Opinie: Światła do jazdy dziennej w motocyklu lub skuterze: Czy warto inwestować?

Dodaj nowy temat na forum

! Forum Wasze Opinie Opinie: Światła do jazdy dziennej w motocyklu lub skuterze: Czy warto inwestować?

Ten temat zawiera 5 odpowiedzi, ma 2 głosy i był aktualizowany ostatnio przez Zdjęcie profilowe Wombat Wombat 1 lat, 1 miesięcy temu.

Oglądasz 6 postów - 1 przez 6 (z 6 łącznie)
  • Autor
    Wpisy
  • #312935

    Michał Brzozowski
    Użytkownik
    • Postów: 117

    Od 1 lipca 2016 r. polskie prawo dopuszcza akcesoryjne światła do jazdy dziennej w motocyklach, zatem nie będzie kolizji z prawem o ile lampy będą posiadały stosowną homologację (RL) i zostaną zamontowane zgodnie z wytycznymi podanymi w najnowszym rozporządzeniu. http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20160000858 Inna rzecz to jakość oświetlenia DRL, bo z tym różnie bywa – nawet wśród wyrobów homologowanych.

    #312946
    Zdjęcie profilowe Wombat
    Wombat
    Moderator
    • Postów: 13 328

    Warto podać warunki montażu:
    1) powinny się automatycznie włączać, kiedy urządzenie włącza- jące lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika,48)
    2) mogą być włączone gdy – automatyczna skrzynia biegów jest w pozycji P – hamulec postojowy jest uruchomiony – przed ruszeniem pojazdu po raz pierwszy po każdym ręcznym uruchomieniu urządzenia zapłonowego,
    3) mogą być wyłączone ręcznie, gdy prędkość pojazdu nie przekracza 10 km/h, pod warunkiem automatycznego włączenia po przekroczeniu prędkości 10 km/h lub gdy pojazd przejechał odległość większą niż 100 m i światła pozostają włączone do czasu ich ponownego rozmyślnego wyłączenia,
    4) powinny wyłączać się automatycznie, gdy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu uniemożliwiającym pracę silnika po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzy- stywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu,

    1 lub 2 moga być
    jeżeli dwa nie bliżej jak 60cm od siebie
    musza być między 25 a 150cm nad ziemią
    oczywiście kosze z oznaczeniem RL i homologacją

    SYM GTS 125 / Junak 607 2T: Malossi Sport 70, ProReplica, wario SportPro, 19mm Carb, Malossi GasBox, MF Evolution Clutch, Wingcooler…itd… gnije…
    #312965
    Zdjęcie profilowe Evert
    Evert
    Użytkownik
    • Postów: 232

    W rozporządzeniu jest odnośnik do przypisu, który pozwala na zmniejszenie odstępu między dwoma światłami DRL do minimum 40 cm, jeżeli szerokość pojazdu nie przekracza 1,3 m – czyli większość motocykli się załapie. Te z wózkiem bocznym i trajki już nie, więc ich obowiązywać będzie 60 cm.

    #312967
    Zdjęcie profilowe Wombat
    Wombat
    Moderator
    • Postów: 13 328

    tam jest raczej taka interpertacja że jak to jest motocykl to jedno, centralnie. a jak to jest motocykl poszerzony (np o kosz, trajka, Can Am) to wtedy dwa.
    Oczywiście tu jest znowu fikołek że dwa światła koło siebie (na logikę i z wyglądu dwa) ale umieszczone pod jednym kloszem i pełniące tą samą funkcje to jedna lampa.. tzn jedno światło – w rozumieniu ustawy.

    SYM GTS 125 / Junak 607 2T: Malossi Sport 70, ProReplica, wario SportPro, 19mm Carb, Malossi GasBox, MF Evolution Clutch, Wingcooler…itd… gnije…
    #312971
    Zdjęcie profilowe Evert
    Evert
    Użytkownik
    • Postów: 232

    Nie ma tam takiej interpretacji w rozporządzeniu w odniesieniu do DRL. Są pewne zasady ogólne, ale szczegóły dla mijania/długich, przeciwmgłowych przednich i DRL są już nieco inne. W tabeli jest wyraźnie podane, że albo 1 albo 2 bez wskazania na typ motocykla. Jeżeli coś dotyczy trójkołowych (np. światła postojowe – nie mylić z pozycyjnymi), to wyraźnie zostało to wskazane w rozporządzeniu. Inna rzecz, że zgodnie z przypisem nr 1 do tabeli: „Światła pojedyncze motocykla powinny być umieszczone w podłużnej płaszczyźnie symetrii pojazdu, z wyjątkiem świateł drogowych i mijania umieszczonych obok siebie, które powinny być symetryczne względem tej płaszczyzny; światła występujące parami powinny być symetryczne względem podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu.” W odniesieniu do świateł dziennych (dla przeciwmgielnych przednich już to nie obowiązuje): „Jeżeli szerokość pojazdu nie przekracza 1,3 m (1,4 m dla światła hamowania „stop” i pozycyjnego tylnego ciągnika), odległość ta może być zmniejszona do 400 mm (dla ciągnika min. 500 mm).” Zatem sprawa jest prosta: światło pojedyncze DRL lub przeciwmgłowe w motocyklu musi być umieszczone w środku. Jeżeli światła są dwa, to muszą zostać zamontowane symetrycznie – poniżej 1,3 m odstęp musi wynieść cn. 40 cm, a przy szerszych – cn. 60 cm. Odstępy te dotyczą świateł dziennych, nie obowiązują natomiast dla przeciwmgłowych przednich. Moim zdaniem błędem jest to, że dla motocykla nie jest dozwolone palenie światła mijania razem z DRL (nie tylko w nowych przepisach polskich, ale i w tych rozporządzeniach EKG ONZ). Dałoby to lepszy i nieoślepiający efekt od używania lightbarów ze światłami długimi.

    #312976
    Zdjęcie profilowe Wombat
    Wombat
    Moderator
    • Postów: 13 328

    dobrze to pokręcone. jak to przeczytałem z 5 razy przypominając sobie różne przykłady z życia to zaczynam rozumieć zasady umieszczania świateł.

    SYM GTS 125 / Junak 607 2T: Malossi Sport 70, ProReplica, wario SportPro, 19mm Carb, Malossi GasBox, MF Evolution Clutch, Wingcooler…itd… gnije…
Oglądasz 6 postów - 1 przez 6 (z 6 łącznie)

Ups... Musisz się zalogować, lub zarejestrować żeby odpowiedzieć w tym temacie.
Przejdź do Rejestracja lub Logowanie

Zobacz także: