Zalegalizowanie skutera lub motoroweru z silnikiem o pojemności ponad 50ccm

Wyświetla 1 wpisów z $
  • Autor
    Wpisy
  • #14242
    Gilbert
    Użytkownik
    • 2
    • 28Postów:

    Witam!
    Chciałbym się zapytać, co trzeba zrobić by zalegalizować skuter lub motorower (w sumie jedno i to samo) z silnikiem o pojemności ponad 50ccm? Czyli w świetle prawa z motoroweru zrobić motor.

    UWAGA!!!
    Proszę administracje o karanie ostrzeżeniem wszystkie posty typu: jest to nie opłacalne, nie ma po co, przecież miśki się nie skapną itp.

    #14246
    qazwsxedc
    Użytkownik
    • 4
    • 3 026Postów:

    Gilbert napisał:
    <br
    Proszę administracje o karanie ostrzeżeniem wszystkie posty typu: jest to nie opłacalne, nie ma po co, przecież miśki się nie skapną itp.

    Ten dopisek mnie zainteresował- dlatego odpowiem.

    Procedura nie jest ani trudna, ani kasożerna.
    Po dokonanych przeróbkach należy udać się do stacji diagnostycznej w celu zmiany kategorii pojazdu- podobnie dzieje się jak kupimy “auto z kratką”, czyli teoretycznie cięzarowie i jako nowi właściciele chcemy je zarejestrować jako osobówkę. Znając życie- jak powiemy, że chcemy przerejestrować motorower na motocykl, to diagnostka z nas troche poleje- bo takie rzeczy zdarzają się nie zmiernie rzadko.

    Po “badaniu” powinniśmy dostać kwit-coś w rodzaju nowej homologacji- z którym udajemy się do Wydziału komunikacji, gdzie musimy przerejestrować nasz sprzęt na “dużą blache”.
    Oczywiście, trzeba też wykupić nowe ubezpieczenie OC, które jest wyższe niż te na motorower.

    #14248
    guber
    Uczestnik
    • 0
    • 15Postów:

    W świetle przepisów jest to dość specyficzny temat bo po zmianie pojemności na pojemność powyżej 50 cm skuter staje się zgodnie z prawem o ruchu drogowym pojazdem silnikowym. Teoretycznie taka zmiana jest możliwa, ponieważ art. 66 ust. 4 pkt 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym mówi, że:
    “zabrania się dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, z wyjątkiem:a) pojazdu, na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji lub decyzja zwalniającą pojazd z homologacji,b) pojazdu, w którym zmian konstrukcyjnych dokonał przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie.”

    Natomiast § 14 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 21 sierpnia 2002r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz. U. Nr 133, poz. 1123 ze zm.) stanowi, iż w przypadku zawiadomienia o zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym, wynikającej z wprowadzenia w pojeździe zarejestrowanym zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, do zawiadomienia dołącza się:a) dokument potwierdzający, że dokonane zmiany konstrukcyjne zmieniające rodzaj pojazdu wykonane zostały przez przedsiębiorcę, o którym mowa w art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b ustawy,b) zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego potwierdzające, że dokonane zmiany są zgodne z przepisami określającymi warunki te iczne pojazdów.

    Reasumując. Na wydanie świadectwa homologacji raczej nie licz bo tego się nie robi dla pojedynczych egzemplarzy a jeżeli już to jego koszt na pewno kilkanaście razy przewyższy wartość pojazdu. Czyli teoretycznie jeżeli przeróbki dokona przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie i potwierdzi to odpowiednim zaświadczeniem oraz pojazd przejdzie odpowiednie badania techniczne i z tym kompletem papierów udasz się do wydziału komunikacji powinni ci go zarejestrować jako motocykl.

    Nie jest to więc taki proste jak pisze przedmówca bo samo badanie techniczne niestety nie wystarczy. Po pierwsze nikt na stacji kontroli pojazdów nie mierzy pojemności silnika. Oni będą się własnie opierać na zaświadczeniu o dokonanej przeróbce wydanym przez przerabiającą firmę. Przeróbka we własnym zakresie niestety jest w tym przypadku niemożliwa.

    #14249
    Gilbert
    Użytkownik
    • 2
    • 28Postów:

    Mam na oku motorower GB Motor Street, jakbym go kupił to cylinder od razu 90ccm, i tylna zębatka mniejsza, no ale u mnie jest tzw DTŚ’ka nie jest oznakowana że to jest droga ekspresowa i miśki mnie już eskortowały do pierwszego zjazdu. Robię prawko na motor i tak na początek by mi to starczyło.

    #14250
    qazwsxedc
    Użytkownik
    • 4
    • 3 026Postów:

    W swojej wypowiedzi oparłem się na informacji, którą uzyskałem w Wydziale Komunikacji i nie będę ukrywał, że wierzyłem iż jest to wiarygodne zródło.

    #14541
    Gilbert
    Użytkownik
    • 2
    • 28Postów:

    A jakbym np. wjechał na autostradę odblokowanym motorowerem czyli około 60km/h bym jechał (przypominam że na autostradzie należy jechać minimum 40km/h), miał bym prawo jazdy kat. A, to mogę mieć problemy jakby miśki mnie capnęły?

    #14577
    Suawek
    Użytkownik
    • 32
    • 888Postów:

    Tak, bo uprawnienia to jedno a typ pojazdu to drugie. Gdyby Cię capneli to straciłbyś dowód rejestracyjny, poza tym zostałbyś potraktowany tak jakbyś nie miał OC, bo tak na prawdę z punktu widzenia prawa w/w OC dotyczyło innego pojazdu. Po drugie zwracam uwagę na pewną rzecz. OC dotyczy konkretnego pojazdu o określonej specyfikacji zawartej w homologacji. Gdybyś spowodował wypadek to ubezpieczyciel nie wypłaciłby odszkodowania ofiarom wypadku więc w najgorszym wypadku przez całe życie płaciłbyś rentę osobie poszkodowanej a w najlepszej pokryłbyś koszty uszkodzenia drugiego uczestnika wypadku. Nawet gdybyś uczestniczył i nie był sprawcą wypadku to i tak masz przesr.. bo nie masz OC. Dlatego zwiększając pojemność warto zdawać sobie z tego sprawę a w razie kolizji lepiej się dogadać niż iść na noże.

    #14615
    guber
    Uczestnik
    • 0
    • 15Postów:

    Niestety nie do końca macie rację tzn. gilbert nie ma racji bo na autostradzie nie ma żadnej minimalnej prędkości ( jak masz ochotę to możesz sobie jechać i 5 km/h i masz do tego prawo). Autostrada przeznaczona jest bowiem tylko do ruchu pojazdów samochodowych, które na równej, poziomej jezdni mogą rozwijać prędkość co najmniej 40 km/h. Jak wyraźnie jest napisane mogą a nie muszą. To znaczy jeżeli pojazd samochodowy nie może rozwinąć takiej prędkości nie ma on prawa jeździć po autostradzie. Motorower może rozwinąć prędkość 45 km/h ale niestety nie jest on pojazdem samochodowym !!! i dlatego nie może wjechać na autostradę i nie ważne czy sobie go podrasujesz do 100 km/h – w świetle prawa nie będzie to miało żadnego znaczenia. Druga sprawa to to, że taki przerobiony motorower nie będzie odpowiadał warunkom technicznym i policjant zatrzyma dowód rejestracyjny.I wcale nie oznacza to automatycznej nieważności OC bo on nadal jest motorowerem bo tak jest zarejestrowany. Kwestia wypłaty odszkodowania w takim przypadku to indywidualna sprawa. Ubezpieczyciel zawsze wypłaci odszkodowanie poszkodowanemu ale jeżeli udowodni, że np. wypadek był spowodowany niedozwolonymi przeróbkami itp i to udowodni może od właściciela pojazdu ściągać kasę którą wypłacił poszkodowanemu. Trzeba po prostu poczytać sobie warunki zawierania polisy OC. Podobna sytuacje była by gdyby wypadek spowodowała osoba w stanie nietrzeźwości – OC zostanie wypłacone jednak potem firma ubezpieczeniowa ściąga wypłaconą kasę od sprawcy.

    #14616
    Suawek
    Użytkownik
    • 32
    • 888Postów:

    Przy zwykłej kontroli policjant nie ma możliwości sprawdzenia czy skuter ma większą pojemność ale w momencie wypadku w którym byliby ranni czy sztywni to skuterem zajmują się biegli a w takim wypadku ubezpieczyciel niczego nie wypłaci do momentu zakończenia postępowania.
    Jeżeli okazałoby się że skuter czyli zarejestrowany jako motorower ma większą pojemność to tym samym przestaje być motorowerem. W umowie ubezpieczenia są parametry pojazdy który jest ubezpieczany, między innymi typ (motorower) i pojemność.
    Dlatego każdy musi sobie odpowiedzieć sam czy warto ryzykować i musi mieć świadomość konsekwencji bo w z pozoru oczywistych sprawach ubezpieczyciele starają się za wszelką cenę wywinąć od wypłacenia odszkodowania, a co dopiero w takiej poważnej sprawie.

    #14617
    guber
    Uczestnik
    • 0
    • 15Postów:

    Nie trzeba zwiększać pojemności żeby motorower przestał spełniać wymogi techniczne żeby być motorowerem 😉 Jeżeli jego konstrukcja umożliwia osiąganie prędkości większej niż 45 km/h też przestaje spełniać te wymogi. Przy wypadku nie zawsze powoływani są biegli. To też jest indywidualna sprawa. Biegli powoływani są przeważnie wtedy jeżeli w czasie rozprawy sądowej co do przebiegu wypadku zachodzą wątpliwości. Generalnie ściągniecie blokady rodzi takie same skutki prawne jak zwiększenie pojemności i zawsze dokonujący takich przeróbek robi je na własne ryzyko.

    #14618
    Suawek
    Użytkownik
    • 32
    • 888Postów:

    Nie no ok, zgadzam się z całkowicie, po prostu odniosłem się do tego:
    – Mam na oku motorower GB Motor Street, jakbym go kupił to cylinder od razu 90ccm,

Wyświetla 1 wpisów z $
  • Musisz się zalogować, żeby odpowiedzieć w tym temacie.
Back to top button