Jak dbać o skuter, motorower albo motocykl 125?

Co robić, aby nasz jednoślad bez względu na wiek czy przebieg służył nam jak najdłużej? Skuterowo.com w 10 punktach podpowiada Wam jak prawidłowo dbać o skuter, motorower albo motocykl tak, aby był nam wierny przez tysiące kilometrów.

1. Nie katuj silnika. Jazda z manetką do oporu znacznie skraca żywotność serca naszego jednośladu. Maksymalne obciążenie jednostki może nadwyrężać wszystkie jej podzespoły, powodować niebezpiecznie wysoką ciepłotę silnika i mikro zatarcia. Jeśli nie posiadasz chłodzenia cieczą większą wagę kładź na regularny odpoczynek podczas dłuższej jazdy, zwłaszcza w upalne dni.

2. Zero “pokazów kaskaderskich” i dzikich popisów.  Jazda na kole, ostre hamowanie, przejazdy terenowe sprzętem do tego nieprzystosowanym to każdorazowy szok dla całej konstrukcji. Wycisk dostają wszystkie podzespoły – rama, łożyska, klocki, tarcze, okładziny i zawieszenie. Taka jazda to dodatkowe koszty ogromne ryzyko przedwczesnego wyeksploatowania naszego jednośladu.

3. Przeglądy serwisowe. Nie są tylko po to, aby łupić klientów. Prawidłowy serwis to “zgodne z rozkładem” wymiany olejów i prawidłowa regulacja wszystkich układów motocykla czy skutera. Fachowy mechanik jest w stanie też zawczasu wykryć usterki i usunąć je, nim nie spowodują one większych szkód. To też nasze bezpieczeństwo. Nie zapominaj też o samodzielnej kontroli poziomu płynów.

4. Kosmetyka. Wielu ogranicza dbanie o swój skuter, motorower czy motocykl do myjki podciśnieniowej. To nie wystarczy. Dobrze i dokładnie umyty jednoślad to jednoślad czyszczony ręcznie.

5. Detailing. Może warto od czasu do czasu poświęcić naszej maszynie nieco więcej czasu? Wypoleruj wydech i inne metalowe elementy konstrukcji, wypastuj plastikowe elementy używają wosku i zabezpiecz ewentualne ogniska korozji, aby proces się nie rozwijał.

6. Regularnie dbaj o swoje bezpieczeństwo. Raz w tygodniu sprawdzaj wszystkie żarówki oraz stan opon. Może pojawiły się na nich jakieś uszkodzenia wołające o pomoc? Koniecznie weryfikuj również prawidłowe ciśnienie w ogumieniu.

7. Tankuj sprawdzone paliwo i nie oszczędzaj na dobrym oleju. Unikaj stacji krzaków oraz najtańszych olejów i innych płynów eksploatacyjnych. Ta oszczędność jest pozorna.

8. Jazda zimą to zły pomysł. Jeśli masz taką możliwość nie eksploatuj sprzętu po solonej jezdni (wiemy, wiemy to nie jest takie proste). Inaczej w szybkim czasie Twój jednoślad zacznie zaprzyjaźniać się z brązowymi ogniskami korozji. W pierwszej chwili oberwie wydech i tutaj nie pomoże nawet regularne mycie, sól bowiem utlenia stal na bieżąco – dzięki wysokiej temperaturze.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

9. Zabezpieczaj maszynę zawsze kiedy zostawiasz ją na dłużej w osamotnieniu. Pozostaw akumulator w ciepłym pomieszczeniu, a pojazd ustawiaj na centralnej podporze, aby ograniczyć zjawisko deformacji opon. Po zimowej przerwie możesz zmienić olej wraz z innymi płynami.

10. Nie przekraczaj dozwolonych limitów obciążenia pojazdu. Sprawdź w instrukcji obsługi/homologacji dopuszczalną “ładowność” jednośladu. W razie konieczności schudnij, albo każ to zrobić swoim przyjaciołom. Powyżej pewnej granicy skuter czy motocykl może się zachowywać niebezpiecznie, a niektóre elementy nośne są w stanie podziękować za współpracę.

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

2 opinii

  1. “Jak dbać o skuter, motorower albo motocykl 125”

    Czy jeżeli mam motocykl o pojemności 150 ccm, to mogę się stosować do tych rad, czy muszę szukać dalej?

    “Wielu ogranicza dbanie o swój skuter, motorower czy motocykl do myjki podciśnieniowej.”

    PODCIŚNIENIOWEJ ???

    Porada wszechczasów:
    ” W razie konieczności schudnij, albo każ to zrobić swoim przyjaciołom.”

  2. No cóż, poniekąd wątek adekwatny do stanu świadomości użytkowników. Zasada działania silnika spalinowego nie zmieniła się odkąd powstał pierwszy z nich. Są tylko różnice w wydajności i udogodnieniach technologicznych. A z tym schudnięciem to się nie ma co śmiać, rzeczywista masa pojazdu ma ogromne znaczenie ma osiągi 😛

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button