Toros Eco cylinder i głowica 80 ccm.

Witam zarejestrowałem się tu ponieważ chcę przerobić swój skuter tj. Toros Eco na 80 ccm a nie mam bladego pojęcia jak się do tego zabrać. Jestem nowy to mój pierwszy post więc proszę o wyrozumiałość. Chce wymienić głowicę i cylinder w skuterku powiedzcie mi co się po takiej wymianie zmieni czy trudno jest to wymienic i przede wszystkim czy warto. Jeżeli ktoś robił coś takiego u siebie to prosiłbym o jakieś instrukcję z góry dziękuję :) Pozdro

https://www.youtube.com/watch?v=AJb-xr5Nq0Y

ETAP 1 -- Demontaż
Rys.1 -- Usunięcie części karoserii wokół silnika, celem uzyskania pełnego dostępu do silnika.
Rys.2 -- Demontujemy pokrywę wiatraka
Rys.3 -- Zdejmujemy kolektor.
Rys.4 -- Demontujemy plastikową pokrywę silnika.
Rys.5 -- Zdejmujemy pokrywę głowicy cylindra/zaworów.
Rys.6 -- Zdejmujemy mostek mocujący wałek rozrządu (widok przed zdjęciem)
Rys.7 -- Widok po zdjęciu mostka mocującego wałek rozrządu.
Rys.8 -- Zdejmujemy regulator naciągu łańcuszka rozrządu.
Rys.9 i 10 -- Wyjmujemy wałek rozrządu przytrzymując łańcuszek rozrządu.
Rys.11 -- Zdejmujemy uszczelkę, przytrzymując łańcuszek rozrządu.
Rys.12 -- Demontujemy głowicę
Rys. 13 -- Zdejmujemy głowicę.
Rys. 14 -- Zdejmujemy kolejną uszczelkę.
Rys. 15 -- Przytrzymując łańcuszek rozrządu, demontujemy prowadnicę łańcuszka.
Rys. 16 -- Zdejmujemy cylinder.
Rys.17 -- Zdejmujemy zabezpieczenie sworznia i sworzeń tłoka.
Rys.18 -- Zdejmujemy tłok.
Rys.19 -- Zabezpieczamy silnik przez wepchnięcie czystej szmatki w otwór silnika.
PIERWSZY ETAP ZA NAMI.

Teraz wyczyść, umyj i zabezpiecz zdemontowane elementy, których nie będziesz używał. Pamiętaj o dobrym zabezpieczeniu tłoka z założonymi pierścieniami, gdyz to delikatny produkt.

ETAP 2 -- Montaż nowego „kit-u"
UWAGA: Nie wszystkie kroki są tutaj opisane. Użyj zdrowego rozsądku przy montowaniu uszczelek, podkładek, sworzni itp.

PIERŚCIENIE

Powinniście mieć pięć pierścieni tłoka. 2 cienkie pierścienie razem z jednym falistym, to pierścienie olejowe. Wszystkie musza pasować do szerszego wyżłobienia na dolnej stronie tłoka. Zamocowanie ich to spora sztuka. Pierścienie są delikatne i kruche, należy więc uważać aby ich za bardzo nie wyginać, gdyż mogą popękać.

WIĘKSZOŚĆ PIERŚCIENI JEST ŻELIWNA, WIĘC BARDZO ŁATWO SIĘ ŁAMIĄ.

Przed montażem pierścieni posmaruj tłok i pierścienie odrobią oleju. Pierwszy montujemy pierścień falisty. Dwa cienkie pierścienie montuje po obu stronach falistego. Jedynym sposobem jest założenie najpierw falistego pierścienia, a następnie cienkich jeden od góry tłoka, a drugi od dołu. Teraz kolej na większe pierścienie. Jeden z nich jest uszczelniający i przeznaczony na górę tłoka (posiada on śrebrne przebarwienie na krawędzi) tzw.TOP RING, a drugim jest pierścień cały czarny (uszczelniająco-zbierający) 2ND RING.
Na powyższej ilustracji pierścienie są ułożone w sekwencji 120˚ . Niektórzy zalecają ułożenie w sekwencji 180˚ i umiejscowienie pierścieni tak, aby przerwa była ustawiona prostopadle do sworznia.
Rys. 20 -- Montaż tłoka i zabezpieczeń. Zamontuj tłok, sworzeń i zabezpieczenia sworznia.
Rys. 21 -- Montujemy cylinder. Użyj zaciskacza do pierścieni, aby utrzymać pierścienie dokładnie dociśnięte podczas nakładania cylindra. Pamiętaj o posmarowaniu olejem.
Rys. 22 -- Montujemy prowadnicę łańcuszka.
Rys. 23 -- Montujemy tuleje.
Rys. 24, 25 -- Zamontuj głowicę cylindra. Przekręć magneto i łańcuszek tak, żeby oznaczenia nałożyły się.
Rys. 26 -- Zamontuj wałek rozrządu.
Rys. 27 -- Pamiętaj, że linie musza być ustawione równo z brzegiem głowicy.
Rys. 28 -- Montujemy tuleje.
Rys. 29 -- Montujemy mostek mocujący.
Rys. 30,31 -- Montujemy regulator naciągu łańcuszka rozrządu.
Rys. 32, 33 -- Ustawiamy luz zaworowy przy użyciu szczelinomierza. Szczelina 0,05mm na zaorze ssącym i wydechowym.
Rys. 34 -- Montujemy uszczelkę pokrywy głowicy.
Rys. 35 -- Zakładamy pokrywę głowicy.
Rys. 36 -- Montujemy pokrywy plastikowe silnika i zakładamy kolektor.
Rys. 37 -- Montujemy pokrywę wiatrak, kable itp.
MONTAŻ ZAKOŃCZONY

Dodatkowo po wymianie cylindra na większy niż 50ccm, zaleca się wyminie dyszy głównej w gaźniku na większą. Bezwzględnie należy przeprowadzić docieranie cylindra, jeżeli założyliśmy nowy zestaw a chcemy się Cieszyc jego długa niezawodnością. Przy okazji warto byłoby zalać świeży olej silnikowy i wymienić go po przebiegu około 300km.

W taki razie mam pytanie czy dałbym radę to sam zrobić jest w tym jakaś filozofiaa ?

żadnej w tym filozofi nie mam odkręcasz stare zakładasz nowe skręcasz i jezdzisz.

Nie ma filozofii dla kogoś kto interesuje się mechaniką i ma nieco pojęcia o podstawowych zasadach tej dziedziny. Ryzyko "pogubienia się o pokaleczenia" dość wysokie ;) Obecnie można sobie puścić film na YT i działać wg filmu. Ale jakieś minimalne obycie trzeba mieć, tak uważam.