Aktualnie czytasz:
Egzamin na Prawo Jazdy AM 2013
37

Jak będzie wyglądać egzamin na prawo jazdy AM? Czy definicja motoroweru się zmieni? Dziś Skuterowo.com jako pierwsze przedstawi Wam brzmienie rozporządzenia do nowej ustawy o kierujących, która wejdzie w życie 18 stycznia 2013.

Po 18 stycznia 2013 definicja motoroweru i czterokołowca lekkiego będzie brzmiała w sposób następujący:
Motorower
to pojazd dwu lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nie przekraczającej 50 cm³ lub silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość do 45 km/h.

Czterokołowiec lekki – pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla, którego masa nie przekracza 350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość do 45 km/h

Od 19 stycznia 2013r. Do kierowania takimi pojazdami będzie uprawniało prawo jazdy kat. AM. Aby je otrzymać trzeba będzie mieć ukończone 14 lat, uzyskać orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do kierowania pojazdami z tej grupy. Odbyć szkolenie w ośrodku szkolenia w wymiarze nie mniejszym niż 10 godzin szkolenia teoretycznego i 10 godz. szkolenia praktycznego. Zdać egzamin państwowy z części teoretycznej (testy-32 pytania, czas 25 minut) i praktycznej; Egzamin praktyczny ma odbywać się motorowerem.

Na egzamin praktyczny trzeba będzie stawić się w odpowiednim stroju motocyklisty (m. in. obuwie wiązane na płaskiej podeszwie, spodnie z długimi nogawkami, kurtka z długimi rękawami zapinana na guziki lub suwak, rękawice zakrywające całe dłonie)

W trakcie tej części egzaminu będzie trzeba omówić stan techniczny pojazdu i oświetlenie, sprawdzić naciąg łańcucha (jeżeli jest), zdjąć z podnóżka, przemieścić motorower i ponownie podeprzeć na podnóżku.

Następnie wykonać na placu:

  • slalom wolny – jazda po łukach w kształcie 8 (5x) i pomiędzy 5 bramkami (2x) na placu manewrowym

  • slalom szybki (min 30 km/h) pomiędzy 5 pachołkami na drugim lub 3 biegu

  • ruszanie na wzniesieniu

  • hamowanie awaryjne

  • jazda po mieście trasą wyznaczoną (opis trasy wywieszony w WORD w miejscu ogólnodostępnym)

Czas egzaminu praktycznego, min. 25 minut.

Osoba posiadająca kartę motorowerową, będzie mogła wymienić ją na prawo jazdy kat. AM po przedłożeniu w urzędzie odpowiednim do miejsca zamieszkania następujących dokumentów:

  • wniosek o wydanie prawa jazdy

  • orzeczenie lekarskie

  • fotografia

  • zgoda rodzica lub opiekuna, jeżeli osoba jest niepełnoletnia.

  • potwierdzenie wniesienia opłaty za wydanie prawa jazdy

Ważne: Osoba, która przed dniem wejścia w życia ustawy ukończy lat 18 będzie mogła kierować motorowerem nie posiadając prawa jazdy; uznaje się za uprawnioną do kierowania motorowerem na terytorium RP. Wobec tej osoby nie wymaga się posiadania dokumentu stwierdzającego to uprawnienie.

Źródło:Dz. U z 10.02.2011;rozp. z dn. 31.07.2012;z dn. 13.07.2012.
Opracowanie merytoryczne dla Skuterowo.com: Jan Szumiał, Praska Auto Szkoła.
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
50%
heh...
50%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
O autorze
Zdjęcie profilowe Przemysław Borkowski
Przemysław Borkowski
10 od lat po Warszawie na dwóch kołkach. Piórem od lat po kartce. Przemysław Borkowski jest absolwentem dziennikarstwa na UW. Od najmłodszych lat pasjonuje się motoryzacją, zwłaszcza jednośladami. W swojej pracy łączy umiejętności zdobyte przez lata doświadczenia w prasie wraz ze swoją pasją. | Redakcja | Google+
37 Komentarze
  • Zdjęcie profilowe Fubu2PL
    28 września 2012 at 18:59

    Według mnie te przepisy są chore. 10h tego i tego t przesada powinno być tak :
    2h teori znaki,skrzyżowania.
    3h praktyki szybka jazda 45km/h hamowanie awaryjne,jazda po miescie i najważniejsze rady jak uniknąć gleb,szlifów itp

  • Zdjęcie profilowe lisu7
    28 września 2012 at 19:14

    A do jakiego urzędu trzeba iść żeby złożyć te papiery i wydali prawo jazdy?

  • Zdjęcie profilowe
    izdebski12
    28 września 2012 at 19:24

    Wymiana katy moto na prawko:
    „orzeczenie lekarskie” – WTF? Co? Gdzie? Jak? Po co?

  • Zdjęcie profilowe Fubu2PL
    28 września 2012 at 19:41

    izdebski12 orzeczenie lekarskie jest potrzebne bo nie wiedzą czy masz np kruche kości lub problemy z sercem ja np mam guzowatośći piszceli i polega to na to na tym gdy np pogram w noge 45min to potem 2 dni nogi bolą i chodze bokiem 🙁 alle trzeba żyć z tym i to bedzie do 18 czyli W-F z głowy 🙁

  • Zdjęcie profilowe Kapuchon
    28 września 2012 at 20:09

    Jak dobrze że 18-nastke będę miał 17 stycznia czyli dzień przed wejściem tych przepisów w życie przez co mnie ominą ;D

  • Zdjęcie profilowe SingSing74
    28 września 2012 at 22:00

    Skoro egzamin podobny do motocyklowego to powinni przynajmniej zmienić dopuszczalną prędkość z 45 do 60km/h (a przynajmniej do miejskich 50), co poprawiło by płynność jazdy w mieście.

  • Zdjęcie profilowe SingSing74
    28 września 2012 at 22:03

    Nie mogę jednak zrozumieć tego, że ukończenie 18 roku życia zwalnia ze znajomości przepisów ruchu drogowego. Chore to polskie prawo.

  • Zdjęcie profilowe Padalec
    29 września 2012 at 00:44

    Niestety po raz kolejny osoby tworzące „literę prawa” zrobiły to byle jak ! A przepisy jak nie przystawały do życia tak dalej nie przystają !

  • Zdjęcie profilowe
    maxell
    29 września 2012 at 01:05

    No ja też nie bardzo rozumiem czym te świry ustanawiający takie przepisy się kierowały…nastolatek ma mieć prawko i znać przepisy, ale jak już jest ‚dorosły’ to może być głąb.
    Czemu kuźwa to ma służyć? Bo na pewno nie poprawie bezpieczeństwa, jak wszyscy twierdzą (wszyscy, którzy nad tym ‚pracowali’).
    Jak zwykle chodzi o kasę, bo przecież dla kogo, w większości przypadków przeznaczone są motorowery? Dla młodzieży, taka jest ogólna opinia (błędna z resztą).

  • Zdjęcie profilowe maciek484
    29 września 2012 at 10:20

    To jest chore… Ja i tak bede jezdzil bez, to bez sensu urodziny mam w maju (;

  • Zdjęcie profilowe elloco
    29 września 2012 at 10:53

    Sam pomysł z kategorią prawa jazdy według mnie trafiony w 100% , tyle że tak samo powinien obowiązywać dla wszystkich grup wiekowych ( oczywiście ustalając jakiś minimalny wiek) , ewentualnie zwolnić te osoby które mają kategorie A,B lub C. Jak najbardziej się zgadzam z kolegą wyżej że powinni podnieść prędkość maksymalną chociażby do 60km/h , bo te 45 to jakieś nieporozumienie.
    izdebski12 Każdy kto zdaje (obojętnie jaką kategorię prawa jazdy ) musi przejść badanie lekarskie , chociażby z tak błahego powodu jak konieczność noszenia okularów przez prowadzącego, też jest obowiązkowa przy egzaminie.

  • Zdjęcie profilowe hidden
    29 września 2012 at 19:30

    Po prostu nie może obejmować wszystkich grup wiekowych, bo prawo nie działa wstecz.

  • Zdjęcie profilowe OstRy
    29 września 2012 at 20:23

    hmm a ja jestem zdania ze mogli zrobic tak .

    Zostawic karte motorowerowa od 13 roku zycia i 45km/h i robic porządne kontrole jak niemieckie drogówki

    i Zrobic tez AM dla np 14 latkow i max 70km/h , do tego krotki kurs (3 h wykladow , kilka h jazdy na placu i miescie ) i bylby spokoj , mozna by legalnie jezdzic bez zamulania , chinczykami mozna by legalnie jezdzic na full i nikt by sie nie czepial ( przynajmniej w razie nie daj boze kolizji oc by bylo i nie bylo by problemow

    ale oczywiscie to tylko moje zdanie 😛

  • Zdjęcie profilowe zenek69
    30 września 2012 at 09:56

    Dla tych co nie rozumieją czemu mający 18 lat nie będzie musiał robić prawka AM już tłumacze bo prawo nie może działać wstecz tzn

    gość kupuje 30 grudnia tego roku skuter o pojemności 50 ccm a mając np. 25 lat może zgodnie z obowiązującymi tego dnia przepisami na nim jeździć a tu dowiaduje się że przepisy zostały zmienione i od 18 stycznia już nie może bez prawka AM na nim jeździć.

    Pozywa państwo polskie do Strasburga (procedura żmudna ale całkowicie wykonalna) o złamanie zasady „że prawo nie może działać wstecz” wygrywa i nagle trzeba zmienić przepisy do takich jak się należy.

  • Zdjęcie profilowe darozipp
    30 września 2012 at 18:09

    zenek69 zgadza się 🙂

  • Zdjęcie profilowe Kapuchon
    30 września 2012 at 20:16

    Nie prawda. Ten kto do 18 stycznia ukończy 18 lat będzie mógł dalej jeździć „na dowód osobisty ” a osoby kończące 18 lat po 18 stycznia będą zmuszone ów prawko mieć. Także wszyscy którzy mają teraz ukończone 18 lat lub ukończą je przed 18 stycznia 2013r mogą spać spokojnie i jeździć dalej na dowód.

  • Zdjęcie profilowe piotrek107
    1 października 2012 at 08:20

    W kwestii tego dlaczego 30-latek nie musi miec prawajazdy kategorii AM:

    Prawo nie może działać wstecz! Dlatego jeżeli Państwo Polskie raz nadało mu uprawnienie (gdy ukończył 18 lat) to teraz nie można zabrać czegoś co się prawomocnie już wcześniej nadało (choćby w teorii).

    Wiem ze nieraz coś się komuś zabiera w imię czegoś ale generalnie chodzi tu raczej o rzeczy materialne (nieruchomości itp.), a nie uprawnienia.

    Ustawodawca wychodzi z założenia że i tak z biegiem czasu sytułacja się unormuje.
    To tak jakby stary Polonez musiał spełniać normę emisji spalin Euro 5. Taki samochód musi spełniac normę jaka obowiązywała go w czasie produkcji.

  • Zdjęcie profilowe Mateusz
    1 października 2012 at 12:33

    Cholera. Nie chce jeździć na motorowerze tylko na automacie (skuterze :D). Żeby jeździć skuterem o pojemności nie przekraczającej 50cc muszę mieć również prawo jazdy kat. AM ? Dopiero mnie oświeciło że chce mieć kartę ale wątpię że zdążę z tym do 18 stycznia (zima to jedyna przeszkoda).

  • Zdjęcie profilowe SingSing74
    1 października 2012 at 15:08

    W kwestii nie działania prawa wstecz. Mogłoby to ewentualnie dotyczyć osób, które przed wejściem w życie miały ukończone 18 lat i miały zarejestrowany na siebie motorower. Moim zdaniem przy okazji wejścia w życie nowej ustawy spokojnie można byłoby zawrzeć w niej obowiązek egzaminu dla wszystkich. Pozwoliło by to wyeliminować z ruchu np. osoby, które nie wiedzą jak przejechać przez rondo lub takie, które nie potrafią odróżnić znaku nakaz jazdy prosto od drogi jednokierunkowej. Znam również przynajmniej dwie osoby, które ze względu na stan psychiki nie są w stanie zapamiętać 10 różnych znaków, a dzięki takim przepisom jakie mamy biorą udział w ruchu drogowym.

  • Zdjęcie profilowe zenek69
    2 października 2012 at 05:36

    SingSing74 tylko idąc dalej tokiem twojego rozumowania tym osobą trzeba by było zakazać też jeżdżenia na rowerze i chodzenia po ulicy bo też stwarzają zagrożenie.

  • Zdjęcie profilowe SingSing74
    2 października 2012 at 09:31

    Oczywiście, że rowerzystów powinno to dotyczyć skoro jeżdżą po ulicach. Od tego jest właśnie karta rowerowa. Każdy, kto bierze udział w ruchu drogowym, powinien znać ogólne przepisy ruchu drogowego oraz przepisy dotyczące pojazdu, który prowadzi. Mi chodzi o to, że 10, 13-sto latek musi zdać egzamin na kartę rowerową (motorowerową), a ktoś kto skończył 18 lat nie musi. Przecież tak samo porusza się po drogach jak ten młodszy, a sam wiek nie powoduje, że poznaje on automatycznie zasady obowiązujące na drogach. Jeżeli ktoś kto w świetle nowej ustawy nabywa prawo do poruszania się po drogach na podstawie dowodu osobistego to spokojnie przez kolejnych 50 lat będzie mógł śmigać nie wiedząc czy żółty trójkąt to ustąp pierwszeństwa czy pierwszeństwo przejazdu, albo to, że na przejściu dla pieszych wyprzedzać nie wolno. Teraz pomnóż to przez osoby w Polsce, które do 18 stycznia 2013 osiągną pełnoletniość i potencjalnie wyjadą na ulice bez żadnego przygotowania. Dlatego moim zdaniem, nawet ci, którzy już mają 18 lat i swoje motorowery powinni w określonym czasie zdać chociaż egzamin teoretyczny.

  • Zdjęcie profilowe jakub10288
    2 października 2012 at 21:37

    Ludzie, to są polskie przepisy, tego nie zrozumiecie.

  • Zdjęcie profilowe SingSing74
    2 października 2012 at 23:39

    Ja te przepisy rozumiem. Nie rozumiem tylko jak można stanowić takie buble.

  • Zdjęcie profilowe
    maxell
    3 października 2012 at 00:51

    Proponuję;
    rowerzyści – kat.R z przyczepką dla dziecka lub inną – R+E
    piesi – kat. P z wózkiem dziecięcym lub na zakupy – P+E
    No i oczywiście kategorie wiekowe jeszcze bo rowery i wózki też mają różne wagi i pojemności kosza, już o ilości kół nie wspomnę.
    I obowiązkowo badania lekarskie bo może chodzi ktoś bez okularów a też jest użytkownikiem drogi publicznej, bo przypomnę, że zgodnie z definicją, droga to również chodnik, pobocze i ścieżka dla rowerów także a wszystko to się kiedyś przecina i koliduje ze sobą, więc Prawo o Ruchu Drogowym powinni znać wszyscy.
    Idąc tym tokiem rozumowania, dlaczego ja wjeżdżając np na przejście dla pieszych przy czerwonym dostaję mandat i punkty, a pieszy włażąc mi na przejście przy swoim czerwonym i stwarzając dokładnie to samo zagrożenie nie ponosi żadnych konsekwencji, w najgorszym przypadku mandat i to dużo niższy?
    Może trzeba wszystkich po równo?

  • Zdjęcie profilowe SingSing74
    3 października 2012 at 13:47

    A gdzie temu pieszemu wpisać punkty? Jak wtargnie na przejście to może dostać mandat lub uderzenie pojazdem to chyba dość bolesna kara.

  • Zdjęcie profilowe JestemKrzysiek
    3 października 2012 at 17:57

    A ja mam do was takie pytanie… bo nie mogę tego z tekstu wywnioskować…

    Posiadając już kartę motorowerową a nie kończąc 18 lat przed tym 18 stycznia, będę mógł jeździć na dowód, jako, że karte zdobyłem przed pełnoletniością?

  • Zdjęcie profilowe SingSing74
    3 października 2012 at 19:50

    Posiadasz już uprawnienia więc cofnąć ci ich nie mogą. Będziesz mógł jeździć na podstawie karty, którą masz.

  • Zdjęcie profilowe xuncorrectx
    3 października 2012 at 20:39

    a ten kurs będzie mniej wiecej w jakiej cenie i gdzie go będzie można zdawać?

  • 12 listopada 2012 at 15:08

    Witam, posiadam skuter przerobiony na trike ponieważ jestem niepełnosprawnym użytkownikiem i na innym nie byłbym w stanie jeździć no i mam pytanie z nowym prawem związanym z Prawem Jazdy AM, słyszałem różne wersje prawa związanego z tym prawem jazdy a mianowicie że jeżeli ma się poniżej 18 lat to trzeba je mieć a powyżej wystarczy tylko dowód, to prawda? Zdecydowałem się na przerobienie skutera ponieważ jestem fanem jednośladów i drugi powód był taki, że wystarczył do jazdy tylko dowód no a od wejścia nowych przepisów nie wiem jak to będzie i jeśli powyżej 18 roku życia potrzebne to prawo jazdy to co mi grozi za jazde bez prawa jazdy? Pozdrawiam

  • 12 listopada 2012 at 15:13

    Problem już rozwiązany przeczytałem co i jak i już wszystko wiem 🙂

  • Zdjęcie profilowe misiek139713
    19 listopada 2012 at 16:08

    wiadomo ile bd kosztować wymiana?

  • Zdjęcie profilowe
    26 grudnia 2012 at 18:19

    Zdecydowanie ma trefne informacje.

  • Zdjęcie profilowe korek221
    26 grudnia 2012 at 18:52

    Hmm…więc jeśli jestem ‚dinozaurem”;) i mam 37 lat ,jeżdżę na chińczyku 49 pojemności to raczej po 18 stycznia 2013r. nadal mogę śmigać na dowód osobisty? – to takim razie moja ciotka ,która pracuje w komunikacji ma trefne informacje bo twierdzi,że też będę musiała zdawać prawko AM…

  • Zdjęcie profilowe nanaKKS
    9 stycznia 2013 at 14:17

    Wiem że te pytanie było już napewno zdawane ale nie widziałem nigdzie jakieś sensownej odpowiedzi .

    Czy posiadając Karte motorowerową moim obowiązkiem jest ją wymieniać na AM ?

    Co mi grozi za jazde motorowerem w sezonie z Kartą motorowerową ?

  • Zdjęcie profilowe norbertM3
    10 stycznia 2013 at 13:13

    dołączam się do pytania kolegi , czy jeśli Policja złapie mnie np. 23 Sierpnia to coś mi się stanie jeżeli nie wymieniłem karty na Prawko AM ??

  • Zdjęcie profilowe matol1798
    10 stycznia 2013 at 18:11

    Nic się nie stanie póki nie ukończysz 18 lat. Po 18 roku życia musisz mieć już wymienione na AM jeśli chcesz mieć uprawnienia. Przed 18 urodzinami musisz wymienić . Do 18 roku życia możesz jeździć na karcie.

  • Zdjęcie profilowe norbertM3
    11 stycznia 2013 at 13:22

    Dzięki Kolego 😉 LwG i Szerokości 😀