Opinie: Będzie można jeździć motocyklem z Prawem Jazdy kat. B?
- This topic has 35 odpowiedzi, 21 głosów, and was last updated 9 years, 11 months temu by Lupus.
- AutorWpisy
- 12 kwietnia 2014 dnia 02:55 #162509
No wreszcie. Przynajmniej zaczęli o tym myśleć. Chociaż z drugiej strony znajomość przepisów to jedno, a technika jazdy to zupełnie inna bajka 🙂
12 kwietnia 2014 dnia 06:40 #162512Pierwsza od wielu lat wiadomość z rządu dotycząca ruchu drogowego, która mnie cieszy .
12 kwietnia 2014 dnia 07:30 #162513AnonimNieaktywny- 27
- 2 984Postów:
Mowa o motocyklach ze skrzynią automatyczną, czego w artykule oczywiście nie napisano…
12 kwietnia 2014 dnia 07:35 #162515AnonimNieaktywny- 82
- 3 102Postów:
lucek71 napisał:
Mowa o motocyklach ze skrzynią automatyczną, czego w artykule oczywiście nie napisano…
Noo, niech podzielą jeszcze idioci na manuale i automaty. A może tak na samochody z automatem też osobne prawko zrobić?
12 kwietnia 2014 dnia 07:38 #162516AnonimNieaktywny- 27
- 2 984Postów:
maxell napisał:
lucek71 napisał:
Mowa o motocyklach ze skrzynią automatyczną, czego w artykule oczywiście nie napisano…Noo, niech podzielą jeszcze idioci na manuale i automaty. A może tak na samochody z automatem też osobne prawko zrobić?
Jeśli zdasz egzamin na kat. B na samochodzie ze skrzynią automatyczną to Twoje prawo jazdy będzie ograniczone do takich pojazdów, manualem legalnie nie pojeździsz.
12 kwietnia 2014 dnia 07:41 #162518AnonimNieaktywny- 82
- 3 102Postów:
Ale w drugą stronę to nie działa i o to mi chodziło.
12 kwietnia 2014 dnia 08:03 #162523AnonimNieaktywny- 27
- 2 984Postów:
Nie, gdyż na automacie się łatwiej zdaje 😉
12 kwietnia 2014 dnia 08:32 #162527w usa- kraju głąbów hamburgerów 95% kierówców robi na automacie a na manual są osobne uprawnienia.
Automat nie szarpnie i nie zgaśnie, nie stacza się na górkach, nóżkana sprzęgle nie zadrży..itd12 kwietnia 2014 dnia 09:03 #162530Hmmm… a jednak. Niedawno jeszcze wielu w to powątpiewało, a tu – jak się okazuje – jest światełko w tunelu. 🙂
http://www.skuterowo.com/forums/topic/pojazd-jednosladowy-125ccm-a-prawo-jazdy-kat-b
Fakt, na komisji infrastruktury rozpatrywano wariant z automatyczną skrzynią. Odpadł pomysł z dodatkowym przeszkoleniem. Jest o tym info tutaj:
Zresztą w takiej czy innej opcji jest to zgodne z jedną z unijnych dyrektyw, która zapewnia członkom UE swobodę w kwestii kat. B na 125 cm3. Dodatkowo wcale nie narzuca wersji z automatem. Taki zapis znajduje się w systemach prawnych Czech i Słowacji.
Może faktycznie lepiej usunąć takie ograniczenie, bo co ono zmienia. Albo dodać krótkie przeszkolenie na manual (coś a’la brytyjskie CBT), które np. można by przepisać na uprawnienia A1.
Taki układ byłby idealny. Dla wielu nie potrzeba więcej do jazdy jednośladem.
Gdyby jeszcze dodać zapis wzorem prawa brytyjskiego, że prawo jazdy. B może dotyczyć motocykli trójkołowych pow. 15 kW (np. Piaggio MP3), jeśli ma się ukończone 21 lat. Ale pewnie nie da się wszystkiego od razu mieć.
12 kwietnia 2014 dnia 12:30 #162538To już coś, nawet jak tylko na automat, to i tak można by spokojnie jeździć skuterkiem z wiekszym silniczkiem. Mnie się ten pomysł bardzo podoba:-) 🙂
12 kwietnia 2014 dnia 12:35 #162539ale i tak po przerejestrowaniu w wypadku wymiany gara. kwestia ustawy załatwia problem uprawnień ale nie rejestracji i OC.
12 kwietnia 2014 dnia 12:49 #162540Ciekawe czy to przejdzie- państwo będzie miało mniejszy dochód:D Interesująca sprawa:D A czy według nowych przepisów można na “B” jeździć motorowerem do 50ccm wgl? Bo nie orientuje się:)
12 kwietnia 2014 dnia 13:30 #162544AnonimNieaktywny- 11
- 562Postów:
wreszcie coś sensownego osły wymyśliły 🙂 jest za i z niecierpliwością czekam na dalszy rozwój wydarzeń 😉
12 kwietnia 2014 dnia 13:32 #162546AnonimNieaktywny- 82
- 3 102Postów:
Dawidsuper8 napisał:
wreszcie coś sensownego osły wymyśliły 🙂 jest za i z niecierpliwością czekam na dalszy rozwój wydarzeń
😉No widzisz, a Ty już samochód kupiłeś 🙂
12 kwietnia 2014 dnia 13:34 #162548według mnie to bardzo dobre będzie jak będzie można jeździć 125ccm3 na praw.kat.B ale żeby można było jeździć manualem.
Przykład. Możliwość jazdy czyli więcej kursów na B co za tym idzie więcej ludzi pójdzie na egzaminy czyli większy zysk. Dodatkowo przy zakupie motocykla trzeba kupić go i ubezpieczyc zarejestrować i tym teraz np było 100 motocykli 125ccm3 w tygodniu rejestrowanych to raz będzie gdzieś 200-300 i tym sposobem mają zysk 2-3 razy większy. + dodatkowo OC jak teraz kosztowało na 125ccm3 ze zniszkami 60% 80zł to teraz niech kosztuje 100zł , rejestracje zostawiamy bez zmian i wychodzi tak jak weźniemy 200motocykli w tyg. to 200x150zł=30000zł (zysku) + OC (20000zł) to już daje 50000zł a jeszcze kurs na kat.B i paliwo akcyza i vat.
JA JESTEM ZA WPROWADZENIEM TEGO12 kwietnia 2014 dnia 14:58 #162561Tu jest zapis filmowy z posiedzenia komisji infrastruktury. Filmik trzeci od góry dotyczy krótkiej dyskusji nad tą poprawką:
http://www.pfssk.pl/pl/aktualnosci/2014-04/komisja-infrastruktury-sala-106bud-c-rozpatrzenie-sprawozdania-podkomisji
W artykule znajduje się pewna nieścisłość:
“W niemal wszystkich krajach UE prawo jazdy kategorii B uprawnia również do prowadzenia motocykli/skuterów do pojemności 125 ccm.”
Cała Skandynawia, ale również Niemcy, Holandia, Luksemburg i Grecja (spoza UE również Szwajcaria) oraz większość nowych członków UE nie dają takich możliwości. Uprawnienia, o których mowa w artykule, dotyczą tylko części krajów:
1. Prawko B na motocykle do 125 cm3 bez ograniczeń i dodatkowych szkoleń – Włochy, Portugalia, Hiszpania, Łotwa i Belgia.
2. Prawko B na motocykle do 125 cm3 bez ograniczeń, ale z dodatkowym szkoleniem – Austria, Francja i Wielka Brytania (CBT).
3. Prawko B na motocykle do 125 cm3 z automatyczną skrzynią biegów, bez dodatkowego szkolenia – Czechy i Słowacja.
W Polsce oczywiście wybrano wariant najbardziej ograniczony i mało brakowałoby, a w wersji odmiennej, zaostrzonej, bo ze szkoleniem. Szkolenie może miałoby sens, ale dla manuala. Zgłaszający korektę na komisji zwrócił uwagę, że dyrektywa unijna nie wymaga szkoleń na 125 cm3 dla posiadaczy kat. B. Szkoda, że przy tej okazji nie wspomniał, że dyrektywa nie mówi również nic o automatycznej skrzyni biegów. Dodatkowo dyrektywa umożliwia również zezwolenie posiadaczom kat. B prowadzenia motocykli trójkołowych o mocy większej niż 15 kW (np. Piaggio MP3, Peugeot Metropolis). O tym też nie mowy w propozycjach zmian, a szkoda. Może po prostu nie za dużo od razu…
Pytanie teraz, w jakim kierunku to wszystko pójdzie i jaka będzie ostateczna wersja tych przepisów? Być może producenci i dystrybutorzy jednośladów rozpoczną teraz lobbing w parlamencie na rzecz bardziej liberalnej wersji z manualem.12 kwietnia 2014 dnia 15:50 #162563AnonimNieaktywny- 11
- 562Postów:
Ale z drugiej strony patrząc na rynek nowych 125-tek to niestety wybór powiedzmy do 5000 tysięcy jest niestety marny (Junak,Zipp,Romet). Ale rynek używanych nieco starszych maszyn jest dość ciekawy.
12 kwietnia 2014 dnia 16:10 #162565Ale jak sobie założysz budżet niewiele większy, bo 6000 to w zasięgu masz już kymco, sym, keeway, cpi. Zdecydowanie jestem za takim rozwiązaniem, zwiększyła by się popularność klasy 125 podejrzewam o kilkaset procent.
12 kwietnia 2014 dnia 18:12 #162570jak sobie założysz budżet 6000 tyś to w klasie 125 naprawdę jest już w czym wybierać. Niekoniecznie nowe ale jest masa pojazdów bo to popularna klasa
Inna sprawa że natychmiast zacznie sie tuning ze 150 na 200-250 🙂
12 kwietnia 2014 dnia 20:00 #162582AnonimNieaktywny- 11
- 562Postów:
Te 5 tyś to przykładowy budżet.
12 kwietnia 2014 dnia 21:10 #162595tak, ale przy 125 to już daje duży wybór i to taki że może głowa rozboleć
Nawet taka Yamaha Cygnus X 125 czy Honda Dylan. Nieduże- gabarytów 50tek a 125 na pokładzie fabrycznie. To nawet za 3000zł można kupić jak masz dojście w roczniku 2008-2009 albo za 4-5tyś jak go nie masz.13 kwietnia 2014 dnia 10:16 #162622Zastanawiam się jeszcze, jaki zapis byłby najbardziej rozsądny. Jazda automatem 125 cm3 bez szkolenia jest do przejścia, bo odpada np. problem uślizgu koła przy błędnie wykonanej redukcji biegów przy większych prędkościach. Może zatem ustawa powinna przewidywać 2 warianty: automat bez dodatkowego szkolenia oraz wszystkie kategorie A1 po dodatkowym szkoleniu w OSK (byle bez egzaminu w WORD), czyli na wzór Francji i Austrii.
Druga sprawa, że proponowany zapis jest surowszy niż dyrektywa UE, która wspomina po prostu o możliwości jazdy pojazdami A1 na kat. B i to bez dodatkowych szkoleń. To oznacza, że poza moto do 11 kW etc. można jeszcze jeździć trójkołówką do 15 kW, a o tym już mowy nie ma w propozycjach, że o opcji pow. 15 kW nie wspomnę.
Tak tytułem ciekawostki: propozycja jazdy kat. B na 125 cm3 z ograniczeniem do automatycznej skrzyni biegów i po szkoleniu wyszła od Polskiego Związku Motorowego:
13 kwietnia 2014 dnia 13:00 #16264113 kwietnia 2014 dnia 13:00 #162642Wiadomo kiedy nowe prawo zostanie wprowadzone? A może zajdą w nim jeszcze jakieś zmiany, np wprowadzą opcję z manualną skrzynią? Jeśli nie to czy istnieją jakieś niskobudżetowe (3000-4000tys) motocykle ze skrzynią automatyczną, do 125cc?
13 kwietnia 2014 dnia 13:15 #162643Proponowane zmiany miałyby wejść od stycznia 2015 r. Natomiast na tym etapie nie jest jeszcze wszystko przesądzone, bo przed projektem zmian drugie i trzecie czytanie w sejmie, a następnie głosowanie końcowe. Potem ustawa wędruje do Senatu, który może dodać poprawki lub nie. Jeśli tak, muszą one zostać rozpatrzone przez sejm. Dopiero na samym końcu akt trafia do prezydenta, który też może zgłosić weto. Poza tym ogłoszenie w Dzienniku Ustaw, vacatio legis etc.
Jak widać więc droga nie będzie łatwa i po drodze może jeszcze wiele rzeczy się zdarzyć. Mogą rozszerzyć B o manuale 125 lub w ogóle cały pomysł ze 125 wyrzucić i będą nici z naszych oczekiwań.
Co się tyczy automatów 125, to zasadniczo dotyczy to głównie skuterów. Wiem, że Kymco ma biegówki Nexxona i K-Pipe w wersji 125 (u nas nie są na razie oferowane), tylko jak należy w świetle proponowanych zmian traktować półautomaty. Ot kolejne niedopowiedzenie w przepisach by się pojawiło.
13 kwietnia 2014 dnia 14:40 #162656Myślę, że wprowadzenie 125cc na kat. B będzie “zdrowym” gestem w stronę obywateli naszego kraju.
13 kwietnia 2014 dnia 15:58 #162665W końcu jakaś rozsądna propozycja zmian w przepisach. Jeśli zostanie wprowadzona wielu z nas pozwoli na legalny tuning swoich maszyn a branża motocyklowo – skuterowa na pewno odczuje poważny wzrost zainteresowania 125kami. Obecnie nie są zbyt popularne czemu nie ma się co dziwić, gdyż jeśli nie masz stosownych uprawnień jeździsz 50tką, a gdy masz motocyklowe prawo jazdy wybiera się z reguły modele o większych pojemnościach.
15 kwietnia 2014 dnia 05:50 #162812Dla mnie bardzo dobra informacja, aby tylko doszło do skutku. Taka 125 dla mnie by wystarczyła w zupełności.
15 kwietnia 2014 dnia 08:01 #162827Ja tylko mam nadzieję, że manuale też bedą się zaliczały
15 kwietnia 2014 dnia 14:35 #162848Dla mnie to mogą być nawet 125 same automaty. Szczerze mówiąc wkurza mnie to ograniczenie do 45km – zero bezpieczeństwa na drogach szybkiego ruchu. Natomiast na 125 już bez problemu te 90km/h osiągnę.
- AutorWpisy
- Musisz się zalogować, żeby odpowiedzieć w tym temacie.