Opinie: Olej samochodowy do motocykla? Jaki olej wybrać dla naszego silnika?

motocykla - takiego w którym w tym samym oleju pracuje sprzęgło lub przełożenia - wtedy motocyklowy lub zalecany przez producenta (najlepiej uprzednio sprawdzić czy producent nie zaleca wręcz zwykłego samochodowego oleju) bo lepiej pracuje sprzęgło mniej się pieni… itd ale do motocykla ALE skutera z CVT poza skrzynią korobową - w którym olej smaruje tylko tyle co w samochodzie - czyli nie ma tam sprzęgła i skrzyni w tej samej komorze…leje się najnormalniejszy olej jak w samochodzie.

Nie, nie leję się. Olej samochodowy jest przeznaczony do samochodów. Żaden producent motocykla nie zaleca stosowania oleju samochodowego.

Wybacz - ale opowiadasz bzdury.
^Motocyklowe^ są zalecane (o ile są - bo też nie zawsze) tam gdzie występują ^motocyklowe^ warunki pracy - czyli w jednej kałuży oleju jest wał, skrzynia biegów i sprzęgło a jeszcze jest on pompowany na głowicę.
Natomiast tam gdzie w kałuży oleju jest tylko zestaw wał, korbowód i głowica - czyli dokładnie identycznie jak w samochodzie - leje się ^zwykłe^ samochodowe oleje bo niby z jakich powodów miało by się lać inne?
I nie kuś mnie żebym ci pokazał screeny z kilku instrukcji od motocykli gdzie jest to wyraźnie napisane. Sam sobie sprawdź.

Albo wyjaśnij mi niekumatemu co odróżnia prace oleju silnikowego w skrzyni korbowej skutera z zespołem napędowym na zewnątrz i skrzyni korbowej samochodu z zespołem napędowym na zewnątrz? Nic?
.
pamiętaj że skuter o większej pojemności to też motocykl i dlatego się nie uogólnia.
Masz etykietkę od Liqui Moly 10W40 ^racing^ taki niby dedykowany do skuterów.

co tam widac na dole?
Jedynie normę API SG/SJ. Wnioski? Ano takie że to zwykły samochodowy 10W40
A co one oznaczają?
API SG - Olej dla najwyższych wymagań. Jak SF + ochrona przed tworzeniem osadu. Oleje te wprowadzone zostały pod koniec lat 80-tych. (przestarzała).
API SJ - Specyfikacja wprowadzona w 1996 roku. Tak samo jak SH + lepsze parametry pracy w niskich i wysokich temperaturach, lepsza współpraca z katalizatorami oraz zwiększona oszczędność paliwa. (obowiązująca).
Czyli ma 20 lat.
A obecne oleje mają nawet SN.. to kilka literek wyżej.
.
Różnica powstaje DOPIERO kiedy w tym samym oleju pływa sprzęgło i wtedy (ale też tylko CZASEM) olej musi spełniać odpowiednią normę dla sprzęgła. Wchodzi norma JASO, cyt:
JASO - Specyfikacja ta w silnikach motocyklowych czterosuwowych określa wartość współczynnika tarcia statycznego. Dla oleju MA2 potrzeba większej siły aby sprzęgło zaczęło się ślizgać (z pozycji zasprzęglonej - czyli puszczoną klamką sprzęgła) niż dla oleju MA1.
Nie należy kojarzyć współczynnik tarcia statycznego z dynamicznym. Tarcie statyczne występuje tam gdzie chcemy poruszyć względem siebie dwa stykające się elementy. Tarcie dynamiczne występuje gdy elementy stykające są już w ruchu.

Oto wartości współczynników:
JASO MA - 1.15 do 2.5
JASO MA1 - 1.15 do 1.7
JASO MA2 - 1.7 do 2.5

W skuterach JASO nie ma znaczenia bo nie ma tam sprzęgła. Więc można lać silnikowy bez ograniczeń (oczywiście w ramach zaleceń producenta silnika).

No i tu Wombacie kolegę Damiana zgasiłeś :-)
Potwierdzam Twoje zdania - jeden *samochodowy* (10W40) do samego silnika, i drugi (80W90) do przekładni z tyłu. Koniec i kropka.

No niekoniecznie :). Bo możesz mieć jeden z wielu japończyków gdzie zarówno do silnika jak i do przekładni z tyłu leje się silnikowy np 10W30 albo do silnika 10W40 a do przekładni 10W30... tak żeby lać różne jak ktoś lubi.

Chyba, że to yamaha X-max, to z tyłu albo silnikowy, albo przekładniowy, ale 10W40 :-)

10W40 to nie jest olej przekładniowy. To najwyżej jest silnikowy ale motocyklowy (JASO posiada). Ale skoro radzi sobie i na silnikowym to w tylnej przekładni JASO jest na plaster w tym wypadku). Yamalube ma normalne oleje przekładniowe 80W90 i te są z nazwy ^gear oil^
Zaleta tego taka że kupujesz 1 olej Yamalube 10W40 i lejesz go gdzie chcesz - w skuter CVT 4T w silnik, w motor 4T z mokrym sprzęgłem, w tylną przekładnie.. itd. Praktyczne to jest.
Chyba że to zastosowania sportowe to mają bardziej dedykowane płyny.

No teraz ja Cię zaskoczę:
http://olej-motocyklowy.pl/p2659,yamalube-scooter-gear-oil-olej-przekladniowy.html
Czyli przekładniowy GL4 jest jak silnikowy, a przekładniowy GL5 już normalnie ma 80W90
http://olej-motocyklowy.pl/p2660,yamalube-rear-axle-oil-olej-przekladniowy.html

Nie zaskoczyłeś mnie. Możesz o tym 10W40 GL-4 poczytać i zobaczyć pod iloma plakietkami Yamalube występuje jako dedykowany do różnych zastosowań.

Cholera... Trudno Cię zaskoczyć :-)))

Po prostu własnie odpisując wcześniej oparłem się na Yamalube mając w pamięci ostatnie kwestie instrukcji do yamahy i oleju do niej. Więc je pooglądałem.

Zostaw komentarz do tego... ^artykuł-U^. ;-)
^
Zostawiam zatem...
http://www.mtu-online.com/fileadmin/fm-dam/mtu-global/technical-info/fluids_and_lubricants_specifications/neu_01_04_2015/A001061_36Z.pdf

Rysiu, ale gdzie jest Zbuczyn?
Jak ci biedni ludzie mają coś z tego zrozumieć jak ja nic z tego nie rozumiem? - tak cytując klasyka...

Mogę prościej...
^
http://chudzikj.republika.pl/Technika/Olej/olej.htm
*
Happy? ;D

Fajna strona z fajnym artykułem.
To powinno rozwiać wątpliwości dot. silnika skuterka (cytat z tamtej strony) :
.

...Czy można stosować oleje samochodowe do skuterów z silnikami czterosuwowymi ?
.
Teoretycznie można. Samochodowe oleje silnikowe przeważnie smarują tylko silnik i nikt nie wymaga od większości z nich smarowania skrzyni biegów lub sprzęgła. (...) Silniki skuterów pracują w równie ciężkich warunkach jak silniki motocykli. Wahania temperatury pracy są w nich dużo większe i gwałtowniejsze niż w dużych silnikach samochodowych. Silniki skuterów i motocykli posiadają mniejszą pojemność i zdecydowanie mniejsze gabaryty, a są zdecydowanie bardziej wysilone niż większość silników samochodowych. Części silnika smarowanego wysokogatunkowym olejem nawet po dużym przebiegu wyglądają jak nowe. Dlatego nie poleca (ale nie wyklucza) się stosowania olejów samochodowych do smarowania skuterowych silników czterosuwowych (bezpieczniej jest użyć dobrego oleju motocyklowego odpornego na przeciążenia). ...

.
Chociaż... ja swojego chińczyka nie katuję, jeżdżę na Castrolu samochodowym 10W40 i jak na razie silnik ma się dobrze. Nie polecają ale tez i nie ma musu i obowiązku nie korzystania z samochodowego. Może zrobię mojemu prezent (jak będzie grzeczny) i kupię literek Motula albo czegoś do moto?

Bergu ty mu nie zmieniaj bo jak się ktoś do kiełbasy przyzwyczaił to po kawiorze może zwymiotować:D

A jak ja nie wiem z czego mam panewki, a autor instrukcji nie był łaskaw napisać, czy mineralny, semi, czy syntetyk...?
10W40 z zasadzie wskazuje chyba na semi... Przynajmniej większość mineralnych ma 15W, semi 10W, a syntetyków 5W i 0W.
Z motula to chyba tylko scooter expert 4T 10W40 MA i hgw co to jest. Obstawiam półsyntetyk... Jak Lotos Paciego, tylko cena lotosa do motula, jak pln do euro :-)

Berg napisał:

Fajna strona z fajnym artykułem.
To powinno rozwiać wątpliwości dot. silnika skuterka (cytat z tamtej strony) :
.

...Czy można stosować oleje samochodowe do skuterów z silnikami czterosuwowymi ?
.
Teoretycznie można. Samochodowe oleje silnikowe przeważnie smarują tylko silnik i nikt nie wymaga od większości z nich smarowania skrzyni biegów lub sprzęgła. (...) Silniki skuterów pracują w równie ciężkich warunkach jak silniki motocykli. Wahania temperatury pracy są w nich dużo większe i gwałtowniejsze niż w dużych silnikach samochodowych. Silniki skuterów i motocykli posiadają mniejszą pojemność i zdecydowanie mniejsze gabaryty, a są zdecydowanie bardziej wysilone niż większość silników samochodowych. Części silnika smarowanego wysokogatunkowym olejem nawet po dużym przebiegu wyglądają jak nowe. Dlatego nie poleca (ale nie wyklucza) się stosowania olejów samochodowych do smarowania skuterowych silników czterosuwowych (bezpieczniej jest użyć dobrego oleju motocyklowego odpornego na przeciążenia). ...

.
Chociaż... ja swojego chińczyka nie katuję, jeżdżę na Castrolu samochodowym 10W40 i jak na razie silnik ma się dobrze. Nie polecają ale tez i nie ma musu i obowiązku nie korzystania z samochodowego. Może zrobię mojemu prezent (jak będzie grzeczny) i kupię literek Motula albo czegoś do moto?

Ja wiem czy rozwiewa wątpliwości. Ja bym polemizował.
Te trudniejsze warunki pracy w motocyklu niż w samochodzie...no niekoniecznie. Motocykle jednak na ogół nie mają turbin które pracują tak aż się świecą na czerwono, kręcąc się na 130 tys obr i wciąż wymagając smarowania. Motocykle nie mają turbo z potężnymi doładowaniami. Siły generowane w silniku o dużej mocy też są większe, ciśnienia są wyższe - a jednak zwykły olej samochodowy ^robi robotę^.
Punkt drugi - wysilenie samych jednostek.
Moje V8 ma 4000cm silnika i 270KM co daje jakieś 0,07KM na cm pojemności - ale to cecha dużych pojeności. Niekoniecznie KM a raczej Niutonometry.
Skuter ma 50cm i powiedzmy 4,5KM co daje 0,09KM na cm.
Ale w takim 320KM BMW M3 z 3200cm jest 320KM co daje 0,1KM na cm pojemności a w hondzie S2000 jest 240KM z 2.0 a więc 0,12KM na cm.
A silniki turbo? Audi TT z 1.8T ma 225KM i to jest 0,12KM na 1cm. Wiec skutery plasują się z wysileniem z pojemności mniej więcej w połowie stawki. A nowoczesne silniki samochodowe po downsizingu są jeszcze wydajniejsze ^mocowo^ z litra.
Typowy skuter ^dobry^ 125cm ma te 14KM czyli 0,11 (prawie jak starszy M-Power 3,2) a chińczyk 125 z mocą oby 9KM ma ten współczynnik raptem 0,07 czyli tak jak chińska 50cm.
Jedyne co jednośladom z CVT ^robi^ to mniejsza ilość oleju. Ale też dlatego interwały wymian są częstsze.

Wiesz czym się różni olej GL-4 od GL-5? Pomijam fakt, że w są samochody, w których zalecane jest stosowanie oleju silnikowego w skrzyni biegów.

wiem. ale jakie to ma znaczenie w tej dyskusji?