Aktualnie czytasz:
Jak to jest z tymi dodatkami (uszlachetniaczami) do paliw…
39

Każdy z nas miał na pewno sytuację, że jego pojazd tracił moc, szarpał, gasł na wolnych obrotach. Znajomy mechanik doradzał: „Oczyścić, przeczyścić”. Proponował nam swoje usługi mówiąc, że rozbierze itd… Odjeżdżaliśmy mówiąc, że się zastanowimy. Z głową pełną myśli niejeden z nas zajrzał na stację benzynową i wzrok niby przypadkiem zjechał na półkę pełną różnokolorowych buteleczek ze środkami czyszczącymi silnik. Po przypomnieniu sobie słów majstra, a w szczególności ceny usługi ręka aż świerzbiła żeby sięgnąć… No właśnie, po który?

Chciałbym napisać tu (bez robienia reklamy) o poszczególnych środkach do czyszczenia silnika i układu paliwowego. Postaram się naprowadzić Was na konkretne substancje aby uzyskać efekt i jednocześnie nie wrzucić zbyt wielu pieniędzy w błoto.

Podobno najlepsza (bądź nie najtańsza) firma – STP. Jest chyba najbardziej rozpowszechniona. Z kilku produktów będą interesowały nas:

„STP formuła do benzyny” w czerwonej butelce – pomaga w rozruchu, zmniejsza toksyczność spalin. Większość osób myśli, że czyści, ale ona tak naprawdę tylko uszlachetnia paliwo. Stosuję niepełny kieliszek od wódki na cały zbiornik w skuterze – czyli 28 cm sześciennych na sześć litrów benzyny. Wiem, że jeśli nie pomoże to raczej nie poszkodzi. A jeśli chodzi o efekty stosowania to za krótko stosuję, aby o nich mówić.

„STP środek do czyszczenia wtryskiwaczy” w czarnej butelce. Silnie skoncentrowana formuła czyszcząca. Tutaj osoby mające pojazdy z silnikami gaźnikowymi mogą sobie darować stosowanie gdyż nie da żadnych rezultatów. Co innego jeśli jest choćby jednopunktowy wtrysk. W moim poprzednim samochodzie sprawdzała się znakomicie. Nie stosujemy tylko zbyt często. Wiem, że mechanicy często stosują tę substancję. Mówią : „Czyściliśmy wtryskiwacze, należy się 500 zł”, a w rzeczywistości kupili jedną małą buteleczkę z kilkanaście złotych i dolali do paliwa…

„STP water remover” czyli środek do usuwania wody z paliwa. Butelka niebieska. Nigdy nie zastosowałem z powodu odstraszającej ceny. Wolałem kupić pół litra denaturatu na 5 zł. Podobno to STP nie zawiera alkoholu i nie powoduje korozji ale… Jeśli miałem już wodę to korozja pewnie już jest.

Na stronie producenta jest napisane, że działania środków STP na silniki dwusuwowe nie jest znane i nie zalecają stosowania w nich, ale tego czerwonego troszkę dolewam.

Odpowiedniki środków STP mają również firmy: Sonax (droższy), Xeramic (tańszy), Mobil Medic (jeszcze tańszy) jak i wiele innych. Jak dla mnie jest to to samo ale po prostu w innym opakowaniu i pod inną nazwą. Jest formuła do czyszczenia gaźników, wtryskiwaczy jak i dodatek do paliwa (ten, który nie czyści ale uszlachetnia). Firma Sonax posiada również dodatek podwyższający liczbę oktanową paliwa.

Jest jeszcze inna marka, a mianowicie Shell. Tu też jest dodatek do benzyny uszlachetniający paliwo. Jest również silnie skoncentrowana formuła do czyszczenia całego układu paliwowego. Na opakowaniu jest napisane: całe opakowanie wlać do prawie pustego zbiornika paliwa i uruchomić silnik na dziesięć minut. W skuterze jednak radziłbym od czasu do czasu wlać kieliszek od wódki na pełny zbiornik paliwa (i to też nie za często). Kiedyś wlałem całe opakowanie na pięć litrów benzyny i potem spadły osiągi mojego dwusuwa, a wzrosło spalanie więc przesadzać też nie można.

Generalna zasada – do tych środków podchodzić z ostrożnością i nie stosować bez potrzeby (zwłaszcza czyszczących).

Jeśli ktoś zdecyduje się jednak stosować to niech kupuje te substancje w dużych hurtowniach samochodowych. Tam są tańsze niż w marketach i stacjach benzynowych, a w markecie często można trafić na przeterminowany (co mi się raz zdarzyło).

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
22%
Interesujące
33%
heh...
22%
Że co?
11%
Grrrr!
0%
Smutne
11%
O autorze
Zdjęcie profilowe Kisiu1981
Kisiu1981
Benzer Indiana 2T 2011
39 Komentarze
  • Zdjęcie profilowe Mario50o
    16 listopada 2011 at 14:00

    Do swojego Ibisa leje co tankowanie odpowiednią (ok 12ml na ok 5l) dawkę
    preparatu Kleen-Flo GAS LINE ANTI-FREEZE SUPREME i stwierdzam , że po pierwszym nalaniu skuter odżył, lepiej wkręcał się na obroty i równiej pracował jak i łatwiej odpalał. Jak kiedyś mi się uda to naleje do baku samego dodatku i zobaczę czy silnik odpali:D. Jednak dobrej jakości paliwo też odgrywa duża role.

  • Zdjęcie profilowe Mario50o
    16 listopada 2011 at 14:02

    Zapomniałem dodać, że w markecie w mojej miejscowości wystawili na półkę dodatki STP mające datę ważności do grudnia 2009r!

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    16 listopada 2011 at 18:57

    No widzisz. U mnie w Leklerku stał ten Mobil Medic z datą ważności do stycznia i już in butelki popuchły to promocję zrobili po 9,90 za butelkę ale nikt nie kupuje.

    A na samym dodatku to bym nie ryzykował. Chociaż ja do mojego różne świństwa lałem i nadal chodzi.

    O tym Kleen-Flo to nie słyszałem. Jeśli znacie jeszcze jakieś dodatki i macie wiedzę o nich to piszcie. Wiedzy nigdy za mało. Ja dziś dopiero doczytałem się, że są trzy dodatki Sonaxa: a) czyszczący gaźnik i wtryskiwacze; b) czyszczący cały układ paliwowy c) zwiększający liczbę oktanową o 2 do 3 punktów. Czyli pkt b to takie coś jak ten opisany przeze mnie Shella ale nie wiadomo czy tak silny ale za to na 100% droższy.

  • Zdjęcie profilowe Mario50o
    16 listopada 2011 at 19:46

    Kisiu1981, zobacz strone http://www.kleenflo.pl . Sam się zdziwiłem ile oni maja tych dodatków i to nie tylko do paliw. Ja leję ten czarny do skuterka i biały do samochodu.

  • Zdjęcie profilowe Zulwiczek
    16 listopada 2011 at 21:58

    Ja od jakiś 3 tygodni do swojego Nexxona do każdego tankowania dodaje po ok 30ml STP formuła do benzyny w czerwonej butelce. Zauważyłem że motorek ciut lepiej jedzie, łatwiej odpala i równiejsza jest praca silnika, teraz za nie długo będę testował Kleen-Flo GAS LINE ANTI-FREEZE SUPREME o którym pisze kolega „Mario50o” i spróbuje też NITRO-KLEEN również firmy Kleen-Flo. Zobaczymy jaki to da efekt

  • Zdjęcie profilowe Zulwiczek
    16 listopada 2011 at 22:01

    Zastanawiam się jeszcze nad ceramizerem do oleju żeby było jeszcze lepsze smarowanie i zabezpieczenie dla silnika

  • Zdjęcie profilowe Mario50o
    16 listopada 2011 at 22:09

    Kolego Zulwiczek, mógłbyś mi powiedzieć za ile kupujesz środki kleen-flo?

  • Zdjęcie profilowe Zulwiczek
    16 listopada 2011 at 22:14

    Jeszcze nie zakupiłem ale myśle że allegro to dobre miejsce na zakup, ale polecam tylko sprzedawców którzy prowadza własny sklep z mozliwością odbioru osobistego bo nie trzeba czekać na przesyłkę no i zawsze mozna sprawdzić datę ważności jak i zasięgnąc porady. a ceny? zalezy u kogo ale przecietnie to 15-20zł za srodek

    • Andrzej
      17 lutego 2017 at 17:02

      Uwaga na ceramizery kupowane na allegro!kupowalem już cztery razy ceramizery za każdym razem był inny kolor!Nie wiem do tej pory jaki kolor ma ten prawdziwy i oryginalny! Pierwszy miał kolor jasno czerwony drugi jasno brązowy trzeci ciemno brązowy czwarty żółtawy. I jak można zaufać sprzedającemu jak ci przyszłe co chce!No cóż ale ostatecznie mamy takie prawo jakie mamy no i żyjemy w Polsce?!!!

  • Zdjęcie profilowe Zulwiczek
    16 listopada 2011 at 22:16

    Tylko ceramizery sa drogie bo około 70zł ale to zakup na dłuzszy czas a jeśli ma to pomóc w ochronie i regeneracji to wydaje mi sie że nie jest to drogi zakup

  • Zdjęcie profilowe Mario50o
    16 listopada 2011 at 22:26

    A blisko masz do Sadyba? Wybacz ale nie wiem jak to poprawnie napisać 😛

  • Zdjęcie profilowe Zulwiczek
    16 listopada 2011 at 22:33

    Tzn? „Sadyba” Masz na myśli miejscowość, dzielnice Warszawy? A o co konkretnie chodzi czy mam blisko bo nie kumam o co Ci biega?

  • Zdjęcie profilowe Mario50o
    16 listopada 2011 at 22:35

    Czy masz blisko. No czy nie musiałbyś przejechać całej Warszawy. I chodzi mi o dzielnice.

  • Zdjęcie profilowe Zulwiczek
    16 listopada 2011 at 22:36

    Mieszkam na Białołęce ale podróz skuterem to nie problem…napisz o co chodzi na PW żeby nie zasmiecać tutaj watku

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    17 listopada 2011 at 16:44

    Jeśli kupować czerwone STP to w sieci Inter Cars, bo kosztuje 11,23 za butelkę, a z ceramizerów dobry jest Militec firmy K2. NA Arkuszowej jest taka hurtownia (pod nr. 9 chyba – tam gdzie oleje) i tam jest po 40 zł.

  • Zdjęcie profilowe Zulwiczek
    18 listopada 2011 at 08:44

    Kisiu1981 własnie się zastanawiam czy kupić „cerazizer” czy Militec firmy K2 tak jak polecasz…a co powiecie na magnetyzer? co prawda pewnie wywoła to śmiech i uśmiech na twarzy wielu z Was 🙂 ale tak się zastanawiam co by to dało w przypadku skutera

  • Zdjęcie profilowe madi
    18 listopada 2011 at 18:20

    magnetyzer to największa ściema w motoryzacji, kasa wyrzucona w błoto 😉

  • Zdjęcie profilowe Zulwiczek
    18 listopada 2011 at 19:57

    tak też myslałem, ale gdyby ktoś z ciekawości mi dał to nie zaszkodzilo by załozyc he

  • Zdjęcie profilowe Cionek1
    19 listopada 2011 at 20:28

    Ja używam tylko dwóch dodatków do paliw. Shell dodatek do paliw i Shell dodatek do czyszczenia układu paliwowego. Odkąd je stosuje to skuter jest żywy i nie ma muła jak na normalnym paliwie bez dodatków. Pali od strzała a w połączeniu z PB 98 to już w ogóle bajka. Nie ten skuter w ogóle. Ten mój tekst brzmi trochę jak reklama kalesonów w TV markecie ale uważam, że do polskich (strasznie badziewnych) paliw to trzeba dolewać dodatki bo potem silnik jest ruiną.

    Najlepszym przykładem jest u nas żywotność silników diesla z common rail. W Polsce trwałość listwy wtryskowej to góra 150 tys. kilometrów jeżeli tankuje się na dobrych stacjach i ok 70 tys jeżeli tankuje się byle co. A w Niemczech samochody z common rail latają nawet po 300 tys i nic. A to, że dwumasy czy inne tajle siadają to już wina konsumpcjonizmu motoryzacyjnego

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    19 listopada 2011 at 20:55

    Drogi Żółwiczku! Kolega, któryt trochę się zna polecał mi Militec ale myślę, że inne preparaty mają podobne działanie. Trzeba by sprawdzić co jest najlepsze, bo w ten temat tak nie wnikałem.

    Słyszałem, że są chyba cztery klasy jakości benzyny 95-oktanowej. Niektóre stacje kupują drugą klasę żeby mieszać ją z trzecią i czwartą. Wiadomo w jakim celu. Sama jakość paliwa to raz, a dwa to transport – z tego co wiem nikt nie myje specjalnie cysterny po oleju napędowym żeby wieźć potem benzynę i odwrotnie. Albo dolewanie wody, stare zbiorniki i zbierająca się wilgoć… Za mało jest jeszcze kontroli jakości u nas.

    Nie tankujcie nigdy w marketach, bo ja zawsze miałem z tymi stacjami problemy. A to silnik gasł, a to się szybciej kończyło.

    Cionek, z tymi dodatkami ze Shell-a masz rację, bo stosowane rozsądnie rzeczywiście przynoszą efekt. Często niestety jesteśmy zmuszeni poprawić sobie jakość paliwa. Nie dość, że się płaci coraz więcej to jeszcze jest coraz bardziej badziewne.

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    19 listopada 2011 at 20:56

    Sory za ppp – Żółwiczek, daj spokój z magnetyzerem. Molekuł paliwa nie da się tak ukierunkować żeby było tak jak oni piszą, a poza tym i tak jest rozpylane więc mija się to z celem.

  • Zdjęcie profilowe Zulwiczek
    21 listopada 2011 at 17:14

    No skoro tak Kisiu, to zakupie ten Militec 🙂 może jeszcze te dodatki do benzyny i czyszczenia Shella

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    21 listopada 2011 at 21:45

    Lej byle ostrożnie. Ze shell-owskim czyszczącym stosuj zasadę – lepiej mniej niż za dużo (kieliszek od wódki na pełny bak nie częściej niż raz w miesiącu). I będzie dobrze.

    A Militec też miałem ochotę kupić ale nie miałem przy sobie gotówki, a potem jakoś nie mogłem tam dotrzeć ale podobno jest skuteczny. Tworzy warstwę na powierzchni metalu i zmniejsza tarcie – coś jak patelnia teflonowa.

  • Zdjęcie profilowe Zulwiczek
    21 listopada 2011 at 22:29

    a mógłbyś podać jakieś dokładniejsze namiary na ten sklep gdzie można kupić ten Militec…bo planuje zakupić w czwartek o ile gotówka przybędzie na moje konto he

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    24 listopada 2011 at 00:17

    Jedziesz przez wisłę i musisz dostać się do Żeromskiego. Dalej w kierunku Izabelina i Lasek czyli idą Wólczyńska, a następnie Arkuszowa. Gdy miniesz rozjazd z drugą cześcią Wólczyńskiej patrz na prawo, bo przed BHMD i fitnesem masz takie szyldy z markami olejów itp. Wjeżdżasz na podwórze i masz tam barak po lewej. I pierwsze drzwi.

  • Zdjęcie profilowe Zulwiczek
    24 listopada 2011 at 17:24

    No dzisiaj zakupiłem, dodatek do paliwa Shella, do czyszczenia układu paliwowego i Militeca-1. Powiem Wam że silnik chodzi znacznie ciszej już od wlania Militeca-1 i uruchomienia,zobaczymy mniej wiecej po miesiącu eksploatacji jakie są efekty

  • Zdjęcie profilowe marbryl1
    25 listopada 2011 at 07:54

    Militec jest produktem sprawdzonym gwarantuje ze jest dobry, stosowac przy kazdej wymianie oleju.

  • Zdjęcie profilowe marbryl1
    25 listopada 2011 at 07:59

    Dodaje sie go także do przekładni skrzyń biegow, wszedzie tam gdzie dodajemy olej czy płyn hydrauliczny.

  • Zdjęcie profilowe Zulwiczek
    25 listopada 2011 at 16:11

    No u mnie akurat sam olej jest ten sam co do skrzyni biegów więc załatwia sprawę Militec podwójnie 🙂

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    26 listopada 2011 at 22:09

    No i dobrze. Przynajmniej elementy będą się mniej zużywać.

    A do uszlachetnienia paliwa możesz stosować shellowski dodatek do benzyny lub czerwone STP. Jeśli nie pomoże to nie poszkodzi.

    Ostatnio widziałem w Auchanie na Woli shellowski odmrażacz do paliwa za 8 zł.

  • Zdjęcie profilowe Zulwiczek
    26 listopada 2011 at 22:47

    No mam ten shellowski dodatek do benzyny 🙂 Jakoś nie poczułem zbytnio róznicy po jego dodaniu, no ale raczej nie zaszkodzi

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    27 listopada 2011 at 19:34

    Tu chodzi o różnicę przy długoterminowym stosowaniu – przez nawet tysiące kilometrów. Nie czyści ale utrzymuje w czystości po czyszczeniu jeśli już i uszlachetnia benzynę.

  • Zdjęcie profilowe krystians31
    7 grudnia 2011 at 17:19

    ja stosuje STP formuła do benzyny(czerwona butelka)już od dłuższego czasu,lepiej odpala,no i nie czyściłem nigdy gażnika

  • Zdjęcie profilowe Zulwiczek
    9 grudnia 2011 at 11:56

    No tysiąc km przejechane od wlania Militeca, ogólnie silnik lepiej pracuje, jest cichszy, mniej problemów ze startem nawet jak przymrozek złapie 🙂 Zakup na pewno wart swoich pieniędzy, może za jakiś czas pokuszę się o „ceramizera”

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    13 grudnia 2011 at 13:58

    Tylko nie mieszaj obu preparatów;-) Czasem warto wydać pieniądze i nie przejmować się ludźmi mówiącymi, że „te dodatki tylko rozwalają silnik”.

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    27 sierpnia 2013 at 22:00

    Czerwone STP do beznyny w nowej formule jest już chyba tylko do wtrysków. Dziś się dobrze wczytałem w etykietę i nie kupiłem.

  • Zdjęcie profilowe grze
    14 września 2014 at 18:58

    STP jak i Klean Flo są ok ale jak ktoś szuka czegoś super to polecam Motula lub LiquiMoly
    Raz w samochodzie 1.8T dolałem STP w czarnej butelce i powiem że nie rozpuszcza to do końca osadów bo warstwa wytrąconego węgla oderwała się z przewodów i staneło wszystko w wtryskiwaczach. Osrałem się i już miałem mierzyć kompresle, ale zdejmuje listwę wtryskową a tu (czarne pijawki) w paliwie .

  • mario
    12 kwietnia 2017 at 14:35

    Ja stosuje pro engine i jestem bardzo zadowolony!

  • Piotrek
    14 czerwca 2017 at 20:16

    Mario, kumple tez chwalili ten ProEngine, widze się glosno o nim robi, chyba tez się zdecyduję