Aktualnie czytasz:
Gaźnik: Nieprawidłowy skład mieszanki – jakie są objawy złej regulacji gaźnika?
0

Generalna zasada jest taka – gaźnika nie regulujemy bez potrzeby i nie poprawiamy prawidłowych jego nastaw. Jest dobrze? To nie ruszaj. Jeśli jednak czujemy, że nasz motocykl albo skuter zachowuje się inaczej niż zwykle wtedy interweniujmy. Jakie są objawy złej mieszanki i źle wyregulowanego gaźnika?

Nim jednak odpowiem na zadane pytanie, udzielę rady – opisanym sytuacjom nie zawsze winny będzie gaźnik. Genezą problemów często jest zaniedbanie interwału wymiany filtrów, zły stan świec czy układu zaworowego. Dlatego ważny jest regularny i fachowy serwis.

1. Jednoślad nie odpala na zimno, albo robi to z wielkim trudem. Zły (ubogi) skład mieszanki bardzo często wręcz uniemożliwia uruchomienie motocykla. Winne są nieprawidłowe proporcje paliwa względem powietrza. Zimny silnik potrzebuje bardzo wzbogaconej mieszanki. Między innymi z tego względu włącza się ssanie.

2. Motocykl odpala, jednak co chwilę gaśnie, aż w końcu nie daje się uruchomić. Może się okazać, że mamy do czynienia z odwrotną sytuacją – gaźnik podaje za dużo paliwa względem powietrza. Popularnie określa się to jako „zalewanie świecy”. Diagnoza  jest prosta – wykręcamy ją i sprawdzamy kolor. Jak to zrobić? Oto nasz poradnik.

3. Silnik naszego motocykla „przerywa”, zwłaszcza na wysokich obrotach. Pierwsze sprawdź czy nie jedziesz na ssaniu. Nie śmiej się, wielokrotnie spotkałem się z takimi przypadkami. Mistrzem był znajomy, który nie wiedząc gdzie znajduje się dźwignia ssania jeździł cały czas na wzbogaconej mieszance.

Jednak jeśli masz pewność, że w powyższej kwestii wszystko jest ok, wówczas warto zastanowić się czy do komory spalania nie trafia za dużo paliwa. Tu znów pomoże diagnoza poprzez weryfikację koloru świecy.

4. Zwiększone, bądź zmniejszone spalanie. Jeśli zauważyłeś anomalie, a Twój sposób traktowania manetki gazu nie uległ zmianie to wiedz, że coś się dzieje. Równocześnie możesz doświadczyć pogorszenia się osiągów silnika.

5. Za wysokie, albo za niskie obroty – to najczęstsza przypadłość, która jednocześnie jest najprostsza do wyeliminowania. Wystarczy jedynie dobrać się do śrubki regulacji dyszy wolnych obrotów. 

Zobacz także:
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
17%
Interesujące
50%
heh...
8%
Że co?
17%
Grrrr!
0%
Smutne
8%
O autorze
Zdjęcie profilowe Przemysław Borkowski
Przemysław Borkowski
10 od lat po Warszawie na dwóch kołkach. Piórem od lat po kartce. Przemysław Borkowski jest absolwentem dziennikarstwa na UW. Od najmłodszych lat pasjonuje się motoryzacją, zwłaszcza jednośladami. W swojej pracy łączy umiejętności zdobyte przez lata doświadczenia w prasie wraz ze swoją pasją. | Redakcja | Google+