Aktualnie czytasz:
Jak to jest z tymi dodatkami (uszlachetniaczami) do paliw…
40

Każdy z nas miał na pewno sytuację, że jego pojazd tracił moc, szarpał, gasł na wolnych obrotach. Znajomy mechanik doradzał: „Oczyścić, przeczyścić”. Proponował nam swoje usługi mówiąc, że rozbierze itd… Odjeżdżaliśmy mówiąc, że się zastanowimy. Z głową pełną myśli niejeden z nas zajrzał na stację benzynową i wzrok niby przypadkiem zjechał na półkę pełną różnokolorowych buteleczek ze środkami czyszczącymi silnik. Po przypomnieniu sobie słów majstra, a w szczególności ceny usługi ręka aż świerzbiła żeby sięgnąć… No właśnie, po który?

Chciałbym napisać tu (bez robienia reklamy) o poszczególnych środkach do czyszczenia silnika i układu paliwowego. Postaram się naprowadzić Was na konkretne substancje aby uzyskać efekt i jednocześnie nie wrzucić zbyt wielu pieniędzy w błoto.

Podobno najlepsza (bądź nie najtańsza) firma – STP. Jest chyba najbardziej rozpowszechniona. Z kilku produktów będą interesowały nas:

„STP formuła do benzyny” w czerwonej butelce – pomaga w rozruchu, zmniejsza toksyczność spalin. Większość osób myśli, że czyści, ale ona tak naprawdę tylko uszlachetnia paliwo. Stosuję niepełny kieliszek od wódki na cały zbiornik w skuterze – czyli 28 cm sześciennych na sześć litrów benzyny. Wiem, że jeśli nie pomoże to raczej nie poszkodzi. A jeśli chodzi o efekty stosowania to za krótko stosuję, aby o nich mówić.

„STP środek do czyszczenia wtryskiwaczy” w czarnej butelce. Silnie skoncentrowana formuła czyszcząca. Tutaj osoby mające pojazdy z silnikami gaźnikowymi mogą sobie darować stosowanie gdyż nie da żadnych rezultatów. Co innego jeśli jest choćby jednopunktowy wtrysk. W moim poprzednim samochodzie sprawdzała się znakomicie. Nie stosujemy tylko zbyt często. Wiem, że mechanicy często stosują tę substancję. Mówią : „Czyściliśmy wtryskiwacze, należy się 500 zł”, a w rzeczywistości kupili jedną małą buteleczkę z kilkanaście złotych i dolali do paliwa…

„STP water remover” czyli środek do usuwania wody z paliwa. Butelka niebieska. Nigdy nie zastosowałem z powodu odstraszającej ceny. Wolałem kupić pół litra denaturatu na 5 zł. Podobno to STP nie zawiera alkoholu i nie powoduje korozji ale… Jeśli miałem już wodę to korozja pewnie już jest.

Na stronie producenta jest napisane, że działania środków STP na silniki dwusuwowe nie jest znane i nie zalecają stosowania w nich, ale tego czerwonego troszkę dolewam.

Odpowiedniki środków STP mają również firmy: Sonax (droższy), Xeramic (tańszy), Mobil Medic (jeszcze tańszy) jak i wiele innych. Jak dla mnie jest to to samo ale po prostu w innym opakowaniu i pod inną nazwą. Jest formuła do czyszczenia gaźników, wtryskiwaczy jak i dodatek do paliwa (ten, który nie czyści ale uszlachetnia). Firma Sonax posiada również dodatek podwyższający liczbę oktanową paliwa.

Jest jeszcze inna marka, a mianowicie Shell. Tu też jest dodatek do benzyny uszlachetniający paliwo. Jest również silnie skoncentrowana formuła do czyszczenia całego układu paliwowego. Na opakowaniu jest napisane: całe opakowanie wlać do prawie pustego zbiornika paliwa i uruchomić silnik na dziesięć minut. W skuterze jednak radziłbym od czasu do czasu wlać kieliszek od wódki na pełny zbiornik paliwa (i to też nie za często). Kiedyś wlałem całe opakowanie na pięć litrów benzyny i potem spadły osiągi mojego dwusuwa, a wzrosło spalanie więc przesadzać też nie można.

Generalna zasada – do tych środków podchodzić z ostrożnością i nie stosować bez potrzeby (zwłaszcza czyszczących).

Jeśli ktoś zdecyduje się jednak stosować to niech kupuje te substancje w dużych hurtowniach samochodowych. Tam są tańsze niż w marketach i stacjach benzynowych, a w markecie często można trafić na przeterminowany (co mi się raz zdarzyło).

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
15%
Interesujące
46%
heh...
15%
Że co?
15%
Grrrr!
0%
Smutne
8%
40 Komentarze
1 2 3 4
  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    27 listopada 2011 at 19:34

    Tu chodzi o różnicę przy długoterminowym stosowaniu – przez nawet tysiące kilometrów. Nie czyści ale utrzymuje w czystości po czyszczeniu jeśli już i uszlachetnia benzynę.

  • Zdjęcie profilowe krystians31
    7 grudnia 2011 at 17:19

    ja stosuje STP formuła do benzyny(czerwona butelka)już od dłuższego czasu,lepiej odpala,no i nie czyściłem nigdy gażnika

  • Zdjęcie profilowe Zulwiczek
    9 grudnia 2011 at 11:56

    No tysiąc km przejechane od wlania Militeca, ogólnie silnik lepiej pracuje, jest cichszy, mniej problemów ze startem nawet jak przymrozek złapie 🙂 Zakup na pewno wart swoich pieniędzy, może za jakiś czas pokuszę się o „ceramizera”

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    13 grudnia 2011 at 13:58

    Tylko nie mieszaj obu preparatów;-) Czasem warto wydać pieniądze i nie przejmować się ludźmi mówiącymi, że „te dodatki tylko rozwalają silnik”.

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    27 sierpnia 2013 at 22:00

    Czerwone STP do beznyny w nowej formule jest już chyba tylko do wtrysków. Dziś się dobrze wczytałem w etykietę i nie kupiłem.

  • Zdjęcie profilowe grze
    14 września 2014 at 18:58

    STP jak i Klean Flo są ok ale jak ktoś szuka czegoś super to polecam Motula lub LiquiMoly
    Raz w samochodzie 1.8T dolałem STP w czarnej butelce i powiem że nie rozpuszcza to do końca osadów bo warstwa wytrąconego węgla oderwała się z przewodów i staneło wszystko w wtryskiwaczach. Osrałem się i już miałem mierzyć kompresle, ale zdejmuje listwę wtryskową a tu (czarne pijawki) w paliwie .

  • mario
    12 kwietnia 2017 at 14:35

    Ja stosuje pro engine i jestem bardzo zadowolony!

  • Piotrek
    14 czerwca 2017 at 20:16

    Mario, kumple tez chwalili ten ProEngine, widze się glosno o nim robi, chyba tez się zdecyduję

  • Roboxik
    24 września 2017 at 08:38

    Militec 1 vs. Motorlife to środki podwyższające właściwości smarne olejów (poślizgowe 😉 ) oraz wąłściwości myjące . Protoplasta np. Castrola Magnateca 😉 i moim zdaniem lepiej działający, technologia z USArmy … !!! A nie ceramizery !!! … Po zastosowaniu ceramizera lepiej nie stosować Militecu1 i na odwrót bo srodki się znoszą nawzajem… Poza tym Militec1 czy Motorlife nie uszkodzi silnika , moze tylko wypłukać nagar co w rumplu trzymajacym szczelność syfem, może spowodować wycieki… Oryginalne te środki reaguja na metalu zyskujac niebieskawą poświatę….