Jak jeździć motocyklem z pasażerem i robić to pewnie oraz bezpiecznie?

Jazda motocyklem z pasażerem wymaga odpowiedniego przygotowania. Zarówno kierowca, jak i pasażer muszą zapoznać się z kilkoma zasadami, których przestrzeganie zapewni bezpieczeństwo i pozwoli na czerpanie przyjemności z jazdy we dwoje.

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że dodatkowa osoba siedząca z tyłu zmieni zachowanie motocykla, bo zupełnie inny jest rozkład masy i położenie środka ciężkości. Zwiększona masa spowoduje też pogorszenie przyspieszenia i znaczne wydłużenie drogi hamowania, a także “popsuje” zachowanie motocykla w zakrętach.

Jak przygotować pasażera?

Pasażera trzeba uświadomić co do tego, jak zachowuje się motocykl w czasie jazdy. Na przykład fakt, że w zakrętach maszyna się przechyla, czasem całkiem mocno, nie dla każdego jest oczywisty, a niewiedza może wywołać groźne w skutkach paniczne reakcje pasażera. Mówi się, że dobry pasażer to taki, który nie przeszkadza kierowcy. Co więc ma robić towarzysz podróży?

– strój

Podstawą jest dobrej jakości kask, który bezwzględnie trzeba zapiąć – wbrew pozorom wielu pasażerów tego nie robi. Co jeszcze? Długie spodnie, bluza z długim rękawem i buty za kostkę, a także ochrona oczu to wyposażenie konieczne.

– wsiadanie

Poinstruuj pasażera, że wsiadać może dopiero po tym, jak kierowca stabilnie się ulokuje i da sygnał, że można zająć miejsce z tyłu. Przy zsiadaniu pierwszy maszynę opuszcza pasażer, ale też dopiero wtedy, kiedy kierowca o tym wie i na to zezwoli. Po zajęciu miejsca pasażer musi unikać wiercenia się i przechylania, bo łatwo o wywrotkę.

– podnóżki, strefy gorące

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Pokaż pasażerowi, gdzie znajdują się podnóżki i powiedz, że właśnie tam przez cały czas mają spoczywać jego nogi. Poinstruuj też, które elementy motocykla mocno się nagrzewają, żeby uniknąć oparzeń.

– pozycja

Osoba siedząca z tyłu powinna chwycić kierowcę w pasie, najlepiej opierając dłonie na baku – w razie hamowania nie będzie ona napierać całym ciałem na kierowcę. Złym pomysłem jest trzymanie rąk z tyłu i chwytanie się elementów motocykla – taka pozycja nie zapewnia stabilności w czasie jazdy, hamowania i przyspieszania.

– zakręty, przechylanie

To ważny element, z którym wielu początkujących pasażerów ma spore problemy, bo kiedy motocykl przechyla się w zakręcie, ci często panikują, próbując balansować ciałem i “prostować” maszynę. To niebezpieczne.

Pasażer musi być cieniem kierowcy – to znaczy pochylać się razem z nim, spokojnie i naturalnie, tworząc z nim jedność. Jednym ze sposobów jest obserwacja kasku kierowcy i podążanie ciałem w tym samym kierunku. Inna metoda to “wbicie” podbródka w ramię kierowcy, zgodnie z kierunkiem zakrętu.

– hamowanie

Przy mocnym hamowaniu zdarzyć się może, że zaskoczony pasażer wpadnie swoim ciężarem na kierowcę, uderzając kaskiem o kask. Warto przećwiczyć to wcześniej na bocznej drodze i nauczyć pasażera, żeby w czasie hamowania mocniej ścisnął udami siedzenie, zaparł się na podnóżkach, a jeśli to możliwe, żeby dodatkowo obserwował sytuację na drodze.

– postój

Podczas postoju na światłach pasażer nie powinien zdejmować nóg z podnóżków, co często robi się niestety odruchowo. Kierowca nie potrzebuje pomocy, a ruchy pasażera mogą zaburzyć równowagę i doprowadzić do wywrotki. Trzeba uświadomić pasażerowi, że podczas postoju motocykl jest znacznie trudniejszy do kontrolowania, niż w czasie jazdy.

– komunikacja

Staraj się informować pasażera o zamiarach co do zatrzymywania się, hamowania i innych przeszkód – o ile to oczywiście możliwe do przewidzenia. Pamiętaj, że osoba z tyłu może cię nie usłyszeć – w tym celu można spróbować odwracać głowę lekko na bok i mówić głośniej. Dobrym pomysłem jest zainwestowanie w interkom, o ile planujesz częściej podróżować z “plecakiem”.

Jak przygotować siebie do jazdy z pasażerem?

– świadomość masy

Musisz sobie uświadomić, że dodatkowa osoba to ładunek, ważący co najmniej kilkadziesiąt kilogramów, czasem ponad sto. Większe obciążenie motocykla pociąga za sobą całkowicie inne zachowanie podczas jazdy – gorsza stabilność podczas zatrzymywania, pokonywania zakrętów, a zwłaszcza przy manewrach z niską prędkością.

Większa masa to dłuższa droga hamowania i gorsze przyspieszenia. Z tym wiąże się konieczność zredukowania średniej prędkości, lepszego przewidywania sytuacji na drodze i zachowania większej płynności jazdy.

– styl jazdy

Jak wspomnieliśmy wyżej, z pasażerem trzeba jeździć płynniej i łagodniej. Uważać trzeba na gwałtowne hamowanie i przyspieszanie, bo osoba z tyłu odczuwa to w zwiększonym stopniu. Jeśli to możliwe, staraj się pasażera ostrzegać przed niektórymi manewrami – chodzi na przykład o wyprzedzanie czy konieczność gwałtownego ruszenia z miejsca, np. podczas włączania się do ruchu i przecinania skrzyżowań.

– ćwiczenie

Przed jazdą, zwłaszcza jeśli podróż we dwoje jest debiutem dla którejkolwiek ze stron, warto poćwiczyć chwilę na bocznej drodze lub pustym placu.

– przygotowanie motocykla

Przed zabraniem pasażera sprawdź dopuszczalną ładowność – w przypadku mniejszych maszyn to kluczowe. Skontroluj poziom ciśnienia w oponach, a także odpowiednio ustaw światła – adekwatnie do obciążenia tylnej kanapy.

Podsumowanie

Pamiętaj, że ponosisz odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i pasażera. Nie szarżuj i nie szpanuj – lepsze wrażenie na pasażerze zrobi pewna, profesjonalna jazda, a wcale nietrudno przedobrzyć i doprowadzić do wypadku. Co więcej, dostarczenie skrajnych emocji i wywołanie stresu podczas wrzucania motocykla w szybkie zakręty, rozwijanie dużych prędkości czy gwałtowne przyspieszanie może zrazić do motocykla osobę, która dosiada go po raz pierwszy w życiu. A już na pewno nie licz, że kiedykolwiek wsiądzie ponownie z tobą na jedną maszynę.

Tekst powstał przy współpracy z iMoto

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. jest taka złota zasada jak jeździć bezpiecznie razem na motocyklu, kupić kobiecie drugi motocykl, niech na nim jeździ i nas goni

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button