Piaggio x9 250-2001 (problem z czujnikiem temperatury)

Witam. jestem tu od kwadransu a sam skuter mam niewiele dluzej. problem ktory mam na teraz to temperatura chlodziwa. po odpaleniu skutera temperatura cieczy rośnie do granicy zegara po czym nieznacznie spada i pozostaje w czerwonej strefie. jesli skuter jest w ruchu temp spada ale utrzymuje sie na czerwonym polu.jesli stoi odpalony dochodzi do max temp i tak sie utrzymuje. zdjalem wszystkie plastiki aby skuter oczyscic wiec wiem ze na chlodnicy są dwa czujniki-montowane z lewej i prawej strony. fizycznie wiem tylko tyle ze podobno skuter mial klopot z temperaturą i byly wymianione czujniki ale hakie dokladnie i dlaczego nie wiem. wiatrak na chlodnicy odpala sie na chwile po wejsciu wskazowki na ostatnią czerowną kreske.
Kolejny problem to plyny eksploatacyjne. znalazlem instrukcie w necie teoretycznie do tego modelu ale albo za szybko ja przyswajalem albo braklo mi tam kilku detali tj: olej 5w40 max 1,3 l ale nie wiem jakie ma byc minimum; olej przekladniowy o ile dobrze odczywalem 80w90 gl3 ale nie wiem ile ma go wejsc. jesli moge liczyc na jakies wsparcie to dziekuje.

za porady i odeslania do google dziekuje. przerobilem lekture wczesniejszej korepondencji wiec za pomoc znerwicowanych takze dziekuje. odbilem sie dzis od dwoch sklepów ze sprzetem i materialami serwisowymi do skuterow i podobnych rzeczy. piaggio to najlepiej do autoryzowanego serwisu. nawet oleju przekladniowego nie kupilem bo w katalogach niby nie mieli tego modelu.

Po pierwsze, to chyba nie szukałeś dokładnie i wszystkiego, bo pierwsze w co powinieneś się zaopatrzyć to instrukcja serwisowa. Ja znalazłem ja w minutę. Jest tutaj:
https://www.manualslib.com/manual/1166357/Piaggio-X9.html?page=1#manual

Dwa, olej do przekładni lejesz 80W90. Żaden silnikowy. Ilość znajdziesz w manualu z linku wyżej.

Z temperaturą może być wiele powodów i każdy musisz przejrzeć i sprawdzić: wskaźnik, czujniki, termostat, pompa, poziom płynu itp. Podejrzewam że znajdziesz to też w serwisówce.

olej nie ma minimum. wszelkie dolewki …itd robisz do zalecanego maxa. min i max masz na bagnecie.

Tylnia przekładnia: 150ml, zalecają TUTELA ZC 90 lub odpowiednik, generalnie SAE 80W/90 API GL3

Chłodzenie: 1,2 litra, na Glikolu (zielone, do aluminiowych chłodnic)

Silnik: 1,3litra, standardowo włosi rekomendują Selenia HI Scooter 4 Tech ale każdy SAE 5W-40 Syntetyczny z minimum API SL, ACEA A3, JASO MA

Świeca: CHAMPION RG4HC, przerwa 0,7-0,8mm

…itd … itdp
Ja to wszystko wiem stad: https://www.manualslib.com/manual/650581/Piaggio-Mss-X9-Evolution-250.html?page=1#manual

wiec google sie bardzo przydaje.

Silnik się grzeje jeżeli:

  • chłodnica jest niedrożna
  • pompa wody szwankuje
  • termostat nawala (macaj węże czy oba są gorące i czy twardnieją)
  • padła uszczelka pod głowicą

Wielkie dzięki za oddzwięk i odpowiedz. ale Wombacie nie jest tak prosto jak piszesz.

Instrukcje owszem znalazłem, wynotowałem to co i Ty - zapoznałem się nawet z graficznym przedstawieniem silnika itd. Ale przy moim mopliku zonk - nic co w książce nie odpowiada realiom. Co gorsza, nawet wujek you tube nawala.
Problem tkwi w tym, że instrukcja przedstawia co innego niż mam fizycznie. Owszem namierzyłem śróbki spustu oleju itd - wymieniłem, sitko czy pseudo filtr siatkowy też odbiega całkiem od tego co widnieje w instrukcji. Ale 1-0 olej mam wymieniony. Choć filtra oleju już nie - rozebrałem niemalże całe plastiki ale tradycyjnego filtra w oprawie metalowej nie znalazłem.
To co mnie martwi w kolejce to płyn w przekładni - namierzyłem śrubkę która jak dla mnie jest spustowa ale już śróbki lub czegokolwiek gdzie wcisnąć olej już nie znalazłem - oczywiście instrukcja nie ma się wcale do tego co mam w mopliku.
Co do wytycznych w kwestii temperatury - rozbiorę panienkę znowu i pomacam to co napisałeś.

Na rurze wydechowej mam napis honda coś tam, kolega który mi sprzedawał skuter wspominał że silnik jest z hondy - ale za cholere nie znalazłem na you tube żadnego filmiku na którym ktoś z takowym silnikiem pokazywałby coś więej niż tylko jego wygląd zewnętrzny.

Co do temperatury dziwi mnie to, że nawet na postoju rośnie aż dotrze do granicy zegara i tak sie utrzymuje, jak skuter jedzie to spada o 1-2 kreski i tak sie utrzymuje do czasu zatrzymania się i postoju na włączonym silniku.

przy wymianie filtra powietrza - jedno co jest zgodne z instrukcją obsługi, wymacałem cały korpus napędu i za cholerę nie znalazłem miejsca na wlew oleju. czyli mam śrubkę spustową na spodu napędu i rurkę (średnicy jak przewó paliwowy) która wychodzi z górnej powierzchni napędu i wchodzi w jedną z komór filtra paliwa (coś ala odma czy ki diabeł).
moplik ma zamontowany alarm i otwierane z pilota siedzisko w tym podgrzewane manetki, ale też uprzedzono mnie że przy postoju tygodniowym może być problem z akumulatorem bo gdzieś prąd bierze. więc ponieważ wyczynowy i długodystansowy jeżdziec ze mnie żaden chce te dodatki odłączyć i w przypadku pozytywnych efektów - zdemontować. w czasie rozbiórki plastików i kierownicy namierzyłem kilka pustych kostek (pod zegarami 2 kostki bez opcji na wpięcie czegoś co tam jest; z lewej strony siedziska 2 kolejne kostki w tym jednka 6-8 pinowa; za tylnią lampą chyba 2 kolejne bez opcji na podpięcie czegoś - dodam, że zegary, światła itd działają jak należy)

kwestia manuala jest taka że trzeba go znaleźć do odpowiedniego rocznika. Model produkowali kilka generacji wiec i manuali bedzie kilka. Trzeba poświęcić chwilę. ALe 10001% do tak starego Piaggio w necie znajdziesz wszystko bo to model przewrócony na wszystkie strony.

Może zacznij od odszukania na bloku typu i rewizji silnika. Model 250SL faktycznie one wychodziły z silnikiem Hondy. Jeżeli masz VIN od ZAPM14xxxxxx to masz Hondę.

Znajdź manuale do Hondy Foresight 250 - to ci się bedzie wszystko dotyczące silnika i napędu pokrywać z manualem.
Wiec jakby plastiki, bezpieczniki, osprzęt masz w manualu do piaggio 250 a silnik, napęd, sterowanie silnika masz w hondzie foresight.
Czyli bardziej to (jezeli w rocznik trafiłem)
https://www.manualslib.com/manual/677513/Honda-Fes250.html?page=1#manual

tylko w tym układzie pojemności i charaktersytyki płynów dotyczą cie te z hondy a nie te z piaggio

vin zapm23xxxxxx czyli jednak nie honda patrząc przez pryzmat tego ci napisałeś. Ale za diabła fotki z instrukcji nie odpowiadają temu co mam. tak czy tak. dzięki za wskazówki poszukam kolejnych manuali - może trafie na to co fizycznie mam u siebie. dziękuje za kierunki. choć tą honde też ściągne bo może jednak coś mam z jednego i drugiego. czeski film bo myślałem że piaggio to duża firma i wszystko do tego znajde w necie. szukam i dziękuje

bardzo możliwe że twój sprzęt pierwotnie miał silnik piaggio ale piaggio się popsuło wiec wsadzili hondy z innego piaggio. Stąd vin nie pokrywa się ze stanem faktycznym.

zabawne. dzięki wombat. i tu właśnie wychodzi kto jest z choinki a kto nie. żeby wiedzieć czego szukać nie wystarczy wiedzieć jak sie nazywa moplik bo na drzewie może wisieć być co innego niż fabryka dała.
instrukcja z foresight ma mój spust oleju wraz z filtrem sitkowym - 1-0. ale za cholere nie ma tam jak wymienić olej napędu - tzn coś tam jest ale nie bardzo mi to pasuje do tego co mam - chyba że mam zdjąć pokrywe napędu. a wydaje mi się to złym kierunkiem. druga instrukcja którą podesłałeś wizualnie na zdjeciach ma mój napęd ale też mam kłopot z namierzeniem sposobu wymiany oleju napędu. nie zaśmiecam Ci dalej głowy. kierunki mam więc szukam dalej a na koniec dam znać może i komuś sie to przyda. czeski film

a to nie to?
https://www.youtube.com/watch?v=V8E252eqk-U