Serwisowanie skutera

Wczoraj miałem przyjemność porozmawiać z mechanikiem skuterów z jednej z warszawskich pizzerii.

Człowiek bardzo rzeczowy, zajmuje się już tym tematem od kilku lat.
Jednak to co od niego usłyszałem przewróciło do góry nogami wiedzę o serwisowaniu skuterów.

Usłyszałem na przykład:
- pasek napędowy wymieniać co 8-10tyś km a nie jak zalecają serwisy co 2tyś km (szkoda pieniędzy a paski spokojnie tyle wytrzymują)
- olej silnikowy w 4T wymieniać co 4tyś km
- olej przekładniowy wymieniać co 5tyś km, musi być jak najrzadszy, żeby w niskich temperaturach nie gęstniał
- warto odblokować skuter poprzez zdjęcie tulejki dystansowej na wariatorze, wtedy pasek optymalnie wchodzi na wariator nie niszcząc i nie strzępiąc się - co przedłuża jego żywotność.
- chińskie skutery pokroju Quantum'a 2T mają wytrzymalszą ramę niż inne "skośne" konstrukcje, przy serwisie jak powyżej wytrzymują przebiegi rzędu 20tyś km, a jak wiadomo w pizzerii nie mają lekko (dzięki kierowcom i eksploatacji cały rok w każdych warunkach). Rekordziści dojeżdżają do 30tyś km.

I co o tym sądzicie?

nic nowego, każdy kto sam serwisuje te fakty doskonale zna ;)

mój pasek ma 15 tyś km i chyba bym musiał zwariować by go co 2 tys wymieniac :D

madi napisał:

nic nowego, każdy kto sam serwisuje te fakty doskonale zna ;)
mój pasek ma 15 tyś km i chyba bym musiał zwariować by go co 2 tys wymieniac :D

Ktoś mi kiedyś nagadał, że pasek zmienia się co 2 tyś km, tak samo olej w silniku, nie wiele dłużej można pojeździć na oleju przekładniowym. Najwyraźniej ten człowiek nie miał pojęcia a ja wydawałem kasę na darmo (na szczęście tylko na same części bo serwis robię sam).

Olej przekładniowy może i być nie zmieniany z 6-8tyś a silnikowy 1.5-2tyś pewnie ktoś powie że bez sensu tak często ale przynajmniej ja tak wymieniam. Koszty nie są wielkie a pewnie mi się sprzęty odwdzięczy.

po 2 tyś km pasek to nawet się odrobine nie zetrze :)

Co do oleju w 4T to faktycznie można skrócić okresy wymiany, dla silnika wyjdzie na korzyść, optymalnie jest zmieniać co 3 tyś km chyba, że się robi długie i częste przeloty to można tą wymianę opóźnić

Przekładniowy co 5 tyś sam zmieniam też, choć można rzadziej.

Słyszałem taką zasadę że przekładniowy co drugą wymianę silnikowego i u mnie by się to sprawdzało.

reasumując :
olej 2-3 tyś
przekładnia 4 -6 tys
co ile wymieniacie filtr ,, ja co 2 tysiące
co lile wymieniacie świece ?
Jak u innych z doświadczenia - pasek wytrzymuje 8 - 10 tyś ?

O jaki filtr Ci chodzi ? Filtr powietrza jeśli jest gąbkowy wystarczy umyć a jeśli papierowy to niestety wymienić ale nie wiem co ile takowy się wymienia. Co do paska to różnie. Przede wszystkim zależy jaki pasek, jak się jeździ i gdzie się jeździ. Kiepski pasek który jeździ po górzystym terenie i z dużymi obciążeniami padnie szybciej niż markowy pasek który jeździ po wmiare równym terenie. Jednym pękają po 4-5 tyś a innym wytrzymują po 15tyś i jeszcze się nadają dlatego warto co jakiś czas zaglądać do przekładni i sprawdzać stan paska aby nie pchać pewnego razu skutera do domu.

Każdy może wpisać swoje opcje serwisu :)

U mnie:

olej: ---- (2T);
przekładnia: wymiana co 5tyś;
filtr powietrza: mycie co 4 tyś, wymiana co 10tyś;
filtr paliwa: wymiana co 10 tyś;
świeca: czyszczenie co 3 tyś, wymiana co 5 tyś (choć obecna ma już z 8 tyś)
pasek: od nowości, pewnie zmieniony będzie po 20 000 km, mam zamiar go przetrzymać jak najdłużej;
płyn hamulcowy: co 3 lata lub 25 tyś km;
remont silnika przy 25 tyś (przypuszczalnie koniec przyszłego sezonu).

madi napisał:

po 2 tyś km pasek to nawet się odrobine nie zetrze :)
Co do oleju w 4T to faktycznie można skrócić okresy wymiany, dla silnika wyjdzie na korzyść, optymalnie jest zmieniać co 3 tyś km chyba, że się robi długie i częste przeloty to można tą wymianę opóźnić
Przekładniowy co 5 tyś sam zmieniam też, choć można rzadziej.

Ja miałem przypadek z oryginalnym paskiem napędowym, który był w moim skuterze zapewne od nowości. Przy sprawdzaniu jego stanu okazało się, że w 1/3 swej szerokości był pęknięty tak, aż się rozszedł. A przebieg wtedy miałem dopiero 2tyś km. Czy to pech czy takie badziewie wkładają na pierwszy montaż? Następny pasek kupiłem już wzmocniony Bando i ten po sprawdzeniu po kolejnych 2000km wyglądał niemal jak nowy...

Co do filtra powietrza to mam stożek, tylko nie gąbkowy a zwykły. Czy jego też mam zmieniać po jakimś przebiegu? Nie długo mija 4.5tyś km od kiedy został założony, raz tylko przedmuchałem go z zewnątrz kompresorem na stacji i tyle. Skuter nie traci osiągów w porównaniu do tego co było wcześniej (ba - nawet zyskał odrobinę na przyspieszeniu, ale to pewnie zasługa obecnego zimnego powietrza na zewnątrz).

Jeśli chodzi o wymianę oleju silnikowego. Codziennie jeżdżę 10km w jedną i 10km w drugą stronę do pracy i z powrotem, często też jadę dodatkowe 5-10-15km do klienta gdzieś na miasto. Czy to są duże przebiegi dzięki czemu zmieniać olej przy 4tyś km czy lepiej krócej? Skuter stoi w nocy w ogrzewanym garażu, więc olej też nie marznie gdy temperatury są niskie.

u mnie olej silnikowy każą zmieniać co ok 6tys km. ja asekuracyjnie robie to co jakieś 3 tyś.
co do paska- duże znaczenie ma JAKOŚĆ. lepiej kupić porządny za np 100 zł zamiast zamienników za 20. posłuży dłużej.
ja na moim pasku na razie przejechałem 13 tyś i na razie nie mam zamiaru zmieniać

tak tak chodziło mi o filtr powietrza i włąśnie papierowy więc tylko wymiana.

klekocix ten zwykły stożek to jak najszybciej zmień na coś porządnego, chyba, że chcesz często remonty silnika robić

duży przelot to jakieś 200km i więcej

Ja jestem z kolei zwolennikiem serwisowania u dealera.
Więc wszystko robię wg zaleceń producenta...
ale też prawdą jest że robię niewielkie przebiegi.

i przepłacasz, bo w serwisach nie robią porządnych przeglądów. Dealer właśnie na tych przeglądach najwięcej zarabia

Możliwe, a nawet więcej niż prawdopodobne...
ale jakoś tak... lepiej się z tym czuję :D