Opinie: Czy można jeździć już motocyklem z prawem jazdy kat. B?

No właśnie skutery z automatem i w półautomacie. Tylko co wybrać??? Jeżeli w Polsce był by dostępne Kymco K-Pipe 125ccm właśnie z półautomatem to biorę w ciemno. Jeżeli nie to bryknę do Niemiec cena to około 1600euro.

Dawidsuper8 napisał:

No właśnie skutery z automatem i w półautomacie. Tylko co wybrać??? Jeżeli w Polsce był by dostępne Kymco K-Pipe 125ccm właśnie z półautomatem to biorę w ciemno. Jeżeli nie to bryknę do Niemiec cena to około 1600euro.

W Motorlandzie mówili, że zostanie wprowadzony do oferty, jeśli zapowiadane przepisy wejdą w życie. Kosztować ma ok. 6 tys. zł

Będzie boom na 125tki :)

Za chwilę komisy będą zawalone sprowadzonymi 125-mi. Mam nadzieję, że podobnie jak w segmencie motocykli, znajdą się tanie markowe używki w przystępnych cenach. Wiadomo, w UE raczej ludzie nie dziadują i serwisują na bieżąco swoje pojazdy. No i drogi mają zdecydowanie lepsze, przez co stan techniczny maszyn będzie zdecydowanie lepszy niż tych oferowanych na polskim rynku wtórnym.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie? Póki co nie jest to wiadome. Szacuje się, że dopiero od 2015 roku. Dlaczego wg Was przepisy wejda w życie dopiero w 2015 roku? Senat ma 30 dni na przegłosowanie noweli, a pózniej Prezydent 21 dni na podpis…chyba że inne zasady panują w tym Państwie?

IMHO założenie, że ustawa obejmie motocykle z manualną skrzynią biegów i automatycznym sprzęgłem jest mocno na wyrost. Przytoczone “ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców” definiując co prawda krytyczne pojęcie: §2.Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:[…] 8)pojeździe z automatyczną skrzynią biegów - rozumie się przez to pojazd, w którym nie ma pedału sprzęgła, a w przypadku motorowerów i motocykli ręcznej dźwigni sprzęgła; ma ono jednak zgodnie z literalnym zapisem znaczenie WYŁACZNIE w zakresie tego rozporządzenia. Preambuła rozporządzenia “Na podstawie art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami” nie oznacza, że wszystko co jest zawarte w rozporządzeniu jest zgodne z UoKP a jedynie to, że istnienie rozporządzenia jest konsekwencją ustawy. Być może sprecyzowanie pojęcia automatycznej skrzyni biegów będzie musiało nastąpić rozporządzeniem również dla tej ustawy. W moim odczuciu w duchu ustawy było udostępnić posiadaczom kat. B pojazdy, w których nie trzeba manipulować biegami. Czyli samo automatyczne sprzęgło nie wystarczy. Skrzynia sekwencyjna z trybem automatycznym i manualnym już tak.

Skoro ustawa dopuszcza motocykle bez sprzęgła, to tylko się cieszyć. Będzie w czym wybierać :-) W końcu będziemy mogli cieszyć się jazdą motocyklem z biegami. Do niedawna automatyczne sprzęgło było zarezerwowane dla sportowych maszyn.
Z tego co pamiętam, do niedawna wszyscy wyśmiewali takie pojazdy, uznawali za dziwadła :-) A teraz? Co powiedzą?

Sławomir Os... napisał:

IMHO założenie, że ustawa obejmie motocykle z manualną skrzynią biegów i automatycznym sprzęgłem jest mocno na wyrost. Przytoczone "ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców" definiując co prawda krytyczne pojęcie:
§2.Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:[...]
8)pojeździe z automatyczną skrzynią biegów - rozumie się przez to pojazd, w którym nie ma pedału sprzęgła, a w przypadku motorowerów i motocykli ręcznej dźwigni sprzęgła;

ma ono jednak zgodnie z literalnym zapisem znaczenie WYŁACZNIE w zakresie tego rozporządzenia. Preambuła rozporządzenia "Na podstawie art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami" nie oznacza, że wszystko co jest zawarte w rozporządzeniu jest zgodne z UoKP a jedynie to, że istnienie rozporządzenia jest konsekwencją ustawy. Być może sprecyzowanie pojęcia automatycznej skrzyni biegów będzie musiało nastąpić rozporządzeniem również dla tej ustawy. W moim odczuciu w duchu ustawy było udostępnić posiadaczom kat. B pojazdy, w których nie trzeba manipulować biegami. Czyli samo automatyczne sprzęgło nie wystarczy. Skrzynia sekwencyjna z trybem automatycznym i manualnym już tak.

Jest tylko jeden problem, że przyjmując inną definicję ustawodawca wprowadziłby bałagan interpretacyjny i brak konsekwencji. W przytaczanym rozporządzeniu § 5 ust. 3:

"W przypadku osób ubiegających się o uprawnienie do kierowania pojazdami w zakresie prawa jazdy kategorii:
1) B1 lub B – posiadających prawo jazdy kategorii C lub D,
2) AM, A1, A2, A, B1, B, C1, C, D1 lub D – posiadających odpowiednio prawo jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, C1, C, D1 lub D z ograniczeniem do prowadzenia tylko pojazdów z automatyczną skrzynią biegów – uznaje się, że te osoby odbyły szkolenie podstawowe w ramach procedury uzyskiwania dotychczas posiadanych uprawnień."

Czyli jak by to wtedy miało być? Że ustawodawca przewiduje szkolenia dla osób z ograniczeniami dla automatycznej skrzyni biegów (wg definicji: automatycznego sprzęgła), a jednocześnie miałby ograniczać uprawnienia kat. B na motocykle do pojazdów wyłącznie z automatyczną zmianą biegów. Kompletny bezsens i brak logiki, choć zdarzają się buble i sprzeczności prawne. W każdym razie trzeba pamiętać, że wykładnia literalna nie jest jedyną obowiązującą i jeżeli istnieją wątpliwości istnieją również inne metody interpretacji (celowościowe, funkcjonalne, hierarchiczne itp.). Jeżeli nie istnieje żaden inny przypis precyzujący, rozpatruje się podobne, już obowiązujące. W tym przypadku rozporządzenie wygrywa, tym bardziej że wynika z tej samej ustawy.

Z drugiej strony kłopotliwa mogłaby być kłótnia z policjantem na drodze, machając mu rozporządzeniem przed nosem i przekonując do tej wersji. Bez jasnego stanowiska rządu w tej sprawie (wspominałem już wcześniej o obiecanej odpowiedzi wiceministra Z. Rynasiewicza, której póki co nie ma) mogą się pojawić te wątpliwości i kłótnie. Wydaje mi się jednak, że wybiegamy za mocno naprzód. Wszystko wskazuje na to, że to rozporządzenie i tak będzie musiało zostać zmienione. Przecież ono szczegółowo reguluje program szkoleniowy zarówno w części teoretycznej, jak i praktycznej. Usunięcie części teoretycznej w ustawie rodzi konsekwencje polegające na konieczności zmiany również tego aktu prawnego. Zatem po uchwaleniu ustawy następny krok należeć będzie do Ministra Infrastruktury. Jeżeli w definicjach nie będzie zmiany ani też nic innego nie zostanie doprecyzowane, wykładnia automatycznego sprzęgła będzie mogła być stosowana.

Hindenburg napisał:

Skoro ustawa dopuszcza motocykle bez sprzęgła, to tylko się cieszyć. Będzie w czym wybierać :-) W końcu będziemy mogli cieszyć się jazdą motocyklem z biegami. Do niedawna automatyczne sprzęgło było zarezerwowane dla sportowych maszyn.
Z tego co pamiętam, do niedawna wszyscy wyśmiewali takie pojazdy, uznawali za dziwadła :-) A teraz? Co powiedzą?

jeżeli wyśmiewali to byli idiotami. Bardzo wygodna funkcja. Mają javy i CZtki od czasów Java 250, Java 350 TS..itd tak na oko od 40-50 lat.
nawet nie wiem czy te mniejsze 2-biegowe javki też tego nie miały. Można było zmieniać biegi bez wciskania klamki sprzęgła- wystarczyło przytrzymanie stopą dźwigni. W góre szło łatwo z redukcjmi gorzej ale można sie było wczuć i opanować

zobaczcie na forum. Ustawa wejdzie w życie powiedzmy w 2015... w sumie nie wiadomo kiedy a już ludzie zaczynają 125tki kupować na forum...
My tu rozmawiamy o potencjalnym popycie czy będzie czy nie a tu sie już zaczyna kolejka ustawiać :)

Evert Dzwoniłem też dziś do Motorlandu i pan powiedział że wprowadzą pewnie w 2015r. kilka modeli 125ccm bo podobno Kymco w swojej ofercie posiada około 12-15 modeli 125-tek. Poczekamy zobaczymy. Ja osobiście chce coś typu K-Pipe niż jak np. Agility City.

byłem w motorlandzie i mam wrażenie, że k-pipe jest jeszcze mniejszy od nexxona :/

Polski obywatel jest już słusznej postury i wzoruje się na obywatelu amerykańskim. Raz, że przestaje myśleć, dwa, że kupuje na wyrost każdą bajkę, jaką mu się zaserwuje. Kymco niewiele robi u nas, bo niewiele z tego ma (my, to taka mała kraina), a nasi *potentaci* od sprzedaży i od serwisu mają niezły ubaw z takiego zawirowania, bo to im nieco rozrusza segment 125-tek. Ludzie już towar kupują, chociaż nie jest to jeszcze usankcjonowane. A jak będzie z tym podobnie jak z takimi piecami C.O. na olej opałowy? Owczy pęd i hen hajda. I też tam był... cud, miód i rarytas. I poszło większości w pięty za gruby szmalec. Życie, powiadasz? Tak, to jest życie. ;-)

Dawidsuper8 napisał:

Evert
Dzwoniłem też dziś do Motorlandu i pan powiedział że wprowadzą pewnie w 2015r. kilka modeli 125ccm bo podobno Kymco w swojej ofercie posiada około 12-15 modeli 125-tek. Poczekamy zobaczymy. Ja osobiście chce coś typu K-Pipe niż jak np. Agility City.

Producenci i importerzy czekają na ostateczną wersję przepisów. Nowe modele zapewne pojawią się dopiero w przyszłorocznej ofercie. ROMET podobno już też ma wstępnie przewidziane na 2015 r. motocykle 125 (nie skutery czy maxi-skutery) z... automatyczną skrzynią biegów.

Wracając do KYMCO: model K-PIPE został pomyślany jako motorower / motocykl dla ludzi młodych i wyglądem oraz charakterem może nie każdemu odpowiadać. Honda Cub / Innova ma mnóstwo kopii w różnych fabrykach np. Kymco Nexxon / Jetix, ale u nas ta sylwetka nie jest zbyt popularna. Sądzę, że jeśli ta opcja z półautomatami (automatycznym sprzęgłem) zostanie potwierdzona przez władze, strzałem w dziesiątkę byłoby wprowadzenie modelu typu Kymco Pulsar lub czegoś o wyglądzie np. Junaka 121/123 w półautomacie.

Evert: Mnie osobiście nie interesują jakieś Romety,Junaki czy Zippy. Wole coś firmowego. Kymco w Polsce mogłoby zacząć sprzedawać Quannon 125 byłoby ciekawie.

Zaczołem już szukać i mnie osobiście podobają się :
1.Yamaha X-max
2.Piaggio X8
3. Honda PCX
4.Kymco New Dink, Peugeot Satelis
oczywiście 125 cm3, mam nadzieje że na nich będzie można jeździć na kat B jak ktoś ma większą wiedzę to niech się wypowie czy spełnią wymogi ?

Hindenburg napisał:

Wiadomo, w UE raczej ludzie nie dziadują i serwisują na bieżąco swoje pojazdy. No i drogi mają zdecydowanie lepsze, przez co stan techniczny maszyn będzie zdecydowanie lepszy niż tych oferowanych na polskim rynku wtórnym.

Z tym to zdecydowanie roznie bywa - nierzadko poziom wiedzy i obycia technicznego jest na zenujaco niskim poziomie a ogolne koszty serwisowania / robocizny powodują ze sprzęty te wcale nie częściej widza serwis niż ich polskie odpowiedniki.

Pozdrawiam, MtothaJ

Moim zdaniem ciekawa może być propozycja Keewaya,wiem że to chinczyk,ale chyba jedyny,który bym kupił. Zalety to wtrysk,chłodzenie cieczą,dwie tarcze,spory bak,koła 14cali:



http://www.skuterowo.com/keeway-silverblade-test-wideo/

http://www.skuterowo.com/keeway-silverblade-mini-maxi-skuter/

http://otomoto.pl/keeway-inny-silver-blade-125-M3303810.html

MtothaJ napisał:

Hindenburg napisał:
Wiadomo, w UE raczej ludzie nie dziadują i serwisują na bieżąco swoje pojazdy. No i drogi mają zdecydowanie lepsze, przez co stan techniczny maszyn będzie zdecydowanie lepszy niż tych oferowanych na polskim rynku wtórnym.

Z tym to zdecydowanie roznie bywa - nierzadko poziom wiedzy i obycia technicznego jest na zenujaco niskim poziomie a ogolne koszty serwisowania / robocizny powodują ze sprzęty te wcale nie częściej widza serwis niż ich polskie odpowiedniki.
Pozdrawiam, MtothaJ

Ciekawe że jak ja to pisze to nasiłe udowadniają że jest inaczej. Wiesz- polak zyje w przeświadczeniu żetaki niemiec to do dni ostatnich samochodu naprawia go w ASO a to niemieckie ASO jest zawsze superpro. A prawda jest tak że jak tylko nie muszą to robią je po szopach w tych swoich landach za 20% ceny w ASO, robią na zamiennikach i po cichu wyprowadzają kase do rajów podatkowych aż ich skarbówka ma nadzwyczajne uprawnienia z tego powodu.

HugoBoss napisał:

Moim zdaniem ciekawa może być propozycja Keewaya,wiem że to chinczyk,ale chyba jedyny,który bym kupił. Zalety to wtrysk,chłodzenie cieczą,dwie tarcze,spory bak,koła 14cali:

Rzecz jednak w tym, że Keeway - podobnie jak Kingway - wycofuje się z polskiego rynku jednośladów. To może oznaczać w najbliższym czasie problem z częściami, zwłaszcza do tych mniej popularnych modeli. Silverblade jest na wtrysku.