti-fog, względnie mocowanie pin-lock, które umożliwia montaż nakładki nieparującej lub przyciemnianej. Kaski turystyczne są często wyposażane w dodatkowe wysuwane okulary przeciwsłoneczne zwane blendą, która jest kompromisem pomiędzy przyciemnianą szybką a komfortem jazdy po zmroku. W pozycjach z najwyższej półki są obecnie montowane wizjery z ciekłymi kryształami, które dynamicznie zmieniają stopień przepuszczalności światła w zależności od warunków świetlnych. Nowoczesne kaski posiadają wypinane wyściółki i cheek-pady, które można prać w celu zapewnienia higieny oraz systemy wentylacyjne o mniej lub bardziej skomplikowanej i skutecznej strukturze. W kwestii zapięć stosuje się obecnie głównie trzy rozwiązania: zapięcia z zatrzaskiem, zapięcia DD oraz zapięcia z paskiem zębatym. Niektóre kaski posiadają wbudowane interkomy oparte na technologii Bluetooth, która umożliwia komunikowanie się z innym kaskiem lub telefonem komórkowym.

Każdy atestowany kask posiada stosowne oznaczenia. Brak homologacji to jak brak kasku.

No dobra, wiemy już sporo o kaskach. Jednak który jest najbezpieczniejszy? Minimalne wymagania stawiane kaskom motocyklowym reprezentują stosowne atesty i homologacje, które powinny znaleźć się na każdym kasku motocyklowym, który ma być sensownym zakupem. Dokładniejsze dane na temat tego jak dany garnek zachowa się w czasie wypadku możemy pozyskać z testów i badań prowadzonych przez laboratoria brytyjskiego SHARP-a (Safety Helmet Assessment and Rating Programme), których wyniki możemy przejrzeć na stronie http://sharp.direct.gov.uk. Testy SHARP polegają na poddaniu kasku serii 32 uderzeń, które mogą być dokonywane z trzema różnymi energiami. Na podstawie sensorów ukrytych w “komputerowej głowie kierowcy” zbierane są dane dotyczące sił i uderzeń działających na głowę i mózg. Im kask lepiej dba o naszą głowę w czasie wypadku, tym więcej otrzymuje gwiazdek w pięciostopniowej skali. Co ciekawe, w klasyfikacji czterogwiazdkowych kasków znajdują się również kaski o przystępnej cenie, np. LS2 Shogun. Pomimo, iż wielu motocyklistów uważa testy SHARP za kontrowersyjne, warto właśnie nimi kierować się podczas wyboru kasku.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Czego by nie mówić o hełmach warto na koniec pamiętać o jednym: kupujmy nowy kask z głową.

Inne publikacje na ten temat:

4 opinii

  1. Ja dodam od siebie- kask po założeniu ma być ciasny lecz ma nie powodować bólu.
    Osoby które poruszają się cały rok chyba nie kupią uniwersalnego kasku.
    Na lato dobrze mieć coś lekkiego i z dobrą wentylacją- blenda lub okulary przeciwsłoneczne.
    Na zimę polecam kask i okulary narciarskie do tego buff- markowy na zimę cena od 90-150zł.
    Miałem kask zamknięty firmy UVEX do testu lecz kosztuje ponad 800zł
    i faktycznie nie paruje nawet na sek.
    lecz na skuter to duży wydatek i wygląd bardziej skłania do motocykla
    typu ścigacz. Ładny ten LEM tu podam link do podobnego tworu
    http://www.czesci-skutery.home.pl/Kask_LS2_model_OF5362_LOGO_BLACK_MATT_rozmiar_S-395.html
    Uważam że kupić dobrze to jest sztuka a kryteria można naprawdę zupełnie inaczej sobie wyznaczyć.
    Jak ustawimy BHP to kasa, kasa,i upał w lecie.
    Jak ustawimy wygodę to idziemy w kierunku szortów i podkoszulek
    tu sami musimy wybierać.

  2. Kisiu a do jakiej kwoty poszukujesz garnka?

    Co do tego kasku LS2 to mam podobny, mianowicie Stroke. Całkiem niezły, blenda w lecie prawie non stop jest opuszczona :-). Jego minus to mało trwała wyściółka i brak wyglądu z LS2 Tomcat (akurat nie było go w sklepie).

    Pochwalcie się w czym jeździcie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button