Zębatka zdawcza blokuje się na chwile przy każdym obr.

Witam,

Mam dość dziwny problem , w trakcie jednej z jazd spadł mi łańcuch ( naciągnięty był prawidłowo ) od tamtej pory przy każdym obrocie zębatki zdawczej ta się na moment hamuje/blokuje , sprawdzałem ze zdjętym łańcuchem jak pracuje silnik i problem jest pytanie co to może być ?
Jeszcze dodam że skuter to Yamakasi 50-8 , silnik GB-street.

U mnie z mechaniką cienko więc nie wiem czy to jakiś mały problem który sam mogę usunąć czy już coś poważnego i trzeba mechanika szukać.

Za wszelkie sugestie z góry dziękuje.

Zapewne gdy spadł łańcuch to mogło się nieco przestawić koło. Zakręć nim i sprawdź czy śruby którymi mocowana jest tylna zębatka nie zawadzają o wahacz. Jeżeli tak to trzeba ustawić koło prosto i naciągnąć łańcuch, aby śruby nie ocierały.

To nie to , odpalałem silnik ze zdjętym łańcuchem na biegu i obserwowałem jak zębatka pracuje i przy normalnej pracy silnika bez żadnego obciążenia to widać , mała zębatka się kręci i skacze przy każdym obrocie.

A nie zrozumiałem że chodzi o zdawczą. To raczej masz większy problem, mogła uszkodzić się skrzynia biegów lub zębatka przekładni głównej - zapewne wyłamał się jeden lub kilka ząbków na jakiejś zębatce. Sprawdź czy blokuje się na wszystkich biegach, czy tylko na jednym konkretnym. Jeżeli na jednym, to pewnie uszkodził się tryb tego konkretnego biegu (trudne do naprawy, trzeba rozpoławiać silnik), jeżeli na wszystkich to uszkodziły się zębatki przekładni głównej (naprawa łatwiejsza, bez rozbierania całego silnika).

Na wszystkich.
Mam do rozprucia na części junaka 901 ( po wypadkowy , do naprawy się nie nadaje już ale silnik jest nietknięty ) z niego to będzie pasować ? Tam jest bo dajże zippo jeśli dobrze pamiętam.

Skoro masz drugi silnik to nie łatwiej jest przełożyć cały silnik do tego sprzętu co masz? Odłączasz stary silnik, wyjmujesz i wkładasz nowy. Wtedy masz sprzęt do jazdy, a stary silnik możesz sobie powoli rozbierać i poznawać jego budowę. Przy okazji zobaczysz co jest uszkodzone i będziesz mógł to naprawić. Najlepiej wejdź na YouTube i wpisz “Składanie silnika 139FMB”, będzie pełno filmików na których wszystkiego się nauczysz.

A głupie pytanie … to się tak da :smiley: ?
Nie ma tam czasem jakiś innych mocowań etc ?
Ja się znam na tym jak świnia na gwiazdach :D.

W tych motorowerach jest tylko jeden typ silnika - 139FMB. Mogą się tylko nieco różnić wyglądem boków i napisem na dekielkach, ale wszystkie mocowania są identyczne. Jeżeli w starym i nowym silniku masz rozrusznik nad silnikiem to wszystko będzie pasować.
Zaczynasz od odłączenia wydechu, potem odłączasz linkę gazu i sprzęgła. Następnie rozłączasz wszystkie kostki przewodów elektrycznych idących do silnika. No i na koniec wyjmujesz silnik odkręcając dwie śruby którymi mocowany jest do ramy. Może ewentualnie jeszcze podnóżki są mocowane do silnika. A potem robisz to samo przy rozbitku, i wkładasz jego silnik do swojego sprzętu podłączając potem wszystko w odwrotnej kolejności. Najlepszym nauczycielem jest YouTube, znajdziesz tam wszystko co jest Ci potrzebne.

Pytam bo na tym junaku zupełnie inaczej się biegi wrzuca niż na gb street więc zakładam że jakaś różnica budowy jest :).

No nic :slight_smile: pobawie się dzisiaj , przynajmniej przy tym po wypadkowym :wink: jeśli nie zgłupieje po drodze to wezmę się za tego sprawnego :).

No niestety , z tego przekładania chyba nic nie wyjdzie , byłem pewny że silnik w tamtej maszynie był nie naruszony ale przed chwilą sprawdziłem poziom oleju i suchy jak pieprz więc przy wypadku musiało dojść do jakiegoś uszkodzenia i to wyciekło bo to nie możliwe chyba żeby przez rok postoju olej z silnika wyparował ?

A kupiłeś go z olejem? Czy wiesz że tam był? Może po prostu przez rok olej znikł z silnika. Kup jakiś najtańszy do sprawdzenia czy cieknie i po prostu zalej go w silnik. Zobaczysz czy kapie czy nie. A co do tych biegów to te silniki mają różny układ biegów, gdyż tylko jedna część odpowiada za układ biegów i co najlepsze jest ona zamienna z innymi, to wałek zmiany biegów - tak więc możesz sobie nawet zmienić układ biegów w tym silniku zmieniając tą część na inną, ale zewnętrznie wszystko pasuje żeby to przekładać. http://forum.moto-4t.pl/viewtopic.php?t=4431 . Na tym forum masz wszystko odnośnie tych silników i możesz o wszystko dopytać. Skoro piszesz że silnik nie oberwał po wypadku to raczej nie powinno być problemów z olejem, ale to zawsze możesz sprawdzić wlewając jakikolwiek do 4T i sprawdzić czy wycieka.

Na chwilę obecną wszystko w zawieszeniu bo musze do roboty wracać ale jak tyko uporam się z projektem to się za to wezmę.
Dzięki za info w każdym razie :slight_smile: na 100% wrócę do tematu.
Przy okazji ile wziął by mechanik za taką naprawę łącznie z wymianą części ?

od 40 do 1200zł. zależy jak dobrze go znasz, jakie ma stawki, jakie części, zależy co poszło…itd

Wymiana całej skrzyni w tych silnikach, to jest dosłownie robota na niecałą godzinę. Kup sobie skrzynię do 50 koszt gdzieś około 100 zł i sobie wymień sam. Prostota z pół roku temu dla syna sąsiada w bartonie wymieniałem :-)))

Tak, tyko tyle że ja się na tym w ogóle nie znam :confused: , to co dla kogoś kto się w tym grzebie jest oczywiste dla mnie z reguły jest zaskoczeniem :confused: i boje się że sam się za to wezmę i zapomnę o jakiejś pierdółce a potem cały silnik będzie na złom.

Dodam że jestem programistą i całe życie w klawiaturę klepie :smiley: to powinno oddać mój poziom doświadczenia jeśli o mechanikę chodzi :smiley:

Rozumiem żeby zrobić taką wymianę nie muszę całego silnika demontować z ramy ?
( zastanawiam się czy samemu tego nie zrobić bo w sumie sporo bym się nauczył nawet jeśli silnik załatwię )

Musisz, bo wałek zdawczy skrzyni biegów znajduję się właśnie w obudowie silnika :slight_smile:

Chodzi mi o to czy muszę wymontować silnik z ramy ?