Dwukrotnie większy przebieg niż deklarowany przez sprzedawcę? Motocykl niewiadomego pochodzenia? Jak sprawdzić przebieg w motocyklu? Jest kilka metod i narzędzi, które to ułatwią.
Zakup używanego motocykla w Polsce to nadal loteria. Nic w tym dziwnego, rynek przepełniony jest jednośladami sprowadzanymi z Zachodu, które nasi dalsi i bliżsi sąsiedzi oddawali handlarzom za bezcen uznając za wyeksploatowane. Często się jednak zdarza, że granica niemiecko-polska ma magiczne właściwości: przebieg się cofa, a sprzęt robi się ładniejszy, wyczyszczony i „prawie jak nowy”.
Czy są jakieś sposoby na sprawdzenie rzetelności sprzedawcy i motocykla, który sprzedaje? Jest i to nawet kilka.
Jak sprawdzić przebieg w motocyklu? Skontaktować się z dealerem
Jednym ze sposobów będzie skontaktowanie się z dealerem danej marki. Jeśli posiadamy numer VIN, to dealer powinien być w stanie sprawdzić rok produkcji, rok sprzedaży, model i wyposażenie. W zależności od marki (i tego czy motocykl pochodzi od pierwszego właściciela i gdzie był serwisowany) istnieje możliwość sprawdzenia kiedy i gdzie sprzęt jeździł i jak był serwisowany.
Producenci często prowadzą też niezależne bazy danych motocykli skradzionych (taką ma KTM). Stąd bez względu na wszystko, warto z numerem VIN wybrać się do najbliższego punktu dealerskiego lub przedzwonić. Nim więcej informacji będziemy posiadać, tym lepiej.
Weryfikacja przebiegu, czyli Historia Pojazdu
Jeśli motocykl jest zarejestrowany w kraju (a takie polecamy kupować, jeśli szukamy motocykla używanego) to istnieje możliwość sprawdzenia autentyczności przebiegu w rządowym narzędziu – Historii Pojazdu.
Żeby to zrobić potrzebujemy numer VIN, datę pierwszej rejestracji i aktualny numer rejestracyjny. System „wypluje” nam informacje o kraju pochodzenia, liczbie właścicieli oraz terminie badania technicznego czy terminie odnowienia składki OC. Co jednak najważniejsze: dostaniemy także informację o przeglądach, a przy nich datę przeglądu oraz przebieg w trakcie przeglądu. Dzięki temu możemy ustalić, czy przebieg jest autentyczny (jeśli dwa lata wcześniej był wyższy o 4000 km, to coś jest na rzeczy).
W przyszłości informacje mają być rozszerzone o bazy danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (będziemy wiedzieć czy pojazd miał poważniejsze naprawy pokrywane z OC) oraz zagranicznych podmiotów.
Ciąg dalszy pod materiałem wideo
Lepiej sprawdzić
Sprawdzenie autentyczności przebiegu motocykla powinno być pierwszą rzeczą na liście osoby kupującej. To informacja nie tylko o samych pojeździe, ale i o rzetelności sprzedającego.
Najłatwiej zrobić to szukając pojazdów z polskiego rynku, z możliwe najmniejszą liczbą właścicieli. Miłych łowów!
[trending]