Profesjonale polerowanie lakieru polerką maszyową

Dodaj nowy temat na forum

! Forum Archiwum Jednoślad.pl (2005-2010) Profesjonale polerowanie lakieru polerką maszyową

Ten temat zawiera 12 odpowiedzi, ma 1 głos i był aktualizowany ostatnio przez  Anonimowy 8 lata temu.

Oglądasz 13 postów - 1 przez 13 (z 13 łącznie)
  • Autor
    Wpisy
  • #221375

    Anonimowy
    • Postów: 0

    Nie jestem autorem tego poranika!!

    Polerowanie maszynowe z użyciem polerki obrotówej
    Poradnik Detailing World autor-DaveKG

    Tłumaczenie http://www.detailer.pl

    Jednym z najlepszych sposobów na przeniesienie stanu lakieru Twojego auta na wyższy standard jest użycie polerki maszynowej, pozwoli to usunąć ryski i uwydatnić połysk. Polerowanie może być wykonane ręcznie oraz z użyciem polerki orbitalnej, jednak polerka obrotówa reprezentuje kolejny krok w dziedzinie polerowania maszynowego. To narzędzie umożliwia nie tylko uzyskanie korekcji w krótkim czasie , ale również umożliwia uzyskanie klarownego, ostrego i pełnego głębi wykończenia.

    WSTÊP

    Polerka obrotówa jest urządzeniem popularnym i rozpowszechnionym wśród profesjonalistów i entuzjastów detailingu. Niestety bywa używana w niewłaściwy sposób, co przyczyniło się do nadania jej złej sławy niebezpiecznego, ziejącego ogniem potwora który spali Twój lakier jak tylko na niego spojrzy!

    W tym przewodniku obalimy ten mit wyczerpując zagadnienie sztuki polerowania mechanicznego, w sposób tak bezpieczny jak to tylko możliwe, aby uzyskać przyciągające wzrok wykończenie powierzchni, klarowne i pełne głębi. Polerka obrotówa bowiem, używana prawidłowo, jest bezpiecznym i wysoce efektywnym narzędziem nie zasługującym na złą opinię.

    Polerowanie mechaniczne nie tylko dostarcza korekcji wad lakieru takich jak rysy. Również wykańcza lakier na bardzo wysoki połysk co wyróżni Twój samochód od innych na konkursach i pokazach, lub po prostu na parkingu supermarketu.W istocie można argumentować iż końcowy etap nadania połysku ma większy wpływ na rezultat końcowy niż sama korekcja gdyż w wielu przypadkach uwydatnienie połysku jest najbardziej zauważalne. Naturalnie, korekcja wad lakieru jest również bardzo istotna.

    Ten poradnik nie dotyczy jednego, określonego produktu. Zawiera techniki ogólne dotyczące wszystkich polerek obrotowych i past polerskich, oraz rady i wskazówki które mogą być zaadoptowane do użytku z wieloma produktami obecnymi na rynku. Należy również mieć na uwadze to, że każdy detailer używa swojej własnej techniki.

    Kluczem do uzyskania najlepszego efektu jest praktykowanie z różnymi produktami polerskimi, i określenie które sprawdzają się w Twoim przypadku najlepiej.

    Zamierzeniem tego poradnika jest zapoznanie Cię z zagadnieniem, podzielenie się technikami i przedstawienie metod które pozwalają osiągnąć rezultat tak dobry jak to tylko możliwe.

    POLEROWANIE MASZYNOWE POLERK¡ OBROTOW¡

    Zanim zajmiemy się używaniem polerki obrotówej, dowiemy się czym dokładnie jest to narzędzie i do czego może być używane.

    POLERKA OBROTOWA

    Polerka obrotówa jest podstawowym narzędziem pracy lakierników i profesjonalnych detailerów, używanym do korekcji powierzchni lakierowanych. Do pracy z nią można używać zarówno padów gąbczastych jak i wełnianych.Użyta właściwie daje możliwość uzyskania bardzo spektakularnych efektów, wysokiego poziomu korekcji lakieru, wyjątkowo ostrej przejrzystości i głębi. W niewłaściwych rękach może poważnie uszkodzić lakier.

    Polerka obrotówa różni się od orbitalnej (mimośrodkowej) tym ,że obraca się tylko wokół własnej osi, co widać na rysunku poniżej.

    Taki sposób obracania się tarczy skutkuje w równomiernym rozpadaniu się cząsteczek ściernych zawartych w paście polerskiej. W efekcie polerka obrotówa może być używana z szeroką gamą past polerskich od mocno ściernych, do bardzo drobnych mleczek wykończeniowych.

    DLACZEGO OBROTOWA?

    Zanim wprowadzono polerki orbitalne, maszyny obrotówe były jedynym dostępnym sprzętem dla detailerów którzy chcieli wykonać korekcję lakieru maszynowo.Jednak wraz z nadejściem polerek orbitalnych proces polerowania stał się bardziej bezpieczny i dostępny dla niedoświadczonych użytkowników. Dlaczego więc wciąż używa się bardziej agresywnej maszyny? Jest wiele powodów.
    Polerka obrotówa posiada większe możliwości ścierne od orbitalnej. Jest to szczególnie zauważalne przy pastach mocno ściernych. W przypadku poważnych uszkodzeń lakieru gdzie wymagane jest zastosowanie agresywnych past, polerka orbitalna która wymaga więcej czasu i cierpliwości może nie radzić sobie z korekcją. Polerka obrotówa przeciwnie, może z pastami mocno ściernymi działać szybciej i efektywniej .

    Z polerkami obrotowymi można używać padów wełnianych , co nie jest możliwe z maszyną orbitalną. Z padami wełnianymi należy pracować bardzo ostrożnie z uwagi na ich wysoki poziom ścieralności.

    Poza możliwością uzyskania wyższego poziomu korekcji, maszyna obrotówa również przoduje w wykańczaniu powierzchni. Niezmieńny promiećń okręgu po którym porusza się pad polerski skutkuje tym , że cząsteczki ścierne rozpadają się równomiernie co daje nieco ostrzejsze wykończenie niż przy użyciu maszyny orbitalnej. Nie oznacza to, że wykończenie jakie daje polerka orbitalna wypada w tym porównaniu bardzo słabo, bynajmniej. Zauważalne jest jednak uwydatnienie połysku jaki daje maszyna obrotówa, szczególnie na miękkich lakierach o mocnych,ciemnych barwach.

    WYBÓR POLERKI I PRODUKTÓW

    Podobnie jak ze wszystkimi rzeczami w detailingu, istnieje obecnie duży wybór maszyn i produktów polerskich na rynku. W rzeczywistości wybór wśród polerek obrotowych jest większy niż w przypadku orbitalnych. Po krótkim przeglądzie for traktujących o detailingu zauważymy że w szczególności dwie maszyny są dość popularne: Makita 9227CB i Metabo PE12-175, widoczne na fotografiach .

    Jakkolwiek, wiele innych maszyn obecnych na rynku również będzie dobrym wyborem. Wybór maszyny polerskiej jest w dużym stopniu kwestią osobistych preferencji. Różnice pomiędzy modelami maszyn obrotowych są większe niż pomiędzy modelami polerek orbitalnych. Zakres prędkości, waga, umiejscowienie włączników, ogólna ergonomia i specyfikacje mogą mięć znaczne różnice. Z tej perspektywy należy wybrać maszynę która najlepiej odpowiada Twoim osobistym preferencjom. Najłatwiejszym sposobem aby się o tym przekonać jest wypróbowanie różnych maszyn.

    Polerowanie maszynowe może okazać się łatwe lub trudne w zależności od maszyny jaką wybierzesz. Pewne ogólne właściwości które powinna posiadać wybrana przez Ciebie polerka zostały wymienione poniżej:

    *Regulacja prędkości obrotów w zakresię przynajmniej 1100rpm-2000rpm
    *Elektroniczna kontrola prędkości utrzymująca stałą prędkość niezależnie od nacisku
    *Wygodna ergonomia

    Regulacja prędkości to kluczowa funkcja która pozwala wykorzystać zdolność dostosowania się polerki obrotówej do różnych zadań. Im większy zakres tych prędkości tym lepiej. Wolniejsze obroty są użyteczne przy wykańczaniu, szybsze zaś przy agresywnej korekcji. Elektroniczna kontrola prędkości która zapewnia stałą prędkość obrotu pada niezależnie od nacisku jest bardzo użyteczna, sprawia , że polerka staje się przewidywalna i gwarantuje że pad nie zatrzyma się w miejscu przy niskich prędkościach.Najważniejsze jest to aby maszyna była dla Ciebie wygodna, to już zależy od osobistych preferencji. Niektóre maszyny są cięższe od innych, różnią się ulokowaniem przełączników, i ich kształt może być różny. Sprawdź maszynę przed zakupem aby upewnić się , że pracuje Ci się z nią wygodnie.

    PADY POLERSKIE

    Polerki obrotówe mogą być używane z padami zarówno z gąbki jak i z wełny. Zaleca się aby rozpoczynając przygodę z polerką omijać pady wełniane z uwagi na ich wysoki poziom ścieralności. Zarówno wełniane jak i gąbczaste pady są wymienione poniżej. W tym przewodniku przedstawimy pady wełniane jedynie pokrótce.

    Pady gąbczaste przeznaczone do użytku z polerką obrotówą różnią się stopniem ścieralności i kształtem, dostępne są w rozmiarach 3″ do 8″ średnicy. Rodzaj gąbkic (pianki) z której pad jest wykonany wpływa na jego twardość i szorstkość. Ma to wpływ na ścieralność pada. Dobrze jest zaopatrzyć się w pady wykonane z różnych rodzajów gąbki. Pozwoli nam to uporać się ze wszystkimi niedoskonałościami lakieru, używając zarówno mocno ściernych past (ang.compound) jak i wykańczając na wysoki połysk delikatnym mleczkiem.

    Poniżej wymienione zostały najbardziej popularne wełniane i gąbczaste pady niektórych producentów.

    MEGUIARS
    • W4000 Cut & Shine Wool 8” Heavy Cutting
    • WWHC7 Solo Heavy Cutting Wool 7” Heavy Cutting
    • WWLC7 Solo Light Cutting Wool 7” Moderate Heavy Cutting
    • W7000/6 Burgundy Foam 8 or 6” Cutting
    • W8000/6 Yellow Foam 8 or 6” Polishing
    • W9000/6 Tan Foam 8 or 6” Finishing
    • WDFP7 Solo Polishing 7” Polishing
    • WDFF7 Solo Finishing 7” Finishing

    SONUS
    • SFX-1 Yellow 6” or 4” Cutting
    • SFX-2 White 6” or 4” Polishing
    • SFX-3 Red 6” or 4” Finishing
    • DAS Orange 6.5” Light Cutting
    • DAS Green 6.5” Polishing
    • DAS Blue 6.5” Finishing

    MENZERNA
    • Compounding White 5” Heavy Cutting
    • Polishing Orange 5” Heavy Polishing
    LAKE COUNTRY (INCLUDING CCS)
    • Cutting Yellow 6” or 4” Cutting
    • Light Cutting Orange 6” or 4” Light Cutting
    • Heavy Polish Green 6” or 4” Heavy Cutting
    • Polishing White 6” or 4” Polishing
    • Finishing Black 6” or 4” Finishing
    • Finessing Blue/Red 6” or 4” Fine Finishing

    Jest to zaledwie niewielki wycinek rozległego wyboru padów dostępnych obecnie na rynku. Rozsądnie jest zaopatrzyć się na początek w co najmniej jeden pad mocno ścierny (cutting), dwa polerujące (polishing) i jeden wykańczający (finishing). Pozostawi Ci to pole manewru w dokonaniu wyboru, w trakcie pracy.

    Pady polerskie mogą mieć różne rozmiary, pozwola to wybrać pad który najlepiej odpowiada kształtom i wymiarom panela nad którym będziesz pracował. Do dużych rozległych paneli takich jak dach czy maska pasują większe pady o rozmiarach 6 lub nawet 8″. Mniejsze , bardziej złożone panele takie jak zderzak i tylna klapa obfite w detale takie jak emblematy lepiej polerować mniejszymi padami o średnicy 3 i 4″ Agresywność pada jest również powiązana z jego rozmiarem, ponieważ większe pady będą poruszać się szybciej przy określonej prędkości mierzonej w obrotach na na minutę, co za tym idzie dają więcej możliwości wykorzystania właściwości ściernych past.

    Będziesz też potrzebować odpowiednią podkładkę pod pad. Mniejsze 3″ i 4″ pady potrzebują podkładki 3″, zaś większe 6″ wymagają podkładki o średnicy 5,5″. Większość polerek obrotowych używa gwintu M14, więc upewnij się , że twoja podkładka jest z tym rozmiarem kompatybilna. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w instrukcji obsługi maszyny.

    PASTY POLERSKIE


    Kluczowym komponentem do polerowania mechanicznego jest pasta polerska (ang. polish). Szybki rzut okiem na witryny internetowych sklepów ujawni szeroki wybór różnych past dostępnych na rynku. Kilka bardziej popularnych produktów wybranych firm znajdziesz poniżej.

    MEGUIARS #80-SERIES
    • #85 Diamond Cut Compound Heavy Cut 10/10
    • #84 Compound Power Cleaner Heavy Cut 9/10
    • #83 Dual Action Cleaner Polish Medium Cut 6/10
    • #80 Speed Glaze Light-Medium Cut 4/10
    • #82 Swirl Free Polish Light Cut 2/10

    MENZERNA
    • S34A Power Gloss Compound Heavy Cut 8/10
    • PO85RD3.0x Intensive Polish Medium Cut 6/10
    • PO91L Intensive Polish Medium Cut 5/10
    • PO106FA Final Finish Light – Medium Cut 4/10
    • PO85RD Final Finish Light Cut 2/10

    SONUS
    • SFX-1 Restore Medium Cut 6/10
    • SFX-2 Enhance Light Cut 3/10
    • SFX-3 Final Finish Light Cut 1/10

    POORBOYS
    • SSR3 Super Swirl Remover 3 Heavy Cut 8/10
    • SSR2.5 Super Swirl Remover 2.5 Medium Cut 6/10
    • SSR2 Super Swirl Remover 2 Light – Medium Cut 4/10
    • SSR1 Super Swirl Remover 1 Light Cut 2/10

    Przygotowując się do pierwszej polerki maszynowej kusić może kupno jak największej ilości past polerskich, jednak w rzeczywistości na większość defektów występujących na powierzchniach lakierowanych, wystarczą na początek dwa produkty, które pozwolą na rozpoczęcie pracy. Jedna średnio ścierna pasta (przykładowo Menzerna PO85RD3.02 Intensive Polish) , oraz jedna lekko ścierna ( przykładowo Menzerna PO106FA Final Finish). Gdy poczujesz się już pewniej pracując z polerką obrotówą będziesz mógł rozszerzyć wybór past o bardziej agresywne, mocno ścierne pasty wymagające większej ostrożności. To rozwinie Twoje możliwości radzenia sobie z poważniejszymi defektami lakieru. Możesz również poszerzyć gamę używanych produktów o bardzo lekko ścierne cleanery do użycia jako pasty wykańczające.

    ZACZYNAMY

    Masz już cały sprzęt , zatem teraz zacznijmy go efektywnie używać!

    PRZYGOTOWANIE I OKLEJANIE TAŚM¡

    Zanim zaczniesz polerowanie maszynowe lakieru swojego auta upewnij się , że jest dokładnie umyte i osuszone. Optymalnie, auto przed polerowaniem powinno być również oczyszczone glinką która usuwa przyklejone do lakieru zanieczyszczenia, które w przeciwnym wypadku mogą wbijać się w pad polerski i obniżyć jakość uzyskanego efektu polerowania. W innych przewodnikach znajdziesz instrukcje mycia i używania glinki.

    Kiedy skończysz , dobrze jest umieścić samochód wewnątrz z dala od słońca. Stałe warunki w pomieszczeniu (temperatura, wilgotność) są pomocne przy polerowaniu, zapewniają niezmieńne właściwości pasty polerskiej.

    Dobrym pomysłem jest oklejenie taśmą teksturowanych plastikowych listew i elementów takich jak zderzaki, otwory wentylacyjne, i wystające uszczelki. Do oklejania można użyć maskującej taśmy malarskiej. Optymalna taśma to taka która zostanie na miejscu nawet zahaczona przez pad polerski i równocześnie łatwa do odklejenia po ukończonej pracy. Przykładem dobrej taśmy jest niebieska 3M 3434.

    Decydując które elementy okleić zwróć szczególną uwagę na teksturowane plastiki, oklejenie ich zapobiegnie wcieraniu w nie pasty. Przed oklejeniem upewnij się , że powierzchnia jest sucha, szczególnie w rejonach w których woda pozostaje dłużej, na przykłąd pod bocznymi lusterkami.
    Mercedes na zdjęciu poniżej pokazuje typowe miejsca oklejane przed polerowaniem.

    Wystające krawędzie kierunkowskazów zostały oklejone aby nie zostały zahaczone przez pad, na tym elemencie mógł również być niezauważony brud który przechwycony przez pad mógłby być ciągnięty po lakierze. Listwa wzdłuż drzwi została oklejona, jest tam wystająca krawędź, ale również miejsca z teksturowanym plastikiem które należy zabezpieczyć przez zabrudzeniem pastą. Klamki na tym wozie są z czarnego plastiku i również zostały oklejone.

    USTAWIENIA MASZYNY

    Ten rozdział poradnika jest oparty o model polerki obrotówej Makita 9227CB. Podane ogólne zasady mają również zastosowanie do innych maszyn tego typu. Przede wszystkim zdecyduj jakiego rozmiaru pada będziesz używać. Wybór będzie podyktowany przez rozmiar i kształt panela nad którym będziesz pracować. Mniejsze panele z wieloma detalami wymagają użycia małego pada.

    Następnie będziesz musiał wybrać odpowiednią tarczę. Większość polerek posiada męską końcówkę do połączenia co widać poniżej na zdjęciu Makity 9227CB ( gwint M14 ) , tarcze posiadają końcówkę żeńską .

    Rozpocznij przykręcając tarczę na gwint aż poczujesz zauważalny opór. Gdy poczujesz opór, odnajdź przycisk blokady trzpienia obrotówego, który widac na zdjęciu poniżej:

    Teraz dokręć tarczę mocniej blokując trzpień obrotowy przyciskiem. Następnie zwolnij przycisk i obróć tarczę żeby sprawdźić ,że jest prawidłowo przymocowana. Teraz możesz przyczepić pad do tarczy i maszyna jest gotowa do pracy.

    OCENA POWIERZCHNI LAKIEROWANEJ

    Gdy maszyna jest gotowa do użytku nadszedł czas by ocenić powierzchnię lakieru nad którą będziesz pracować. To pozwoli wybrać pasty i pady odpowiednie do uzyskania pożądanych efektów.

    STAN LAKIERU

    Celem polerowania maszynowego jest korekcja defektów lakieru takich jak ryski, wżery, głębokie rysy , utlenienia, hologramy:

    Ocena gołym okiem nie daje możliwości dokładnego określenia jaka kombinacja pada i pasty jest odpowiednia. Pozwoli jednak dać początkowy pogląd który pomoże w sprecyzowaniu idealnego połączenia środków polerskich dla konkretnego auta.

    OŚWIETL TO!

    Defekty takie jak ryski pokazujące się w słońcu jako koliste zarysowania, widoczne są również w światłach lamp np na stacji benzynowej. Nie zawsze istnieje możliwość polegania na słonecznej pogodzie, i oceny stanu lakieru w słońcu. Należy mieć na uwadze, że wpatrywanie się w bezpośrednie odbicie słońca w lakierze nie jest zdrowe dla oczu.

    Bardzo użytecznym narzędziem w które dobrze jest się zaopatrzyć jest odpowiednie źródło światła które uwydatni zarysowania lakieru. Dwoma przykładami takich narzędzi są 3M PPS Sun Gun oraz Brinkmann Dual Xenon Torch pokazane poniżej.

    Taka ręczna lampa daje światło wystarczająco jasne by uwydatnić zarysowania i hologramy na lakierze. Aby uzyskać najlepsze efekty trzymaj źródło światła w pewnej odległości od powierzchni lakieru. Pokaże to więcej rys niż światło trzymane zbyt blisko. Dodatkowo oświetl powierzchnię nieco pod kątem co pomoże zauważyć mniejsze defekty, które mogą zostać niezauważone przy promieniu światła padającym prostopadle. Bardzo drobne hologramy maszynowe można wyłapać przesuwając lampę horyzontalnie szukając na lakierze charakterystycznego dla nich efektu „falowania” .

    Jednak nie wszystkie defekty lakieru są dobrze widoczne przy mocnym świetle. Głębokie rysy, jak te widoczne na zdjęciu poniżej, najlepiej widać przy świetle jarzeniówek. Jasne światło uwydatniłoby wszystkie koliste ryski, maskującj rozległe głębsze uszkodzenia.
    kosmetyki samochodowe

    ILE LAKIERU?

    Większość maszyn polerskich używa mechanicznego materiału ściernego do usuwania defektów lakieru. Oznacza to , ze w trakcie polerowania usuwasz określoną ilość lakieru, zależną od tego jak szorstkie są używane ścierniwa. Polerki obrotówe mają większą moc ścierania od swoich mimośrodowych odpowiedników, i z tego względu większą uwagę należy przywiązywać do grubości lakieru – szczególnie pracując z bardziej agresywnymi pastami (ang.compounds)

    Jeżeli jest to możliwe, przed rozpoczęciem polerowania mechanicznego najlepiej zmierzyć grubość lakieru na aucie. Można to zrobić miernikiem grubości lakieru.

    Większość mierników podaje łączną grubość warstw lakieru, który zwykle składa się z dwóch lub trzech warstw: Podkład, Kolor, Klar (lakier bezbarwny). Interesuje nas grubość warstwy zewnętrznej. Przebicie się przez tą warstwę skutkuje koniecznością ponownego lakierowania! Dlatego konieczna jest odpowiednia interpretacja pomiarów.

    Ujmując ogólnie:

    Powyżej 200 µm
    Tej grubości lakieru można oczekiwać na starszych modelach które były lakierowane ręcznie – Ferrari 355 dla przykładu. Odczyt może również wskazywać na to, że badany element był ponownie lakierowany. Należy zwrócić uwagę na to że lakier nieoryginalny fabrycznie może odpowiadać inaczej na zastosowane metody polerowania od oryginalnego lakieru fabrycznego. Lakier na elemencie ponownie lakierowanym może mieć inną twardość i inaczej zachowywać się przy polerowaniu. Dlatego polerując pamiętaj o miejscach z odczytem wskazujący na grubszy lakier.

    Przykład tego jak gruby może być lakier widać na zdjęciu poniżej gdzie otrzymano odczyt ponad 1000um – ten lakier ma 1mm grubości!

    Pomiędzy 100-200 µm
    Jest to normalna grubość lakieru. Odczyt w tym przedziale wskazuje na standardowy lakier i świadczy o zdrowej grubości. Nie powinno być problemów z polerowaniem mechanicznym.

    Pomiędzy 80-100 µm
    Dla większości samochodów z warstwą lakieru bezbarwnego taki odczyt wskazuje na dość cienki lakier. Wiele nowszych samochodów daje mniejsze odczyty, jednak takie wartości powinny podnieść ostrożność. Pomyśl dwa razy zanim użyjesz agresywnych past na cienkim lakierze gdyż możesz usunąć znaczne ilości lakieru, co może skutkować przebiciem i koniecznością lakierowania. Lakier o takich odczytach wciąż może być polerowany, ale należy przywiązać większą uwagę do wyboru padów i past polerskich.

    Mniej niż 80 µm
    Jest to bardzo cienki lakier, szczególnie jeśli jest na nim warstwa bezbarwna. Przy wyborze środków polerskich należy stosować wielką ostrożnością. Rozważyć można użycie pasty zawierającej wypełniacze która zamaskuje defekty zamiast usuwać więcej lakieru. Tak cienki lakier może być spowodowany użyciem agresywnych środków polerskich w przeszłości.

    GRUBOŚÆ WARSTW
    Na początku tego rozdziału pisałem że najważniejsza jest znajomość grubości zewnętrznej warstwy lakieru, pozwalająca określić czy użycie polerki maszynowej jest pożądane. Jednak jak poznać grubość tylko warstwy zewnętrznej mając odczyt łącznej grubości wszystkich warstwą Jeżeli nie posiadamy miernika który czyta grubość poszczególnych warstw lakieru (bardzo drogi) , nie jesteśmy w stanie precyzyjnie określić grubości warstwy zewnętrznej, możemy jednak określić pewną wartość szacunkową.

    * 50-25-25: Ujmując oólnie, na większości samochodów lakier bezbarwny stanowi 50% ogólnej grubości lakieru. Jest to oszacowanie w przybliżeniu i daje jedynie wstępne wyliczenia.
    *Drzwi od środka: Zrób pomiar od wewnątrz drzwi. To da Ci odczyt grubości lakieru na powierzchni gdzie jest znacznie mniej lakieru bezbarwnego niż na zewnątr. Można założyć , że od wewnątrz drzwi nie ma lakieru bezbarwnego zupełnie. Różnica pomiędzy dwoma odczytami od wewnątrz i na zewnątrz da przybliżoną grubość lakieru bezbarwnego.

    WYBÓR KOMBINACJI PADA I PASTY

    Teraz gdy grubość i defekty lakieru zostały oszacowane, nadszedł czas aby wybrać kombinację pasty i pada polerskiego. Przed wypróbowaniem różnych zestawień weź pod uwagę grubość lakieru z którym masz do czynienia. Jeżeli jest ona niewielka, ograniczy to możliwość wykorzystania agresywnych środków. Natomiast jeżeli jest bardzo mała należy zadać pytanie: Czy w ogóle używać materiałów ściernych? Standardowa grubość lakieru nie powinna powodować problemów, jednak zawsze sprawdź ilość lakieru jaką usuwa testowane zestawienie środków polerskich.

    Wiele pisze się o względnie twardych i miękkich lakierach na różnych samochodach. Przykładowo lakier na Mercedesach uznawany jest za jeden z najtwardszych jakie można spotkać. Dla kontrastu, lakier na Oplu jest ogólnie uznawany jako miękki, a na Hondzie bardzo miękki. Jednak istnieje znacznie więcej czynników które należy brać pod uwagę. Każdy samochód jest inny, nawet od tego samego producenta, również pośród tego samego modelu. Ocena głębokości rys nie jest możliwa gołym okiem, mogą okazać się głębsze lub płytsze niż się wydaje.

    Dlatego dobrym sposobem jest wybranie powierzchni testowej na aucie i wypróbowanie różnych kombinacji past i padów, aż określimy które dają pożądany poziom korekcji i wykończenia. Celem jest uzyskanie zadowalającego efektu przy usunięciu tak małej ilości lakieru jak to tylko możliwe ( bez użycia wypełniaczy, chyba że lakier jest bardzo cienki). Aby to osiągnąć zawsze zacznij od wypróbowania najmniej ściernej kombinacji pada i pasty jakie posiadasz, to upewni Cię w tym, że nie używasz niepotrzebnie zbyt agresywnej kombinacji, która usunęłaby więcej lakieru niż jest to konieczne.

    Na przykład zakładając , że posiadasz wszystkie wymienione pasty z serii Meguiars #80, trzy pady polerskie i W4000 Cut & Shine wool pad. Ocena wyboru kombinacji przebiegałaby następująco:

    1. Zacznij od #80 Speed Glaze na W9006 Finishing Pad. Oceń efekt. Jeżeli
    korekcja jest zadowalająca kontynuuj z użyciem tego połączenia. Jeżeli
    potrzeba więcej korekcji przejdź do pkt2
    2. Teraz spróbuj #80 Speed Glaze na W8006 Polishing Pad. Oceń efekt.
    Jeżeli korekcja jest zadowalająca kontynuuj z użyciem tego połączenia.
    Jeżeli potrzeba więcej korekcji przejdź do pkt3
    3. Teraz spróbuj #83 Dual Action Cleaner Polish na W8006 Polishing Pad.
    Oszacuj efekt. Jeżeli korekcja jest zadowalająca kontynuuj z użyciem tego
    połączenia. Jeżeli potrzeba więcej korekcji przejdź do pkt4
    4. Teraz spróbuj #83 Dual Action Cleaner Polish na W7006 Cutting Pad .
    Oceń efekt. Jeżeli korekcja jest zadowalająca kontynuuj z użyciem tego
    połączenia.Jeżeli potrzeba więcej korekcji przejdź do pkt5
    5. Teraz spróbuj #84 Compound Power Cleaner na W7006 Cutting Pad. Oceń
    efekt. Jeżeli korekcja jest zadowalająca kontynuuj z użyciem tego
    połączenia. Jeżeli potrzeba więcej korekcji przejdź do pkt6.
    6. Teraz wypróbuj #84 Compound Power Cleaner on W4000 Cut & Shine Wool
    pad. Oceń efekt. Jeżeli potrzeba więcej korekcji zastanów się czy defekty
    w ogóle da się usunąć.

    Zauważyłeś, że pewne możliwe kombinacje zostały pominięte, #83 nie była wypróbowana na padzie wykańczającym (finishing pad), a #84 była sprawdzana tylko na padzie mocno ściernym (cutting) i wełnianym (wool pad). Jest to spowodowane właściwościami tych past i ich przeznaczeniem do bardziej agresywnych padów. Z podobnych względów #80 nie została wypróbowana na padzie mocno ściernym (cutting)

    Zależnie od lakieru który polerujesz, bardziej agresywne pasty i pady mogą pozostawiać po sobie ryski które przybierają formę hologramów, lub kolistych zarysowań widoczych na zdjęciach.

    Im lakier bardziej miękki tym bardziej podatny na rotacyjne ślady polerki. Dlatego po użyciu mocno ściernych past i padów możesz potrzebować zestawu do wykończeń, aby poprawić wykończenie i nadać wysokiego połysku i przejrzystości. Na przykład jeśli konieczne było dotarcie do punktów 5 i 6, bardzo prawdopodobnie będziesz potrzebował poprawić wykończenie używając #80 na W8006 polishing pad. Eksperymentuj z zestawem końcowym aby sprawdźić czy jesteś w stanie jeszcze bardziej polepszyć końcowy efekt.

    Tak jak pisałem wcześniej istnieje szeroki wybór rozmiarów padów. Główna przyczyna wyboru padów o różnych rozmiarach tkwi w kształcie panela który polerujesz. Jednak rozmiar pada również wpływa na jego agresywność.

    DOBÓR PADA DO KSZTAŁTÓW PANELA

    Przed rozpoczęciem polerowania panela oglądnij go dokładnie. Oceń czy jest to rozległa płaska powierzchnia (większość masek i dachów) czy są wąskie miejsca z wieloma znaczkami (zwykle zderzaki i tylne klapy). Zwróć szczególną uwagę na pofałdowanie panela które będzie miało wpływ na pracę.

    Na dużych, rozległych powierzchniach można używać pada o średnicy 8″. Przykład takiego pada używanego na masce widać na zdjęciu poniżej:

    Średniej wielkości 6″ pady są najczęściej używanymi i znajdują zastosowanie na większości polerowanych elementów. Mogą być używane na dużych powierzchniach takich jak maska jeśli wolisz je od dużych 8″ padów, lub na mniejszych powierzchniach.

    Przewagą padów 6″ nad większymi jest to że dają większe poczucie kontroli pracy nad panelami pofalowanymi takimi jak maska Morris Minor poniżej.

    Powoduje to fakt, że większa powierzchnia pada ma kontakt z podłożem podczas pracy z zakrzywionymi panelami. Pady 3″ lub 4″ najlepiej sprawdzają się na powierzchniach do których trudniej dotrzeć, lub wokół emblematów np na tylnej klapie, dlatego że łatwiej nimi manewrować wokół złożonych detali.

    WPŁYW ROZMIARÓW PADA NA JEGO AGRESYWNOŚÆ
    Im większy pad tym bardziej może być agresywny. Powoduje to fakt, że większy pad będzie się obracać prędzej od mniejszego. Wyobraź sobie, że jesteś cząsteczką ścierną na zewnętrznej krawędzi pada, tak jak przedstawiono to na rysunku poniżej dla średnic 4″ 6″ i 8″

    Ustawienia prędkości polerki obrotówej określają ilość obrotów jaką wykona pad w ciągu minuty. Więc jeśli powiedzmy ustawimy 1000rpm, to cząsteczka ścierna zatoczy koło 1000 razy w ciągu minuty. Im większy pad, tym większy dystans jaki cząsteczka ma do przebycia w ciągu minuty, dlatego musi poruszać się szybciej. Z tego powodu, większe pady poruszają się szybciej i zwykle są nieco bardziej agresywne niż mniejsze.

    WYBÓR ODPOWIEDNIEGO STOPNIA ŚCIERALNOŚCI

    Poniżej widać typowe kroki jakie możesz podjąć aby określić który zestaw jest odpowiedni dla lakieru z którym pracujesz. Nie jest to wyczerpujące zestawienie, raczej ogólny przewodnik który pokazuje możliwe do wypróbowania kombinacje i kolejność ich zastosowania. Zacznij od górnego lewego rogu i podążaj za strzałkami. Jeśli zestaw daje zadowalające efekty podążaj za zieloną strzałką, jeśli niezadowalające podążaj za czerwoną.

    POLEROWANIE MECHANICZNE W TEORII

    W tym rozdziale zajmiemy się użyciem polerki obrotówej i pokażemy stosowane techniki i efekty jakie owe techniki pozwalają osiągnąć.

    TYP LAKIERU

    Na rysunku poniżej widać dwa typowe rodzaje lakieru które możesz napotkać zajmując się auto detailingiem: dwuwarstwowy i trzywarstwowy.

    Polerując maszynowo zawsze pracujesz nad zewnętrzną warstwą lakieru. Nie możesz usunąć więcej, w istocie zawsze powinieneś pozostawić zdrową grubość zewnętrznej warstwy. Ogranicza to nasze możliwości usunięcia defektów – nie da się usunąć wszelkich głębszych defektów które sięgają głębiej niż zewnętrzna warstwa.

    DEFEKTY LAKIERU

    Defekty lakieru z którymi możesz mieć do czynienia zostały przedstawione wcześniej na zdjęciach. Teraz przyjrzymy się im dokładniej.

    *Widoczne jako koliste ryski (ang.swirl marks) są lekkie i płytkie, pokrywają większe obszary lakieru, zwykle powodowane słabą techniką mycia.
    *Przypadkowe głębokie rysy (ang.random deep scratches) są głębokimi rysami, zwykle powodowane piaskiem przeciągniętym po lakierze, lub lekkimi zarysowaniami kluczem.
    *Bardzo głębokie rysy (ang.severe scratches) są defektami które sięgają głębiej niż jedna lub więcej warstw lakieru, czasami do metalu – tych nie da się spolerować i wymagają lakierowania, lub wypełnienia zaprawką.
    *Utlenianie (ang.oxidation) zwykle dotyka samochodów bez lakieru bezbarwnego, i powoduje że lakier blaknie i wygląda sucho

    Na rysunku poniżej widać schemat typowych defektów lakieru.

    USUWANIE DEFEKTÓW Z UŻYCIEM PAST POLERSKICH (POLISHES/COMPOUNDS)

    Najbardziej popularną metodą usuwania defektów maszynowo jest użycie past ściernych. Które pracując na powierzchni lakieru ścierają warstwę lakieru na której są defekty. Kiedy głębokość usuniętej warstwy staje się większa niż defektu, wtedy defekt zostaje usunięty. Jest to jak wyrównywanie powierzchni lakieru do poziomu gdzie nie istnieją żadne defekty.

    Tak jak sugerowano wcześniej, rozpoczynając polerowanie zawsze zaczynaj od najmniej agresywnego zestawu pasty i pada. W ten sposób usuniesz tylko małą ilość lakieru, ale być może wystarczającą jeśli masz do czynienia z miękkim lakierem lub tylko płytkimi ryskami. Na rysunku poniżej widać wspomniane defekty polerowane typowym lekko ściernym zestawem pasty i pada. (np.Menzerna PO85RD Final Finish na Meguiars W8006 Polishing pad)

    Cienka warstwa lakieru została usunięta z użyciem lekko ściernej pasty i miękkiego pada. Ta kombinacja usunęła wiele płytszych rysek kolistych, ale głębszeryski koliste, głęboka rysa i bardzo głęboka rysa zostały. Wciąż pozostała zdrowa warstwa lakieru (można to sprawdźić miernikiem). Więc posuniemy się dalej do użycia umiarkowanie agresywnych kombinacji, aby sprawdźić czy możliwe jest uzyskanie lepszej korekcji. Na przykład możemy przejść do Menzerna PO85RD3.02 Intensive Polish na Meguiars W8006 Polishing pad, aby uzyskać efekty widoczne na rysunku poniżej.

    auto detailing

    Usunięta została grubsza warstwa lakieru i w pełni skorygowaliśmy koliste ryski, lekkie i głębsze. Głęboka rysa jednak pozostała ponieważ sięga znacznie głębiej w lakierze bezbarwnych. Jeśli zezwala na to grubość lakieru możemy zaatakować głęboką rysę z użyciem mocno ściernej kombinacji, aby usunąć nieco więcej lakieru. Przykładem takiej kombinacji może być Menzerna POS34A Power Gloss na Meguiars W7006 Cutting pad. Efekty widać na rysunku poniżej.

    Jak widać usunięto więcej lakieru i głęboka rysa została skutecznie usunięta. Mocno ściernych past używać należy z dużą ostrożnością, pozostawienie zbyt cienkiej warstwy lakieru bezbarwnego może powodować jego odpadnięcie. Oczywiście bardzo głębokiej rysy nie da się usunąć ponieważ przenika ona zarówno lakier bezbarwny jak i warstwę koloru. Gdy przesuwamy się w wzwyż po skali ścieralności, aby odnaleźć najlepszą dla konkretnego lakieru kombinację, miejmy na uwadze to , że niektóre z defektów mogą być zbyt głębokie abyśmy mogli je bezpiecznie usunąć.

    Zawsze staraj się pozostawić tak wiele lakieru bezbarwnego (koloru w przypadku dwu warstwowego typu powłoki lakierniczej) jak to możliwe. Z wielu powodów: jeśli warstwa zewnętrzna jest zbyt cienka może odpaść płat lakieru i wtedy jedyna możliwość naprawy to ponowne lakierowanie; pozostawiona zbyt cienka warstwa lakieru uniemożliwi przeprowadzenie korekcji w przyszłości. Perfekcja jest pięknym celem jednak zawsze miej na uwadze to czy stosowana kombinacja jest bezpieczna dla powierzchni z którą pracujesz. Dotyczy to również miękkich lakierów – użycie mocno ściernych past na miękkich lakierach może w szybkim tempie usunąć duże ilości lakieru. Więc jeśli używasz agresywnych past na miękkiej powłoce lakierniczej nadzoruj jej grubość w trakcie pracy.

    USUWANIE DEFEKTÓW PRZEZ ZAOKR¡GLENIE KRAWÊDZI

    Ta metoda może w umiarkowanym stopniu usunąć defekty których pełna korekcja jest z różnych przyczyn niemożliwa (np. lakier jest zbyt cienki). Proces polerowania mechanicznego może zaokrąglić krawędzie defektu lakieru, co przedstawiono na rysunku poniżej.

    Ostra krawędź głębokiej rysy łapie światło i odbija je intensywnym (zwartym) promieniem co sprawia , że rysa jest dobrze widoczna. Kiedy krawędź zostaje zaokrąglona, odbicie światła przestaje być zwarte. Staje się rozproszone co utrudnia zauważenie rysy. Ta metoda nie usuwa w pełni defektu z lakieru. Sprawia że staje się mniej widoczny dla oka, zasadniczo tępiąc, zaokrąglając krawędzie, które rozpraszają światło zamiast je odbijać. Metoda nie ukrywa rys w zupełności lecz sprawia, że nie wyglądają tak źle.

    PROCES POLEROWANIA
    W tym rozdziale zajmiemy się tym jak działa pasta polerska, opiszemy ogólne techniki polerowania mechanicznego.

    W pastach ściernych do mechanicznego polerowania lakieru (większość produktów na rynku m.in. 3M, Menzerna, Poorboys, Optimum, Chemical Guys…) zwykle używa się sproszkowanego ścierniwa umieszczonego w roztworze z nawilżaczem. Pasta zawiera małe cząsteczki ścierne które działają dzięki temu, że pad polerski przesuwa je po powierzchni usuwając małe ilości lakieru. Można to porównać do złuszczania naskórka przy użyciu pillingu na twarzy. W wielu szeroko dostępnych pastach używa się cząsteczek ściernych które przy pracy rozpadają się na mniejsze. Oznacza to , że w trakcie polerowania ilość ścieranego lakieru zmniejsza się. Na rysunku poniżej widać schemat jak to działa w praktyce.

    Przy pierwszych przejściach pada po powierzchni, cząsteczki ścierne ścierają większą ilość lakieru. Z czasem w trakcie pracy cząsteczki ścierne rozpadają się i ilość ścieranego lakieru zmniejsza się, co wpływa na polepszanie się stopnia wykończenia powierzchni. Przy ostatnich przejściach pada po lakierze cząsteczki ścierne rozpadają się do bardzo małych rozmiarów, w efekcie usuwając bardzo niewielkie ilości lakieru. Wykończenie powierzchni jest teraz również dużo lepsze niż na początku. Cząsteczki ścierne zmalały od mocno ściernych do lekko ściernych.
    Od rodzaju używanej pasty zależy jak agresywne jest ścierniwo na początku i jak drobne staje się pod koniec. Przykładowo pasta wykończeniowa (taka jak Meguiars #80, Poorboys SSR1) będzie lekko ścierna na początku ale w trakcie rozpadnie się do bardzo małych cząsteczek by dostarczyć ostrego, dobrego wykończenia. Agresywna pasta gruboziarnista (taka jak Menzerna Power Gloss, 3M Fast Cut) będzie intensywnie ścierać na początku, ale w trakcie pracy nie rozpadnie się na tyle aby dostarczyć bardzo ostrego wykończenia.

    Jednak nie wszystkie pasty polerskie rozpadają się w ten sposób. Niektóre pasty pozostają agresywne w trakcie całego procesu, i z tego względu należy użyć po nich lekko ściernej pasty wykończeniowej. Inne pasty polegają natomiast bardziej na ścieralności pada która określa stopień agresywności i wykończenia, przykładem może być MarkV Mystique. Takie pasty użyte na padzie wełnianym mogą dostarczyć znaczącej korekcji.

    Użycie różnych rodzajów padów polerskich również ma wpływ na ścieralność i końcowy rezultat polerowania, jednak większy wpływ ma na to pasta. Dla wielu lekko i średnio ściernych past użycie pada polerującego (polishing) jest wystarczające i bardziej agresywny pad (cutting) nie wpłynie bardzo znacząco na stopień ścieralności. Jednak w przypadku bardziej ściernych past użycie pada ściernego (cutting) zwiększy znacznie agresywność i powiększy stopień ścieralności. Aczkolwiek im bardziej agresywny pad tym większa szansa że on sam pozostawi na powierzchni ryski, w efekcie czego będzie trzeba użyć po nim wykończeniowej kombinacji pasty i pada, aby oczyścić (polepszyć) wykończenie powierzchni.

    Stopień ścieralności z jakim działają pad i pasta jest również zależny w znacznej mierze od lakieru na jakim są używane. Tylko eksperymentując na wydzielonej powierzchni testowej jesteś w stanie upewnić się jaka kombinacja zdaje egzamin. Dla przykładu na niektórych twardych lakierach użycie wykańczającej pasty na wykończeniowym padzie da bardzo małą o ile w ogóle zauważalną różnicę w jakości wykończenia w porównaniu ze średnio ścierną kombinacją. Na miękkim lakierze sytuacja może różnić się diametralnie. Użycie lekko ściernej kombinacji wykończeniowej może dać na miękkim lakierze świetne efekty.
    Nie wszystkie pasty używają rozpadających się cząsteczek ściernych (diminishive abrasive). Niektóre jak Markv Mystique i Meguiar’s Solo używają ścierniwa które pozostaje niezmieńne w trakcie polerowania. Używając tych produktów wybór pada ma duży wpływ na stopień ścieralności i wykończenia. Zwykle używa się ich na padzie wełnianym agresywnie ścierającym, w celu usunięcia głębszych defektów. Praca z tymi pastami wygląda inaczej, co będzie opisane później.

    TECHNIKA PUNKU ZENITU (Zenith Point Technique)

    Technika opracowana przez eksperta polerowania maszynowego, Brazo, polega na dopracowaniu rozpadu cząsteczek ściernych aby zapewnić najlepsze możliwe wykończenie. Ta technika jest zaadoptowana i używana przez detailerów – zarówno entuzjastów jak i profesjonalistów – już od pewnego czasu. Każdy detailer ma swój własny sposób jej użycia, który będzie się różnić zależnie od użytej pasty i twardości polerowanego lakieru.

    Ogólny szkic tej techniki, który pochodzi z przewodnika po polerowaniu Brazo widać na diagramie poniżej:

    #221376

    Anonimowy
    • Postów: 0

    Technika polega na rozpoczęciu polerowania na małych prędkościach, i zwiększaniu ich w trakcie pracy aż do Punktu Zenitu. W trakcie tego procesu przy zwiększanych prędkościach defekty lakieru zostają usunięte przez ścierniwo. Jednak pracujące ścierniwo również powoduje „własne” mniejsze defekty, których korekcja następuje w trakcie zmniejszania prędkości, co widać z prawej części diagramu. Ryski pozostawiane przez ścierniwo i hologramy zostają usunięte, i w efekcie otrzymujemy kryształowo czyste wykończenie.

    ROZSZERZENIE TECHNIKI PUNKTU ZENITU – PŁASKOWYŻ ZENITU (Zenith Plateau)
    W tym rozdziale zajmiemy się metodami rozwinięcia techniki przedstawionej powyżej, pracując z użyciem różnych past polerskich dostępnych na rynku. Przewodnik nie dotyczy jednego konkretnego produktu, ani konkretnego lakieru, od których może być zależna ilość przejść po powierzchni i zastosowany nacisk.
    Zazwyczaj w trakcie polerowania maszynowego większość prac przeprowadzana jest przy prędkościach 1500-2000rpm. Gdy osiągniesz prędkość roboczą , stabilizujesz jej poziom do czasu aż cząsteczki ścierne są „dopracowane” (rozpadną się), wtedy redukujesz prędkość na kilka końcowych przejść by nadać wysoki połysk i usunąć ewentualne lekkie hologramy.
    Na schemacie poniżej widać typowy zestaw prędkości i ilości przejść po polerowanej powierzchni pozwalających na dopracowanie pasty zawierającą rozpadające się cząsteczki ścierne (diminishive abrasives), takiejjak np.Menzerna PO85RD3.02 Intensive Polish.

    W ten sposób pasta przejdzie przez szereg etapów ścieralności opisanych wcześniej:
    * 2 przejścia z 600rpm aby rozprowadzić pastę
    * 2 przejścia z 1200rpm aby rozpocząć pracę ścierniwa
    *4 przejścia z 1500rpm aby ścierniwo pracowało usuwając defekt
    *4 przejścia z 1800rpm aby kontynuować pracę ścierniwa usuwając defekt
    *4 przejścia z 1500rpm aby usunąć lekkie zarysowania pozostawione wcześniej przez ścierniwo, którego cząsteczki są teraz mniejsze
    * 2 przejścia z 900rpm aby nadać wysoki połysk

    Łączna ilość 18 przejść po panelu może wydawać się ogromna. Jednak w przypadku wielu past obecnych na rynku, duża ilość przejść jest niezbędna aby w pełni dopracować (rozłożyć) ścierniwo i wyciągnąć z pasty pełnię możliwości.

    Poniżej na diagramie widać schemat ścierniwa w paście, ścierającego lakier w celu usunięcia defektu lakieru i nadania połysku, przy użyciu opisanej ilości przejść.

    Istotność zastosowania większej ilości przejść staje się jasna – niedostateczna ilość przejść spowoduje słabą korekcję nie wykorzystując możliwości ściernych pasty. Dodatkowo spowoduje pozostawienie zarysowań, śladów polerki, czego efektem będzie niski poziom połysku. Zaprezentowany powyżej zestaw ilości przejść i prędkości jest tylko schematem poglądowym. Niektóre pasty pracują lepiej na niższych obrotach, inne na wyższych. Różni detailerzy przychylają się do różnych ilości przejść i prędkości. Testując różne kombinacje padów i past, dobrze jest również zwrócić uwagę na to jaka prędkość i nacisk są potrzebne do uzyskania najlepszych efektów. Lakier również ma na to wpływ.
    Istnieje ogromna ilość możliwych zmieńnych mających wpływ na końcowy efekt, co może z początku onieśmiećlać. Jednak w praktyce szybko stanie się jasne które metody najlepiej sprawdzają się na określonym rodzaju lakieru. Czasami trzeba będzie poświęcić trochę czasu aby nauczyć się która metoda pracuje najlepiej z określonym lakierem. Powyższe informacje traktuj jako bazę wyjściową na początek i tylko ogólny poradnik.

    JEDNOSTAJNIE PRACUJ¡CE ŚCIERNIWO
    Podczas gdy znaczna większość produktów na rynku używa rozpadających się cząsteczek ściernych, do których świetnie pasuje technika Punkt Zenitu, inne produkty takie jak np. MarkV Mystique używają jednostajnie pracującego ścierniwa, które ściera w takim samym stopniu przez cały proces polerowania.
    Z tego względu można ich używać w inny sposób. Przeciwnie do past których cząsteczki ścierne ulegają rozpadowi, te jednostajnie ścierające mogą być użyte do usunięcia defektu z użyciem ścierającego (cutting) pada , a następnie po zmianie pada na polerujący (polishing) użyte do wykończenia.
    Aby usunąć defekty takie jak koliste ryski, można używać tych past z padem ścierającym (cutting) . Po rozprowadzeniu pracuj ze stałą prędkością (pomiędzy 1500-2000rpm), ilość przejść nie jest w tym przypadku tak istotna. Należy polerować aż uda się usunąć defekty (lub aż pasta wyschnie). Jednak w ten sposób nie osiągniemy zadowalającego efektu końcowego, zanim nie wykończymy powierzchni z użyciem pada polerującego (polishing) ze zmniejszonymi tym razem obrotami w granicach 1200-1800rpm, w celu usunięcia śladów po polerce powstałych w trakcie usuwania defektu. Ponownie ilość przejść jest uzależniona od tego kiedy uda nam się usunąć pozostawione ślady po polerce, a nie od tego kiedy cząsteczki ścierne się rozpadną jak to miało miejsce w przypadku wcześniej omawianego rodzaju past polerskich.

    W praktyce jest również możliwe użycie techniki Punktu Zenitu z jednostajnie pracującym ścierniwem, przy użyciu polerującego (polishing) pada, gdzie korekcję uzyskujemy na większych prędkościach , a wykończenie na mniejszych.

    POLEROWANIE MECHANICZNE W PRAKTYCE
    Mając za sobą teorię polerowania mechanicznego, teraz spójrzmy jak wygląda to w praktyce, na samochodzie. Jeżeli jesteś początkującym w tym temacie, dobrym pomysłem jest użycie próbnego panela ze szrotu. Da Ci to sposobność sprawdzenia jak polerka pracuje w praktyce, bez narażenia lakieru samochodu na szkody.

    USUWANIE DEFEKTÓW Z UŻYCIEM PAST ŚCIERNYCH
    Jak wspomniano wcześniej użycie ściernych past polerskich eliminuje defekty poprzez usunięcie pewnej warstwy lakieru. Im bardziej agresywna jest kombinacja pasty i pada, tym więcej lakieru jest usuwanego. Więc, bardziej poważne defekty mogą zostać usunięte z użyciem bardziej agresywnych kombinacji.
    Jednakże na każdym lakierze, niezależnie od opinii na temat jego twardości, zawsze zacznij od najmniej ściernej kombinacji przesuwając się wzwyż skali ścieralności aż osiągniesz zadowalający stopień korekcji.

    PRZYKŁAD – FERRARI 355
    Zdjęcie poniżej przedstawia lekkie zarysowania koliste widoczne na lakierze Ferrari F355.

    Na lakierze nie ma głębokich ani bardzo głębokich rys. W celu usunięcia defektów najpierw użyta zostaje lekko ścierna kombinacja – na przykład Menzerna PO106FA Final Finish na LakeCountry White Polishing pad. To usunie tylko niewielką ilość lakieru. Jednakże , co widać na zdjęciu 50/50, jest to wystarczające do usunięcia defektów.

    Posiadając wiedzę że lekko ścierna kombinacja dostarczyła pożądanej korekcji, można teraz przystąpić do polerowania całego samochodu osiągając zadowalający rezultat końcowy.

    Obszary pokryte głębszymi ryskami, o ile takie są, można potraktować powtórnym użyciem lekko ściernej kombinacji, lub przenieść się o szczebel wyżej w skali ścieralności do bardziej agresywnej kombinacji.

    PRZYKŁAD: BMW E39 5 SERIA
    Teraz spójrzmy na coś bardziej poważnego. Zdjęcie poniżej przedstawia ryski umiarkowanej głębokości, oraz głęboką rysę na lakierze BMW E39 5 Serii

    BMW posiada reputację twardego lakieru. Jednakże , początkowo wypróbowana zostanie kombinacja lekko ścierna, na wypadek gdyby okazała się wystarczająca -np.Menzerna PO106FF Final Finish na Meguiars W8006 Polishing pad . Rezultaty użycia tej kombinacji widać na zdjęciu poniżej.

    Widać jasno, że w tym przypadku lekko ścierna kombinacja pada i past nie przyniosła pożądanego efektu. Zarysowania wciąż są widoczne, podobnie jak głębsze defekty. Na lepsze zmieńił się jedynie połysk, w niewielkim stopniu. Istnieje zatem potrzeba użycia bardziej agresywnej kombinacji pasty i pada. Przed tym jednak rozważnie będzie sprawdźić grubość lakieru, aby upewnić się że nie usunięto dużych ilości lakieru z małym efektem. Co by mogło świadczyć o tym, że kompletne usunięcie defektu wymagałoby usunięcia zbyt dużej ilości lakieru. W takiej sytuacji należałoby rozważyć użycie innych metod. W tym przypadku wypróbujemy bardziej agresywną pastę na tym samym padzie: Menzerna PO85RD3.02 Intensive Polish na Meguiars W8006 poilshing pad. Rezultaty widać na zdjęciu poniżej.

    Efektem użycia mocniejszej pary produktów jest większy stopień korekcji – lekkie ryski zostały usunięte, a połysk zauważalnie zwiększony. Ale głębsze ryski oraz głęboka rysa wciąż są dobrze widoczne, co sugeruje potrzebę użycia jeszcze bardziej agresywnej kombinacji. Tak jak poprzednio, optymalnie, grubość lakieru powinna zostać sprawdzona przed użyciem bardziej agresywnego środka.
    Staje się jasne, że lakier jest dość twardy, a uszkodzenia głębokie co wskazuje na potrzebę użycia mocno ściernej pasty (compound). Na przykład Menzerna S34A Power Gloss na Meguiars W7006 Cutting Pad. Użycie tak mocne kombinacji powinno być brane pod uwagę jako ostateczność i przed tym należy sprawdźić grubość lakieru, aby upewnić się , że metoda jest bezpieczna. Dodatkowo, użycie tak mocnej kombinacji może pozostawić swoje własne ryski na lakierze, dlatego będzie trzeba następnie użyć lekko ściernej kombinacji by poprawić wykończenie powierzchni – np. z użyciem Menzerna PO85RD Final Finish na Meguiars W9006 finishing pad. Na zdjęciu poniżej widać efekty zastosowania tych kombinacji.

    Połączenie agresywne po którym użyto kombinacji wykańczającej poskutkowało. Wszystkie ryski oraz głęboka rysa zostały usunięte, połysk i klarowność przywrócona.

    USUWANIE DEFEKTÓW PRZEZ ZAOKR¡GLENIE KRAWÊDZI
    Nie wszystkie głębokie defekty można w pełni usunąć. Defekt może sięgać zbyt głęboko, lub lakier może być zbyt cienki. Jednakże nie wszystko jeszcze stracone! Ostre krawędzie głębokich rys odbijają światło zwartym promieniem, co sprawia, że łatwo je zauważyć. Jeśli te brzegi zostaną „zaokrąglone” będą rozpraszać światło zamiast je odbijać wprost, przez co będą mniej widoczne. Ta metoda nie usunie rysy, i nie sprawi , że zupełnie zniknie, ale dostarczy znacznej poprawy.

    PRZYKŁAD: JAGUAR S-TYPE
    Na zdjęciu poniżej widać głęboką rysę na lakierze Jaguara S-Type. Ta powierzchnia została już przepolerowana lekko ścierną pastą, aby usunąć lekkie ryski i przywrócić blask, ale głębszy defekt pozostał nienaruszony.

    W konfrontacji z tą sytuacją, najpierw należy sprawdźić grubość lakieru aby upewnić się , że kontynuacja polerowania jest bezpieczna. W tym przypadku zupełne usunięcie defektu nie jest możliwe mając na uwadze jego głębokość i grubość lakieru. Użyto zatem średnio ściernej kombinacji pasty i pada (np.Meguiars #83 Dual Action Cleaner Polish na Meguiars W8006 Polishing pad). Rezultaty dwóch powtórzeń tego procesu widać na zdjęciu poniżej.

    auto detailing
    Rysa jest wciąż widoczna ale jej drastyczność została znacząco zmniejszona. Zaokrąglenie ostrych krawędzi sprawiło, że rysa mniej rzuca się w oczy.

    POTÊGA POLERKI OBROTOWEJ
    Po przedstawieniu ogólnych defektów lakieru które możesz napotkać, teraz zwrócimy uwagę na potęgę polerki w renowacji bardzo zniszczonego lakieru.

    PRZYKŁAD: JAGUAR XKR
    Ten samochód jest przykładem bardzo zniszczonego lakieru. W naturalnym świetle lakier wygląda „płasko” ze słabymi refleksami.

    Pod lampą oczywiste staje się czym jest spowodowany taki wygląd – widać rysy pozostawione przez nieumiećjętne polerowanie mechaniczne i hologramy, po słabym wykończeniu lakierowania.

    Aby naprawić to przez polerowanie maszynowe, trzeba użyć mocno ściernych past po których nastąpi wykończenie odpowiednimi pastami wykończeniowymi, Dla przykładu można użyć pasty mocno ściernej Menzerna Power Gloss na Lake Country Cutting pad. Następnie polepszyć wykończenie używając Menzerna Final Finish na Lake Country Finishing pad. Rezultaty użycia polerki obrotówej w praktyce na tym lakierze widać na zdjęciach poniżej.

    Głębsze ryski zostały usunięte, przywrócono klarowność i głębię koloru.

    Naturalnie podczas polerowania mechanicznego na pierwszym planie jest korekcja defektów. Jednakże, równie istotna jest poprawa ogólnego wyglądu, do czego może się przyczynić polerka. Jaguar na porównawczych zdjęciach poniżej jest tego pierwszorzędnym przykładem.

    Podczas gdy defekty zostały usunięte, najbardziej wyrazistą różnicą w wyglądzie lakieru jest zwiększenie połysku i głębi. Pełna korekcja nie jest konieczna aby generować taki efekt, nakład czasu i wysiłek w procesię wykończenia jest niezbędny. To sugeruje, że próby usunięcia każdej jednej głębszej rysy nie konieczne przyniosą widoczny efekt, ale na pewno przyczynią się do usunięcia dużej ilości lakieru.

    Rezultaty polerowania mechanicznego przeprowadzonego z pełnym zaangażowaniem widać w pełni na zdjęciu poniżej:

    PROCES POLEROWANIA
    Poznawszy efekty jakie można osiągnąć z użyciem polerki obrotówej, zajmiemy się teraz tym jak je osiągnąć w praktyce.

    TRZYMANIE POLERKI
    Jest spora różnorodność na rynku polerek obrotowych, o wielu różnych kształtach „korpusu”, „głowy” i uchwytu. Jednakże, typowa metoda trzymania polerki pozostaje niezmieńne dla większości maszyn na rynku. Odnalezienie sposobu trzymania maszyny, który będzie dla Ciebie wygodny zajmie trochę czasu. Nie można mówić o niewłaściwym sposobie trzymania , o ile zastosujemy się do kilku podstawowych zasad. Jedną z najważniejszych zasad jest to żeby chwyt był wygodny. Jeśli jesteś spięty to praca z polerką nie będzie komfortowa. Zawsze upewnij się przed włączeniem maszyny, że z łatwością jesteś w stanie dostać się do wszystkich miejsc którymi zamierzasz się zająć, i że pad jest odpowiedniej wielkości. Z polerką rotacyjną która ma skłonność do poruszania się według własnego uznania, powinieneś być rozluźniony na ile to możliwe, aby niepotrzebnie nie walczyć z maszyną.
    Zwykle trzyma się maszynę dwoma rękami. Jedna ręka będzie kierować, a druga będzie w tym pomagać kontrolując nacisk aplikowany na „głowę” maszyny.Najczęściej ręka używana do pisania jest tą która kieruje maszyną. Na zdjęciach poniżej są przykłady trzymania popularnej maszyny Metabo w opisany sposób.

    Na zdjęciu poniżej jest polerka Rupes LH18 EN, której korpus jest dłuższy od wcześniej pokazanej Metabo, i ma bardziej kwadratową głowę. Jednakże, co widać na zdjęciu, zastosowany uchwyt jest praktycznie taki sam. Ręka kierująca na korpusie, ręka kontrolująca nacisk z przodu.

    UCHWYT – UŻYWAÆ CZY NIE?
    Niektóre polerki – np Makita 9227CB, są wyposażone w uchwyt mocowany do głowy maszyny. Kwestia jego użycia zależy od osobistych preferencji. Jeśli zaczynasz użytkować nową maszynę, najlepiej wypróbuj obie wersje z uchwytem i bez, aby sprawdźić który sposób jest dla Ciebie wygodniejszy. Zdjęcie poniżej przedstawia Makite 9227CB używaną bez uchwytu:

    Z kolei użytkownik na tym zdjeciu używa Makity z ręką kontrolującą nacisk na uchwycie:

    Jak w wielu rzeczach w detailingu, nie ma właściwego lub niewłaściwego sposobu. Tylko ogólne wytyczne. Wypracuj sposób trzymania który najlepiej Ci odpowiada i używaj go. Bardzo istotne jest to aby być rozluźnionym. Polerki obrotówe będą same Chciały poruszać się po powierzchni. Możesz to wykorzystać na swoją korzyść, i pozwolić by maszyna sama wykonałą całą pracę za Ciebie. Jednakże, jeśli ręka którą nadajesz kierunek będzie spięta, będziesz walczyć z naturalnym torem polerki, co spowoduje jej podskakiwanie i słaby efekt pracy. W dodatku gdy ręka która nadaje kierunek będzie spięta (ta na korpusię maszyny), trudniej będzie Ci podążać po kształtach polerowanej powierzchni. Polerując maszynowo konieczne jest utrzymywanie pada płasko przez cały czas – będzie to znacznie łatwiejsze gdy ręka na korpusię maszyny będzie rozluźniona, zauważysz że wtedy łatwiej podążać padem po kształtach i falach panela.

    KIEROWANIE POLERK¡
    Tak jak napisano powyżej, polerka obrotówa ma tendencję do przesuwania się po powierzchni. Można to wykorzystać na swoją korzyść, gdyż wtedy maszyna właściwie wykonuje całą pracę za Ciebie. Zamiast kierować polerkę w kierunku w którym Ty chcesz, łatwiej jest podążać za nią – uzyskasz płynny ruch bez którego nie uda się uzyskać najostrzejszego i najczystszego wykończenia powierzchni lakierowanej.
    Podczas pracy na dużych, płaskich panelach, polerka będzie wymuszać swój naturalny ruch po łuku. Staraj się nie walczyć z tym, nie nakierowuj polerki na prostą linię. Pozwalaj maszynie na poruszanie się po łuku i kieruj ją tam i z powrotem po porządanej powierzchni. Dla użytkowników którzy używali wcześniej polerki orbitalnej może to być zaskoczniem – orbitalną trzeba przesuwać i można nią łatwo kierować w dowolnym kierunku. Najbardziej płynna praca polerki rotacyjnej jest możliwa poprzez podążanie za jej naturalnym ruchem.Na poziomych panelach które nie posiadają szerokich płaskich powierzchni, tak jak na tym zdjęciu przedstawiającym Jaguara S-type, płynny ruch po łuku nie jest możliwy.

    Przygotowując się do pracy z panelem takim jak ten, poświęć chwilę aby mu się przyglądnąć i zaplanuj najlepszy kierunek ruchu polerki. Pamiętaj o tym, że prowadzenie polerki przez kontury i krawędzie może powodować nagłe zmiany kierunku w jakim maszyna się przesuwa. Można tego uniknąć bardzo uważnie prowadząc maszynę po takich krawędziach. Kiedy podążanie za naturalnym ruchem maszyny nie jest możliwe skup się na stabilnym i delikatnym kierowaniu ręką trzymaną na korpusię maszyny. Unikaj nagłych szarpanych ruchów i zwrotów na ile to możliwe ponieważ może to powodować w niektórych przypadkach podskakiwanie maszyny.
    Rękę na korpusię maszyny którą nadajesz kierunek, utrzymuj luźno na ile to możliwe. Druga ręka trzymana zwykle na głowie maszyny lub uchwycie używana jest do regulacji nacisku. Ilość stosowanego nacisku będzie się różnić w zależności od polerowanego lakieru i używanej pasty. Mówiąc ogólnie pracując polerką obrotówą będziesz używać mniejszego nacisku niż pracując orbitalną. Dodatkowo, na panelach poziomych, waga maszyny (która jest znaczna w przypadku modeli takich jak Makita i Silverline) przyczyni się do nacisku. W przypadku paneli pionowych waga maszyny nie odgrywa tak istotnej roli, należy nieco pomagać ręką aby zapewnić odpowiedni nacisk i utrzymanie pada płasko przylegającego do panela.
    Prędkość z jaką polerka obrotówa przesuwana jest po lakierze zależy od używanej pasty, lakieru, oraz stosowanej prędkości obrotówej. Maszynę obrotówą przesuwa się szybciej niż polerkę orbitalną – w istocie zbyt powolne przesuwanie może powodować szybkie nagrzewanie się i ryzyko spalenia lakieru. Przy szybszych prędkościach obrotowych, typowa prędkość przesuwania maszyny wynosi około 2″ – 4″ na sekundę, ponownie zależnie od pasty i lakieru. Uważaj aby temperatura lakieru nie była zbyt wysoka, najwyżej ciepła w dotyku – jeśli nagrzewa się bardziej to albo są problemy z pastą albo przesuwasz maszynę zbyt wolno. Wolniejsze przejścia (1″-2″ na sekundę) mogą być używane przy mniejszych prędkoścach obrotowych podczas wykańczania powierzchni i nadawaniu połysku w ostatnich etapach. Zachowaj szczególną ostrożność kiedy polerujesz obok krawędzi na brzegu panela i wszelkich zakrzywionych powierzchni. Pracy w tych rejonach może towarzyszyć większy punktowy nacisk i temperatura może szybko wzrastać. Ryzyko przypalenia lakieru w tych miejscach jest znacznie większe niż na płaskich powierzchniach. Dobrą praktyką jest zmniejszanie nacisku w miejscach krawędzi i zakrzywionych kształtów w celu zmniejszenia nagrzewania , a co za tym idzie ograniczenie przypalenia lakieru do minimum.

    PRACA Z PAST¡ POLERSK¡ ( ROZPADAJ¡CE SIÊ CZ¡STECZKI ŚCIERNE)
    We wcześniejszych rozdzialach mówiliśmy o tym że większość past na rynku zawiera cząsteczki ścierne które rozpadają się w trakcie pracy. Oznacza to że należy je „przepracować” przez etapy ich działania, od mocno ściernych do wykańczających. Teraz zajmiemy się ich działaniem w praktyce. Sa to tyko ogólne wskazówki,oparte o technikę Zenitu. Należy mieć na uwadze, że każda pasta posiada określone właściwości i tylko doświadczalnie będziesz w stanie określić jaka metoda pracy najlepiej nadaje się dla Twojej techniki. Kluczem do wykorzystania właściwości ściernych pasty, zarówno ściernych jak i wykańczających powierzchnię, jest praca na niewielkiej powierzchni około 12-18″ kwadratowych. Jeśli pad został już początkowo nasączony pastą (3-4 calowa linia jest wystarczająca), potrzebne jest już tylko dodawanie niewielkiej ilości pasty, tak jak to widac na zdjęciu:

    Rozpocznij od rozprowadzenia pasty na najniższych możliwych pręskościach obrotowych maszyny (600-1000rpm), przesuwając maszynę dość szybko, a następnie przesuwaj maszynę wolniej przy kolejnym przejściu aby równomiernie rozprowadzić pastę po powierzchni. Jeśli produkt nie rozprowadza się dość łatwo, może to oznaczać, że panel jest zimny i kilka kolejnych przejść na niskich prędkościach powinno go trochę ogrzać, i ułatwić rozprowadzenie pasty. Kiedy pasta jest już rozprowadzona, można zwiększyć prędkość maszyny (do około 1000- 1200rpm) i zacząć pracować pastą rozpoczynając ścieranie defektów.

    Kiedy pasta zaczyna działać, prędkość maszyny można zwiększyć do Punktu Zenitu (1500-2000rpm). W tym momencie, pasta będzie na lakierze wyglądać mętnie (nieprzejrzyście) co wskazuje na to , że pasta nie jest dopracowana (cząsteczki ścierne się nie rozpadły). Widać to na zdjęciu poniżej:

    Kiedy ścierniwo w paście zostanie dopracowane po kilku kolejnych przejściach na wyskokiej prędkości polerki, pasta na lakierze zacznie przybierać bardziej przejrzysty wygląd, tak jak na zdjęciu poniżej:

    Na tym etapie zacznij zmniejszać prędkości obrotówe aby wykończyć lakier i usunąć ewentualnie pozostawione ryski, nadając wysoki połysk. W niektórych przypadkach, używając mocno ściernych past wskazane jest zatrzymanie się zanim pasta zostanie dopracowana. Nie da to jeszcze zadowalającego efektu końcowego, jednak można go będzie osiągnąć przy użyciu innej pasty przeznaczonej do wykończeń. Ta technika jest idealna do usuwania głębokich defektów z użyciem past mocno ściernych, które w żadnym wypadku nie pozostawiłyby wykończenia o wysokim połysku. Użycie pasty mocno ściernej tylko dla jej ściernych właściwości, a później wykończenie dedykowaną pastą lekko ścierną nadającą wyskoki połysk, doprowadza do lepszych jakościowo rezultatów przy mniejszej stracie lakieru.

    Siła stosowanego nacisku podczas polerowania jest mocno zależna od lakieru i użytej pasty. Zwykle nacisk jest mniejszy niż przy polerce orbitalnej. Zawsze stosując nacisk upewnij się że temperatura nie wzrasta zbytnio. Pewien dodatkowy nacisk może przyczynić się do procesu ścierania przy niektórych pastach – wypróbuj to zawsze wybierając kombinację pasty i pada. Spróbuj wszystkiego od samej wagi maszyny do dodatkowych 10 lbs, bacząc na wcześniejsze przestrogi odnośnie temperatury.

    ZACHOWAJ CZYSTOŚÆ!
    Zatkany i brudny pad jest powodem słabych rezultatów, ponieważ gąbka nie działa optymalnie i nie rozbija efektywnie ścierniwa w paście. Ważne jest aby regularnie czyścić powierzchnię pada, co zapewni jego optymalną pracę.

    Aby oczyścić front pada, użyj szczotki o miękkim włosiu. Delikatnie przytrzymaj szczotkę na padzie przy włączonej polerce ustawionej na niską prędkość, tak jak na zdjęciu poniżej.

    Istotna jest ostrożność, szczególnie z miękkimi padami do wykończeń, gdyż włosię szczotki może uszkodzić gąbkę. To uniemożliwi optymalną pracę pada i może powodować pozostawienie na powierzchni hologramów.

    Możesz także oczyścić pad przy wyłączonej maszynie. Delikatnie przeczesz szczotką zapchany pad usuwając pył i pastę.
    _____________________________________________________________________________________________________________________

    PROBLEMY I ROZWI¡ZANIA
    W tym rozdziale zajmiemy się kilkoma najczęściej spotykanymi przy polerowaniu maszynowym problemami, oraz sposobami na te problemy.

    SŁABA KOREKCJA
    Kiedy zaczynasz polerować samochód zawsze powinieneś sprawdźić na małej powierzchni zestaw kombinacji pasty polerskiej i pada, rozpoczynając od najlżejszej, przechodząc do bardziej agresywnych jeżeli jest to potrzebne. Lecz, jeśli przykładowo masz samochód który znany jest z miękkiego lakieru (Honda Civic) i pastę o średniej ścieralności taką jak Meguiars #83 Dual Action Cleaner, i nie udaje się usunąć rysek, może to być dla Ciebie zaskoczeniem. Podobnie może być w przypadku gdy dotrzesz do końca skali ścieralności i wciąż nie udaje się osiągnąć pożądanej korekcji.

    PRZYCZYNY
    Słaby poziom korekcji może mieć wiele przyczyn. Jedną z najczęstszych jest niepełne „dopracowanie pasty” (co również może powodować mikro zarysowania). Zwykle praca z rozpadającymi się cząsteczkami przebiega tak jak na rysunku poniżej.

    Jeśli pasta nie jest „dopracowana” odpowiednio długo, to przestaje pracować zanim ścierniwo wykorzysta swoje możliwości ścierne . Pasty z wolniej pracującym ścierniwem (na przykład z serii Meguiars #80) potrzeba więcej czasu by je dopracować.

    Czasami pasta może wyschnąć przed „przepracowaniem” ścierniwa. Osad na lakierze będzie stanie się przejrzysty, co nie oznacza w tym przypadku , że pasta została dopracowana. Może to być spowodowane pracą nad zbyt dużą powierzchnią, lub pracą w wysokiej temperaturze przy słońcu. Dodatkowo , niektóre pasty są z natury suche – na przykład Farecla G3.
    W przypadku , gdy rysy są bardzo głębokie, stopień korekcji może nie być na poziomie jakiego byś oczekiwał. Aby zlikwidować tak głębokie defekty należy usunąć znaczą ilość lakieru, co szczególnie na twardych powłokach wymaga znacznie więcej czasu i agresywności ścierniwa (w ramach bezpieczeństwa).

    W niektórych przypadkach może się zdarzyć , ze rysy są pod lakierem bezbarwnym, tak jak na rysunku poniżej.

    W tej nieczęsto spotykanej sytuacji gdy rysy są pod lakierem bezbarwnym (efekt słabej naprawy lakierniczej) , usunięcie wierzchniej warstwy lakieru nie będzie mieć na widoczność rys żadnego wpływu. W rzeczywistości niemożliwa jest ich korekcja bez ponownego polakierowania.

    ROZWI¡ZANIA
    Jeżeli poziom uzyskanej korekcji nie jest zadowalający, przede wszystkim sprawdź czy całkowicie dopracowujesz pastę wykorzystując jej ścieralność. Upewnij się, że wykonujesz wystarczającą ilość przejść aby przepracować ścierniwo od jego początkowej fazy ścierania, poprzez fazę wykańczania – to zwykle wymaga od 10-20 przejść przy wyższych prędkościach obrotowych , w zależności od pasty.
    Upewnij się , że osad staje się przejrzysty zanim przestaniesz polerować i ocenisz korekcję. Spróbuj zwiększyć ilość przejść aby zobaczyć czy poprawi to poziom korekcji.
    Sprawdź powierzchnię na której pracujesz – powinna mieć nie więcej niż 18″ kwadratowych. Jeśli zauważysz , że pasta nie radzi sobie z powierzchnią o takiej wielkości, spróbuj zredukować ją do 12″ kwadratowych. Skupi to pracę na mniejszej powierzchni i dokładniej rozbije cząsteczki ścierne.Zbyt duży obszar pracy może również powodować zbyt szybkie wysychanie pasty, zmniejszając liczbę możliwych do wykonania przejść, tak więc zmniejszając obszar pracy można zwiększyć poziom ścierania i polepszyć rezultat. Jeżeli pasta wysycha zbyt szybko, przede wszystkim upewnij się , że nie pracujesz na słońcu ani w wysokich temperaturach kiedy panele nadwozia są gorące.
    Zmniejszenie obszaru pracy może być pomocne, ponieważ gdy jest on zbyt duży, pasta może wysychać zbyt długo nie dotykana przez pad.. W przypadku gdy pasta wysycha spróbuj zrosić pad wodą lub quick detailer-em, i wtedy ponów polerowania. Umożliwi Ci to wykonanie kilka kolejnych przejść. Niektóre suche z natury pasty takie jak G3 wymagają regularnego zraszania wodą – kiedy to robisz używaj raczej częstszych zroszeń małą ilością wody, zamiast dużo wody nieregularnie.Duża ilość wody może powodować rozpryski i duży bałagan.

    Głębsze defekty bardzo trudno jest usunąć polerowaniem maszynowym. Bardzo głębokie rysy mogą wymagać użycia papieru ściernego, aby uzyskać pożądaną korekcję w dobrym czasie. Jednakże, powtórne użycia pasty ściernej, dostarczą tego samego rezultatu zajmując więcej czasu – więc czasami jest to po prostu kwestia cierpliwości i powtarzania pracy na tej samej powierzchni.

    Metoda Powolnego Ścierania opisana poniżej może okazać się przydatna. Jednakże dotyczy jej ostrzeżenie! Pamiętaj , że zawsze gdy polerujesz to usuwasz lakier. Nie usuwaj zbyt wiele lakieru próbując osiągnąć perfekcji, bo może zabraknąć na to lakieru. Znacznie lepiej jest pozostawić niewielką ilośc głębszych śladów i pozostawić zarazem mnóstwo lakieru niż ryzykować przebicie tylko dla ciut lepszej korekcji.
    W przypadku rys pod lakierem bezbarwnym jedynym rozwiązaniem jest lakierowanie, ponieważ aby do nich dotrzeć należałoby usunąć zewnętrzną warstwę lakieru bezbarwnego.

    HOLOGRAMY
    Prawdopodobnie najczęściej spotykanym problemem napotykanym w polerowaniu maszynowym jest pozostawienie na lakierze hologramów. Hologramy wyglądają jak „chmury” na lakierze ktore przemiećszczają się wraz z przemiećszczającym się światłem. Typowy przykład hologramów widać poniżej na Peugeot 206:

    autokosmetyki
    Podczas gdy wygląda to bardzo źle, hologramy są zwykle bardzo płytkie – płytsze niż standardowe ryski koliste na lakierze. Powodem dla którego wyglądają tak źle jest fakt że są w rzeczywistości tysiącami bardzo płytkich rysek ciasno ścisniętych razem, powodowanych przez ścierniwo w użytych mocnościernych pastach. Pomimo fatalnego wyglkądu, są dość łatwe do poprawienia.

    PRZYCZYNY
    Przyczyną powstawania hologramów na powierzchni lakierowanej poddanej polerowaniu jest fakt, że cząsteczki ścierne zawarte w paście nie rozpadły się w pełni,i wciąż mocno ścierały w momencie gdy maszyna została wyłączona.Typowy model pracy polerki obrotówej, używający metody Zenitu, jest przedstawiony na diagramie poniżej:

    ROZWI¡ZANIA
    W przypadkach wymagających użycia agresywnej kombinacji pada i pasty, powstanie hologramów na niektórych lakierach jest nieuniknione. Można temu zaradzić używając po mocno ściernej paście innej lekko ściernej past wykończeniowej, aby usunąć ślady po polerce obrotówej i nadać powierzchni
    wysoki połysk. Upewnij się , że pasta wykończeniowa jest dokładnie przepracowana aby uzyskać najlepszy możliwy rezultat.Jeśli lekko lub średnio ścierna pasta użyta na wykończeniowym (finishing) lub polerującym(polishing) padzie powoduje hologramy, upewnij się ,że dokładnie przepracowujesz pastę aby w pełni rozbić ścierniwo w niej zawarte. Hologramy powstałe w skutek właściwości ściernych pasty, są usuwane przez cząsteczki ścierne kiedy rozpadną się na mniejsze. Lakier jest wtedy wykańczany na wysoki połysk – zatrzymanie maszyny wcześniej ogranicza tą ostatnią fazę i powoduje słaby rezultat końcowy. Kluczem do poznania kiedy pasta się w pełni rozpada jest obserwacja osadu z pasty. Stanie się on przezroczysty i w niektórych przypadkach zacznie wysychać i lekko pylić. To może zająć kilka minut na sekcję (obszar) zależnie od użytego produktu – polerowanie maszynowe nie jest szybką pracą!
    Jeśli osad z pasty staje się przezroczysty ale hologramy wciąż powstają, przede wszystkim sprawdź stan używanego pada. Jeśli jest przytkany zaschniętą pastą, wyczyść go tak jak to opisano wcześniej. Jeżeli gąbka jest uszkodzona użyj nowego pada.
    Następnie, upewnij się , że pasta nie wysycha zbyt wcześnie. Może to powodować szereg przyczyn. Częstą przyczyną jest użycie polerki na zbyt wysokichprędkościach obrotowych – może to zbyt szybko wysuszać pasty, uniemożliwiając cząsteczkom ściernym pełen rozpad, co przyczynia się do powstawania hologramów.
    Utrzymuj prędkości poniżej 2000rpm, a jeśli pasta wciąż zbyt szybko wysycha, to poniżej 1500rpm. Również praca na zbyt dużej powierzchni może być przyczyną szybkiego wysychania – pracuj na powierzchni 18″ kwadratowych lub mniejszej.

    Niektóre pasty są z natury dość suche. Na przykład Menzerna Power Gloss. Regularnie zraszanie wodą utrzyma je „przy życiu” dłużej i pozwoli na pełen rozpad.

    PYLENIE
    Duże ilości pyłu mogą być podczas polerowania maszynowego problemem. Penetrując wszelkie zakamarki pył może pozostawić Cię przed trudnym zadaniem gdy przyjdzie do czyszczenia samochodu po pracy!

    PRZYCZYNY
    Niektóre pasty, szczególnie bardzo mocno ścierne takie jak Menzerna PowerGloss i Farecla G3, pylą z natury. Pasty są dość suche i mogą w trakcie polerowania generować dużo pyłu, szczególnie w suchych i gorących warunkach. Niektóre pasty będą pylić w określonych warunkach otoczenia.
    Duże ilości pyłu mogą być również spowodowane używaniem zbyt dużej ilości pasty. Ta może pozatykać pad, wysychać i pylić. Wysoka temperatura i suche powietrze mogą zwiększać ten efekt.

    ROZWI¡ZANIA
    Aby utrzymać pylenie na niskim poziomie pracując z suchą pastą regularnie zraszaj pad wodą lub quick detailer-em. To utrzyma pastę dłużej mokrą i w wielu przypadkach zmniejszy pylenie. Jednak, uważaj żeby nie przesadzić z wodą, bo może to odwrócić pożądany efekt i spowodować chlapanie, które powoduje taki samo bałagan co pylenie, tylko jest trudniejsze do usunięcia.
    Także upewnij się , że nie używasz zbyt wiele pasty na padzie. Kilka kropel wielkości perły zwykle wystarcza na powierzchnię 18″ kwadratowych, pod warunkiem że pad został początkowo nasączony pastą. Utrzymuj pad czysty i wolny od wyschniętej pasty. Jeżeli pad w trakcie pracy zupełnie się zapcha , zmień na czysty.

    PRZEBICIE
    Wszystkie dotychczas omawiane problemy mogą zostać w łatwy i niedrogi sposób naprawione. Przebicie to co innego. Przebicie (ang.strike through) jest terminem używanym do opisania przetarcia przez zewnętrzną warstwę do warstwy poniżej. Tak jak widać to na rysunku poniżej:

    W tym wypadku warstwa lakieru bezbarwnego została zupełnie usunięta na tej powierzchni odkrywając warstwę koloru. Można to naprawić wyłącznie za pomocą powtórnego lakierowania.

    PRZYKŁAD: PEUGEOT 307
    Na zdjęciu poniżej widać przebicie przez lakier bezbarwny na drzwiach niebieskiego Peugeot 307.

    W świetle słonecznym to uszkodzenie dość trudno zauważyć – obszar przebicia jest nieco jaśniejszy od otaczającego powierzchni (tuż nad palcem) i brakuje mu połysku. Ten efekt może być łatwiejszy do zauważenia pod jasnym światłem co widać na zdjęciach poniżej – obszar przebicia u góry.

    Jest to uszkodzenie które wymaga kosztówej naprawy. Pierwsze ostrzeżenia odnośnie przebicia przychodzą z wizualnym sprawdźeniem powierzchni w trakcie polerowania – jakiekolwiek dziwne zmiany w kolorze lakieru powinny podnieść alarm! Również , pad zabarwi się na kolor lakieru, tak jak to widać na zdjęciu poniżej:

    To zabarwienie pada jest normalne w przypadku dwuwarstwowego lakieru, gdzie nie ma lakieru bezbarwnego. Jednak w przypadku pracy nad lakierem trzywarstwowym wskazuje na uszkodzenie warstwy bezbarwnej. Przebicie również może wystąpić na lakierach dwuwarstwowych, wtedy przetarcie nastąpiłoby do podkładu. Sprawdzając grubość lakieru w miejscu gdzie nastąpiło przebicie widzimy odczyt pomiędzy 70-80um…

    Podczas gdy taki odczyt wciąż byłby prawidłowy dla wielu samochodów, w przypadku tego Peugeot-a najwidoczniej tak nie jest, lakier był zbyt cienki. Odczyt w takich granicach powinien również wznieść czujność podczas polerowania maszynowego!

    PRZYCZYNY
    Przebicie jest spowodowane użyciem zbyt agresywnej kombinacji pasty i pada na lakierze który jest zbyt miękki. Powoduje to usunięcie zbyt dużej warstwy lakieru bezbarwnego. Jednak nie panikuj. Zakładając ,że przy polerowaniu maszynowym stosuje się rozwagę, przebicie jest rzadkim zdarzeniem.

    ROZWI¡ZANIA
    Zapobiegliwość jest najlepszym rozwiązaniem.Jeśli masz taką możliwość zawsze sprawdź grubość lakieru na aucie które planujesz polerować. Pobierz wiele odczytów grubości lakieru, gdyż na lakierze mogą być miejsca gidze lakier jest cienki. Takie obszary mogą być niewielkie, więc łatwo je pominąć przy pomiarach. W takich miejscach poleruj ze szczególną uwagą i nie używaj agresywnych środków. Zawsze sprawdzaj ilość lakieru jaką usuwasz w trakcie pierwszych testów, aby określić jak twardy lub miękki jest lakier, co da pewne pojęcie o tym jakie kombinacje środków polerskich są bezpieczne.
    Jeśli nie posiadasz dostępu do miernika grubości lakieru, pocieszeniem może być fakt że przebicie jest rzadkim zdarzeniem. Pracuj ostrożnie i nie używaj agresywnych kombinacji o ile nie jest to absolutnie konieczne. Jeżeli lakier wydaje się miękki, użycie agresywnych past mocno ściernych może nie być zalecane.Oczywiście istnieje pewne ryzyko ponieważ miejscowo mogą wystąpić miejsca z cieńszym lakierem nie sprawdzonym przez miernik, jednak nie powinny one spowodować problemów.

    W przypadku przebicia pozostaje tylko jedno wyjście – ponowne lakierowanie.

    PODSKAKIWANIE POLERKI
    Podskakiwanie polerki (ang.buffer hop) jest określeniem używanym do opisania efektu przeskakiwania maszyny po powierzchni w niekontrolowany sposób, w przeciwieństwie do oczekiwanego sunięcia pada po powierzchni. Skutkuje to nieprzyjemnym doświadczeniem w trakcie polerowania i nieuchronnie prowadzi do słabego wykończenia.

    PRZYCZYNY
    Podskakiwanie polerki może mieć szereg przyczyn. Najczęstszą z nich jest użycie zbyt dużej ilości pasty. To szybko przytka pad i zredukuje jego efektywność. Polerka nie będzie w stanie płynnie przemiećszczać się po panelu i jednym z rezultatów będzie jej podskakiwanie.Podskakiwanie polerki może być również spowodowane niedostatecznym nawilżeniem pada i lakieru. Przyczyną tego jest zwykle nierówne rozprowadzenie pasty,aczkolwiek reakcja z lakierem („lepki lakier”) może również prowadzić do takich efektów.
    Kolejną przyczyną podskakiwania polerki jest nieutrzymywanie pada płasko na panelu w trakcie polerowania, lub niezamierzone zahaczenie o krawędź co zakłóca płynny ruch maszyny.

    ROZWI¡ZANIA
    Aby uniknąć podskakiwania polerki zawsze używaj odpowiedniej ilości pasty.

    Zwykle ilość pokazana na zdjęciu poniżej wystarcza na powierzchnię 12-18″kwadratowych. Kiedy zaczniesz polerować rozprowadź pastę równomiernie po całej powierzchni. Kiedy panel jest zimny, może wymagać to kilku przejść na niskiej prędkości <1000rpm. Nie spiesz się ze zwiększeniem prędkości zanim pasta nie będzie równomiernie rozprowadzona, pozwoli to na bardziej płynne polerowanie.
    Zawsze zwracaj uwagę na kształty panela aby zapewnić płaskie przyleganie pada do powierzchni. Rękę którą trzymasz na korpusię polerki utrzymuj raczej rozluźnioną niż spiętą.

    „LEPKI LAKIER”
    Na niektórych lakierach i przy niektórych pastach polerka obrotówa może stawiać opór, podskakiwać, i panel może szybko się nagrzewać. Mogą tego nie poprzedzać żadne ostrzegawcze oznaki. Zdarza się to niezależnie od perfekcyjnej techniki. W takich wypadkach polerowanie jak i wykończenie powierzchni jest bardzo trudne i wymaga wiele koncentracji i nauki radzenia sobie z tym

    PRZYCZYNY
    Rzeczywiste przyczyny tego zjawiska nie zostały jak dotąd w pełni poznane. Wierzono, że pewne marki past polerskich zostały stworzone z przeznaczeniem do pracy w określonych warunkach otoczenia, i w innych warunkach przestawały działać prawidłowo. Jednakże ostatnie oznaki świadczą o tym, że problem ma większy związek z polerowanym lakierem. Szybki wzrost temperatury zdaje się pochodzić od „lepkości” lakieru, który absorbuje nawilżenie powodując przyspieszenie wysychania pasty i nagrzewania panela. Kiedy temperatura zaczyna znacznie wzrastać, pasta się zapieka a nawet zgrzewa na lakierze stając się trudną do usunięcia.
    Innym poglądem na tą sprawę jest teza że wcześniej nałożone przez dealera powłoki powodują problemy w trakcie polerowania. Są pewne oznaki zdające się to potwierdzać, ale również dość konkretne dowody stojące w sprzeczności. W rzeczywistości prawdziwe powody tego zjawiska nie zostały poznane – prawdopodobnie jest to kombinacja czynników. Z upływem czasu powody tego problemu powinny się rozjaśnić.

    ROZWI¡ZANIA
    Bez zdefiniowania przyczyn, trudno orzec jak ten problem rozwiązać. Najlepszym rozwiązaniem jest wytrwać w poszukiwaniu różnych metody i technik aplikacji pasty i odnaleźć tę właściwie działającą.
    Kluczem jest ograniczenie narastania temperatury. Rozpoczynanie na niewielkich prędkościach, i kontynuowanie pracy nie zwiększając ich może być w pewnych warunkach zdecydowanie pomocne. Wykonaj wiele przejść z prędkościami 900, 1000, 1100rpm i tak dalej, a gdy temperatura zacznie wzrastać, zwolnij lub przerwij, aby pozwolić panelowi ostudzić się przed ponownym zwiększeniem prędkości.
    Dodatek wody lub quick detailera zaradzić na ten problem, ale może również zaszkodzić, w zależności od zastosowanych w paście nawilżaczy oraz ich reakcji.
    Alternatywą jest dodanie oleistego produktu takiego jak Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner, aby zwiększyć nawilżenie, co pomoże w płynnej pracy polerki. Zmniejszenie stosowanego nacisku może pomóc poprzez zmniejszenie temperatury. Bądź gotowy , aby unieść delikatnie pad (utrzymując jego kontakt z powierzchnią) aby obniżyć nacisk do minimum. Jeżeli wszystko inne zawodzi , wtedy zaufana polerka orbitalna może być jakąś opcją. Jeśli więc przesiadasz się z polerki orbitalnej na rotacyjną nie pozbywaj się tej pierwszej! Może okazać się pomocna na samochodach z „lepkim lakierem”.

    PODSUMOWANIE
    Zobaczyliśmy, że polerowanie maszynowe może dostarczyć znacznej poprawy prezencji lakierów samochodowych – poprzez usunięcie rys, przywrócenie koloru, nadanie możliwie najlepszej głębi i klarowności. W tym przewodniku opisano podstawy polerowania maszynowego z użyciem polerki obrotówej. Nic jednak nie jest w stanie zastąpić praktyki, i wraz z nauką polerowania maszynowego
    opracujesz swoje własne techniki które dadzą Ci najlepsze rezultaty. Metody opisane
    powyżej są w zamierzeniu jednie radami na początek.

    Bez wątpienia najlepszym sposobem na poprawę jakości i prezencji lakieru jest polerowanie maszynowe – które usunie koliste ryski, zarysowania, wżery,utlenianie i przebarwienia. Dodatkowo ścierniwo wykańcza lakier dostarczając głębokiego połysku i wysokiej przejrzystości powierzchni lakieru co przyciągnie wzrok na każdym car show. Jeżeli chciałbyś przenieść wykończenie swojego lakieru na wyższy poziom, bez wątpienia polerowanie maszynowe dostarczy Ci imponujących efektów.
    Rynek jest wypełniony mnogością możliwych kombinacji padów i produktów polerskich. Jak w przypadku wielu produktów na rynku producent każdego z nich twierdzi że jest lepszy od innych – może to być przyczyną dezorientacji. Jednakże wszystkie pasty są równie przydatne, różnią się tylko właściwościami. Od tych właściwości zależą osobiste preferencje wykorzystania produktów różnych marek – jednak sprowadza się to do odmienności technik różnych osób, raczej niż do kwestii wyższości jednego produktu nad innym.
    Rozpoczynając polerowanie maszynowe, powinieneś się upewnić, że posiadasz odpowiedni wybór kombinacji past i padów aby móc uzyskać zadowalające efekty na różnorodnych lakierach. Kupno każdej pasty i każdego pada pod słońcem pozwoliłoby Ci uporać się z absolutnie każdym zadaniem. Jednakże możesz także przygotować się na dużą różnorodność zadań kupując zaledwie kilka past i padów.

    Na początek dobre byłyby: jedna pasta wykańczająca i jedna średnio ścierna, oraz odpowiednie do nich pady w rozmiarach zarówno 4″ i 6″. Lekko ścierna pasta będzie służyć do usuwania lekkich rysek na każdym lakierze i umiarkowanych rysek na miękkich lakierach Będzie również służyć do wykończeń po zastosowaniu bardziej agresywnych past. Średnio ścierna pasta będzie dobra do usunięcia umiarkowanych rysek z większości lakierów a na twardszych lakierach odpowiednio przygotuje powierzchnię pod wosk. Wybór takich past polerskich da Ci świetną bazę do tego aby móc pracować na większości samochodów, którą będziesz mógł wraz z nabywanym doświadczeniem rozbudowywać.
    Ważne jest aby nauczyć się pracy z daną pastą. Najlepsze rezultaty przyjdą z praktyką i nauką charakterystyki pasty, tego jak się rozpada, ile wymaga przejść, z jakim naciskiem i na jakich prędkościach. Eksperymentuj i staraj się czerpać przyjemność z uzyskiwania najlepszych efektów jaki daje produkt zanim zmienisz go na inny w poszukiwania świętego Grala idealnego wykończenia powierzchni.
    Polerowanie maszynowe to czasochłonny proces. Pasty muszą być prawidłowo rozprowadzone i przepracowane, wymaga to czasu, zwykle dobre 5 minut na sekcję 12-18″ kwadratowych. Nie spiesz się polerując. Zainwestowany czas zwróci się w postaci osiągniętego rezultatu.
    Jeżeli przesiadasz się z polerki orbitalnej na obrotówą przygotuj się na dużą różnicę w pracy maszyny. Sama będzie się przesuwać i posiada zauważalnie więcej mocy od orbitalnej – ale nie jest to ziejący ogniem potwór o którym narosły internetowe mity.
    Najważniejszą rzeczą w polerowaniu maszynowym jest odprężenie i czerpanie przyjemności z doprowadzania lakieru Twojego samochodu do najlepszego stanu jaki tylko jest możliwy. Używanie polerki maszynowej może być nieprzyjemne jeżeli będziesz spięty i zmartwiony tym czy uda się osiągnąć dobre wykończenie i na tym etapie rodzą się błędy skutkujące słabym efektem. Jeżeli się odprężysz, zadanie sprawi więcej przyjemności i rezultat prawdopodobnie również okaże się lepszy.

    Jeśli się spodoba to podkleje

    i jeśli chcecie to powoi bym mógł zdj powklejac

    #221377

    Anonimowy
    • Postów: 0

    Ojaje.bie, kto to przeczytać xD

    #221378

    Anonimowy
    • Postów: 0

    Ja to czytałem:) Bardzo miło się czyta 😉

    #221379

    Anonimowy
    • Postów: 0

    No zdjęcia by się przydały.

    #221380

    Anonimowy
    • Postów: 0

    Na moje to trochę mało przydatne bo nikt profesjonalnie nie poleruje lakieru w motocyklach/skuterach. Mimo to autor ma ode mnie pochwałę, że chciało mu się to pisać 😀

    #221381

    Anonimowy
    • Postów: 0

    Dobry tekst 😉 Podkleić i zamknąć 😉

    #221382

    Anonimowy
    • Postów: 0

    Jeszcze wypadałoby napisać autora tego tekstu, czytając ten tekst uważam że sam go nie napisałeś 😛

    #221383

    Anonimowy
    • Postów: 0

    Jest na pisane do góry że nie jest autorem tego poradnika 😛

    #221384

    Anonimowy
    • Postów: 0

    Nie zauważyłem 😉 , a co do materiałów użytych w tym poradniku to podejrzewam że ciężko będzie coś takiego dostać, patrzyłem w kilku sklepach internetowych w którym robię zakupy to bardzo nic takiego nie ma. W Polsce są trochę inne realia polerek, obijam się trochę w towarzystwie handlarzy to biała gąbka, farekla, i polerowanie, a co jakiś lepszy handlarzyna to poprawi jakąś drobniejszą pastą czy mleczkiem (polecam 3m) i czarną miękką gąbką.

    #221385

    Anonimowy
    • Postów: 0

    Myślałem, że mieszkam poza światem, ale czytając wypowiedź Mariana o tych produktach zmieniam zdanie 😛 U mnie sporo tego w sklepach występuje o_O

    #221386

    Anonimowy
    • Postów: 0

    Dywersant napisał:

    Myślałem, że mieszkam poza światem, ale czytając wypowiedź Mariana o tych produktach zmieniam zdanie 😛 U mnie sporo tego w sklepach występuje o_O

    albo marian poleciał jakąś ironią nie do rozszyfrowania albo jest neandertalczyk i zyje w tamtych czasach xD

    #221387

    Anonimowy
    • Postów: 0

    dobra to zamykam i podklejam z czasem się zdj pojawią wszystkie;)

Oglądasz 13 postów - 1 przez 13 (z 13 łącznie)

Ups... Musisz się zalogować, lub zarejestrować żeby odpowiedzieć w tym temacie.
Przejdź do Rejestracja lub Logowanie

Zobacz także: