Skuter nie chce odpalić (prawdopodobnie zatarty silnik :/ )

Witam,
Od razu mówię, że zupełnie nie znam się na skuterach i motocyklach.
A wiec, gdy jechałem skuterem ok. 60-70 km/h wszystko było dobrze, aż do momentu gdy puściłem manetkę. Po ponownym jej dociśnięciu skuter zaczął najpierw hamować, a dopiero później przyspieszać, aż w końcu stanął. Zaprowadziłem go do kumpla, powiedział mi, że to prawdopodobnie przez to, że nie mam oleju. Zajrzeliśmy do zbiornika, i faktycznie. Nie było oleju. Wyczytałem w internecie, że przez jeżdżenie bez oleju może się zatrzeć silnik. Czy mógłby ktoś powiedzieć, lub chociaż trochę nakierować mnie co muszę zrobić. Zatarcie silnika oznacza, że skuter nadaję się już tylko na złom ?

Skuter to Yamaha Jog RR 2009

zatarcie silnika że trzeba naprawić zatarty silnik. najczęściej wymienić tłok, pierścienie i cylinder.
chyba że podczas rozkładania wyjdzie że coś jeszcze oberwało.

O rany!Czy tak trudno sprawdzić poziom oleju?To podstawa jak i hamulce!Kiedyś jakiś koleś mnie zatrzymał że mu motor zgasł a po prostu nie miał paliwa!Szok!

Ja nigdy tego nie zrozumiem, kupuję skuter i jeżdżę nie mając o nim kompletnie pojęcia. Kurczę, KAŻDA nawet najprostsza maszyna wymaga znajomości obsługi i kontrolowania pewnych rzeczy które mają wpływ na trwałość i prawidłowość działania. A kontrola stanu oleju to jest absolutna konieczność. Dla przykładu podam Ci że automatyczne skrzynie w autobusach potrafią pokonać bezawaryjnie kilkaset tysięcy km, gdzie autobus potrafi ważyć ponad 20 ton. A gdybyś ruszył na skrzyni bez oleju to pracowałaby zaledwie kilkanaście sekund - potem brak oleju zniszczyłby ją.