Baotian Bee - problem z uruchomieniem

Mamy z kolegą problem z uruchomieniem silnika w Baotianie Bee. Paliwo dochodzi do gaźnika. Sprawdzaliśmy filtr paliwa, przewody, kranik. Wszystko działa, paliwo w gaźiku jest, zawór iglicowy wydaje się być sprawny. Świeca jest sucha - zarówno stara jak i nowa. Iskra jest. Dysze przedmuchiwałem.

Co mam zrobić? Wyregulować zawory czy coś innego? Silnik 4T - 139 QMB 65 cm3.

sprawdź zawory. Pamiętaj o znaku T na magnecie.

OK, dzięki Kuba.

Mam koncepcję na ten temat, ale boję się ją tutaj wyrazić. :D
A jednak...

Warto sprawdzić napięcie akumulatora woltomierzem (ma być na nim minimum 12 Volt w stanie spoczynku) oraz możliwość kręcenia rozrusznikiem (jeżeli jednak silnik teraz nie odpala) przez minimum 3 sekundy bez odczuwalnego spowalniania rozruchu (tzn. czy napięcie akumulatora wówczas szybko nie siada poniżej 9 V, a rozrusznik zaczyna gwałtownie zwalniać mielenie silnikiem... e ee eee). Jeżeli jednak kręci i nie siada napięcie, przyczyny trzeba szukać gdzie indziej. :(
Jeżeli jednak siada, to można się męczyć do skutku kopnikiem (tego jednak nie polecam, bo można się spocić), należy sprawdzić poziom elektrolitu (uzupełniamy potencjalny niedobór wodą destylowaną do poziomu 2...3 mm powyżej płyt) i doładować akumulator małym prądem rzędu 0,5 Ampera przez minimum 12 godzin lub całkiem odłączyć rozładowany akumulator i wówczas spróbować odpalić trzaskając z buta kopnikiem. 139 QMB 4T powinien bez protestu wytrzymać takie traktowanie i dać znak życia.

Rozładowany akumulator zabiera energię magneta z machania kopnikiem potrzebną dla modułu CDI i cewki zapłonowej. :(

W wielu, wielu pierdzikółkach napięcie ładowania przekracza sensowną granicę 14,4 Volta gotując/gazując elektrolit, ten się potrafi nawet wychlapać na zewnątrz odpowietrznikami w akumulatorze, pojawiają się zaraz prądy pełzające i wówczas traci swoją pojemność i napięcie, a tak zaniedbany to już całkiem... siara, padlina i wymiana akumulatora i układu ładowania na... mniej zboczony (szczególnie przy masowych, niemal prostackich układach AC). Te układy są nawet bardziej zryte niż dawny układ ładowania z prądnicą w Żuku/Nysie. :(

Jak jednak nie trafiłem w sedno problemu (bo jest jednak mocna iskra na świecy), to pozostaje sprawdzić jakość i rodzaj paliwa, filtr powietrza (gąbka i/lub metalowa siatka na dolocie), zawory, kompresję w cylindrze, rozrząd (*T* rozrządu w zgodzie z magneto + napinacz łańcuszka), gaźnik lub może nawet wyjąć taką głupią... starą skarpetkę z wydechu (bo i tak też bywało). :D

Wklejam to tutaj kolejny raz, a może komuś się jednak przyda.
Instrukcja serwisowa silnika 139 QMB 4T (w języku angielskim):

http://motor.mortch.com/support/techsupports.html

Szukać... MANUAL for SCOOTER ENGINE of 4 STOKE 50cc 139QMB (PDF file)

Zapłon sterowany przez CDI... 13 stopni przy 1700 obr/min,
28 stopni przy 3800 obr/min.
Świece: A7RTC, A7RC, CR7HSA (NGK), CR6HSA (NGK).
Przerwa na świecy: 0,6...0,7 mm.
Zawory: dolot (intake) 0,06 mm, wylot (exhaust) 0,08 mm.

Można, a nawet warto sobie poczytać zawartość strony:

http://www.serwisskutera.hpu.pl/readarticle.php?article_id=19

A w przypadku... nazbyt *rozwydrzonego* układu ładowania (napięcie na odbiornikach powyżej optymalnego 13,2 Volta, a nawet powyżej maksymalnego 14,5 Volta) warto prześledzić ten oto wątek z regulatorami napięcia:

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2310780.html

Napisałem też nieco wcześniej, że...
*Rozładowany akumulator zabiera energię magneta z machania kopnikiem potrzebną dla modułu CDI i cewki zapłonowej.*

A może jednak nie do końca będzie to zawsze prawdą, bo występują jednak 2 odmiany statorów w 4T-139 QMA/QMB, o np. tutaj można porównać różnice:

http://motor-x.pl/czesci-do-skutera,router,bassa,stator-iskrownik-8-cewek-139qmb-vp

http://motor-x.pl/czesci-do-skutera,router,bassa,alternator-stator-139qmb-qma-wersja-2-izolowany-1-zwoj-wtyczka-3-pin--vp

P.S. Kolejny niby zwykły dzień, a jednak znowu nauczyłem się czegoś interesującego. :D